Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bale grazing.. Vad heter det på svenska?  (läst 1134 gånger)

Hasken91

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Bale grazing.. Vad heter det på svenska?
« skrivet: 28 mar-22 kl 11:05 »
Vad heter Bale grazing på svenska? Det är min första fråga.
Sen så planerar jag att i framtiden ha roterande bete på mina kor, får och höns på sommaren. OCH tänker lite att på vintern så kommer jag köra "Bale grazing" på vintern på samma område. Är det bra?
Eller vad händer egentligen med gräsväxten sommaren efter man kör "Bale grazing" ? Någon som har erfarenhet av att testa det och kan berätta lite om hur gräsväxten blir efter en sådan vinter? liksom tar det längre tid när snön smällt innan gräset börjar bli betningsbart eller blir de lerigare eller går de snabbare? Hittar så sjukt lite information om vad som händer den perioden (  ::) läs att jag är en värdelös google ninja så problemet är nog att jag googlat på fel saker ::) ) , Allt jag hittar är filmer på engelska om att folk har börjat med det och aldrig kommer återgå till vanligt xD 
Omg nån måste väldigt gärna svara på första frågan iallafall.. För det är jobbigt att inte veta det svenska ordet  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bale grazing.. Vad heter det på svenska?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-22 kl 11:45 »
Bal bete.

Fördelen är att man sparar in en hel del transporter.
Man behöver inte ta in fodret och djuren och slipper köra ut gödsel i samma utsträckning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Bale grazing.. Vad heter det på svenska?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-22 kl 12:14 »
Jag avråder från att ha kor på betesmarken på vintern. Mitt i smällkalla vintern med mycket snö kan det gå bra men höst och vår när marken är vattensjuk så förstör korna marken helt. De kan sjunka ner till knäna och jorden blir sig aldrig lik igen. Hård att bearbeta med vanliga redskap för traktor, krävs värre grejer, samt att dräneringen genom jordlagren inte längre fungerar. Så kommer växtligheten att förändras till det sämre med mer starrarter och smörblommor, sånt korna inte äter. Beror ju lite på hur stor areal man har och hur markförhållandena ser ut från början. Men så mycket mark som krävs är det få bönder i sverige som har


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser