Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasadtvätt/ogräsättika....  (läst 2479 gånger)

Mahok

  • Inlägg: 28
Fasadtvätt/ogräsättika....
« skrivet: 13 maj-21 kl 14:45 »
Dags att måla om huset här!
Har några dunkar ogräsättika i garaget, dödar ju mossa/alger...Funkar det som fasadtvätt lika bra som medel avsedda för att tvätta fasaden?
Gjorde en snabbgoogling men hittade inget, Yes är ju omtalat att det också funkar...Men,men...kanske lika bra att köpa målartvätt för fasaden. Eller kan jag använda ogräsättika jag har?, eller Yes...
Ur minnet...ättika surt, fasadtvätt basiskt, finns väl något skäl till det?

Någon som vet? (målarmäster, verkar väldigt kunnig!).

God helg alla!

/ Martin

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fasadtvätt/ogräsättika....
« Svar #1 skrivet: 13 maj-21 kl 17:09 »
nja,ogräsättika har jag aldrig provat på en fasad. det finns bättre grejor. Yes skall du undvika på något du skall måla. Anledning är att det liksom de flesta diskmedel innehåller tensider som inte går att skölja bort. Problemet blir då att färg inte fäster på ytan.
det du skall ha är istället ett fasadtvättmedel som dels avdödar sporer efter mossor och alger.dessutom löser upp sot och fett (efter fågelskit och insekter) och mattar ner befintlig färg för bättre fäste för den nya. Sedan kommer givetvis miljöaspekten in dvs att innehållet i fasadtvätten inte fördärvar rabatter,gräsmatta m.m utan är biologiskt nedbrytbart.
Ogräsättika lär orsaka problem för all växtlighet den drabbar och själv tror jag inte att den löser upp skiten som sitter på fasaden. Jag vet inte heller om ättika på något sätt är en fara för t.ex glasytor. En del fasadtvättar etsar glas så det gäller att kolla noga vad som sägs om detta.
Mitt råd är att köp en riktig fasadtvätt som klarar jobbet . sedan finns det olika tvättar. Är fasaden full med alger t.ex duger kanske inte en vanlig fasadtvätt utan då får man välja en starkare variant som innehåller med desinfektionsmedel än standarden. får man kvar levande sporer under den nya färgen så serverar man bara en festmåltid och dessa äter sig snabbt igenom färglagret. detta gäller särskilt dagens vattenbaserade färger som trots det stora giftinnehållet inte alltid uppfyller fabrikantens löften.
själv tillverkar jag efter eget hemligt recept. Där ingår varken Yes eller ättika....

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Fasadtvätt/ogräsättika....
« Svar #2 skrivet: 13 maj-21 kl 17:32 »
Fullständigt övertygad av ditt svar!
Målartvätt får det bli, och ogräsättika till ogräset!

"Patentlösningar" funkar ju ibland, men för det mesta är de vedertagna lösningarna bäst. Saker brukar oftast vara tämligen utprövade.

Tack för svar.

/ Martin

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fasadtvätt/ogräsättika....
« Svar #3 skrivet: 13 maj-21 kl 21:59 »
De någotsånär moderna fasadtvättmedel jag har stött på, har inte varit särskilt alkaliska utan snarare neutrala och uppbyggda på tensider (alltså samma princip som ett modernt allrengöringsmedel, fintvättmedel eller handdiskmedel). Fördelen med dem är att de inte angriper färg (oljefärg, alkydfärg etc) lika mycket som ett alkaliskt medel gör.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fasadtvätt/ogräsättika....
« Svar #4 skrivet: 14 maj-21 kl 09:02 »
Det finns olika sorters fasadtvätt. De du använder för rengörning när du inte skall måla om och fasadtvätt som används när du skall måla om.  Innehållet brukar vara helt skilda. sedan finns det fasadtvätt när fasaden skall desinficeras dvs när du har kraftig påväxt.oftast får man då tvätta två gånger. En gång för att göra rent och sedan en gång för att definitivt avdöda allt på fasaden. Vid kraftiga angrepp har möglet/algerna gått in i färgen så det krävs rätt giftiga grejor för avdödningen. I år är det därför tunnare på hyllorna då mycket förbjudits för privatpersoner.
fackhandeln brukar ha minst 4-6 sorter på hyllan beroende på vad du skall göra.
Dagens färger som är baserade på fossilolja (vattenbaserad "plast"färg) är rena festmåltiden för mögel,alger och bakterier. trots att fabrikanterna fyller burkarna med olika gifter så brukar påväxt komma efter några år. En del fabrikat klarar sig längre än andra. Därför kan det behövas en fasadtvätt då och då för enbart rengöring. Den får då inte innehålla något som mattar färgen utan bara tar påväxten.
Man bör också noggrant läsa handhavandet vid tvätt. Starka fasadtvättar etsar gärna fönsterglas så man är medveten om detta och skyddar fönstren. Vet flera fall där firmor inte uppmärksammat eller brytt sig och det blivit problem och stora ekonomiska kostnader. etsat glas får matta,lite vita partier som inte går att åtgärda utan glaset får bytas ut.
De fasadtvättar som används proffesionellt finns ofta inte i butikshyllan . Anledning är innehåll och en högre kostnad som privatkunden oftast tycker är onödig. yrkesbutiker o fackhandel har dock dessa på lagret. Numera har det ju dykt upp företag som enbart sysslar med fasadtvätt. detta på grund av handhavandeföreskrifter och att målerierna gärna koncentrerar sig på själva måleriet. Det senare pga brist på kompetent personal. Det är brist på utbildade målare och varför ta upp deras tid med tvätt?.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fasadtvätt/ogräsättika....
« Svar #5 skrivet: 14 maj-21 kl 09:43 »
När jag målade, så sköljde jag bort med vatten och borstade med piasavakvasten längst ner det som stängt upp när det ösregnat utan en massa hokus pokus medel inblandat, efter att lös färg borstats/skrapats bort och det såg då bra ut efter flera år.

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Fasadtvätt/ogräsättika....
« Svar #6 skrivet: 14 maj-21 kl 19:36 »
Första biten skrapad, tvättad och struken en gång. Nytt hus, färdigbyggt 2007 så " moderna" färger på det.
Krånglade inte med olika alternativ, köpte Beckers fasadtvätt. Sprayade en gång, ruggade med pisavakvast och skölde av med vatten, torkade några timmar i solen till det blev skugga mot partiet, sedan struken.
Inga större problem med alger/mögel. Soligt läge och bara en korstsida mot norr.
Blir nog så bra det kan bli!

God helg alla
/Martin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser