Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gasolässja ritning/hjälp sökes  (läst 23063 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Gasolässja ritning/hjälp sökes
« skrivet: 14 feb-12 kl 14:06 »
Hej.

Tänkte fixa en gasolässja. Någon som byggt en sådan kanske kan beskriva lite vad som behövs och hur gå till väga. Plåt järn svets och sådant finns. Kanske kan vi tillsammans få fram en ritning/beskrivning hur man går till väga. Finns säkert fler som undrar.

Jag vill bygga en så effektiv som möjligt med flera brännare och luftfläkt.

Med vänlig hälsning, erik

kbh

  • Gäst
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #1 skrivet: 14 feb-12 kl 14:38 »
Sök på Gas fogg på tuben ja får inte in den här .

regnpipan

  • Gäst
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #2 skrivet: 14 feb-12 kl 14:44 »
Du hittar säkert något på antracit om du letar lite. Kanske på denna tavla: http://www.antracit.se/phpbb3/viewforum.php?f=55

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #3 skrivet: 14 feb-12 kl 17:29 »
Sök på Gas fogg på tuben ja får inte in den här .


-Propane Forge vore väll ett bättre sök?

Du hittar säkert något på antracit om du letar lite. Kanske på denna tavla: http://www.antracit.se/phpbb3/viewforum.php?f=55


- jo tack, är sedan länge bekant med antracits forum. Har svårt att hitta något vidare där, hade hoppats på bättre attityd här.
men den verkar smitta. många verkar samla inlägg a´la flashback.

Jag kan googla, det är inte riktigt där problemet ligger, men känner mig inte riktigt bekväm med gasolen, skulle kännas bra med en dialog och kanske en beskrivning från någon som KAN ÄMNET.


tex,
vilka munstycken ska jag köpa?var?
reglage för tryck? köpa? var? slangar kopplingar eldfast isolering, köpa? var?



regnpipan

  • Gäst
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #4 skrivet: 15 feb-12 kl 07:59 »
- jo tack, är sedan länge bekant med antracits forum. Har svårt att hitta något vidare där, hade hoppats på bättre attityd här.
men den verkar smitta. många verkar samla inlägg a´la flashback.

Jag kan googla, det är inte riktigt där problemet ligger, men känner mig inte riktigt bekväm med gasolen, skulle kännas bra med en dialog och kanske en beskrivning från någon som KAN ÄMNET.


tex,
vilka munstycken ska jag köpa?var?
reglage för tryck? köpa? var? slangar kopplingar eldfast isolering, köpa? var?

Oki. Själv har jag bara byggt en kolässja så jag är inte mycket till hjälp.
Hur som helst, lycka till. Och när du väl bygger en ässja så är jag övertygad om att folket här skulle vara glada för lite bilder och en beskrivning av hur du gjorde. Kanske till handboken?

jenses

  • Gäst
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #5 skrivet: 15 feb-12 kl 08:40 »
Den här killen har byggt en gasolässja och han beskriver bra hur och varför:
http://ronreil.abana.org/minifor1.shtml
http://ronreil.abana.org/whyusegas.shtml

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #6 skrivet: 17 maj-17 kl 09:15 »
Bra länk det, jag hade funderat på kol men jag tror det blir gasol den dagen det blir av att bygga.

Fast jag undrar vad komponenterna heter på svenska. Isoleringen är väl keramisk ull, basen vet jag inte, nån sorts tegelsten som tål hög temp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 19:05 »
När det gäller slangar, tryckregulatorer mm så är det ju samma prylar som används för t ex gasolgrillar och andra matlagningsanordningar. Så lämpligtvis tar man vara på kasserad sådan materiel i första hand. Ska man köpa nytt så kan t ex båt- eller husvagnstillbehörsfirmor vara möjliga leverantörer om man inte hittar det man behöver på första bästa byggvaruhus.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #8 skrivet: 17 maj-17 kl 19:17 »
Gasolsidan har jag ganska bra koll på, det var mest de keramiska högtemp grejerna som jag inte vet mkt om.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #9 skrivet: 18 maj-17 kl 08:06 »
Intressant ämne, jag har också funderat lite i de här banorna. Nu har jag ju redan en kolässja men varför inte gasol också :)

Jag har tidigare sett tips om att ta en tom gasolbehållare och klä invändigt med... Ja. Eldfast nånting. Jag kollar lite jag med och ser vad jag kan hitta. Är det någon form av bruk kanske? Jag har för mig att det var av betongkonsistens.

Förresten, det finns ju de som gör om en plåthink till en typ av ässja för att smälta aluminium. Kingofrandom på tuben bland andra, de gjuter ju en soppa som sen tål värme bra.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #10 skrivet: 18 maj-17 kl 09:25 »
Jag köpte grejer från cebex keramikexperten. Dom har keramisk ull som tål 1400 och ännu värre tror jag. Dom har även stenar och fix man kan ha i
botten som offerplatta.

Men ullen är bäst. Den strålar tillbaka värmen på ett annat sätt än sten. 70mm ull sen kan höljet vara av tunnplåt.

Fläkt är det som gäller, blir bra drag i den och den går snålt.

Mer läsning med bilder.
https://www.antracit.se/55-assjan-och-uppvarmning-the-forge-place-heating/34430-en-gasolaessja-blir-till.html?start=30


Skickat från min iPhone med Tapatalk

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #11 skrivet: 18 maj-17 kl 09:28 »
Och viktigt är en vättig regulator http://www.klingstrand.se/gassvetsning/tillbehor/gasolregulator-harris.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #12 skrivet: 08 jun-17 kl 10:40 »
Plockade av kompressmotorn, kopplingar m.fl. från 25 liters tanken på min 35 år gamla kompressor. Det kopplas till min nya 96 liters tank. Så nu har jag något som ser ut som en kandidat för en gasolässja.

Mats Gripensköld

  • Inlägg: 1
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #13 skrivet: 16 aug-17 kl 17:01 »
Hur går det? Några bilder på projektet?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #14 skrivet: 23 aug-18 kl 13:48 »
Jag tror inte det blir någon gasolässja för mig. Jag tror jag kör på diesel.

https://www.youtube.com/watch?v=hkPvQIfdqr4

Gamla oljebrännare som i videon brukar jag se ibland och jag har läst dieseln brinner varmare än gasol också.
« Senast ändrad: 23 aug-18 kl 13:53 av DennisCA »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #15 skrivet: 23 aug-18 kl 21:16 »
Varför har snubben i filmen gasmask, när han smider?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #16 skrivet: 25 aug-18 kl 08:37 »
Kanske det inte är så hälsosamma gaser i luften i en smidja? Speciellt när oljeässjan har en skorsten ut i rummet istället för att ledas ut som kolässjan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #17 skrivet: 25 aug-18 kl 11:11 »
(...)





« Senast ändrad: 25 aug-18 kl 14:32 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #18 skrivet: 25 aug-18 kl 11:28 »
Jag gillar inte layoten på sidan, speciellt inte med senaste inläggen som alltid ska vara framme och störa. Det är ju en phpBB sida så den kunde nog se mera ut som alternativs eller andra forums, som enligt mig är bättre designade. phpBB har ju en massa teman så utseended kan ändras enkelt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #19 skrivet: 25 aug-18 kl 11:47 »
(...)

Har ni spanat in denhär killen förresten? Han bygger gasässjor i några avsnitt där, där han också förklarar och visar principen jag talade om, han visar även hur man startar dem korrekt i några avsnitt.
https://www.youtube.com/channel/UCPGxD_KKEb48mqhcjzPc3PA

(Edit, fixat länken, vet inte vad som hände men det hamnade en väldigt märklig länk där i ställetför den jag postade...  ??? )
« Senast ändrad: 25 aug-18 kl 13:04 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #20 skrivet: 25 aug-18 kl 11:52 »
Kanske det inte är så hälsosamma gaser i luften i en smidja? Speciellt när oljeässjan har en skorsten ut i rummet istället för att ledas ut som kolässjan.

Då verkar det inte så smart att bygga en på det viset.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #21 skrivet: 25 aug-18 kl 12:16 »
Det är nog bäst du tar upp dina frågor med tillverkaren iallafall, jag gissar ju bara.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #22 skrivet: 25 aug-18 kl 13:05 »
Man bör ha ett rör som leder ut rök och gaser från alla typer av ässjor.
Vi hade "avgasrör" av stålplåt till oljeässjorna.

Kolrök i hög koncentration från pyreldning av stenkol kan ge cancer över lång tid om det sker instängda utrymmen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #23 skrivet: 27 aug-18 kl 07:34 »
Min plan är att sköta allting utomhus och hysa utrustningen under tak sen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #24 skrivet: 27 aug-18 kl 11:30 »
Borde inte vara några problem, min praktiska erfarenhet är att rökgaser från normalt smidesarbete vädras bort ganska fort då det förs uppåt av värmen när man eldar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #25 skrivet: 02 sep-18 kl 10:59 »
Det är väl inte riktigt vad ni frågar efter men ett alternativ är att köpa en färdig gasolässja från de här killarna:
https://mobil.blocket.se/annons/norrbotten/gasolassjor___kampanjpriser/47693747

Det gjorde jag och jag är mycket nöjd! Bor inte ett dugg nära Piteå så de skickade med bussgods och det funkade jättebra.
Jag har tagit ett steg närmare framtiden och eldar nu gasol i smedjan :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Pojkeninorr

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #26 skrivet: 17 mar-19 kl 09:51 »
Hej! Det man ska tänka på när man bygger en egen gasolässja med sådan isolering tex kaowool är att dens fibrer är tydligen nästan identisk med asbest. Finns en sorts "coating" som man penslar på så släpper den inte fibrer.
Har själv byggt en gasolässja med en enkel "venturi brännare" funkar jättebra men drar rätt mycket gasol. Får ligga på ungefär 15-20psi på regulatorn. Håller på att samla ihop delar till en mindre "ribbon brännare". Då kan man ligga under 2psi i gastryck. Lite dyrare att bygga då man måste ha fläkt och lite mera rör, men billigare i användning.
Vi äger inte jorden, vi lånar den av våra barn

Lakeside

  • Inlägg: 11
SV: Gasolässja ritning/hjälp sökes
« Svar #27 skrivet: 05 apr-19 kl 15:39 »
Innan jag köpte min "Devil Forge" (som för övrigt verkar vara samma som säljs i Piteå) exprimenterade jag en del med konservburksässja.

Själva ässjan funkar hyfsat men jag hade problem att reglera brännaren.

Hur gör man då?
- Skaffa en stor konservburk
- Borra 4st hål på undersidan och dra i några bultar med kontramutter på utsidan som kommer att fungera som ben.
- Blanda modellgips och sandlådesand 50/50 med vatten till en slurry och täck bottnen på burken med några cm slurry. Denna slurry bränner fort så det gäller att ha allting färdigt.
- Skaffa ett föremål i den form du vill ha invändigt och placera i mitten av konservburken. Vira in detta i gladpack så blir det lättare att få loss (learning by doing).
- Borra ett hål för brännaren och sätt i en plugg i rätt diameter.
- Blanda ny slurry och gjut runt centrumföremålet
- När slurryn brännt är ässjan färdig.

Brännaren gjorde jag av ett 20cm långt 22mm kopparrör(för att testa) med ett T-stycke på toppen. I centrum på T-stycket gängade jag in ett migsvets munstycke som jag kopplade till gasolen.

Det jag saknade var en fungerande regulator vilket ledde till att brännaren inte funkade.
Provade även med gasolsvetshandtag men kom inte upp i härdningstemperatur.

Beträffande isolering kan man köpa eldfast tegel på Bauhaus, Hornbach, kaminbutiker mfl. Denna går att foga med "slurry" om man inte vill köpa färdig brandmassa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser