Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor som stångas MYCKET  (läst 2982 gånger)

Palstertackan

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
Tackor som stångas MYCKET
« skrivet: 22 dec-19 kl 14:33 »
Hej!

Jag skaffade fem stycken små Gotlandstackor i maj, dom var då 1 år och ovanligt små. Två av dessa fem är mest troligt syskon. De är till sällskap & vallning.

Under hösten har de blivit allmänt bråkigare, men inte så farligt. Nu går de i vinterhage och har fri tillgång till hösilage & har ett mysigt fårhus. Nu har de dock börjat bråka som tusan, två av de större tackorna har varit bråkiga länge kring höet men nu bråkar även de små, jag sprang till hagen en dag då de två små syskonen attackerade en av de större tackorna och när jag kom fram så blödde den större tackan i pannan  :'( jag gick emellan och  dom två små försökte hela tiden ta sig fram till den större för att fortsätta bråka. Tillslut lugnade det sig och sen dess har hon fått vara i fred. Det kan väl inte va normalt eller vanligt att de stångas tills de blöder?

Emellanåt beter de sig väldigt bråkigt allihopa, går runt o krafsar i marken o stångas med första bästa, står och lyfter överläppen. Har läst här om att de kan få rubbad brunst pga tänd lampa i fårhuset? Någon som vet? Känns sent med brunst.

Idag så stod en av de större tackorna och ropade (på mig??), och när jag kollar ut genom fönstret så stångas syskonen hejdlöst, får springa ut och gå mellan dom, och nu är de lika ilsk på varandra och ska bara sig till varandra o stångas... en av dom har fått ett litet skrubbsår i pannan... efter att jag varit där ett tag lugnar de sig.

Vantrivs de? Understimulerade? Eller varför bråkar de så... Det är ju trots allt 5 får plockade ur en stor flock på ca 2-300 får där de flyttades regelbundet.

Ska tillägga att de är mycket tama, och var ute mycket mellan olika hagar i somras medan de nu står i samma hage hela tiden. Tänker att de kan vara rastlösa också....

Måste vara stressigt att måsta bråka hela tiden och vara på sin vakt.

Tacksam för svar av någon med erfarenhet! 🙏

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tackor som stångas MYCKET
« Svar #1 skrivet: 22 dec-19 kl 22:44 »
Har de fri tillgång, eller nästan fri tillgång, till grovfoder anpassat för får? Alltså finbladigt hö eller Hösilage?

Är deras foderplats (foderbord/foderhäck) sådan att alla kan stå och äta samtidigt utan att trängas? Det kan bli bråkigt om inte alla har tillgång till ätplatser.

Får de foder från hel bal, eller lägger du på foder en/två ggr per dygn?

Får brukar inte bli "bråkiga" av att ha tråkigt, i synnerhet tackor. De är ointresserade av att "vandra runt" (som t.ex. hästar vill) under den tid när de utfodras med grovfoder. Så värst mycket mer stimulans än att äta, idissla, och äta igen, samt sällskap av artfränder, brukar de inte behöva. Lite sly att gnaga på samt ny halm, verkar räcka.

Se först över det där med maten och ätplatserna.

Hästhö/hösilage avsett för häst (grovt, NDF över 450 på analysen) kan inte ätas av får, dessutom ska det vara snittat så kort som möjligt, de har svårt att hantera långa strån. Foderhäcken kan vara full med foder, som inte är ätligt för dem. Ängshö, kalvhö, bara det är finbladigt fungerar.
Det optimala fodret för får har NDF under 450, och är snittat till max 3-5 cm ("en nosbredd"), ensilage är bättre än hösilage, det är mjukare och ett mer rätt PH-värde.

En tacka ska förbruka mellan 2-4 kg hö (TS 84-86) per dag beroende på tackans storlek. Har man för grovt hö/hösilage, så kommer tackorna att rata det som inte är möjligt för dem att äta, så man måste ta bort matresterna och ge nytt foder varje dag.

Dina ungtackor växer fortfarande (de växer i tre år ungefär), och äter därför antagligen lite mer och ska ha lite högre näringsvärden än en fullvuxen tacka.

Får vill dom kunna äta samtidigt, och sedan lägga sig och idissla samtidigt. Varje tacka måste ha tillgång till en egen plats för att äta.

Har de fel foder, och/eller det saknas plats för alla samtidigt, så blir det bråkigt, eller så blir det så att de ranglåga individerna får lite för lite mat "hela tiden", så de kommer inte att växa.

Jag har hittills (20 år med får av olika raser genom åren) aldrig varit med om att brunst skulle göra att tackor bråkar med varandra, i någon större utsträckning.

Att ha nattlampa är helt OK, bara det är tydlig skillnad mellan natt och dag.
Vi har svag nattlampa i fårhuset, helt oproblematiskt.

Det som brukar "få" tackor att stångas, är klippning, eller att man flyttar ihop grupper, för då behöver de "rangordna sig" på nytt, men det brukar gå över på ett dygn eller två.

Det är vanligt att de blir lite blod i enstaka pannor när de stångas, men så som du beskriver, låter som om det är något annat.

Börja med att titta på fodret och foderplatserna. Lugn och harmoni börjar med mätta och nöjda djur.

Ditt foder kan vara ett toppenfoder för t.ex. hästar eller dikor, men vara botten för får.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tackor som stångas MYCKET
« Svar #2 skrivet: 22 dec-19 kl 23:39 »
Det kan väl inte va normalt eller vanligt att de stångas tills de blöder?


Det låter jättekonstigt och är inte normalt. Mina får stångas aldrig förutom efter klippning för då kan de bufflar på varandra en stund.
I somras vid ett tillfälle var en tacka utsatt av 2 andra tackor och de jagade och knuffade henne i sidan, men det är sånt som kan hända men går över på nån timme.
Nästan alla mina tackor är släkt med varandra så jag tänker om det kanske är så att dina tackor inte gillar varandra. Mina tackor är väldigt kärvänliga, en gång när jag fick ha en instängd en vecka pga sjukdom och jag släppte ut henne igen gick hon fram till sin halvsyster och la kinden mot hennes kind.
Ingen av mina tackor har heller stångat sig blodig mot nån annan. Det är sånt beteende jag har sett hos mina baggar bara. De gör ju upp rangordningen då och då.

Palstertackan

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: Tackor som stångas MYCKET
« Svar #3 skrivet: 23 dec-19 kl 01:12 »
De har fri tillgång, bal hösilage. Ätplatserna är också så de ryms allihop, brukar även lägga ut högar så de kan sprida ut sig om de vill, de har också sly att gnaga på. Men.... jag tror absolut det kan vara fodret! De ratar extremt mycket!! Och han jag köpte av ger samma till sina kor.

Tycker de ligger ner sällan och idisslar till skillnad från i somras där de hade ett väldigt tydligt schema av att äta 1,5 h sen idissla lika länge, längre intervaller på hösten. Nu ligger de inte så ofta känns det som.

Tusen tack för ditt svar! 🙏 Jag ska byta foder så fort jag bara kan!

Har de fri tillgång, eller nästan fri tillgång, till grovfoder anpassat för får? Alltså finbladigt hö eller Hösilage?

Är deras foderplats (foderbord/foderhäck) sådan att alla kan stå och äta samtidigt utan att trängas? Det kan bli bråkigt om inte alla har tillgång till ätplatser.

Får de foder från hel bal, eller lägger du på foder en/två ggr per dygn?

Får brukar inte bli "bråkiga" av att ha tråkigt, i synnerhet tackor. De är ointresserade av att "vandra runt" (som t.ex. hästar vill) under den tid när de utfodras med grovfoder. Så värst mycket mer stimulans än att äta, idissla, och äta igen, samt sällskap av artfränder, brukar de inte behöva. Lite sly att gnaga på samt ny halm, verkar räcka.

Se först över det där med maten och ätplatserna.

Hästhö/hösilage avsett för häst (grovt, NDF över 450 på analysen) kan inte ätas av får, dessutom ska det vara snittat så kort som möjligt, de har svårt att hantera långa strån. Foderhäcken kan vara full med foder, som inte är ätligt för dem. Ängshö, kalvhö, bara det är finbladigt fungerar.
Det optimala fodret för får har NDF under 450, och är snittat till max 3-5 cm ("en nosbredd"), ensilage är bättre än hösilage, det är mjukare och ett mer rätt PH-värde.

En tacka ska förbruka mellan 2-4 kg hö (TS 84-86) per dag beroende på tackans storlek. Har man för grovt hö/hösilage, så kommer tackorna att rata det som inte är möjligt för dem att äta, så man måste ta bort matresterna och ge nytt foder varje dag.

Dina ungtackor växer fortfarande (de växer i tre år ungefär), och äter därför antagligen lite mer och ska ha lite högre näringsvärden än en fullvuxen tacka.

Får vill dom kunna äta samtidigt, och sedan lägga sig och idissla samtidigt. Varje tacka måste ha tillgång till en egen plats för att äta.

Har de fel foder, och/eller det saknas plats för alla samtidigt, så blir det bråkigt, eller så blir det så att de ranglåga individerna får lite för lite mat "hela tiden", så de kommer inte att växa.

Jag har hittills (20 år med får av olika raser genom åren) aldrig varit med om att brunst skulle göra att tackor bråkar med varandra, i någon större utsträckning.

Att ha nattlampa är helt OK, bara det är tydlig skillnad mellan natt och dag.
Vi har svag nattlampa i fårhuset, helt oproblematiskt.

Det som brukar "få" tackor att stångas, är klippning, eller att man flyttar ihop grupper, för då behöver de "rangordna sig" på nytt, men det brukar gå över på ett dygn eller två.

Det är vanligt att de blir lite blod i enstaka pannor när de stångas, men så som du beskriver, låter som om det är något annat.

Börja med att titta på fodret och foderplatserna. Lugn och harmoni börjar med mätta och nöjda djur.

Ditt foder kan vara ett toppenfoder för t.ex. hästar eller dikor, men vara botten för får.

Palstertackan

  • Inlägg: 5
    • Jämtland
SV: Tackor som stångas MYCKET
« Svar #4 skrivet: 23 dec-19 kl 01:17 »
Har tänkt tanken att de inte gillar varandra, men nu när systrarna börjat bråka känns det definitivt som att något annat är galet. När de precis flyttat hit så skrek den ena om systern försvann ur hennes synfält och hon började leta efter henne direkt. Sen har de alltid hängt med varandra. Nu är det samma tacka som pucklar på syrran. Hände ikväll igen, en av de större tackorna började ropa och det var för att de bråkade igen.  :-\

Jag ska prova byta foder, så börjar jag där!

Tack för ditt svar!


Det låter jättekonstigt och är inte normalt. Mina får stångas aldrig förutom efter klippning för då kan de bufflar på varandra en stund.
I somras vid ett tillfälle var en tacka utsatt av 2 andra tackor och de jagade och knuffade henne i sidan, men det är sånt som kan hända men går över på nån timme.
Nästan alla mina tackor är släkt med varandra så jag tänker om det kanske är så att dina tackor inte gillar varandra. Mina tackor är väldigt kärvänliga, en gång när jag fick ha en instängd en vecka pga sjukdom och jag släppte ut henne igen gick hon fram till sin halvsyster och la kinden mot hennes kind.
Ingen av mina tackor har heller stångat sig blodig mot nån annan. Det är sånt beteende jag har sett hos mina baggar bara. De gör ju upp rangordningen då och då.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tackor som stångas MYCKET
« Svar #5 skrivet: 23 dec-19 kl 13:05 »
Ja, prova med att hitta ett finbladigare foder.

Lycka till och God Jul!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser