Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stevia reubadinalis  (läst 10123 gånger)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Stevia reubadinalis
« skrivet: 02 jul-06 kl 06:45 »
Är det någon här som har odlat Stevia??? Har i år lyckats få upp plantorna till rimlig storlek ( 10 cm höga och slingriga vid roten...ska de vara det? ) och planterade ut dem utomhus för 4 veckor sedan. I fjol fick jag inte upp en enda planta från frösådd så jag antar att årets plantor är en stor framgång.  ::)
Har dock inte hittat ett enda vettigt odlingsråd. Ska de ha mkt sol, mkt vatten, mkt gödning? Kan man låta de stå utomhus över vintern eller ska man ta in dem och "dadda dem"?
Hur mycket av växten skördar man?
Just nu är det väldigt mycket "rita-gissa-spring" över min Stevia-odling men har gett mig tusan på att få till det. Envis som synden är man ju.
Råd och odlingstips, snälla! Jag blir evigt tacksam.

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #2 skrivet: 02 jul-06 kl 12:54 »
Det här var intressant! Jag tar gärna del i dina odlingsmödor! Själv kan jag ingenting... hoppas du får den hjälp du behöver.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #3 skrivet: 06 jul-06 kl 20:43 »
Tack för de uppmuntrande tillropen. Testade som sagt ifjol efter att ha jagat fröer över nätet som en galning. Fick tag på dem på raravaxter.com men lyckades inte få upp en enda planta. Insåg till detta året vad jag gjort för fel...fröerna är små och tunna som gräsfrön och ska inte (!!!) tryckas ner i jorden för långt för då bara ruttnar de. De ska läggas under ett mycket tunt lager jord och sedan stå i inomhusdrivbänk ända fram tills det är rejält varmt ute. Ska och ska...men det är så jag gjort i år med betyligt bättre resultat.
Det stora problemet nu är om de klarar den skandinaviska vintern. Hmmm. Tänkte testa med ett par plantor.  De flesta plockar jag nog in i krukor för säkerhets skull. Vågar inte riktigt chansa.
Bladen är extremt söta och jag ska testa och göra sylt med dem som sötningsmedel. Lämpligt för en kompis till mig som är diabetiker.
Håll tummarna för att det funkar. Vill du ha några blad? Jag kan knipsa av några färska och posta till dig om du vill.

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Glinda

  • Inlägg: 9
  • " Lev livet leende! "
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #4 skrivet: 08 jul-06 kl 17:02 »
Hejsan.

Ja tillvaron är en kamp när man inte kan luta sig mot erfarenheter egna eller andras, så här kommer mina.
Jag har odlat Stevia i ett par år, använder den torkad (tar efterhand som plantorna toppas) i teblandningar, rabarberkräm, vinbärskräm, gröt, osv (här är äldsta barnbarnet sockerberoende så användning områdena är många, liksom för diabetiker). Gör du sylt så kom ihåg att frysa ner den för att den ska hålla sig, stevia har inte sockrets konserverande förmåga.

Den är inte vinterhärdig ute så första året hade jag den på köksbänken (1 dyrt överkommen planta) för att se hur den beter sig och för att inte glömma vattna. Den blev  enorm i mitt lilla kök, 50-60 cm i diameter, nästan 1m hög och blommade med små intetsägande blommor. Väldigt buskig på grund av att jag toppade den mycket  för att få skott till sticklingar och sticklingar blev det i massor ( tror att nästan varenda en klarade sig med, hade jag haft Vitis torgplatser så ….) Sköldlössen älskade Stevia så de höll mig sysselsatta hela vintern, kan ha varit en kombination av för varm lokal och för lite vatten.
Grenarna och stammen blev så småningom träiga som på uppstammade marguriter. Jag bor i odlingszon 3+ blåsigt, odlar stevian i växthuset från vår till höst och det mest för att jag är lat så utomhus erfarenheter har jag inga.

Andra vintern hade jag dem nerklippta till 1 dm och de förde de en tynande tillvaro i tvättstugan. Såg bara till att de överlevde, inget fjäsk, inte så varmt, oftast med lysrörsbelysningen i taket tänt, sköldlössen lyste med sin frånvaro och så har det blivit fortsättningsvis
(ibland övervintrar jag tomater så, ja inte så nedklippta förstås och tar sticklingar på våren).

När det gäller kryddväxter så smakar växter i mager jord mest, vet inte om det är så för stevian också men det går ju å testa, mina plantor odlas i 08sand och mångårig hästgödselkompost.
Annars är mina erfarenheter är att Stevia inte får torka ut, bör toppas regelbundet för att inte bli ranglig och du har en vän för livet.

Lycka till!
« Senast ändrad: 08 jul-06 kl 17:04 av Glinda »
'Mod är att följa sitt hjärta'

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #5 skrivet: 09 jul-06 kl 18:19 »
Ja, det vill jag gärna! Jag pm:ar min adress.

Glinda:
Hur mycket stevia använder du t ex i kräm? Det är ju tydligen väldigt sött...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #6 skrivet: 09 jul-06 kl 23:46 »
Glinda;
TACK TACK TACK. Precis dylika handfasta odlingsråd jag behövde. Att toppa dem hade jag aldrig kommit på själv. Hur gör du med sticklingarna? Sätter dem i vatten först och sedan jord? Eller direkt ner i en kruka? Ska studsa ut i morgon och toppa allihop. ;D
Jag har en vind där jag brukar vinterförvara mina perlargoner bla. Håller aldrig över 15 grader på vintern men där är ganska mörkt. Tror du de klarar det eller ska jag ge dem små stackarna en växtlampa?

Återigen tusen miljoner tack

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #7 skrivet: 17 jul-06 kl 01:04 »

Oj det här var nyttig läsning :)  Mina två sticklingar som jag fick tag på på Nekliots återträff har stått i köksfönstret och stuckigt iväg som rangliga ensamma rakter.. nästan 40cm innan jag insåg att jag borde toppa den nu för ett par dagar sedan.

Förhoppningsvis skall den skjuta lite fler skott nu och täta till sig, 50cm i diameter buske låter ju inte dumt alls :D

Glinda

  • Inlägg: 9
  • " Lev livet leende! "
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #8 skrivet: 20 jul-06 kl 22:27 »
En liten fortsättning………

Topparna torkar jag och smular till pulver, som mått används kryddmått och så tar jag efter behov, hur sött det nu ska vara, svårt att säga så här, det är bara å testa. Smaken påminner lite om sacketter. Plockar även blad efterhand som de växer till sig.

Sticklingar tar jag så att minst ett bladpar hamnar i jorden och ett ovanför, beror lite på hur långt det är mellan dem, klipper av bladen nästan vid stjälken och torkar dem (bladen alltså, de vissnar ändå efter ett par dar), sticker dem i fuktig såjord i glassburkar, smöraskar och annat lämpligt. Har man genomskinliga burkar typ sådana som det varit vindruvor i så sticker man längs med kanten (det gör man annars också) och då ser man när det börjar bildas rötter, kan vara bra för nybörjare.

Å, så hasteus…har du planterat om dem……?
Min stora stod i en 4 liters kruka.....
'Mod är att följa sitt hjärta'

Ylvalo

  • Inlägg: 11
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #9 skrivet: 31 jul-06 kl 10:12 »
Intressant att någon odlar stevia! Det skulle jag också gärna göra... någon kanske har sticklingar och/eller frön över? Vill egentligen fråga om någon, förutom som sötningsmedel, känner till vad stevian används till som medecinalväxt? (Jag har läst någonstans för ett tag sedan att EU skulle förbjuda den, typ för att den var alldeles för nyttig...)
Mvh, Ylva

Eulalia

  • Gäst
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #10 skrivet: 04 aug-06 kl 17:50 »
Hej, jag vill gärna ha en liten stevia-stickling, om nån vill dela med sig.
Kan byta mot kefirgryn och/eller kombuchasvamp.

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #11 skrivet: 13 aug-06 kl 18:19 »
Jag vill också ha lite stevia!
Kan köpa eller byta mot något...
Frö, stickling eller torkat...

Låter ju kanon!

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #12 skrivet: 13 aug-06 kl 19:17 »
Jag ska toppa mina plantor imorgon så snart har jag torkad Stevia igen. Sticklingarna har jag inte riktigt fått kläm på än.  ???
Är absolut öppen för byte. Vad har du för kul plantor? Ville du ha torkad Stevia eller en stickling, förresten?

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Sitiens

  • Gäst
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #13 skrivet: 18 aug-06 kl 20:39 »
Jag är också intresserad av att ha en liten steviastickling! Jag läste på om den hos raravaxter.com och det lät ju som ett jättebra sockersubstitut särskilt som jag gärna vill ha mitt te sött. Samtidigt skjuter mina aloe veror skott som galningar och jag har inte hjärta nog att ta livet av de små gröna... så är det någon som vill byta?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #14 skrivet: 21 aug-06 kl 14:09 »
Hej!

Mina plantor som jag bytte till mig hos Neiklot har också blivit stora och fina nu.

Först hade jag dem på friland vid en stenmur för lite extra värme och vindskydd, men då blev de barätna av något djur. Igelkott? Mus? Det var bara pinnar kvar. Men jag planterade om i ganska stora krukor med välgödslad kompostjord i botten. Det verkar vara bra med välgödslad jord - de är himla söta, men jag har ju ingen magert odlad att jämföra med. De har sedan hämtat sig och blivit riktigt stora på varma stentrappan mot sydväst. Snart dags att ta in dem på verandan och sedan in på en sval fönsterbräda.

Mest är det kul att låta folk som kommer på besök smaka ett blad. De brukar vara misstänksamma och undra. Sedan när de känner den våldsamma sötman blir de förvånade.

Jag har lämnat bort en hel massa småplantor. Men har mer kvar om du har vägarna förbi. Kul växt!

A.
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 14:10 av (Anders) »

Eulalia

  • Gäst
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #15 skrivet: 21 aug-06 kl 15:16 »
Hej Anders
 går det att skicka en liten stickling med posten, tro?
I en uppblåst plastpåse med lite fuktat hushållspapper, klarar den en resa upp till stockholm`?

För isåfall vill jag gärna byta mot kefirgryn eller kombuchasvamp,
om det kan intressera dig.
Har du redan bytt till dig sånt på nån av träffarna, så säg vad du istället skulle vilja ha eller behöva, bara det inte är otympligt och väger 50 kg  :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #16 skrivet: 21 aug-06 kl 15:28 »
Hej, Eualia!

Snabba ryckj ibland!

Jodå, jag skickar gärna. Men vart?

Jag planerar inte att vara ute på nätet mer denna vecka.

SMS:a adress till mig (eller ring) se min profil. Eller skicka något kul brev med porto till mig. Frön, kryddor, pocketbok eller annat. Dock ej kombucha - jag har smakat det och det räcker för mig...

Eller strunta i ersättning och lämna sticklingar vidare i din tur istället.

A.
« Senast ändrad: 24 aug-06 kl 14:16 av (Anders) »

Eulalia

  • Gäst
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #17 skrivet: 04 sep-06 kl 13:38 »
Hej Anders! Stort tack för sticklingarna!

de kom fram välbehållna och fina!
Jag var osäker på om de skulle i vatten eller direkt i jord, har satt båda i vatten så att de får lite rötter innan jag planterar......är det såhär ni andra har gjort?

Nu tänker jag så det knakar, vad kan en sån som Anders vilja ha/behöva?
jojo det var faktiskt taskigt att låta mig hitta på själv, min fantasi är inte på topp just nu! Men jag kommer nog på det...

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #18 skrivet: 04 sep-06 kl 13:57 »
Oh jag skulle också vilja ha en stickling! Ænda upp till Tromsø!  :-[
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

  • Gäst
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #19 skrivet: 04 sep-06 kl 14:26 »
jag skickar gärna vidare om du har tålamod att vänta tills de rotat sig och vuxit :-)
enligt vad jag läser här så är de snabbväxande...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #20 skrivet: 04 sep-06 kl 15:00 »
Hej!

Roligt att sticklingarna kom fram bra. Roligt att vara elak också...

Hur jag planterar sticklingar: Jag sätter dem ganska djupt i fuktig mager/sandblandad jord direkt. Tar bort en del av bladen (smaka) så att de inte metaboliserar/dunstar för mycket. Plastpåse över. Skuggig men ljus placering i nordfönster.

Om du sätter sticklingarna i kanten av ett genomskinligt kärl kan du se när rötterna kommer. Tålamod... Skall man sedan vara riktigt noga så trä en socka över botten på kärlet så att det blir mörkt för de små nya rötterna - fast då ser du dem inte växa... Hmmm...

Lycka till.

A.
« Senast ändrad: 04 sep-06 kl 15:03 av (Anders) »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #21 skrivet: 11 sep-06 kl 15:46 »
Nu blommar mina stora Stevia-plantor! 5-6 mm diameter. Det är små små vita kronblad och en gul knapp. Fyra fyrkantiga kronblad som är lite taggiga längst ut. De är ojämnt fördelade, det ser ut som om ett eller två kronblad saknas, men det är lika på alla blommor. Mysko.

Är det ett tecken på vanvård att den blommar, eller på välskötta växter?

A.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #22 skrivet: 14 sep-06 kl 12:10 »
Weho, nu har jag också Stevia, tack Anders!
Må nog skaffa mig en lampa senare när mörkertiden kommer. Smakade på ett blad och ojoj vad sött det var!

Spännande!

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

  • Gäst
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #23 skrivet: 20 okt-06 kl 14:47 »
Anders; sorgliga nyheter, mina sticklingar dog.
Den ena hade jag i vatten och den andra i jord.
Den ena var i västerfönster, den andra i österläge.
Ingen av dem hann direkt utveckla rötter innan de skrumpnade och dog  :'(
Jag vattnade inte för mycket!
Jag hade skyddat den i jord med en plastpåse med massa småhål i...

Hur gjorde ni andra för att få dem att rota sig?
Jag brukar ha bra hand med växter men här gick jag bet..

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #24 skrivet: 26 okt-06 kl 13:57 »
Ja mina dog också, hade en i jord och en i vatten men det gick åt helvete..  :-\
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Brutalblå

  • Inlägg: 55
    • Bohuslän
Re:Stevia reubadinalis
« Svar #25 skrivet: 03 sep-07 kl 16:51 »
Enligt "Sockerkriget" (UR, SVT 1 17/12-06) är det så här:
"Forskning som bedrivs i olika länder visar att örten sänker blodtrycket och blodsockerhalten samtidigt som insulinupptag och insulinfrigörelse ökar. Men för att uppnå de medicinska effekterna måste man få i sig en betydligt större mängd än den man får i sig genom mat sötad med stevia."
Kanske intressantare är att man inte känner till några biverkningar enligt samma källa.

Och att Coca-cola jobbar för att få bort restriktionerna där de finns - i EU o USA. :-) Det kan ju göra en skeptisk, men jag tycker ändå att det är käckt att nån vill ersätta de helt natur- och kroppsfrämmande ämnena som används istället för socker idag.

Hustrun drev upp sex(?) fina plantor från nio(?) frön i våras. Fröna troligen från Runåbergs
http://www.runabergsfroer.se/html/nyheter_2006.htm
här står också lite om både oling och eventuella hälsoeffekter.

Om jag inte hörde fel om antalet plantor så borde vi också kunna dela med oss av en eller annan stickling. Hör av er, eller gynna gärna sympatiska Runåbergs. Men inte onda läskedycksföretaget.
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser