Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen med häst!  (läst 2937 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Äntligen med häst!
« skrivet: 24 sep-04 kl 08:01 »
Väntar otåligt på mitt tingade nordsvenska stoföl som än så länge går kvar i hagen med sin mamma men kommer att levereras strax före jul. Planen är att med tiden kunna använda henne till såväl lättare ridning som skogs- och jordbruk. Det första året kommer väl få ägnas åt att bekanta sig med varandra och jag är glad att vi kommer ha denna tid tillsammans innan det längre fram blir dags för inkörning och inridning!

Hästar har jag haft tidigare men aldrig en nordsvensk, tar därför tacksamt emot tips på såväl litteratur som kurser i skogs- och brukskörning med häst som kan öka kunskaperna under väntetiden samt annat som kan vara bra att tänka på för att hennes första tid i det nya hemmet ska bli så bra som möjligt! På gården finns tidigare 2 andra ston, en shettis och en 20 år gammal nordsvensk (som tidigare använts i skogen av svärfar men nu mest går som betesutjämnare).
Självhushåll till nytta och nöje

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Äntligen med häst!
« Svar #1 skrivet: 24 sep-04 kl 20:23 »
Jag vet inte var du bor, men om du är i närheten av Västergötland och trakten söder om Borås så finns där hästkarlar som är jätteduktiga som kör professionellt i skogen med häst och maskindriven lastvagn. De håller kurser i skogskörning också. Där lär du dig mer än någon annanstans. Visserligen kör de med ardenner mest, men det har mindre betydelse. Vill du ha telefonnr o dyl så maila mig. Mailen finns i min profil.

Camilla

  • Gäst
Re:Äntligen med häst!
« Svar #2 skrivet: 29 sep-04 kl 21:29 »
Ett boktips: Hästmannaskap - körning av Hans Sidbäck. Tar upp det mesta om skogskörning och uppdragskörning. Även lite allmänt "hästvett". Det här är en bok jag tycker mycket om, gillar hans sätt att förhålla sig till hästar! Boken går dessutom att köpa här i Åters bokklubb (länk högst upp i menyn till vänster). Jo, och Hans Sidbäck håller även han kurser. Info om det finns på hemsidan http://www.hastrekreation.se

Föreningen Skogshästen kan du kanske också ha nytta av. Deras hemsida finns på adressen http://www.skogshasten.com

Lycka till med ditt lilla föl! Jag längtar själv enormt mycket till den dag vi har plats nog för häst!
« Senast ändrad: 29 sep-04 kl 21:36 av Camilla »

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Äntligen med häst - söker sällskap!
« Svar #3 skrivet: 30 dec-04 kl 11:03 »
Tack för alla tips! Har inhandlat "Hästmannaskap och körning" och kommer att använda mig av de kontakter jag fick när det börjar närma sig inkörning.

Nu har mitt lilla nordsvenska stoföl i alla fall äntligen kommit på plats och vi håller som bäst på att lära känna varandra, umgås mest i boxen och går korta promenader än så länge. Med tanke på att det är ett antal hästmänniskor som läser denna diskussionsgrupp tänkte jag i detta forum även passa på att slänga ut en förfrågan som jag även postat under "Djur önskas"...

Det är nämligen så att med anledning av en kommande flytt söker jag en lugn och snäll hästkompis till mitt föl. Hon är 6 månader och går nu med två gamla ston, en nordsvensk och en shetlandsponny. Dessa kommer inte att följa med i flytten, och jag vill inte att hon ska bli ensam på det nya stället. Har du en häst som du inte har möjlighet att ta hand om just nu (eller om du känner någon som har detta problem) tar jag gärna emot den på foder under kortare eller längre tid. Den kan få gå enbart som sällskapshäst eller bli både riden och körd om så önskas. Helst nordsvensk eller annat kallblod men annan ras kan också gå bra.

OBS! Det är mycket viktigt för mig att hästen är allmänt pålitlig och lätthanterad på alla sätt och vis samt lugn och snäll mot både andra hästar, människor och djur.

Hoppas på svar!

Camilla (E-post: cafu@spray.se eller lämna meddelande på 0708-809610 så ringer jag tillbaka!)
Självhushåll till nytta och nöje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser