Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 50791 gånger)

Wolfie

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Bo i skogen
« skrivet: 05 jan-11 kl 15:20 »
Hej på er! Jag är ny på stället här och det är verkligen en jätteintressant sida! :)

Jag har som plan att flytta ut i skogen. Med tanke på allt som sker nu i den stora energihöjningen så inser jag allt mer att vi måste leva med naturen. Jag har en längtan ut till skogen, den riktiga världen, och nu har jag förstått att den inte alls är konstig eller orealistisk. Tvärtom! En väldigt sund längtan. Därför har det nu blivit en plan och ingen dröm.

Jag planerar att bo i något tält av något slag. Sen vet jag inte hur jag kommer göra med mat. Helst vill jag leva på saker jag odlar själv.

Min fråga är om det finns andra där ute som vill packa ner det som behövs i en ryggsäck och lämna denna fantasivärld vi byggt upp? Vi kan isf bli ett helt gäng som ger oss ut och lever i total frihet!
Jag planerar att ge mig av så fort våren kommer. Det är enklare att leva ute under den varmare halvan av året:) Jag har ingen plan om hur allt ska gå till utan vill bara gå på känslan och se var den leder. Det finns reservat runt om i Sverige där man kan slå sig ner och leva i ro. Man behöver då inga startkapital eller något. Det är bara att ge sig av. Låter det härligt?

Jag vet att det finns så många som, liksom jag, älskar denna vackra jord med alla underbara djur och människor. Visst vore det underbart att lämna egot bakom sig och leva på känslan igen, så som vi i vår natur ska göra.

Kram på er! Be Love!<3
/Emmi
Be Love <3

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 15:31 »
Reservat är kanske inte så bra. Det är normalt natur som det är bestämt skall skyddas från mänsklig påverkan. Och det inkluderar speciellt dig. Man får typiskt inte campa eller elda eller ens samla växter inom reservat. Att bryta mot de reglerna är att vara ond mot naturen.  (:)

Istället kan du utnyttja allemansrätten och flytta runt från en plats till en annan. Då kan du normalt campa, ta död ved för att elda, plocka bär och svamp och liknande. Det finns ingen som kan hindra dig, annat än i närheten av bebyggelse, odlad mark eller inom reservat.

Ett alternativ kan vara att höra om det finns någon markägare som kan tänka sig att du bor lite längre på samma plats.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 15:42 »
Tips: Gör det inte i Sverige. Vintern är alldeles för hård för ett drägligt liv ute i skogen, risken är stor att man får allvarliga frostskador eller tillochmed fryser ihjäl.

En sommar i skogen tror jag kan bli jättemysigt, jag gillar själv Muddus nationalpark, otroligt vackert. Men en permanent flytt utomhus tror jag inte är särskilt trevligt här uppe i norr. Tänk på att samerna bor i hus nuförtiden - ingen gillar att frysa om man kan slippa.
Utbilda dig innan du ger dig ut i markerna, vad ska du äta? Om du ska jaga behöver du ta reda på vilka metoder som är tillåtna och vilka djur du får jaga under vilka perioder (ta en jägarexamen så är du välutbildad), och om du överhuvudtaget får jaga på den plats du tänkt vara. Ta reda på vilka regler som gäller, på en del ställen får du inte campa.

Vilka växter är ätbara och vilka får du lov att plocka (dumt att plocka utrotningshotade växter)?

Vilken utrustning behöver du för din hälsas och hygiens skull (eldstål, kläder, tält, kokredskap, första hjälpen kit med desinfektionsmedel, salt, tvål, menskopp, naturligt myggmedel)?

Och just det - försök ha med dig sällskap eller ta dig in till "civilisationen" ibland. Risken finns ju att du drabbas av lappsjukan annars =).

Annars tycker jag att du ska leta rätt på ett Rainbow Gathering, förra sommaren var dom i en skog i Finland i flera veckor (en del kanske var där hela sommaren, jag var inte själv dit). Det är kanske en sån gemenskap du letar efter? Har för mig att det är i Spanien i år.
//Lina

Wolfie

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 16:06 »
Tack för upplysningen om reservat! Så påläst var jag liksom... ;)
Jag tar som sagt en dag i taget. En vinter i det fria kräver förstås mer och jag har inte börjat rota i det än. Jag vill börja gå på känslan. Allt man ska tänka på när det gäller mat, växter, klimat osv finns där i huvudet men jag tänker  inte förstora upp det just nu. Det sätter nog bara käppar i hjulen. Hela idén är "gå på känslan". Självklart tänker jag inte leva en vinter i norr utomhus om jag inte har någon kunnig med mig. Jag skulle aldrig klara av att skjuta ett djur även om jag behövde... :)
Det blir eventuellt lite nomadliv om jag inte hittar ett ställe jag får lov att stanna på en tid ja :)
Och absolut sällskap. Jag kan tänka mig att bo själv där ute och söka mig till människor men det ultimata vore ju att man drog ut ett helt gäng. Därför skriver jag här :)
Be Love <3

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Bo i skogen
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 16:24 »
Samerna har väl "alltid" bott i "hus". Kåtorna är inte mycket sämre än ett gammalt dragigt torp när man väl fått liv i en brasa. Vilket iofs för fram det du vill ha sagt ännu mer, dvs att det är hårt att leva ute på vintern.

I Norge har en jägare varit ute ett helt år och bloggat om det, och även gjort en film om jag inte har helt fel. Han for ut på hösten, för att kunna börja med högviltsjakten och få mycket av sin mat därifrån. Men han levde även på fisk, bär och en del annat ätbart. Han tappade 25kg under det året. http://www.envillmann.no/ är adressen till hans hemsida och blog.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 16:24 »
Adda Adam Sonfield på Facebook =)... Han har nomadat i flera år nu, hela sitt vuxna liv faktiskt. Trevlig snubbe som garanterat vill bo ute i skogen med en söt tjej =)!  (du kan skriva i medellandet att det var jag Lina Rönnbäck som tipsade dig)

//Lina

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 17:14 »
Hej Wolfie. Jag tror jag vet hur du känner. Känner själv ibland att jag bara borde sälja det jag inte behöver och dra i väg och lämna jobb och allt tråk. Mitt mål är också att komma iväg. Kanske inte lämna samhället helt (efter lite tänkande ), men helt klart bo billigare och jobba så lite som möjligt med ett vanligt jobb och sen dra in lite extrapengar på att sälja saker på marknader och göra lite illustratörsjobb.

Jag tror inte jag skulle klara mig på bara det skogen har att ge. Ändå har jag jägarexamen och är mycket intresserad av vad skogen har att erbjuda. Har läst en del och det är inte lätt. Man kan ju säkert klara sig som freegan (dvs hämta mat ur soptunnor bakom affärer).

Jag har en vison om att man är ett gäng som har lite samma visioner som flyttar nära varandra. Vissa kanske bor i vagn andra i kollektiv i ett stort hus och vissa kanske har egna stugor. Det vore riktigt fint om man var flera likasinnade på samma ställe. Då kunde man hjälpas åt och insperera varandra.

Jag har börjat med att sälja bort saker som jag inte behöver (har mycket kvar). Går även i tankar att kanske flytta till vagn eller en liten friggebod som man vinterisolerar.

Nu ska jag sluta babbla för jag har så mycket idéer så det skulle aldrig ta slut. Kanske fick ner nått vettigt i alla fall ;)

Vill bara tillägga att ta jägarexamen och allt sånt är en dyr historia. Sen att betala arende för mark osv. För mig går det back för jag har långt till jaktmarken och de andra i laget jagar inte mycket. Skulle själv tjäna på att sälja allt och köpa viltkött av nån jägare som har mycket eller någon som föder upp djur som har det bra. Just nu är jag kluven. Gillar att jaga men vill även leva så billigt som möjligt.

« Senast ändrad: 05 jan-11 kl 17:20 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Bo i skogen
« Svar #7 skrivet: 06 jan-11 kl 13:03 »
Hej
Kan någon reda ut det där med allemansrätt.
Var exakt går gränsen för hur nära ett hus man får gå?
Spelar det roll om det är boningshus eller ekonomibyggnad?
Finns det något tillfälle då en markägare får spärra av sin mark för intrång?

Sebastian


capitan

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #9 skrivet: 06 jan-11 kl 14:10 »
hej wolfi- du är inte ensam om att dra ut till skogs , jag har gjord det tidigare och kommer göra det igen nu till våren.
alternativt till detta , hitta rätt ställe för bosättning i vangn och tältläger ( det finns en tråd om detta på ekoboprojekt), jag kommer även kolla upp olika befintliga kollektiv som vilda vindar i skåne som har en vision, och samverka med vänner och bekanta för att hitta gemenskap och mark.-- det finns bl.a. en dansk familj som vill köpa minst 7 hektar för kollektiv-andreah här på alternativ.

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #10 skrivet: 06 jan-11 kl 19:15 »
Där finns få människor idag som lever som nomader i Sverige så jag personligen tror mer på sunt förnuft än att följa allemansrätten slaviskt, t.ex så kan död ved vara bra att låta bli att röra på sina ställen där ett hårt skogsbruk har nyttjats och nästan all ved har "städats" bort, och "camping" kan göras på många olika sätt som skonar även ett naturreservat, ta seden dit du kommer helt enkelt.

Jag tillbringar i stort sett all min tid i skogen och jag vet att det tar tid att förstå naturen och den roll människan har i den. Och att bara ge sej ut och leva jägar-samlarliv kan vara nog så hårt om man är själv, människan är ett flockdjur och om man inte bara vill överleva, utan också leva och tillgodagöra alla sina behov så behöver man vara ett visst antal. Att bosätta sej ute under vintern behöver inte vara så svårt (nu utgår jag när jag skriver det från Skånska förhållanden, men även här finns områden som där är kallt med mycket snö, t.e.x uppe på åsarna p.g.a hög luftfuktighet) det går ju faktiskt att bygga sej en bostad som klarar hårda vintrar, det finns ju även ett överflöd av begagnade kaminer idag som gör det ännu enklare, det gäller att se vilka möjligheter där finns för att gå "tillbaka" till naturen.

Jag tror på den nomadiska livstilen och går gärna samman med fler som är intresserade!

Wolfie jag skickade ett pm = privat meddelande till dej, som du hittar högt uppe på sidan, mina meddelanden, tänkte om du är ny och inte vet hur allt funkar än :)
« Senast ändrad: 06 jan-11 kl 19:19 av Patrik i Skåneland »
Gå inte och dö förrän du har levt!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #11 skrivet: 06 jan-11 kl 19:45 »
Hej
Kan någon reda ut det där med allemansrätt.
Var exakt går gränsen för hur nära ett hus man får gå?
Spelar det roll om det är boningshus eller ekonomibyggnad?
Finns det något tillfälle då en markägare får spärra av sin mark för intrång?

Det finns inga sådana exakta regler i allemansrätten.

Principen är att du inte får störa eller förstöra. Det kan man tolka på lite olika sätt. Ett sätt är att tolka det som att allemansrätten inte gäller om andra vet att du är där, eller om du gör så att andra kan se att du har varit där, några dagar senare.

Du får passera hur nära ett hus som helst, om det går en väg eller stig där. Men om det är avspärrat eller ett staket så är det stopp. Allemansrätten gäller "I skog och mark", det innebär att det inte gäller inom en tätort eller inne i ett samhälle, eller ens i anslutning till bebyggelse. Du kan alltså inte campa på en äng på andra sidan ett staket till en villa och påstå att du utnyttjar din allemansrätt.

De fall där markägare reagerar är när det är högt tryck från besökare. Det kan då göras inskränkningar i allemansrätten lokalt. Exempelvis tältningsförbud. Orsaken är att det höga trycket skulle orsaka slitage och olägenheter även om varje enskild individ är så försiktig som möjligt. Då kan du inte utnyttja allemansrätten utan att förstöra, och man kan då hävda att den inte längre gäller.

Observera att allemansrätten INTE gäller för grupper av människor, bara individer eller möjligen små sällskap. Det går alltså inte utan vidare att utnyttja allemansrätten för organiserad turism. I sådana fall krävs det tillstånd av markägare etc, annars kan det lätt leda till problem.

Om du anser att du utnyttjar allemansrätten och en markägare hävdar att du stör, så bör du flytta på dig. Men bäst är att uppträda så att markägaren aldrig får reda på att du varit där. Det är då du utnyttjar allemansrätten på rätt sätt.

Så länge du inte är på något turistparadis så kan du nog lätt få tillstånd av markägare att campa på en äng inne i en by, eller bo på samma ställe någon vecka i skogen i anslutning till en sjö. Men då får du göra dig omaket att fråga om lov.
« Senast ändrad: 06 jan-11 kl 20:04 av sɹǝpuɐ »

Wolfie

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #12 skrivet: 08 jan-11 kl 20:00 »
Härligt att se att det finns fler i samma tankar! :)
Sen en del prat om hårda vintrar och hur tufft det kan vara med. Men jag tänker knappast utföra någon slags "Into-the-wild-expedition". Och någon revolt handlar det inte om heller så jag kan ju inte riktigt se mig hamna i något värsta-senario direkt ;) Jag vill bara leva efter känsla och sanning. Ett äkta fritt liv. Och just nu säger min känsla detta. Jag vet bara att när våren kommer börjar ett liv utan massa materiella saker och saker man är tvungen att göra. Sen var allting leder får man ju se. Det handlar om att må gott. Hela livet. Och vi borde aldrig tillåta annat :)

Massa fina tips och idéer iaf! Det tackar jag er för! Skriv på med förslag, det är jätteskoj att läsa om fler synvinklar! Positiva då :)

Be Love <3
Be Love <3

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #13 skrivet: 08 jan-11 kl 20:25 »
Härligt skrivet. Håller med om att man ska göra det man känner för och tycker du gör helt rätt. Snacka om ens egna tankar drar igång :)

Det är oftast de materiella sakerna som binder en, som gör att det kan vara svårt att följa sin vilja till fullo.
Även ansvar för djur. Har själv två katter som både är till glädje och förtret.

Blir lite nyfiken på vad du har tänk dig till våren. Bara packa en väska och vandra iväg?
har du några pengar sparade eller vad hade du tänkt leva av. Blir verkligen nyfiken.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #14 skrivet: 08 jan-11 kl 20:36 »
Glöm inte den urbana djungeln heller =).

Sommaren är perfekt säsong för att ge sig ut på en liftar-squatar-dumpster-tur i Europa! Ett äventyr jag verkligen rekommenderar av egen erfarenhet. Då kan du passa på att jobba lite också, med fruktplock, hjälpa till på organiska farmar osv (wwoof eller helpx.net).
//Lina

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bo i skogen
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 20:51 »
Jag har som plan att flytta ut i skogen. Med tanke på allt som sker nu i den stora energihöjningen så inser jag allt mer att vi måste leva med naturen. Jag har en längtan ut till skogen, den riktiga världen, och nu har jag förstått att den inte alls är konstig eller orealistisk. Tvärtom! En väldigt sund längtan. Därför har det nu blivit en plan och ingen dröm.

Jag planerar att bo i något tält av något slag. Sen vet jag inte hur jag kommer göra med mat. Helst vill jag leva på saker jag odlar själv.

Kan tänka mig ett alternativ till tältet. Hängmatta är inte dumt, särskilt om den är utrustad med myggnät och takpresenning. Det finns flera som tillverkar färdiga "hammocks". Den jag har heter numera Hennessy Hammock Explorer Asym Classic (puh...). Det breda bandet som man lindar runt trädstammarna förhindrar skador på träden och att man hänger i luften besparar marken också. På så sätt kan man utnyttja öppen mark för odlingar istället för tältsamhälle. Med lite träning så surrar man upp hängmattan mellan två träd på under två minuter och tar ner lika snabbt. Takpresenningen kan sättas upp på många olika sätt för olika behov, vilket gör systemet flexibelt. Eftersom hängmattorna är så snabba att sätta upp och ta ner så kan man byta lägerplats varje dag om man så vill. Även om man använder sig av en extrastor presenning (vilket jag rekommenderar dig i det här fallet) så väger hängmattan mindre än två kilo. Ingen större vikt att bära med sig som bostad, eller hur?

Mamma är tält och pappa är hängmatta så inte konstigt att jag föddes som hammock...

Kanske kan jag övertala dig att strunta i ryggsäcken också? ;) Det finns ett bra alternativ även till den biten. Ett litet företag i förenta staterna har kommit på en kul lösning som inte är särskilt svår att kopiera för eget bruk. Det jag pratar om är Moonbowgear Gearskin. Ett gearskin är inte en ryggsäck, men den kan användas så. Den är inte heller en bärmes även om den kan användas så också. Tänk dig en stor kompressionspåse med remmar på sidorna istället för en hel säck. Man spänner remmarna helt när man fått på sig säcken och då blir hela packningen styv även utan aluminium- eller kolfiberstomme (ungefär som vakuumpackat kaffe). Istället för att begränsas av en viss maxvolym så växer kapaciteten från mindre än 40 liter ända upp till nästan 100. Ändå väger moonbowgears gearskin mindre än 600 gram. Syr man själv (jo, jag har sytt en dagsäcksvariant) väger nog resultatet aningen mer men kostnaden blir låg och det är tämligen fort gjort.

Mamma är ryggsäck och pappa är kompressionspåse så jag är ett gearskin, bra va?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 22:11 »
Jag tycker också det är en bra idé att inte tänka och planera för mycket, man lär sej efter hand.
Den första gången jag gav mej ut i skogen själv så var det vinter och några minusgrader, utrustad med en sommar-sovsäck (komfort +18 8), farfars gamla ryggsäck varav ena bärremmen gick av redan i början av vandringen, gjorde upp lägret när det redan hade mörknat, fällde en klen gran vars kvistar inte räckte för att hålla markkylan borta, försökte göra eld gång på gång utan att nåt hände. Lyckades till slut somna, vaknade efter 15 min och frös... sprang några varv runt en bok, sov 15 min till, sen upp igen...så höll det på hela natten.
på morgonen hade min frukost frösit, hade bara frukt ::) Men solen sken så vackert i bokskogen och jag var lycklig över att klarat min första natt ensam i skogen, tog mej dock hem till civlisationen den dagen och fixade till det som varit misslyckat med utrustningen.

Har sen dess lärt mej en massa av olika korta och långa vandringar, livet lär en allt man behöver så våga å ta steget!

Inspirerande att läsa om olika synpunkter!
Gå inte och dö förrän du har levt!

Gunilla52

  • Inlägg: 27
    • Västmanland
SV: Bo i skogen
« Svar #17 skrivet: 09 jan-11 kl 18:08 »
Jag har lånat två böcker på biblioteket och man blir ganska påverkad av dem, de är härliga människor! :)
De ovanliga: Människor som går mot strömmen.
De ovanliga 2 : Där friheten är viktigae än tryggheten.
Åke Mokvist

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Bo i skogen
« Svar #18 skrivet: 10 jan-11 kl 01:46 »
Ja det är verkligen inspirerande att läsa om alla drömmar, tankar, planer och erfarenheter. Jag har attraherats av nomadlivet under en lång tid nu men kommer tyvärr att förbli bofast. Man skulle gett sig av när man var yngre som planen var. Bekvämlighet och förväntningar från omgivningen bidrog nog till att man föll ner i svenssonträsket. Fick dock veta att mina morföräldrar brukade flytta till skogen varje sommar innan de fick barn. Kanske har man något zigenarblod iaf?

Jag tycker dina planer låter utmärkta Wolfie. Ta det lugnt men investera i en bra sovsäck även om du vill hålla resten av budgeten minimal. Som du ser här av alla härliga inlägg är du långt ifrån själv om dina planer.

Skiesabove, Patrik och capita, jag skulle mer än gärna höra mer om era äventyr. Tack för tips om Adam Sonfield och Rainbow Gathering. Ni borde skriva om vad ni varit med om, flera verka drömma om de äventyr ni redan har varit med om.

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #19 skrivet: 10 jan-11 kl 16:57 »
Ja det verkar vara en del här som är inne lite på samma spår, jag känner att det skulle vara skoj att på nåt sätt ha en träff för alla som är intresserade av att verkligen bo ihopa i ett nomadiskt kollektiv, finns där nåt intresse för det?
Gå inte och dö förrän du har levt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser