Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt olja till gräsklipparen?  (läst 20263 gånger)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Rätt olja till gräsklipparen?
« skrivet: 09 aug-15 kl 20:41 »
Har köpt mig en Husqvarna LB 553S gräsklippare med Honda GCV160 motor.
Enligt manualen för motorn ska den ha SAE 30, 10w-30 eller 5w-30 med API-klass SJ

Hitta en SAE 30 gräsklipparolja med API-klass SJ är omöjligt. Så en SF-klassad från biltema är bara att glömma eller?
Har hittat mineralbasserade SAE 30 racingoljor med SJ, SL och SM-klassning men de är rätt dyra.

Hel/delsyntetiska multigradeoljor t.ex. 10w-30 har alla SJ-klassning eller högre men är det så bra att hälla syntetolja i en gräsklippare? Har hört så många konstiga påståenden om olja till gräsklippare så vet inte riktigt vad jag ska tro på.

Vad bör jag köra min fina gräsklippare med för olja så den håller i många år? Hur täta byten?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-15 kl 21:03 »
Vanlig bilmotorolja. Lämpligen en mineralolja för första fyllningen i en ny motor, senare när den väl är inkörd går det bra att använda halv- eller helsyntetolja också. Åtminstone står det bland den finstilta texten i Briggs & Strattons instruktionsböcker, att syntetoljor har så bra smörjande egenskaper att det finns risk att motorn aldrig blir ordentligt inkörd om man häller i syntetolja i en helt ny motor. Men efter 50 timmar eller så, när inkörningen är avslutad, kan man dra nytta av syntetoljans bättre egenskaper.

Det gör inget om viskositetsområdet är bredare än specificerat, t ex gör det aldrig någon skada om oljan skulle heta t ex 10W-40 eller 10W-50 istället för 10W-30 , det innebär bara att den klarar högre temperatur innan den blir otrevligt blaskig och tunnflytande.

Att använda en "ren" SAE 30 istället för multigradeolja är bara dumt, den ändrar viskositet otrevligt mycket med temperaturen - är mycket mer trögflytande i kyla och lättflytande när den är varm än vad multigradeoljor är.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-15 kl 21:43 »
....Tror inte honda har något om att man ska köra in den med mineralolja utan det är nog bara briggsen som behöver det på grund av problem med gissningsvis grovhuggna delar som behöver malas in. Använd samma olja som du har i bilen...första bytet efter 5 timmars körning nog det viktigaste bytet...sedan byter du olja innan du ställer in maskinen någon gång på hösten ,så står den med färsk olja i väntan på våren...

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-15 kl 21:55 »
Även Honda säger första oljebytet efter 5 timmar eller inom en månad. Inget om vilken olja under inkörningen så jag häller väl i vanlig sketen SAE 30 gräsklipparolja och kör i fem timmar som med B&S.
Min bil körs på Castrol EDGE FST 5W-30 longlife. Duger det även åt Honda GCV160?

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-15 kl 22:21 »
Det överträffar vad din gräsklippare behöver.Ok om du redan har den det går ju inga mängder i klipparen.
Den klarar sig i princip på vilken olja som helst.
Viktigast är att byta olja i klipparen då och då därför att den saknar oljefilter så  att skit i oljan bara skvätter runt runt hela tiden...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-15 kl 22:23 »
 :D..Din Castrololja ska säkerligen duga till hondamotorn...Annars om du tycker castrololjan blir för dyr så finns bra oljor på b-tema...Själv hällt i allt från b-temas 10-40 delsyntet även helsyntet speccad för saab när det funnits tillgängligt...

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #6 skrivet: 09 aug-15 kl 22:36 »
Är det bara att klippa som vanligt de första 5 timmarna eller bör man köra in den på något speciellt sätt?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #7 skrivet: 09 aug-15 kl 22:47 »
...Brukar vara så med nya motorer att man inte ska tok-köra med dom den första tiden då dom här fem timmarna...med tok-körning kan då menas att det första man gör efter start är att attackera det värsta slygräs man hittar typ äng så maskinen storknar. Klipper du vanlig gräsmatta är det lugnt...bara att klippa...

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #8 skrivet: 09 aug-15 kl 23:15 »
Jag skulle nog säga,kör precis som vanligt ;)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #9 skrivet: 10 aug-15 kl 13:22 »
Är det verkligen så klokt att hälla i 10w-50 då den har högre viskositet än 10w-30?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #10 skrivet: 10 aug-15 kl 15:38 »
 :D...Bli nu inte för nojjig om oljor...Då slutar det lätt med att man blir beroende av gräsknoddsaffärens dyra olja...köpa typ Husqvarnas egna olja på flaska eller äkta flaska med honda original olja  :D ... Bara hälla i den olja du har hemma till bilen eller köpa motorolja på b-tema som uppfyller kraven enligt hondas manual för motorn...Kollar man på nätet om hondamotorer till trädgårdsmaskiner så är det vad det verkar många som kör dom på helsyntet....

Tillägg: Du borde fått en särskild broschyr om hondamotorn bland dina manualer, själv fick jag det...Där står det vilken olja du kan använda. I min manual står det antingen bara 30-olja eller 5w-30 och 10w-30... lägst krav Api se ... Där finns en temperaturtabell vid oljan...Första siffran på oljan typ då 5w anger ju köldegenskaper den andra då värme...Enligt tabellen så gäller 5w-30 eller 10w-30 upp till 30 plusgrader ute vilket borde räcka mer än väl här i Sverige...tittar du pa den raka 30-oljan så är tempområdet 20 till 30 grader...Vi har ju oftare temperaturer under 20-grader så då är självklart en 10w-30 bättre som går under nollstrecket.... Fortfarande nojjig så har Bollnäs bilvård en rak 30-olja där beteckningen sj står......... http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/tradgardsmaskiner/tillbehor/grasklipparolja-sae30-06l
« Senast ändrad: 10 aug-15 kl 16:07 av Tännlappen »

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #11 skrivet: 10 aug-15 kl 16:19 »
Tack för goda råd.

Nä nojjig är jag inte men väldigt nyfiken. Då gräsklipparen levererades helt tom på olja och jag ändå måste köpa så vill jag ha riktigt bra olja av rätt typ. Någon 100-ing extra per säsong på oljan har jag råd med och vill då inte snåla med att ta vad jag har hemma vilket i dagsläget är olivolja i skafferiet ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #12 skrivet: 10 aug-15 kl 20:25 »
Är det verkligen så klokt att hälla i 10w-50 då den har högre viskositet än 10w-30?

Tänk på hur mycket oljans viskositet ändrar sig med temperaturen, och inom hur stort område motoroljans temperatur kan variera. T ex är 10W-50 är mycket mer tunnflytande vid +80°C än vad 10W-30 är vid rumstemperatur.
När det är nollgradigt har båda oljorna samma viskositet, och vid minusgrader kan det tänkas det blir tvärt om - att 10W-50 håller sig mer lättflytande än 10W-30.
Till saken hör också att viskositeten vid en given temperatur kan ändras medan oljan används i motorn. Den kan t ex bli mer tunnflytande om den späds ut med bensin vid kallstarter och motorn inte får gå så länge i varmt tillstånd att bensinen hinner avdunsta, eller den kan bli trögflytande om den utsätts för sura eller basiska ämnen (som syror kan man nämna t ex CO2 från förbränningen, förr kunde även sura svavelföreningar från svavelhaltigt bränsle förekomma, baser är väl inte så vanligt förekommande för en bensinmotor idag så länge man inte tvättar luftfiltret i maskindiskmedel och glömmer att skölja men exempel på basiska ämnen i samband med andra slags bränslen kan vara föroreningar i vissa sorters biodiesel och aska från vedeldade gengasaggregat). Och sist men inte minst kan de viskositetsreglerande ämnena i oljan brytas ner med tiden, det brukar oftast leda till att oljan blir mer tunnflytande i värme än den borde vara.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #13 skrivet: 10 aug-15 kl 21:07 »
Tänk på hur mycket oljans viskositet ändrar sig med temperaturen, och inom hur stort område motoroljans temperatur kan variera. T ex är 10W-50 är mycket mer tunnflytande vid +80°C än vad 10W-30 är vid rumstemperatur.
När det är nollgradigt har båda oljorna samma viskositet, och vid minusgrader kan det tänkas det blir tvärt om - att 10W-50 håller sig mer lättflytande än 10W-30.
Och vad vill du ha sagt med detta? Anser du 10w-50 mer lämplig än 10w-30 i Hondamotorn trots att det står att GCV160 bör ha 10w-30?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #14 skrivet: 10 aug-15 kl 22:10 »
Och vad vill du ha sagt med detta? Anser du 10w-50 mer lämplig än 10w-30 i Hondamotorn trots att det står att GCV160 bör ha 10w-30?

10W-50 är åtminstone inte mindre lämplig, kan man väl säga.
Sen kanske man kan se det hela på ett annat sätt: Om man köper motorolja till ett givet pris per liter, så kan man få en viss mängd goda egenskaper till det priset. Om nu oljan har mer stabil viskositet (alltså 10W-50 istället för 10W-30), så kan man anta att den antingen blir dyrare eller också blir den sämre i något annat avseende. Man kanske måste pruta på den sotlösande förmågan eller långtidsstabiliteten eller något sånt, om man inte får höja tillverkningskostnaden.

andtol

  • Gäst
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #15 skrivet: 10 aug-15 kl 22:13 »
Oljenoja. :)

Du har inte lärt dig lite på torbjorn ännu, tinkerbell. :)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #16 skrivet: 11 aug-15 kl 01:28 »
Är mest att jag är otroligt trögfattad då SAE klassningen har med viskositeten att göra vid 100 grader. 50 är trögare än 30. Kvalitén eller dess egenskaper klassas efter API och Honda förespråkar SJ eller bättre. Eller har jag tolkat SAE och API fel? När annan olja rekommenderas än den som listas i manualen blir jag lite tveksam men samtidigt mycket nyfiken på varför :-)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #17 skrivet: 11 aug-15 kl 03:40 »
 :D ...Du börjar väl få det rätt...Ska ju ligga en oljefilm mellan metalldelarna i motorn enkelt uttryckt...meningen då med 50-oljan är den ska upprätthålla den filmen vid extrem körning typ racerkörning...Hittade en manual till hondas egna gräsklippare där står det uttryckligen bilolja så det behöver nog inte diskuteras mer, som sagt bilmotorolja kan man slatta i gräsklipparen...även sett en annan manual till hondas klippare där 10w-40 olja rekommenderas som åretruntolja...Tar du biltemas gräsklipparolja så uppfyller väl den inte hondas hårda krav tror du skrev sf på den utan det ska stå sj om den ska duga...Här en pdf honda klippare se sidan 37...tror jag det var..bilolja....

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAAahUKEwiYysKk8J_HAhVM2RoKHeCGC1Q&url=http%3A%2F%2Fwww.honda.co.jp%2Fownersmanual%2Fpdf%2Fpower%2Flawnmower%2F3SVG3641_web.pdf%3Fgenpo%3DHondaNordic%26model%3DHRS536C&ei=tk_JVZiXF8yya-CNrqAF&usg=AFQjCNEkusCwJpGEFR65Os1uNESTuDSBWQ

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #18 skrivet: 11 aug-15 kl 04:48 »
 :D...När det gäller inkörning av maskiner har jag läst om någon kinesisk jordfräs...under inkörningen skulle man lyfta upp maskinen så fräsklorna gick fritt utan belastning...hålla på så i fem minuter...för mig det följde med olja till maskinen då gissningsvis nära inpå original råolja  :D så kuggarna slets in.......däremot kan hållbarheten vara bra ändå om dom fått tag på bra stål...För mig dom även har metallförgasare på sina maskiner vilket inte är helt fel...Kineserna har väl inte tillgång till så avancerade maskiner ännu...men kommer starkt med kopior av honda  ,hondakopior som även används inom gokart eller andra maskiner som ersättningsmotorer om originalet efter sekler av hårdkörning gjort sitt...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #19 skrivet: 11 aug-15 kl 09:53 »
Är mest att jag är otroligt trögfattad då SAE klassningen har med viskositeten att göra vid 100 grader. 50 är trögare än 30. Kvalitén eller dess egenskaper klassas efter API och Honda förespråkar SJ eller bättre. Eller har jag tolkat SAE och API fel? När annan olja rekommenderas än den som listas i manualen blir jag lite tveksam men samtidigt mycket nyfiken på varför :-)

Man ska komma ihåg att SAE-systemet för att beteckna oljors viskositet är uråldrigt (från 1920-talet om inte ännu äldre). De enda motoroljor som fanns på den tiden var rena mineraloljor utan tillsatser, som ändrade viskositet mycket kraftigt med temperaturen. På den tiden hade dessutom logiska, "vetenskapliga" mätmetoder för viskositet inte slagit igenom inom oljebranschen utan det var något man sysslade med inom universitetsvärlden, i praktiken mätte man viskositet genom att fylla en noga standardiserad tratt med den olja som skulle provas, öppna en kran på pipen och mäta tiden tills tratten var tom.

En olja med en viss SAE-siffra skulle ha viskositet inom ett visst intervall vid +100 °F (+38 °C). Oljor som ansågs lämpliga för vinterbruk (SAE 20 och mer tunnflytande) fick ett W efter siffran.
När det så småningom (efter andra världskriget) började dyka upp oljor som inte var så kraftigt temperaturberoende, så bestämde man sig för att mäta viskositeten även vid +32 °F (0 °C).  En olja som hade samma viskositet som en gammaldags SAE 10W vid 0 °C och som SAE 30 vid +38 °C kunde man t ex kalla SAE 10W-30.

Det är för övrigt intressant att de gamla SAE-klasserna inte bara talar om viskositeten utan även vad oljan är tänkt att användas till. En motorolja SAE 30 och en växellådsolja SAE 80 har t ex ungefär samma viskositet. En del SAE-nummer över 100 har använts för olika sorters smörjfett.

När det gäller det där med API-klass SJ så är det väl helt enkelt så att så gott som alla vanliga bilmotoroljor på marknaden idag är klassade SJ eller bättre, om man hittar en olja som inte är SJ-klassad kan man misstänka att det är något märkligt avskrap som man ser en chans att få lite bättre betalt för som motorolja än som Bunker C.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser