Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodersilos som vattentankar för bevattning  (läst 1328 gånger)

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
Fodersilos som vattentankar för bevattning
« skrivet: 17 dec-21 kl 08:50 »
Hej,

Jag går i funderingar kring att gräva ned tankar för att kunna lagra vatten för bevattning (bor på en grusbacke).

Det jag funderar på är om gamla fodersilos i glasfiber har en tillräcklig hållfasthet för att kunna grävas ned och användas som vattentankar. Jag har möjlighet att få tag i ett par fodersilos gratis och de rymmer runt 20 kubik per styck.

Tacksam för tips, råd och funderingar kring detta!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fodersilos som vattentankar för bevattning
« Svar #1 skrivet: 17 dec-21 kl 09:08 »
Har inte koll på hur starka de är, men de är väl cylindriska? Då är det mest punkt-tryck du behöver vara rädd för.

Om det vore jag som kom över två sådana tankar så skulle jag gräva ned dem, men gjuta ett skal på dem vartefter jag återfyllde om jag tyckte de verkade svaga.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fodersilos som vattentankar för bevattning
« Svar #2 skrivet: 17 dec-21 kl 09:33 »
En utmärkt ide tror jag. Eftersom tanken blir nedgrävd  får den stöd runt om så jag tror det räcker med det.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Fodersilos som vattentankar för bevattning
« Svar #3 skrivet: 17 dec-21 kl 10:56 »
Tänk dock på risken att de trycks upp ur jorden av grundvattnet, om det råkar bli ett tillfälle då tankarna är tomma och grundvattennivån hög.  Det har inträffat många fiaskon av det slaget under årens lopp. Ibland kan man vara tvungen att förankra en nergrävd tank vid stora stenar eller ett gjutet betongfundament för att den säkert ska ligga still.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fodersilos som vattentankar för bevattning
« Svar #4 skrivet: 17 dec-21 kl 11:13 »
Ja, 20 tons flytkraft är inte att leka med om det vill sig illa. Jag förankrade t om den lilla tanken på 3 m3 som jag har som trekammarbrunn.

När det gäller marktrycket i blöt mark så är det ju också bättre med en stående cylinder än en liggande, om man ser till belastningen.

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Fodersilos som vattentankar för bevattning
« Svar #5 skrivet: 17 dec-21 kl 13:46 »
De är cylindriska. Min tanke var att gräva ned dem liggande eftersom det blir ett ordentligt djup hål om de ska vara stående. Jag har en höjdskillnad på cirka 8 meter på platsen där jag tänkt placera dem. Jag har växthuset nedanför branten och tänkte placera tankarna ovanför branten (där även ekonomibyggnaderna vars tak jag tänkt leda vattnet från finns) men på behörigt avstånd från kanten. Det skulle möjliggöra ett visst självtryck till växthuset. Men jag ska fundera på det för jag inser ju poängen med att ha dem stående.

Grundvattnet borde inte vara ett problem där jag tänkt placera dem då det är några meter lägre än den djupaste punkten tankarna hamnar på även om de skulle vara stående. Men någon form av förankring ska jag nog ordna i samband med grävningen för säkerhetsskull. Det är enklare då än senare....

Planen är att de ska vara vattenfyllda/fyllas under vintern och att vattennivån kommer att bli som lägst under slutet på sommaren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fodersilos som vattentankar för bevattning
« Svar #6 skrivet: 17 dec-21 kl 14:22 »
Det kommer nog gå bra. Blir kanon att ha 40 m3 som backup.

Jag förankrade en stor glasfibertank (liggande) en gång med stora järnbalkar med trä liggandes på tvären över. 8 tons spännband som stroppar över tanken. Det var på ett ställe där den hamnade under grundvattennivån, och den skulle tömmas med jämna mellanrum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser