Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs till kycklingar/unghöns  (läst 2476 gånger)

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Majs till kycklingar/unghöns
« skrivet: 18 maj-20 kl 10:59 »
Hej. (När blir kycklingar unghöns?)
Undrar om jag kan ge mina snart 4 månader gamla blommehöns hel majs el måste jag krossa den ?
Har ett litet lager med majs (eg avsett för vildsvinsåtel) och känns bra variera kosten så mycket som möjligt.
Hur är det med solrosfrö, vet att man inte ska ge för mycket men går det bra med tanke på åldern ? Har slutat mata vilda fåglar nu när jag har hönsen så har lite lager där också
Passar på med en fråga till, undrar varför de inte äter daggmask ? Trodde de skulle kasta sig över masken men de tittar bara oförstående , har sett bilder på riktigt små kycklingar med stora daggmaskar i näbben
För övrigt är jag mycket nöjd med mina höns,  vilka underbara djur ! Går fritt om dagarna och verkar hitta mycket mat själv men blir väldigt belåtna när de får matrester. Får också tillväxtfoder än så länge och spannmål blandat vete, havre och korn

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Majs till kycklingar/unghöns
« Svar #1 skrivet: 18 jun-20 kl 23:47 »
Naturligtvis, de kan äta hel majs så snart de själva äter det, månad 1,5-2.

Höns är rädd för ormar, i djungeln finns många läskiga ormar, en teori som finns är att de ibland kan vara osäkra på om maskar är ormar eller mat, får de lära sig tidigt att man kan äta mask fortsätter de med det, annars kan de bli dåliga maskätare.

KWanchai70

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Majs till kycklingar/unghöns
« Svar #2 skrivet: 18 feb-21 kl 10:37 »
Jag gillar att det växer mat tills nu och blandar vete, havre och korn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 3 användare
lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser