Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.  (läst 12739 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Hej alla med arbetshundar
Avdelningen http://handbok.alternativ.nu/Djur/Arbetshundar är helt tom...
Det vore toppen om vi kunde få lite hjälp att komma igång. Det behöver inte blir något färdigt, bara lägg upp fler undersidor om det behövs och stolpa upp lite förslag till underrubriker på dem, så att det finns något att bygga vidare på. Det är lättare för andra att fylla i med vad de kan om det finns en grundstruktur, inte bara en massa tomma sidor.

Och var inte oroliga för att göra fel. Inget kan förstöras och alla fel kan rättas till i efterhand. Det är bara att registrera sig och köra på.
  Så hjälp till att ta första steget, så kanske vi på sikt får ihop ett riktigt bra avdelning om arbetshundar, till nytta för nya, gamla och blivande hundägare.

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 21:35 »
Hur är det tänkt att forumet ska vara uppbyggt? Jag gick in och kollade, men jag förstod inte mycket. Ska träning ligga i en egen kategori? Ska den samköras de kategorier som redan finns, eller ska inläggen i de gamla kategorierna flyttas in i den nya ordningen?
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 21:59 »
Jag tror du menar forumet nu, hur ämnen ska fördelas där vet nog Skumme bäst.
Med denna tråd avsåg jag hundavdelningen i Handboken.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 00:41 »
Kan det inte vara en kategori som är mer allmän, om hund i största allmänhet där man kan ta upp Kost, skador och hälsa, ja lite sånt som är svårt att få in under de rubriker som ligger där nu?
Jag skulle gärna skriva lite men skulle inte vilja att nått publicerades som inte är läst av nån som godkänner det. :)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 07:16 »
Kan det inte vara en kategori som är mer allmän, om hund i största allmänhet där man kan ta upp Kost, skador och hälsa, ja lite sånt som är svårt att få in under de rubriker som ligger där nu?
Jag skulle gärna skriva lite men skulle inte vilja att nått publicerades som inte är läst av nån som godkänner det. :)

Jo, det är nog en bra idé. Om du vill kan du skapa några lämpliga sidor och kanske spalta upp lite underrubriker om vad de kan handla om. Finns det en grundstruktur är det lättare för andra att fylla i.
Det där med att någon ska godkänna kan säkert ordnas, men jag tror inte du behöver vara orolig för att göra fel. Att skriva i handboken är en process, man själv och andra ändrar och grejar och det är lite halvfärdigt, det blir sakta bättre men aldrig klart.
Och det är strängeligen förbjudet att gnälla på andras texter. (:) Ser man något fel så rättar man till det istället.

Vad gäller det tekniska med att skapa nya sidor, ändra texter, lägga in bilder, flytta sidor osv behöver man inte heller oroa sig för att göra fel. Allt kan återställas och rättas till i efterhand.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #5 skrivet: 26 mar-11 kl 20:12 »
Hehe det där verkade ju jä'ttekomplicerat  :-[
Testade klicka på ändra men vet inte riktigt hur man lägger till kategorier och så.
Hittar man allinfo om man läser genom hjälpavsnittet eller står det inte om hur man lägger in texter och så?

Läste hjälpavsnittet och försökte lägga till en bild men det funka inte :/
Kolla gärna om jag strula till nått  :-[
« Senast ändrad: 26 mar-11 kl 20:44 av Just_me »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 08:56 »
Ser att du greppat det nu, det blir jättebra!  :)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #7 skrivet: 28 mar-11 kl 18:52 »
Ser att du greppat det nu, det blir jättebra!  :)

Skönt att höra att jag inte ställt till med katastrof i alla fall ;)
Var riktigt kul :D

Unna

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #8 skrivet: 21 maj-12 kl 08:39 »
Hej alla med arbetshundar
Avdelningen http://handbok.alternativ.nu/Djur/Arbetshundar är helt tom...
Det vore toppen om vi kunde få lite hjälp att komma igång. Det behöver inte blir något färdigt, bara lägg upp fler undersidor om det behövs och stolpa upp lite förslag till underrubriker på dem, så att det finns något att bygga vidare på. Det är lättare för andra att fylla i med vad de kan om det finns en grundstruktur, inte bara en massa tomma sidor.

Och var inte oroliga för att göra fel. Inget kan förstöras och alla fel kan rättas till i efterhand. Det är bara att registrera sig och köra på.
  Så hjälp till att ta första steget, så kanske vi på sikt får ihop ett riktigt bra avdelning om arbetshundar, till nytta för nya, gamla och blivande hundägare.

Länka till olika försäkringsbolag. De har ofta veterinära sidor med mycket bra information. Såg att Agria hade jättebra första hjälpen information. Sen har Svenska blå stjärnan (finns distrikt i hela landet) kurser/föreläsningar om första hjälpen hund.
//Ingela
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #9 skrivet: 21 maj-12 kl 08:49 »
Bra idé. Antingen kan du lägga in länkarna längst ned på den aktuella sidan, t ex http://handbok.alternativ.nu/Djur/Arbetshundar/Hälsa%2c_skötsel_och_foder
Eller så skapar man en ny sida med bara länkar som har med hundar att göra. Det finns en mall för det när man skapar en ny sida. Har du koll på hur man gör?

Unna

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #10 skrivet: 21 maj-12 kl 22:11 »
Bra idé. Antingen kan du lägga in länkarna längst ned på den aktuella sidan, t ex http://handbok.alternativ.nu/Djur/Arbetshundar/Hälsa%2c_skötsel_och_foder
Eller så skapar man en ny sida med bara länkar som har med hundar att göra. Det finns en mall för det när man skapar en ny sida. Har du koll på hur man gör?

Jag testade med att klicka på redigeraknappen som fanns på sidan men inget hände. Därför svarade jag på ditt inlägg istället
//Ingela
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #11 skrivet: 22 maj-12 kl 07:10 »
Jag testade med att klicka på redigeraknappen som fanns på sidan men inget hände. Därför svarade jag på ditt inlägg istället
//Ingela

Vad du inloggad? Om inte så är knappen nedtonad och funkar inte.

Unna

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #12 skrivet: 23 maj-12 kl 23:10 »
Vad du inloggad? Om inte så är knappen nedtonad och funkar inte.

Nu har jag registrerat mig där också men hua..vilken tid det tar för mig att hitta rätt så jag skippar det :-)
Länkarna som jag tänkte på är www.agria.se , www.svenskablastjarnan.se

//Ingela
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #13 skrivet: 24 maj-12 kl 06:30 »
Oj, berätta gärna vad det var som tog tid eller var svårt att förstå. Så kan vi ju inte ha det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #14 skrivet: 24 maj-12 kl 06:45 »
Jag får inte upp sidan (Handboken) på flera minuter.  Jag tror det kan bero på alla bilderna.  Men jag kan ju ändå inte hjälpa till, så jag surfar inte dit så ofta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Unna

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #15 skrivet: 26 maj-12 kl 09:38 »
Oj, berätta gärna vad det var som tog tid eller var svårt att förstå. Så kan vi ju inte ha det.
Tror kanske problemet mer ligger hos mig  ;) Min ålder kräver ganska enkla sidor  ::) Hittade helt enkelt inte riktigt  :)
Om jag tipsar dig så kanske du kan lägga in  :)
//Ingela
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #16 skrivet: 26 maj-12 kl 14:10 »
Tror kanske problemet mer ligger hos mig  ;) Min ålder kräver ganska enkla sidor  ::) Hittade helt enkelt inte riktigt  :)
Om jag tipsar dig så kanske du kan lägga in  :)
//Ingela
Här är en till!  :D  Och jag vill väldigt gärna vara med er andra och "leka", så länge jag får!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #17 skrivet: 26 maj-12 kl 14:21 »
Är det fritt fram att ladda upp bilder på http://handbok.alternativ.nu/Djur/Arbetshundar/Jakthundar ??

Eller ska varje ras ha en underflik?  :-[   ???  ???
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #18 skrivet: 26 maj-12 kl 14:40 »
Blandraser?  Många av dom är förträffliga arbetare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #19 skrivet: 26 maj-12 kl 14:45 »
Är det fritt fram att ladda upp bilder på http://handbok.alternativ.nu/Djur/Arbetshundar/Jakthundar ??

Eller ska varje ras ha en underflik?  :-[   ???  ???


Blir det många bilder tror du? I så fall är det nog bäst med en sida per ras. Men börja att ladda upp på den befintliga sidan så kan undersidor skapas senare om det behövs. Bilden måste inte vara uppladdad på samma sida som där den visas, bara den är uppladdad i wikin.

Vill man experimentera i handboken kan man göra det på "Min Sida". Där kan man härja fritt. Ladda upp bilder och göra ett fotoalbum. Eller göra sin egen presentation/hemsida.

Jag har funderat på att göra en video på youtube om hur man gör de vanligaste sakerna i wikin. Skapa en ny sida. Göra rubriker och lägga in bilder. Lägga in en innehållsförteckning. Skulle det vara något?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #20 skrivet: 26 maj-12 kl 17:40 »
Jag har funderat på att göra en video på youtube om hur man gör de vanligaste sakerna i wikin. ... Skulle det vara något?
Säkert, men inte för mig.  Tar 10 minuter att få hem 1 minut film - och jag kan inte spara den.  Annat medium som alternativ?  En serie med bilder och förklarande text?  Eller bara text?  Vilket är enklast att göra för dig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Unna

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #21 skrivet: 27 maj-12 kl 17:47 »
Här är en till!  :D  Och jag vill väldigt gärna vara med er andra och "leka", så länge jag får!  :)
Hela livet är en lek  ;)

//Ingela
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

khaleesi

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Hjälp till att komma igång med hundavdelningen i Handboken.
« Svar #22 skrivet: 04 aug-12 kl 23:35 »
Vad bra ni har skrivit om hundar, valpar, uppfostran och träning i Handboken!  Fint jobbat :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser