Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000  (läst 130888 gånger)

JoeDirt

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #140 skrivet: 12 nov-17 kl 11:51 »
Nu har jag rengjort någorlunda och smort maskinen.

Det fanns väldigt mycket ludd vid och omkring stygnlängdsplattan (heter den så?) och undertrådspolen.

Det fanns även en hel del ställen att smörja på och det var inte alla ställen som var helt lätta att komma åt men jag skruvade bort alla kåpor och droppade olja på en tandpetare för att sedan peta den mot punkten jag ville smörja och det fungerade hyggligt.

Det fanns, som du sa, ett ställe där en axel var infettad och fettet hade mörknat ganska mycket.
För att komma åt ordentligt och rengöra samt fetta om hade jag varit tvungen att skruva isär maskinen och det var inget jag hade möjlighet eller kunskap att göra just nu så även där droppade jag lite olja.
Det är så klart inte optimalt men jag tänker att det var bättre än att inte göra något alls.

Jag tackar för tipsen.

Mahmoud Aiyad

  • Inlägg: 1
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #141 skrivet: 14 jun-18 kl 18:23 »
Hej,

Jag har också en Husqvarna 2000 (Model 6360), som inte riktigt fungerar som den ska och som jag tänkte försöka laga.

Har tyvärr inga manualer.

Har du (Christina G eller någon annan)  fortfarande har kvar användarmanual och servicemanual?

Om du har möjlighet att skicka dessa till mig så skulle det vara grymt och jag vara väldigt tacksam.

med vänlig hälsning

Mahmoud

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #142 skrivet: 14 jun-18 kl 20:32 »
Servicemanuallänken tidigare i tråden har visst slutat fungera. Jag ska se om jag har kvar filen någonstans, i så fall kanske det skulle vara möjligt att lägga upp den på något allmänt åtkomligt ställe så man inte behöver maila den till var och en som är intresserad.

Lotta Antonsson

  • Inlägg: 1
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #143 skrivet: 02 feb-21 kl 10:39 »
Hej igen!

Nu har jag köpt och fått hem en manual till 2000 i pdf-format.

Jag mailar den gärna om någon vill ha! :)

Pm'a e-postadress.

hej om detta är aktuellt fortfarande skulle jag gärna vilja ha en pdf på manual :-)

. )

Kerstin Lundkvist

  • Inlägg: 1
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #144 skrivet: 14 mar-21 kl 18:15 »
Hej igen!

Nu har jag köpt och fått hem en manual till 2000 i pdf-format.

Jag mailar den gärna om någon vill ha! :)

Pm'a e-postadress.


Ny på sidan och har ingen koll på pm mm..
Jag skulle väldigt gärna ha manualen till min Husqvarna 2000  ;D

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #145 skrivet: 09 maj-21 kl 21:16 »
En ny fråga till mastodonttråden: Om en Husqvarna 2000 modell 6440 smygstartar någon minut efter att den blivit ansluten till strömmen, sitter felet i maskinen eller i fotpedalen? Köpte en sådan modell begagnad, provade den i affären och där funkade den. Anade inte just det här felet. Det börjar nog osa också men jag var kvick och drog ur sladden.

Typiskt. Det finns ingen reparatör här i staden längre.

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #146 skrivet: 09 maj-21 kl 23:51 »
Det var där oset kom ifrån som felet var. Skulle tippa på gaspedalen. Jag har inte den där modellen, men det felet har jag haft. Började ryka om pedalen. Fick löda bort första motståndet i pedalen.

Har kört slut på en motor också, inbyggd i min maskin. Men det var efter ett par timmars hård körning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #147 skrivet: 10 maj-21 kl 08:11 »
Då är det troligen avstörningskondensatorn som sitter parallellt med motståndet i gaspedalen. Om den fysiskt är monterad i pedalen eller vid kontakten till pedalen i maskinen vet jag inte, enklaste sättet att ta reda på saken är att kolla om maskinen stannar när man lossar kabeln till pedalen.
I varje fall, om du inte behöver bry dig om att maskinen sprider radiostörningar, så är det bara att klippa bort den trasiga kondensatorn. Har du däremot störningskänsligt folk i närheten (t ex någon granne som är radioamatör), så byt den mot en ny X2-godkänd kondensator på samma värde.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #148 skrivet: 10 maj-21 kl 08:46 »
Kan nog ha varit så det var på min pedal också, kommer inte riktigt ihåg vad jag lödde bort, men som du säger kondensatorn är det oftast som ryker.

Min maskin fungerade bra utan första steget. Och Christina, glöm inte att ta loss pedalen från maskinen när du öppnar och klipper bort den lilla klumpen som förhoppningsvis är lätt att känna igen på att den ser lite bränd ut. Kommer inte riktigt ihåg, men det var nog 5-7 st likadana på rad, och det är den första (eller den sista om man vänt pedalen) som det är fel på.

Störningskänsligt folk finns det inte så många nu för tiden, men det märker man ;D Min maskin stör inget här, men grannens veteranmoped klarar att störa något (tror det var radion).

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #149 skrivet: 12 maj-21 kl 17:25 »
Tack för svar från er båda. Jag anade att det var just avstörningskondensatorn som rök. Dels pga info jag tagit till mig på annat håll men även från någon rysk hemmapular-video på Youtube. ;D Dock har jag ingen aning om hur en sådan ser ut eller var jag hittar den. Jag tippar att den finns i själva maskinen bak i närheten av motorn och inte i pedalen. Det var maskinen som rök (ej oljedoft utan mera elfel-doft) och inte pedalen. Motorn började alltså gå av sig självt och ryka efter att ha varit ansluten till el (via pedalen) nån minut men slutade omedelbart när jag drog ut pedal/el-sladden (den här modellen har en kombisladd, andra Husqvarna har två separata sladdar, en till pedalen och en till elen).

Är det rätt antagande att jag kan köra maskinen som vanligt när avstörningskondensatorn är borttagen och/eller urkopplad?

Är fotpedalen isåfall fortfarande OK att använda?

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #150 skrivet: 12 maj-21 kl 21:01 »
Ja. Det finns för övrigt en avstörningskondensator vid motorn också, även den kan gå sönder och börja ryka. Den är dock ibland kopplad så att strömmen till motorn går genom den (alltså totalt 4 anslutningar), om man ska ta bort den så får man skarva ihop ledningarna på lämpligt sätt.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #151 skrivet: 21 maj-21 kl 18:53 »
Ja det var ju vid motorn som det rök, inte vid pedalen såklart. Att det aldrig ska vara enkelt... Behövs litet skruvande och kablar alltså. Jag får ta det nån gång när jag har litet mera tid. Tack för hjälpen sålänge.

Jag hittade en annan Husqvarna, en 6030 för mindre än tvåhundra på Röda Korsets loppis. Släpade hem den i hopp om att det skulle finnas mönsterrattar och litet annat där som jag kunde utnyttja, tex så var pressarfoten helt osliten på undersidan vilket inte min egen var. Redan där hade jag tjänat in priset för en pressarfot + porto. Döm om min förvåning när denna maskin spann som en katt och sydde perfekta sömmar! Dock var mönsterrattarna annorlunda så jag vågar inte prova dem i min gamla maskin. De hade tre pluppar bak istället för en plupp.

Så jag har därför hittat följande skillnader för mönsterrattarna:

Husqvarna 2000 (utan modellnummer, grön med vita gavlar) "1 plupp" A-D
Husqvarna 2000 6020, 6030 osv: "3 pluppar" A-D, har ej testat E och F
Husqvarna 2000 6440: "3 pluppar" A-F

När man köper begagnade mönsterrattar på Tradera tex så är inte alltid baksidan fotad så där bör man vara försiktig inför köp. Likaså på Husqvarnas och andra symaskinssidor bör man kolla noga så att de stämmer med modellen man har. Och gärna kolla så inte bakeliten smält ihop (krymper och sedan brister) eller gått sönder på annat sätt. Bakelitföremål börjar så småningom att bli riskabla pga ålder. Jag har därför bytt ut allt i bakelit i stugan som hör ihop med el. Bättre att förebygga än laga.

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #152 skrivet: 21 maj-21 kl 22:35 »
Grattis till fyndet!

Här har ett nyinstallerat eluttag brunnit, men all gammal bakelit håller. Men som du säger, det finns en bortre gräns...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #153 skrivet: 22 maj-21 kl 09:45 »
Bakelit är i sig fullständigt stabil mot åldring, de gånger det kan bli problem är om den är utdrygad med något olämpligt fyllnadsmaterial (sånt som har förekommit i kristider, i de gamla öststaterna eller hos en eller annan oseriös lågpristillverkare).

Bakelit i elsäkerhetsprovade (S- eller CE-märkta) elinstallationsprylar brukar vara av fullgod kvalitet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #154 skrivet: 23 maj-21 kl 09:57 »
Lång livslängd har Bakeliten, men fullständigt stabil mot åldring är nog att ta i.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #155 skrivet: 23 jul-21 kl 22:36 »
Lång livslängd har Bakeliten, men fullständigt stabil mot åldring är nog att ta i.

Precis och det är ju ett rätt vanligt fel att just bakelitdelar spricker, både vad det gäller elprylar rent allmänt och Husqvarnamaskiner. Kammar och sånt spricker utan provokation när maskinen bara står.

Nu när jag äntligen fick tid att ta bort plastkåpan till Husqvarna 2000 6440 för att byta kondensator (-er) så får jag inte loss ena skruven på gaveln. Det räckte inte att ta bort allt från bakre plastkåpan utan två skruvar vid trådspolningen måste bort. Den övre av de två var inga problem men den undre (en pozidrive) kan jag inte rucka en mm. Vad gör jag? Jag har redan provat med kryssmejsel, pozidriv (ev. något för stor) och phillipsmejsel. Den verkar inte skadad i spåren.

/ CG

PS
Var det någon som behövde en servicemanual? Jag tror att jag har en nånstans som pdf, osäker på vilket språk.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #156 skrivet: 23 jul-21 kl 23:15 »
Har du provat tunn olja typ 556, och att hålla stadigt vrid på mejseln samtidigt som du ger den ett snärtigt slag med något hårt? Slagskruvmejslar är ju ofta en lösning på grejer som fastnat.


christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #157 skrivet: 23 jul-21 kl 23:26 »
Tyvärr har jag ingen slagskruvmejsel men tanken på olja har slagit mig också. Tyvärr så sitter det så illa att om jag droppar olja där så riskerar oljan att hamna på skruven istället och då är det lätt hänt att mejseln slinter. Det sitter litet djupt. Jag önskar jag hade litet mera prutmån att komma åt.

Jag vill ogärna ställa maskinen på högkant för att droppa olja i skruvhålet eftersom det sitter en plastratt på motstående sida, som kan skadas av tyngden.

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #158 skrivet: 23 jul-21 kl 23:27 »
Tänk om skruven är limmad? Jag har hört från annat håll att de ibland gör så.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #159 skrivet: 24 jul-21 kl 10:51 »
Kan vara så, och då brukar det fungera med slag.

Har man ingen slagskruvmejsel så är nödlösningen som jag beskrev. Du tar den mejsel som passar bäst i skåran, trycker den hårt mot skruven och vrider så hårt du törs utan att slinta och förstöra skruvskallen. Så tar du en lätt hammare eller något annat hårt med inte för stor tyngd och knackar till på toppen av mejselns skaft. Det kan fungera, även om det inte är lika effektivt som en slagande mutterdragare.

Värme är ju också en lösning, men det brukar vara svårt på sådana maskiner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser