Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällskapshundar klimatavtryck  (läst 2077 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Sällskapshundar klimatavtryck
« skrivet: 17 jul-22 kl 11:22 »
Sällskapshundars klimatpåverkan har uppmärksammats i massmedia. Bland annat har Greta Thunberg blivit kritiserad för att ha två medelstora hundar.
Något som många inte tycks veta är att hundar kan äta vegankost (naturligtvis vegansk-ekologisk odlad).  Hundars vegankost skall vara berikad med mineraler; joderat koksalt samt kalciumfosfat. Samt gärna också vitamin A, D, E, B12 samt zink.
« Senast ändrad: 17 jul-22 kl 11:29 av borsdorfer »

fri

  • Inlägg: 2530
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #1 skrivet: 17 jul-22 kl 11:24 »
Klart de kan, men är det bra för dem?

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #2 skrivet: 17 jul-22 kl 11:34 »
Visst är det bra för dem. År 1986 började ett amerikanskt företag att tillverka kosttillskott för katter och hundar som äter vegankost. Många tusen hundar i Amerika och Europa äter vegankost. Har själv haft två hundar som har ätit vegankost.

fri

  • Inlägg: 2530
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #3 skrivet: 17 jul-22 kl 11:52 »
Om man måste tillverka speciella kosttillskott på en annan kontinent till svenska sällskapshundar är det väl ingen bra allsidig och klimatvänlig föda?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #4 skrivet: 18 jul-22 kl 07:23 »
Om du söker på nätet så finner du en flera mineral- och vitamintillskott för hundar som är tillverkade i Europa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14425
    • Östergötland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #5 skrivet: 18 jul-22 kl 08:43 »
Men deras klimatavtryck borde rimligen bli större om man framställer specialkost än om man ger dem slaktavfall.

Sedan tror jag att sällskapshundars klimatavtryck har ökat enormt de senaste 20 åren, oavsett om de stackarna äter potatis eller kött. Idag åker de bil till veterinär, till promenaden och till hund-dagiset.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #6 skrivet: 18 jul-22 kl 18:04 »
Men deras klimatavtryck borde rimligen bli större om man framställer specialkost än om man ger dem slaktavfall.

Sedan tror jag att sällskapshundars klimatavtryck har ökat enormt de senaste 20 åren, oavsett om de stackarna äter potatis eller kött. Idag åker de bil till veterinär, till promenaden och till hund-dagiset.

Mitt intryck är att hund&katt fodret består av mycket slakteriavfall. Det kan stå på förpackningen "med oxkött, räkor o s v" tittar man närmare ser man att den angivna med-ingrediensen utgör kanske 4% av innehållet.

Så länge vi 2beningar äter kött uppstår slakteriavfall som kan ätas av husdjuren.

Alternativet skulle vara att istället jäsa biogas av slaktavfallet - och ge hundarna grönsaker med specialtillverkade kosttillskott.

Får mig att tänka på ordspråket 'gå över ån efter vatten'.


ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #7 skrivet: 18 jul-22 kl 21:22 »
Det sägs underförstått i en del inlägg, jag kan missuppfatta, att vegankost skulle vara klimatsmart. Ibland kan det nog vara så men det är mer komplicerat än så. Plockar man ut delar av ekosystemet så kan veganodling vara klimatbra men som ekosystem som helhet behöver också djur. Men det är en helt annan diskussion.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #8 skrivet: 19 jul-22 kl 14:17 »
Det sägs underförstått i en del inlägg, jag kan missuppfatta, att vegankost skulle vara klimatsmart. Ibland kan det nog vara så men det är mer komplicerat än så. Plockar man ut delar av ekosystemet så kan veganodling vara klimatbra men som ekosystem som helhet behöver också djur. Men det är en helt annan diskussion.

Bra skrivet!


esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #9 skrivet: 19 jul-22 kl 14:54 »
Det jag har reagerat på när man försöker göra om vegetabilier till sån mat som vi är vana vid att äta som filmjölk/yoghurt så kan man inte göra det med bara en ingrediens och bakteriekultur utan det ska in massor av skadliga kemikalier som förtjockningsmedel, konsistensgivare mm. mm.
Jag trodde att vegan och vegetariskt även innefattade att tänka på miljön och vår framtid och inte förgifta den med kemikalier.
Jag har slutat att köpa såna produkter för det är inte miljövänligt. Att äta närodlat och så rent som möjligt av det som växer här av både kött och grönsaker samt frukt och bär och spannmål.

Att äta vegankost handlar ju om att importera från andra ställen med allt det för med sig. Tex mandelmjölk, risdryck, sojaprodukter (soja kan odlas här, men det görs inte i så stor utsträckning).
Det ska importeras mycket konstiga grönsaker och frukter för att täcka upp för näringsämnen som inte finns i vanlig mat osv. osv.
Vill man då vara vän med naturen och allt liv så ??

Och att sedan veganer ska försöka omvända alla andra? Är det inte så att alla ska få leva till sin bästa förmåga där de utvecklas och mår hälsosamt bra? enligt veganismen?
Varför då hela tiden försöka få hundar och katter till att bli veganer mot deras natur? Och alla människor som hellre är trogna närmiljön och mångfalden utan att förgifta, men vi ska utrotas?
Är det så att veganer har dåligt samvete för att de inte kan leva upp till läran de lär ut?
Borde inte veganer istället för att försöka ändra husdjurens naturliga mat sluta att ha just dessa djur och istället skaffa sig kaniner och marsvin som är byggda för att klara matfrågan.
Men det är sedan helt naturligt att varg och björn ska få äta tamboskapen då bönderna är så dumma att de har tamdjur, men katt och hund ska äta vegankost? Skenhelighet kallas det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16899
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #10 skrivet: 19 jul-22 kl 16:36 »
Det jag har reagerat på när man försöker göra om vegetabilier till sån mat som vi är vana vid att äta som filmjölk/yoghurt så kan man inte göra det med bara en ingrediens och bakteriekultur utan det ska in massor av skadliga kemikalier som förtjockningsmedel, konsistensgivare mm. mm.
Jag trodde att vegan och vegetariskt även innefattade att tänka på miljön och vår framtid och inte förgifta den med kemikalier.
Jag har slutat att köpa såna produkter för det är inte miljövänligt. Att äta närodlat och så rent som möjligt av det som växer här av både kött och grönsaker samt frukt och bär och spannmål.

Att äta vegankost handlar ju om att importera från andra ställen med allt det för med sig. Tex mandelmjölk, risdryck, sojaprodukter (soja kan odlas här, men det görs inte i så stor utsträckning).
Det ska importeras mycket konstiga grönsaker och frukter för att täcka upp för näringsämnen som inte finns i vanlig mat osv. osv.
Vill man då vara vän med naturen och allt liv så ??

Och att sedan veganer ska försöka omvända alla andra? Är det inte så att alla ska få leva till sin bästa förmåga där de utvecklas och mår hälsosamt bra? enligt veganismen?
Varför då hela tiden försöka få hundar och katter till att bli veganer mot deras natur? Och alla människor som hellre är trogna närmiljön och mångfalden utan att förgifta, men vi ska utrotas?
Är det så att veganer har dåligt samvete för att de inte kan leva upp till läran de lär ut?
Borde inte veganer istället för att försöka ändra husdjurens naturliga mat sluta att ha just dessa djur och istället skaffa sig kaniner och marsvin som är byggda för att klara matfrågan.
Men det är sedan helt naturligt att varg och björn ska få äta tamboskapen då bönderna är så dumma att de har tamdjur, men katt och hund ska äta vegankost? Skenhelighet kallas det.
Min åsikt också.
Det går att vara vegan och endast äta lokalproducerat och faktiskt tom mest odlat hemma på tomten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #11 skrivet: 19 jul-22 kl 18:14 »
Vegan kan aldrig leva på naturligt odlat. B12vitamin finns endast i animalisk kost. Annars får man ta konsttillverkat B12. De själva vet om det, beskrivs noggrant på vegansidor.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #12 skrivet: 19 jul-22 kl 21:22 »

Men det är sedan helt naturligt att varg och björn ska få äta tamboskapen då bönderna är så dumma att de har tamdjur, men katt och hund ska äta vegankost? Skenhelighet kallas det.
Jag har aldrig skrivet att varg och björn skall få ta tamboskap. Jag tror inte heller att Greta Thunberg har sagt något sådant.
Som Du förmodligen känner till så skyddar man tamboskap mot rovdjur med 4- eller 5-trådiga elstängsel.

fri

  • Inlägg: 2530
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #13 skrivet: 19 jul-22 kl 22:04 »
Jag har aldrig skrivet att varg och björn skall få ta tamboskap. Jag tror inte heller att Greta Thunberg har sagt något sådant.
Som Du förmodligen känner till så skyddar man tamboskap mot rovdjur med 4- eller 5-trådiga elstängsel.
Men detta inlägg är väl fullständigt OT?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #14 skrivet: 20 jul-22 kl 16:48 »


Sedan tror jag att sällskapshundars klimatavtryck har ökat enormt de senaste 20 åren, oavsett om de stackarna äter potatis eller kött.
Potatis är knappast huvudbeståndsdel i vegetarisk eller vegansk hundmat på grund av att förhållandet mellan protein och energi är lågt.

fri

  • Inlägg: 2530
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #15 skrivet: 20 jul-22 kl 17:31 »
Så vad är huvudbeståndsdelen i vegansk hundmat och vad får produktionen och transporterna av detta för effekt på klimatet?

Om man låter hundar äta slaktrester som inte skulle använts till korv är klimatavtrycket måttligt såvitt jag förstår.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14425
    • Östergötland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #16 skrivet: 20 jul-22 kl 18:19 »
Potatis är knappast huvudbeståndsdel i vegetarisk eller vegansk hundmat på grund av att förhållandet mellan protein och energi är lågt.

Självklart får de inte potatis eller kött, det är bara exempel från vegetarisk och animalisk del. Ris misstänker jag är en favorit att ge hundar.

Sällskapshundarnas klimatavtryck ökar när de omsätter mer pengar, oavsett om du ger dem sojabiffar eller oxfilé.


Tycker som esten att har man dåligt samvete för köttätandet så finns det många trevliga husdjur som lever på grönt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #17 skrivet: 20 jul-22 kl 19:40 »
Vi människor har redan testat det här med att ge djur artfrämmande föda i stor skala. Att utfodra nötkreatur med kött- och benmjöl blev aldrig den succé som det var tänkt, för att ta ett exempel.

I övrigt håller jag med @esten! 
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #18 skrivet: 21 jul-22 kl 08:57 »
TANDSTEN
är ett problem som kan uppkomma om man ger hundar vegetarisk eller vegankost.
Kan förbyggas genom att borsta tänderna på hunden eller genom att ge hunden hårda saker att knapra på, exempelvis morötter.

 

javill

  • Inlägg: 11374
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sällskapshundar klimatavtryck
« Svar #19 skrivet: 21 jul-22 kl 11:42 »
Låser tråden då sällskapshundar inte har koppling till självhushållning.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 5 användare
xaelanar, Bokesliden, Christina Sundin, javill, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser