Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig höna  (läst 1186 gånger)

gunbe

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Hängig höna
« skrivet: 23 maj-21 kl 13:05 »
Hej! Jag har två hönor (Prillan och Majken) av rasen Brun Lohmann, som är ca 1,5 år gamla, de har värpt bra sedan jag köpte dom men nu är Prillan hängig. Hon äter dåligt och går gärna och sätter sig på en pinne i rastgården, går inte runt och sprätter som hon brukar. Vad jag kan se så är det ingen annan synlig skada/sjukdom. Hon är "uppburrad" så hon ser väldigt rund ut och hon värper inte längre. Hon hade ett värpuppehåll tidigare i våras men kom igång igen och värpte i ett par veckor innan detta började, är nu inne på 5:e dagen av detta tillstånd och det har varken blivit bättre eller sämre. Är det någon som har ett tips på vad detta kan bero på och vad jag kan göra för henne?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hängig höna
« Svar #1 skrivet: 23 maj-21 kl 16:33 »
omöjligt att säga utan veterinärkontroll.

Höns blir dåliga och piggnar till, en del dör, det är vanligt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hängig höna
« Svar #2 skrivet: 23 maj-21 kl 20:02 »
Jag håller med Permission.

Men några saker man kan kolla iallafall är om de har täppt kräva. Det går att råda bot på och finns miljoner filmer på nätet.

Är de svullna i ansiktet och ögonen är det relativt troligt att det inte går över men det kan göra det.

gunbe

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Hängig höna
« Svar #3 skrivet: 26 maj-21 kl 17:20 »
Tack för svaren, har fortfarande inte kommit på på vad som är fel, tilltäppt kräva verkar det inte vara.  Har givit henne filmjölk och blodkorv i dag ifall det är något tarmvirus, och blodkorv ska vara stärkande har jag hört.

Christoffer Bayard

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hängig höna
« Svar #4 skrivet: 08 jul-21 kl 15:30 »
Bumpar denna och kollar efter uppdatering.

Haft två höns på kort tid som varit friska ena dagen, hängiga dag två och sedan avlida bara några timmar in på dag två.

Haft höns i flera år men aldrig upplevt detta innan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser