Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin med mask i magen  (läst 6573 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
kanin med mask i magen
« skrivet: 06 sep-07 kl 15:29 »
vad avmaskar man kaniner med? vartköper man det?

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:kanin med mask i magen
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 21:13 »
Axilur fungerar, förslagsvis pastan som du helt enkelt smetar på ett maskrosblad eller dyl. Finns receptfritt på apotek. Tyvärr kommer jag inte ihåg doseringen... Kolla med veterinär (hm, men frågan är om de vet?  ::)
Landsflykting i storstan...

Filipin

  • Inlägg: 104
Re:kanin med mask i magen
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 08:07 »
Samma som katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:kanin med mask i magen
« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 08:33 »
ringde vet. dom sa attdet är mycket ovanligt att man ser mask hos kaniner o dom tror det är fluglarver.

Jag har inte råd att åka in med honom. så min sista utväg är att avliva honom :'(
om ingen annan vet en dosering på avmaskning så jag snabbt kan se om det kan hjälpa

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Margit

  • Gäst
Re:kanin med mask i magen
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 09:06 »
Åk in till ett apotek, de brukar kunna ge en del råd. Försök med en avmaskning! Håller tummarna hårt att det ska gå bra för din kanin  :).

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:kanin med mask i magen
« Svar #5 skrivet: 24 sep-07 kl 09:12 »
Åk in till ett apotek, de brukar kunna ge en del råd. Försök med en avmaskning! Håller tummarna hårt att det ska gå bra för din kanin  :).

varit där o domn säger att jag ska ringavetrinär för få reda på dosering. tyvärr.
min son är så lessen

ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:kanin med mask i magen
« Svar #6 skrivet: 24 sep-07 kl 09:25 »
Hej!

Har haft kaniner i många år, aldrig sett mask. Har enstaka gånger sett att katterna haft.

Masken håller sig inne i mag-tarmsystemet.  Om en kanin har mycket mask, kan den magra, få diareer och förstoppning omväxlande, blodbrist förekommer. Symptom varierar något beroende på vilken typ av mask det är.

Det finns en tråd här om mask http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=25265

Om det kryper mask utanpå kaninen, är det förmodligen fluglarver. Duscha, tvätta, desinficera ev sår.

Edgar

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:kanin med mask i magen
« Svar #7 skrivet: 24 sep-07 kl 09:51 »

Om det kryper mask utanpå kaninen, är det förmodligen fluglarver. Duscha, tvätta, desinficera ev sår.

Edgar

Men fluglarver äter upp kaninen innefrån hur ska man kunna få väck dom ???
hittar inga sår

jobbigt
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:kanin med mask i magen
« Svar #8 skrivet: 24 sep-07 kl 10:05 »
dosering står i axelurförpackningen... om jag minns rätt så upprepas axelurbehandlingen...dosera efter kaninens vikt.
sen finns ju drontal vet som jag tycker är effektivare...ja vi använder det till alla våra katter 2 ggr per år.
om kaninen väger under 4 kg är det 1 tablett...över 4 kg 2 st tabletter...
finns även en pasta men minns ej namnet på denna... men fråga helt enkelt på apoteket efter avmaskningspasta till KATTER...så får du ej hänvisningen att ringa veterinär. pstan kan du enkelt lägga mellan maskrosblad och ge kaninen...låt han gärna vara hungrig innan så kastar han i sig detta  ;D

Sally

  • Inlägg: 641
Re:kanin med mask i magen
« Svar #9 skrivet: 24 sep-07 kl 11:52 »
Eller doppa en bananbit i Axilur (granulat- små korn). Det funkar toppen tycker jag.

Sally
Går det...så går det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser