Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den  (läst 40953 gånger)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #20 skrivet: 22 feb-13 kl 20:52 »
Det är endast auktoriserade skrotar som kan skrota personbilar,det finns inga undantag ifrån det.
Att lämna bilen till någon annan utan att skriva ägarbyte är ?? svårförklarat?  Inte så klokt?? Olämpligt?? mm mm  Ja på alla...
Två alternativ:
Kontakta Transportstyrelsen och berätta din version=du kommer inte att få någon hjälp :'(
Problemet kvarstår.

Det som du nu kan göra är att inte betala in trafikregisteravgiften på 65kr och påföljande påminnelse 50kr,detta under tre år.Efter detta kommer fordonet automatiskt att avskrivas.Det kommer fortfarande att finnas men är avfört.Du slipper kostnaderna.

Att få "någon" bilskrot att skriva ett intyg på detta kanske funkade på 60-talet,GARANTERAT INTE nu...
"Dyker" fordonet sedermera upp efter ett intyg om motsatsen så tappar vederbörande auktoriseringen... Detta gör ingen för fika pengar...
Folkrace snacket-glöm det...är ju kriminellt att ens föreslå detta.Det är ju så långsökt och fel att det borde aldrig ha nämnts...
Ska väl inte missbruka det lilla som finns för vanligt folk...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #21 skrivet: 22 feb-13 kl 21:10 »
Det rådet fick jag av vägverket, att inte betala. Det var INTE ett gott råd kan jag upplysa, massa extra avgifter och räkning från fogden ..när vi ringer tillbaks för att säga att det var ju inte så här det skulle bli..får vi till svar att nää..det kanske inte funkar  >:D >:D >:D >:D >:D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens!

  • Gäst
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #22 skrivet: 22 feb-13 kl 21:17 »
Jag har iofs aldrig fått nån sån där 65-krona att gå till fogden, men dom har å andra sidan ännu efter 10 år inte slutat att komma. Varför skulle dom det? Men betalt nån det har jag aldrig gjort.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #23 skrivet: 22 feb-13 kl 21:43 »
Den sk regestreringsavgiften skulle vara en engångskostnad på 35 kr lovade politikern Kjell -Olof Feldt.
Nu blev det ju inte så.det blev en för stor frestelse att göra detta årligen,att sedermera höja till 65kr tycke de var en lysande ide.När sedan alliansen kom till makten så blev en påminnelse avgift på 50kr standard...

Har inte någonsin haft fogden efter mig så den delen låter jag vara osagt,att räkningarna skulle fortsätta komma efter tio år av obetalda avgifter idag låter bekymmrande.Tre år var det när jag gjorde detta senast,inte speciellt länge sedan skulle jag säga... ;)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #24 skrivet: 22 feb-13 kl 21:51 »
Det kändes inte riktigt värt det...så i det läget var det bara betala o se glad ut, med extra avgifter o allt och det testar jag inte en gång till.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #25 skrivet: 22 feb-13 kl 22:12 »
Nä det förstår jag verkligen :(Jag lider med dig,det värsta är ju om en myndighetsperson säger något som sedan visar sig starkt missvisande.De borde ju veta bättre.
Nu är det ju inte så länge sedan som jag själv gjort detta och då fungerade det,personen som du talat med kanske fortfarande trodde att detta gick att göra?
Det måste ju uppenbarligen kommit nya förfaranden ang detta.
Klimatet mellan myndigheter och vi människor hårdnar för varje dag.Människor som jobbar där säger oftast efter en diskussion att "ja jag vet,men vi har regler som gör att vi inte får/kan/vill tänka själva längre" Vi bara lyder order,även om vi tycker själva att de är fel,konstiga,orimliga eller oförståeliga! >:(
Ja vad ska man säga?
Det här är ju problemet när politiker / myndigheter blir världsfrånvända och vänder sin befolkning ryggen,det blir vanligare och vanligare...
Det accelererar varje dag,speciellt när mellanchefer kan förlita sig och "skylla" allt på EU direktiv! Suck...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #26 skrivet: 22 feb-13 kl 22:15 »
(:)  OT raderat. /Torpjens
« Senast ändrad: 23 feb-13 kl 19:04 av torpjens »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #27 skrivet: 22 feb-13 kl 22:28 »
(:) OT raderat. /Torpjens
« Senast ändrad: 23 feb-13 kl 19:07 av torpjens »

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #28 skrivet: 27 feb-13 kl 14:31 »
Till den ursprungliga frågan skulle jag ändå ge rådet att prata med Trafikverket om saken. Det kan inte vara första gången en ny ägare inte skickar in överlåtelsepappren. Om det inte fungerar skulle jag anmäla bilen som stulen, vilket ju på sätt och vis är sant.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #29 skrivet: 02 mar-13 kl 20:08 »
Enligt regelverket så är säljaren skyldig att se till att ägarbyteslappen kommer in till transportstyrelsen, så lämnar man iväg bilen vind för våg så får man kalla handen. Då blir det att koppla in bylingen...
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #30 skrivet: 02 mar-13 kl 20:46 »
De är inte alls hyggliga. De är livrädda för så kallade "svartskrotare" och har bestämt sig att klämma åt ordentligt.
/M
Så då undrar jag om alla veteranbilsägare som handlar med eller använder reservdelsbilar är "svartskrotare"?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #31 skrivet: 02 mar-13 kl 20:53 »
Så då undrar jag om alla veteranbilsägare som handlar med eller använder reservdelsbilar är "svartskrotare"?

MvH
Christina G

Enligt en utredning som kom för ett tag sedan anser Naturvårdsverket att man är det.  :-\
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #32 skrivet: 08 apr-13 kl 22:59 »
Jag hade anmält den som stulen.
Eftersom det är försvunnen.  8)

Kommer den inte tillbaka så borde den automatiskt bli skrotad till slut.

Själv så har jag det motsatta problemet.
Jag har sålt en bil, fått betalt, gjort ägarbyte men den nya ägaren kommer inte och hämtar den.
Har nu stått här i 1.5 år men till våren skall vi städa och då körs den hem till den nye ägaren och parkeras i dennes trädgård. ;D

Huggorm

  • Gäst
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #33 skrivet: 08 apr-13 kl 23:11 »
Jag hade anmält den som stulen.
Eftersom det är försvunnen.  8)

Kommer den inte tillbaka så borde den automatiskt bli skrotad till slut.
Jo, men det blir lite jobbigt om polisen börjar ställa frågor och vill veta detaljer om stölden. Eller om de till och med kommer ut för att leta spår, man vet ju aldrig innan om de skall bestämma sig för att komma eller om de genast lägger ner fallet.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #34 skrivet: 08 apr-13 kl 23:39 »
Jo, men det blir lite jobbigt om polisen börjar ställa frågor och vill veta detaljer om stölden. Eller om de till och med kommer ut för att leta spår, man vet ju aldrig innan om de skall bestämma sig för att komma eller om de genast lägger ner fallet.
Detaljer om stölden.
Bilen stod på parkeringen av bergkross och nu är den borta.
Bergkross är ju stenhårt och lämnar inga spår.

Men det vanliga hos polisen är ju att dom lägger ner det direkt. ;D

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #35 skrivet: 09 apr-13 kl 10:36 »
Ta strid med myndigheterna. Vi har fått igenom mycket "omöjliga" saker här i huset på det viset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Avregistrera bil utan att fysiskt skrota den
« Svar #36 skrivet: 10 jul-21 kl 13:47 »
Funkar detta fortfarande rätt smidigt, så här åtta år senare? Förstår såklart att man måste gå via Transportstyrelsen, men jag får ingen uppgift om eventuella avgifter. Nån med järnkoll, så här på en lördag? [emoji6]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser