Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fågelunge hittad *  (läst 4565 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
fågelunge hittad *
« skrivet: 18 jun-05 kl 19:45 »
hei allesammans *

har hittat en liten urgullig fågelunge här på tomten. stackars liten är nästan flygfärdig och är en riktig liten kämpe och jag vill gärna hjälpa den lilla så gott jag kan. försöker mata med både mask, mygg och fågelfoder men det går trögt. snälla, är det någon som har några tips så vore det kalas. fick i honom en liten bit daggmask alldeles nyss så änn finns det hopp :)

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:fågelunge hittad *
« Svar #1 skrivet: 18 jun-05 kl 20:59 »
låt den vara ....titta på avstånd ifall föräldrana matar den.  .dom kanske inte vågar sig i närheten när du är där bara. . . titta om efter bo eller något i närheten. . .finns det katt skulle du kanske hjälpa upp ungen i ett träd!!! ::)
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

 

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:fågelunge hittad *
« Svar #2 skrivet: 19 jun-05 kl 20:55 »
Bra råd Spikklubba!

Naturen är full av flygtränande fågelungar nu.
De lämnar boet när det blir för trångt och de har fått fjädrar. Men de har fortfarande väldigt korta vingpennor och stjärtfjädrar. De kan även ha dun kvar här och där.
Ungen hoppar runt på marken och övar sig medans fjädrarna växer ut. Det tar ca 2 veckor att bli flygfärdig, mer eller mindre.

Vilda flygtränande fågelungar kan ibland verka "tama", dvs de hoppar inte undan som vuxna djur gör. De har inga egna erfarenheter ännu. De vet inte säkert vad som är farligt, vad som går att äta eller nånting. De måste lära sig. Många stryker med när de gör sitt första misstag.

Om fågelungen verkar pigg och hoppar omkring men du ändå är orolig, bör du sitta minst 30 m bort och iakta den i minst 30 minuter. Under denna tid brukar fågelmamman ge sig till känna och mata ungen eller titta till den.

Ofta sitter fågelföräldrarna i ett träd och varnar när människor eller andra farliga djur närmar sig ungen, men man missar ofta att märka det.

Det bästa är om ungen får mat av sina föräldrar som vet bäst vad den ska äta.

Man bör endast ta hand om ett vilt djur om det är uppenbart skadat, och då kontakta viltrehabiliterare.

Vänliga hälsningar/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:fågelunge hittad *
« Svar #3 skrivet: 19 jun-05 kl 22:47 »
hei igen *

tack för två väldigt bra svar på mina frågor. verkligen upplysande. det låter onekligen som om jag varit alldeles för snabb att "ta hand" om den lille. grejen var ju också den att vi har både katter och hundar så den hade inte klarat sig särskilt länge om den fått vara. kanske lite tur i oturen då
 :-\
hur som helst så har jag fått den lille att äta. matar honom med mask och fågelmat och det går bra. flygträning i morgon alltså. stänger in hundar och katter och släpper ut honom så får vi se hur det går . .

tack igen. synd att det inte går att lägga upp bilder här. det hade varit kul att visa honom få reda på vilken fågel det rör sig om.

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:fågelunge hittad *
« Svar #4 skrivet: 30 jun-05 kl 22:23 »
Du har ju redan fått ett par bra svar men jag ville bara säga att det är olagligt att hålla vilda djur utan tillstånd. Någon som minns duvhöken som sköts eftersom någon tagit hand om den när den var skadad. Tokigt, men så är det tydligen.

Ett mattips med! Man kan ge dem kattmat(torrmat) som fått ligga i blöt. Är den liten så måste man nästan trycka in maten för att de ska få ner den. Jag blev lite smått chockad när jag var på en fågelcentral och fick se dem mata kråkungar :P


Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:fågelunge hittad *
« Svar #5 skrivet: 01 jul-05 kl 20:27 »
48 timmar har man på sig att hitta lämplig viltrehabiliterare, som behöver ha tillstånd från Naturvårdsverket och Länsstyrelsen. Lagen är till för att skydda djuren. 48 timmar kan vara kort tid om närmaste hjälp är långt bort, och dödligt lång om djuret har hamnat hos någon som inte förmår hjälpa det på rätt sätt.

Det är rätt stor skillnad på vilken hjälp ett vilt djur behöver.
Innan man ens funderar på att börja mata måste man förvissa sig om att djuret inte är nedkylt, chockat eller skadat. Ett nedkylt eller chockat djur kan inte ta emot mat, det fastnar i halsen eller rinner ner i lungorna och orsakar värre problem än de ursprungliga.

Men hur som helst, råd i ämnet finns på www.kfv.se och lista över Sveriges viltrehabiliterare finns på www.viltrehab.info

 :) Hälsningar / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen, Bokohammare, per.martinsson, skogskälla, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser