Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på vad man gör av en skorsten?  (läst 720 gånger)

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
Tips på vad man gör av en skorsten?
« skrivet: 10 apr-22 kl 19:31 »
Okej, för att förklara min trådtitel lite:

Har köpt ett gammalt hus. I huset finns två skorstenar, separata kanaler. Ena har spisen i köket samt en kakelugn kopplade till sig.

Den andra däremot har, så vitt jag vet, bara använts förut till oljepannan som förut fanns i huset. Numera har huset jordvärme och pannan är borttagen.

Jag undrar lite för skojs skull vad man skulle kunna göra med denna skorsten. Jag tänker ha ett vedförråd för att kunna elda i kakelugnen vid behov/lust (dvs den andra skorstenen) men i mitt logiska huvud känns det som att det vore fördel att kunna använda båda för uppvärmning.

Har ni några idéer? Det enda spontana jag kan komma på är en kamin på ovanvåningen som jag kan koppla in i skorstenskanalen (kanske?). Men funderar även på om det går att göra nått i pannrummet, så att säga.

Kaminen på ovanvåningen skulle då nog få att få in i sovrummet, så det vore en mysfaktor om inte annat, iaf.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Tips på vad man gör av en skorsten?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-22 kl 11:42 »
Naturligtvis ska du ha möjlighet att elda om ett strömavbrott slår ut elen till jordvärmepumpen.
Ta ett snack med sotaren nästa gång om du t.om. kan ha två eldstäder på samma rökgång.
Mys kamin i sovrummet och något kraftigare i pannrummet om elen försvinner.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tips på vad man gör av en skorsten?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-22 kl 12:32 »
Hur gammalt är huset? Hur stort är det? Kan det ha varit fler eldstäder till murstocken tidigare?
Tänker att i äldre hus hade man ofta en eldstad i varje rum. Så det finns kanske fler rum att installera eldstäder i, rörspisar, kakelugnar, kaminer eller vad som kan passa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser