Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som inte gal?  (läst 9622 gånger)

Helenu

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Tupp som inte gal?
« skrivet: 07 jul-12 kl 00:42 »
Vad finns det för ras för en morgontrött?En tyst tupp vore fint. Vill ha höns bara för skojs skull men de måste ha en tupp och den galer kl 06.00-09.00. Så dags vill jag sova. Ja, jag kan ju välja att stänga in dem tils jag vaknar men vill inte. Har ni några tips ni som kan det här?

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-12 kl 06:11 »
Myskankor ;)

Kanske inte svaret du förväntade dig men varför inte?
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-12 kl 07:06 »
Vad finns det för ras för en morgontrött?En tyst tupp vore fint. Vill ha höns bara för skojs skull men de måste ha en tupp och den galer kl 06.00-09.00. Så dags vill jag sova. Ja, jag kan ju välja att stänga in dem tils jag vaknar men vill inte. Har ni några tips ni som kan det här?
När jag hade höns tog nästan tuppen knäcken på mig. han gal väldigt mycket. Men så fick tyckte jag att det skulle vara trevligt med lite olika ägg och inte bara den sorten jag då hade. Läste en annons i tidningen där man kunde köpa slaktade Broiler höns. Jag ringde numret och frågade om dom bara sålde slaktade. hon svarade nä vi säljer bara slaktade djur, men att om jag betalade för döda djur kunde jag få dom levande efter som att inte slakten ägt rum än. sagt och gjort åkte vi dit och jag fick faktiskt peka ut några präktiga hönor. Väl hemma så vande jag hönsen vid varann och efter några dagar släpptes dom ihop. Efter den dagen gal inte tuppen i samma utsträckning som tidigare. Vist gal han men inte alls så att grannarna skällde eller kände sig störda (av det)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 08:47 »
Den tupp som inte börjar gala förrän kl 6 är helt klart att betrakta som morgontrött.  ;D

Tuppar börjar gala i gryningen och det är ju avsevärt tidigare än kl 6 under en ganska stor del av året och innan 9 under hela året om man inte bor norr om polcirkeln typ...

Att stänga in hönsen och tuppen kan kanske hjälpa, men det har inte funkat för mig eller nån jag känner. Min erfarenhet är att minsta lilla strimma ljus väcker dem och även ljud kan ha den effekten.

Om du vill ha höns men inte tuppgal är mitt bästa tips att du skaffar höns utan tupp.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

lena70

  • Gäst
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 09:02 »
Du behöver ingen tupp ha till hönsen, om du inte vill, det bestämmer bara du..Men du kanske vill ha själv..? Vad gäller hönsen, så klarar de sig utan tupp..Här börjar tupparna gala efter kl tre..Blir ljust ute tidigt..Därimot lägger de sig alltid kring kl 19..( fast det är just ute till framåt midnatt)

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #5 skrivet: 07 jul-12 kl 09:06 »
Den tupp som inte börjar gala förrän kl 6 är helt klart att betrakta som morgontrött.  ;D

Tuppar börjar gala i gryningen och det är ju avsevärt tidigare än kl 6 under en ganska stor del av året och innan 9 under hela året om man inte bor norr om polcirkeln typ...

Att stänga in hönsen och tuppen kan kanske hjälpa, men det har inte funkat för mig eller nån jag känner. Min erfarenhet är att minsta lilla strimma ljus väcker dem och även ljud kan ha den effekten.

Om du vill ha höns men inte tuppgal är mitt bästa tips att du skaffar höns utan tupp.
Funkade inte för mig heller men att skaffa hönor som var större än tuppen hjälpte i mitt fall.. Min tupp gal mer än i gryningen kan jag också till lägga. Det gjorde ju även att mina grannar störde sig extremt på mig.. 
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Helenu

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 17:50 »
Du behöver ingen tupp ha till hönsen, om du inte vill, det bestämmer bara du..Men du kanske vill ha själv..? Vad gäller hönsen, så klarar de sig utan tupp..Här börjar tupparna gala efter kl tre..Blir ljust ute tidigt..Därimot lägger de sig alltid kring kl 19..( fast det är just ute till framåt midnatt)

Jag har hört att forskning visar att hönsen mår bättre och är lugnare om de har en tupp. Men å andra sidan mår jag ju inte bättre och är lugnare om den galer mig till galenskap varenda morgon så det kanske är ett alternativ.... Men synd.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 18:17 »
Om man mörklägger riktigt bra, och inte har några störande ljud i närheten av hönshuset, som väcker tuppen, så kan man få den att börja gala senare.

Däremot gal de till varandra om man har flera olika grupper, så det är den som får in ljus tidigast som styr när de börjar gala. Här har jag, genom att bygga bra, lyckats få tupparna att inte börja gala innan 04, som de gjorde förra sommaren, och istället börja vid 06.00-06.30. Eftersom jag är morgonpigg tycker jag att det är en ok tid att börja höra tupparna gala, och som tur är så är de närmsta grannarna morgonpigga lantbrukare, så de tycker också att det är ok.

Bygger man ett hyfsat isolerat hönshus, som ju dämpar ljud en hel del, och ser till att kunna mörklägga ordentligt, så borde man kunna ta sovmorgon utan att bli alltför störd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 18:45 »
En rashönsuppfödare som hade en hel massa höns, sa att en och annan tupp har medfött svag stämma och kan aldrig gala högt. Dom tupparna sålde hon till folk med känsliga grannar! Så hör du dig för så hittar du någon förr eller senare fast i värsta falla inte av den ras du helst vill ha.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 18:52 »
Hej Helenu, jag tänkte berätta om mina upplevelser av tupplösa hönsflockar.
Jag har förståelse för att du helst vill ha tupp! Jag kan tänka mig att hönor som hade ett val helst skulle ansluta till flock med tupp av två möjliga, därmed sagt att jag också skulle ha tupp om det gick, dessutom är de vackra och härliga.


Nu har jag inte möjlighet att ha tupp i villaområde men mina hönor mår mycket bra ändå. Flocken är lagom stor för en tupplös flock känner jag. De är 10 st vuxna plus 3 unghöns på tillväxt och 11 små-kycklingar. Kanske spelar raser in. Har haft tyngre kombinationsraser, blandisar och enstaka värphybrider. Det brukar hos oss utvecklas en rangordning där högsta hönset håller extra koll på flocken.
(Forskning gissar jag förresten görs på större hönsflockar än små hobbyflockar, men det är bara en parentes.

Jag tycker, utifrån mina erfarenheter, att du inte ska ha dåligt samvete om du skaffar hönor utan tupp.

Lycka till med att klura ut hur du ska göra!
Hälsar Karin

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 18:59 »
...och jag sover med öronproppar så tuppe ska nog stå i rummet för att jag ska vakna ;D Jag har många "galningar"  ;)

man får dela ut ägg till grannarna o skicka med ett paket öronproppar  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #11 skrivet: 08 jul-12 kl 19:11 »
Vi har också flera tuppar och dem gal rejält från kl 4.30 nu. Vi löser det genom att montera en lucka som är lätt att öppna utifrån så mannen kan öppna för dem när han åker till jobbet. Då kan de ju inte gala utomhus och då hörs det inte in till oss, tror vi :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Marielle

  • Inlägg: 517
  • Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #12 skrivet: 08 jul-12 kl 21:19 »
Vi har också flera tuppar och dem gal rejält från kl 4.30 nu. Vi löser det genom att montera en lucka som är lätt att öppna utifrån så mannen kan öppna för dem när han åker till jobbet. Då kan de ju inte gala utomhus och då hörs det inte in till oss, tror vi :).

Är jag extra dum idag , eller hur menar du ?  Skulle de gala mindre om mannen har en lucka att öppna utifrån ?? Har inte alla en lucka ut till hönsgården..?  ( inte så många som har dem ute dygnet runt väl ? ) Ursäkta om jag är lite trög  ;D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #13 skrivet: 08 jul-12 kl 21:56 »
Vad finns det för ras för en morgontrött?En tyst tupp vore fint. Vill ha höns bara för skojs skull men de måste ha en tupp och den galer kl 06.00-09.00. Så dags vill jag sova. Ja, jag kan ju välja att stänga in dem tils jag vaknar men vill inte. Har ni några tips ni som kan det här?
Om du ska låta dem vara ute på natten så kommer räven och äter upp både hönor och tupp. Sedan blir det lugnt och tyst  :-\

Skämt åsido. Man måste stänga in hönsen ordentligt nattetid annars är det bara en tidsfråga innan rovdjuren förser sig. Om du sover länge vem släpper ut hönsen då  ???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #14 skrivet: 08 jul-12 kl 22:19 »
Om du ska låta dem vara ute på natten så kommer räven och äter upp både hönor och tupp. Sedan blir det lugnt och tyst  :-\

Skämt åsido. Man måste stänga in hönsen ordentligt nattetid annars är det bara en tidsfråga innan rovdjuren förser sig. Om du sover länge vem släpper ut hönsen då  ???

Under tider på året då det inte blir ljust så himla tidigt och det inte är alltför kallt, dvs vår och höst, stänger jag inte luckan till hönshuset om natten. Jag har en rastgård som är lika rovdjurssäker som de flesta hönshus med, fyrkantsnät i väggar och tak och stora stenplattor runtom. Jag bor iofs i utkanten av en liten by, men jag har sett räv här flera gånger. Dock inte hos mina höns.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #15 skrivet: 08 jul-12 kl 22:28 »
Jag såg en anti-gal-metod på en amerikansk sida, som jag inte vill rekommendera, eftersom den är snudd på djurplågeri. Det går till så här: Tuppar sträcker tydligen på sig när de gal, utan undantag. Så om man över natten förvarar tuppen i en låda som är så låg att han inte kan sträcka på sig, så kommer han inte att gala. På morgonen, vid lämplig tidpunkt, släpper man ut honom ur lådan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #16 skrivet: 08 jul-12 kl 22:42 »
(Edit: :Jag såg inte Ugglans svar innan jag skrev nedanstående, men nu fick jag ju veta att nån kör den metoden.)

Azoo-Lina: Jag filosoferade lite över det där.  :) Tänkte att om man är morgontrött, jobbat natt, eller av annan anledning inte vill öppna hönslucka på morgonen kan man nog som alternativ till automatlucka ha öppen lucka och ordentligt rovdjurssäkrad gård till hönsen? Kanske tänkte Helenu så? Jag har undrat förr om inte någon brukar göra så.

Men hos våra höns stänger vi luckan på nätterna när de sussar.
/Karin
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 22:50 av Kringlan »

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #17 skrivet: 09 jul-12 kl 16:05 »
Är jag extra dum idag , eller hur menar du ?  Skulle de gala mindre om mannen har en lucka att öppna utifrån ?? Har inte alla en lucka ut till hönsgården..?  ( inte så många som har dem ute dygnet runt väl ? ) Ursäkta om jag är lite trög  ;D

Hehe :D. Nä de gal inte mindre men som det var förut så var "luckan" bara ett "hål" i väggen och de kunde gå ut och in som de ville i hönsgården, men med luckan kan vi stänga in dem när de lagt sig på kvällen och de kan inte gå ut i gården förrän mannen öppnar på morgonen, vilket innebär att de gal inomhus istället för ute i hönsgården, och då hör vi dem inte alls lika mycket :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Raketbob

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Tupp som inte gal?
« Svar #18 skrivet: 20 apr-21 kl 09:29 »
Jag har en knäpptyst tupp av modell dvärg kochin.
Har hört honom gala ett fåtal gånger men nu var det flera veckor sen sist. Han är frisk och pigg, bara lite tyst :)

Han blir snart pappa så om han lyckas sprida sina tysta gener till kycklingarna kanske det blir fler knäpptysta tuppar.
Någon som skulle vara intresserad av att få en tyst tupp? Perfekt om man bor i villa med grannar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Annica Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser