Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodla med träflis  (läst 8852 gånger)

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Täckodla med träflis
« Svar #20 skrivet: 27 apr-19 kl 19:45 »
Jag kör växtrester som humle, klematis, eller tunnare pinnar från t ex vinbär i kompostkvarnen (valskvarn) och täcker med fliset som blir. Funkar bra. Det tog ett tag innan jag utvecklade tålamodet som krävs för att stå där och mata kompostkvarnen. Intressant att denna metod har en namn (RCW). Biokol (laddad) tror jag också på efter att ha provat. Kanske blir min magra talljord riktigt bördig så småningom.  Yess

Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Täckodla med träflis
« Svar #21 skrivet: 28 apr-19 kl 11:19 »
Du behöver inte ens köra det i kompostkvarnen om du inte bryr dig om hur det ser ut i bäddarna. Släng allt ovanpå bara.   :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Täckodla med träflis
« Svar #22 skrivet: 05 maj-19 kl 11:11 »
Allt organiskt avfall bryts ned förr eller senare. Men använder man vedartat material, RCW, är det viktigt att barken på grenarna avlägsnas till stora delar för att svampar skall kunna angripa polyfenolerna, främst ligninet, i veden och därmed starta nedbrytningen och humusbildningen. Läs Gilles Lemieux:s artikel om RCW.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Täckodla med träflis
« Svar #23 skrivet: 05 maj-19 kl 21:23 »
Att läsa den här tråden gör mig taggad att packa upp den där oanvända Biltemakvarnen

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Täckodla med träflis
« Svar #24 skrivet: 05 maj-19 kl 21:29 »
Allt organiskt avfall bryts ned förr eller senare. Men använder man vedartat material, RCW, är det viktigt att barken på grenarna avlägsnas till stora delar för att svampar skall kunna angripa polyfenolerna, främst ligninet, i veden och därmed starta nedbrytningen och humusbildningen. Läs Gilles Lemieux:s artikel om RCW.
Om grenarna är flisade är de i så korta bitar att svampen kommer åt ändå. Och oavsett så ramlar snart barken bort av sig själv. Jag tror det viktigaste för svamp är att det är fuktigt, grenar som sticker upp från marken så de torkar ut överlever oerhört mycket längre än grenar som har kontakt med jorden

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täckodla med träflis
« Svar #25 skrivet: 05 maj-19 kl 21:34 »
Jag flisar ris och sly förmattbgga i botten på mina odlingslådor för att dels slippa ha i så enorma mängder stråmatrial och jord.
Dessutom blir det som en hügelkultur Dvs ett vattenmagasin.
Nästa test blir blötbädd.  Då lägger jag dammduk i botten och upp över första brädan, andra brädan får några dräneringar för säkerhets skull.
Och sedan i med enorma mängder flis. Mellan 3-5 kbm per låda.

Tanken är att så länge det ligger där utan kontakt med syre så kommer det inte komposteras speciellt snabbt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Täckodla med träflis
« Svar #26 skrivet: 19 maj-19 kl 23:28 »
Jo, jag håller på med det en del. Biltemas maskin fungerar fantastiskt bra:

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/grasskotselmaskiner/kompostkvarn-s-2501-2000035540

Desto tunnare kvistar desto bättre, man vill ha mycket bark, knoppar och löv och lite ved. Täckningen hindrar mot gräs och ogräs men inte mot sniglar.
Kör också med B-temas maskin...Lite moddad  Yess ...Kanon om man lägger flisen på ytan... Verkar som flisen då samverkar med ytskiktet på jorden...Jordgubbsplantorna ser riktigt nice ut  Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser