Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar  (läst 1395 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« skrivet: 01 dec-21 kl 19:19 »
Hej, klurar på att koka ihop någon salva för husdjur. I princip en mild kådsalva med rybsolja, grankåda och bivax. Funderar nu på om det finns något (oljelösligt) jag kan lägga i för att hindra dem från att slicka i sig salvan.
Tänker mig något beskt eller surt, alternativt starkt typ chili. Men det mesta de inte gillar verkar kunna vara skadligt på ett eller annat sätt i större mängder.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« Svar #1 skrivet: 01 dec-21 kl 22:14 »
Min erfarenhet när det gäller hundar är, att det är mycket individuellt vad för lukter och smaker en hund ogillar. Det är nog mycket svårt att hitta något oskadligt som alla eller ens de flesta hundar tycker riktigt illa om.  Vissa hundar går omvägar kring allt som har med tomater att göra, andra hatar lukten av torkad svamp, bara för att ta ett par exempel.

Skulle det kunna fungera med kolokvint, som förr användes bl a för denaturering av T-sprit?

Katter vågar jag inte uttala mig om.

LimJans

  • Inlägg: 8883
    • Dalarna
SV: Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« Svar #2 skrivet: 01 dec-21 kl 22:54 »
Många katter ryggar för citrusfrukter.

En av mina katter gillar inte kaffe, inte ens med havremjölk i. Annars äter han allt, inkl rå blomkål, varm ananas från pizza, svampbitar han hittar på golvet efter att vi rensat trattisar, m.m.
« Senast ändrad: 02 dec-21 kl 08:22 av LimJans »

 

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« Svar #3 skrivet: 01 dec-21 kl 23:36 »
Rybs och kåda borde vara tillräckligt för att få dom att rynka på nosen.
Jag frågade nyss vad min katt tyckte om min kådsalva (med rapsolja), hon gick hastigt iväg.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« Svar #4 skrivet: 02 dec-21 kl 11:16 »


Är det en salva till trampdynor/tassar?

Finns ett enkelt recept till dynor och tassar!
45 gram bivax alternativ raps-vax
2 dl rapsolja
en aning citronsaft
funkar till katter och hundar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« Svar #5 skrivet: 02 dec-21 kl 15:31 »
En gång i tiden hade vi en äcklig hund, man fick passa henne mycket från bajs från andra hund/katt kompisar då hon åt även det, hon åt i princip allt men reagerade kraftig mot lukten av vitlök det var det enda lukten som hon inte gillade och vände huvudet på. Katter är som sagt mycket individuella men tror att de heller skulle inte uppskatta vitlök lukten även om vissa katter som jag hade haft "gillade" äta allt det jag åt bara för att visa sitt samverkan i gänget, de är alltså mästare för att spela för galleriet. Det är alltså lukten inte själva ämnet som annars är farligt.   

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Ofarliga ämnen som hundar och katter inte gillar
« Svar #6 skrivet: 02 dec-21 kl 16:19 »
Man kan ju också tänka på att de stackars djuren med känsliga nosar ska stå ut med dom hemska lukterna :D och att det inte är något ämne som svider..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser