Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda korn för hand  (läst 3166 gånger)

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
Skörda korn för hand
« skrivet: 09 aug-18 kl 15:35 »
Hej!

Jag har skördat mina ca 8m2 korn med sax. Nu ligger det torrt i stora kassar och väntar på att jag skall få ut själva kornen från axen. Finns det något enkelt knep för att göra det? Förra gången odlade jag kanske 1m2 och det blev utsädet för denna skörden. Då satt jag manuellt och pillade med fingrarna, och det tog merparten av en dag. En hel veckar orkar jag inte sitta denna gången.

Några tips? :D


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skörda korn för hand
« Svar #1 skrivet: 09 aug-18 kl 15:43 »
Förr använde man en skära och om man sparar någon decimeter på stjälken så kan man tröska de flesta sorter mot en stolsrygg eller liknande om det inte är mer än så, om man är fakir kan man nog också trampa eller slå loss kornen om det är ordentligt moget.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Skörda korn för hand
« Svar #2 skrivet: 09 aug-18 kl 21:24 »
Hej
Titta på tuben, där finns flertal fiffiga lösningar på tröskning.

En enkel lösning är att, ta en färgomrörare (eller liknande)  för tex borrmaskin. I den fäst, svetsa fast korta kättingar finlänkade.
Till denna används "hink" med lock. Ett litet hål i locket, för "verktyget".
Hink el liknande av kraftig kvalite!
Underlättar om man klipper bort en del av strået.
Sedan kan man använda "felvänd" dammsugare.... blåsare..... för att rensa det tröskade...
Lycka till  ☺

Markus83

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Skörda korn för hand
« Svar #3 skrivet: 20 jan-19 kl 10:26 »
Det enklaste är att binda ihop de torra axen i buntar, lägga ut en presenning tätt intill en vägg och sedan slå buntarna mot väggen så kornen trillar ner på presenningen. Därefter behöver du "kasta" säden för att agnar och sånt ska försvinna. Vid små kvantiteter kan du hälla kornen mellan två hinkar ute en blåsig dag. Då blåser agnarna bort.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skörda korn för hand
« Svar #4 skrivet: 20 jan-19 kl 11:36 »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skörda korn för hand
« Svar #5 skrivet: 20 jan-19 kl 15:14 »
Mitt tipps är att du lägger ut din "säahalm" på plant hårt underlag och sen bankar ur kornen med en vedklabb. Korn agnar och bös risslar du sen i ett såll, en större sil lämpligt nät eller liknande.
kretslopp

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Skörda korn för hand
« Svar #6 skrivet: 20 jan-19 kl 17:43 »
Ja, det är väl en klassiker:

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skörda korn för hand
« Svar #7 skrivet: 20 jan-19 kl 18:35 »
Ja det är ju inte så svårt att snickra ihop en slaga. Man kan ju ta modell på något hembygdsmuseum. Huvudet skall vara av björk och skaftet av en underväxt gran och så hålls de ihop med en läderrem eller någonting annat lämpligt. Förresten finns det gamla slagor här och var i folks uthus ännu.

Först slår man kärvarna mot en vägg och får en hög med säd som på min dialekt kallas "riidråsan". Där finns den tyngsta och bästa säden så ur den tar man utsädet till nästa år.
Sedan skär man upp banden och breder ur säden på ett tåligt och tätt golv och tröskar ur säden med slaga. Då man har skakat ur halmen och kastat undan den kan man sopa ihop en hög såd av sämre kvalitet som på min dialekt kallas "låodråsan".

Sedan skall säden "dryftas"..... det vill säga agnarna skall blåsas bort. Sedan kastar man säden med en skovel. Man tar utsädet av den säden som flög längst. Ogräsfröna flyger inte lika långt som säden.

Allt det där har jag hört berättas om av gamlingar som kunde konsten och sett redskapen men jag har aldrig varit med om det. Jag sökte och hittade en film på youtube https://www.youtube.com/watch?v=OXTJimKViYM


Däremot har jag varit med och skurit och bundit säd.
Då man skär håller man skäran i höger hand och håller i säden med vänster. Då man har skurit första taget öppnar man tumgreppet på vänsterhanden och för den avskurna säden ihop med mer oskuren och så skär man igen. På det viset blir "navan" med säd så stor som möjligt. De som är riktigt skickliga lär ha fått så stora "navar" att det räckte med två navar till en kärve. Det klarar inte jag även om jag har ganska stora händer.
Då navan blir full lägger man den från sig med rotändan mot sig ovanpå en "flygar". Jag skulle kunna visa hur man vrider till en flygar av halm men det kan jag inte förklara.......... då man har tillräckligt många navar i kärven binder man med en speciell knut.

Hittade ingen film på det. Här binder de med enkla band utan flygar. Det går om havrehalmen råkar vara ovanligt lång men kornhalm är alltid för kort https://www.youtube.com/watch?v=8m1xh1UWr4M
« Senast ändrad: 20 jan-19 kl 18:43 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Skörda korn för hand
« Svar #8 skrivet: 20 jan-19 kl 18:48 »
Fyra ska man helst vara som tröskar (med slaga) för bäst trallbarhet, enligt uppgift. Då kan det låta:
Tu par tossor, päls och tröja. Tu par tossor, päls och tröja..
Om man är tre är det mer:
Fattas en. Fattas en..

Nånstans har jag även inhämtat att ensam blir det:
Tungt. Tungt..

Men hur trallutfallet blir om man är två, det minns jag inte.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser