Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm med "blå"tunga  (läst 5110 gånger)

förvirrad mamma

  • Inlägg: 20
Lamm med "blå"tunga
« skrivet: 03 apr-07 kl 20:45 »
Har fått lamm nr 2 från våra Gutetackor och detta lilla pyre har en "blå" tunga...Varför?
Min egna teori är att han har hjärtfel eller liknande. Vad säger ni?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 21:56 »
 Kanske en dum fråga :)
Men vad har lammet för färg? Svarta lamm har ofta svart tunga som kanske kan se konstigt ut om man inte sett det förut, bara en liten fundering...
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 22:20 »
Ja, det behöver inte vara fel på lammet :) En av mina tackor har blå prickar på tungan! ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 23:14 »
Om tungan är blå p g a hjärtfel, så borde väl läpparna också vara bleka eller blå?  Och om inte alla Dina får är helt vita, så KAN faktiskt en enskild kroppsdel vara annorlunda färgad än resten av lammet.  Är det normalt i övrigt, springer, diar och så?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

förvirrad mamma

  • Inlägg: 20
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 21:04 »
Svarar alla samtidigt ;D
Han är mestadels svart, lite vit i ansiktet och vita "benvärmare" på bakbenen.
Tycker, med min ringa erfarenhet, att han har ganska dålig balans. Trillar omkull ganska lätt och är allmänt vinglig. Pigg och tror att jag är hans mamma och äter bra. Tycker att, när jag matat honom så att han är nöjd, låter det som om han har tungt med andningen och att den är oren. Rosslar lite...ungefär som en astmatiker ::)
Ps: han var ungefär hälften så stor som den andra baggen vi fick...

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #5 skrivet: 04 apr-07 kl 22:30 »
Tungan och pungen på små lamm avslöjar ofta om de blir ljusa eller mörka i pälsen till hösten.
Det där med rosslingen kan vara slem som han fick i sig vid lamningen, Det kan också vara mjölk om du har gett honom lite för snabbt (för stort hål i nappen). I värsta fall har lammungen gomspalt men då brukar man se att det kommer mjölk ur näsborren när de har diat. Känn med ett finger läng hela gommen om den är hel. Är de öppet mellan mun och näshåla ska man avliva lammet. Det är ingen vanlig missbildning men förekommer också tillsammans med andra defekter. Det du skriver gör mig lite misstänksam
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 22:46 av Henning »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #6 skrivet: 05 apr-07 kl 00:28 »
Ja, den svarta pälsfärgen kan ju förklara färgen på tungan, men allmänt vinglig?  Brist på någon mineral???

Men med vita benvärmare - vad SÖÖT han måste vara!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

förvirrad mamma

  • Inlägg: 20
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #7 skrivet: 06 apr-07 kl 21:46 »
Har kollat lammet och det enda jag känner är en delning längst bak i gommen...(skinn och man känner att det går isär innanför skinnet)....förklaringen är urkass, men jag hoppas att den är förståelig 8).
Jo, lilla "Tiger" är xtremt söt ::) Han har tyvärr fått för sig att jag är = fårmamma....
Lika vinglig, tycker jag, men han har faktiskt ätit själv från lammbaren i dag ;D
Vad gjorde dig misstänksam Henning, och vad misstänker du?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 05:56 »
Citat från: förvirrad mamma link=board=20;threadid=17484;start=0#msg120405 date=1175888761
Jo, lilla "Tiger" är xtremt söt ::) Han har tyvärr fått för sig att jag är = fårmamma....[quote
Är Du inte det då?   ???  Men sakligt sett ger jag upp nu; fattar inte om Din Tiger är frisk eller mår dåligt.  Hoppas någon annan kan mera!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #9 skrivet: 07 apr-07 kl 05:58 »
Jo, lilla "Tiger" är xtremt söt ::) Han har tyvärr fått för sig att jag är = fårmamma....

nu ska vi se om citatet syns!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #10 skrivet: 07 apr-07 kl 11:52 »
Lika vinglig, tycker jag, men han har faktiskt ätit själv från lammbaren i dag ;D

Hur vinglar han ?
(framåt - i sidled- bakåt )

Har du gett honom Tokosel ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #11 skrivet: 07 apr-07 kl 12:07 »
Nu blir jag också nervös. Mitt ena lamm har blå tunga men jag tycker han är helt normal och frisk i övrigt. Han är svart med lite vita tecken.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #12 skrivet: 08 apr-07 kl 06:48 »
Nu blir jag också nervös. Mitt ena lamm har blå tunga men jag tycker han är helt normal och frisk i övrigt. Han är svart med lite vita tecken.
Jag tror säkert att det beror på ditt lamms svarta färg. Mina lamm som föds att bli "äkta" svarta (alltså utan att bli "svinto-grå" efter första klippningen utan fortsätter att vara svarta hela livet) dom föds med jättemörk tunga, ser ut som om dom aldrig gjort annat än att ha ljugit, för det vet väl alla att man får svart tunga om man ljuger ;)
                                      Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #13 skrivet: 08 apr-07 kl 07:29 »
Ja, färgen på tungar brukar stämma rätt väl med färgen på resten av kroppen.  Vitt får - skär tunga, svart får - svart tunga, visst kan den se blå ut, brunt får - brun tunga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #14 skrivet: 08 apr-07 kl 08:40 »
ser ut som om dom aldrig gjort annat än att ha ljugit

 ;D ;D

förvirrad mamma

  • Inlägg: 20
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #15 skrivet: 09 apr-07 kl 22:00 »
Hur vinglar han ?
(framåt - i sidled- bakåt )

Har du gett honom Tokosel ?

Mvh Rosa

Han vinglar i sidled...tänkte fråga om vad Tokosel är, men jag har redan läst en annan tråd så nu vet jag ;D

Kan tillägga att nu kan han äta själv från lammbaren och, visst är jag fårmamma, men det blir bättre med det oxå. :D

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #16 skrivet: 09 apr-07 kl 23:09 »
Vingligheten beror troligen på en skada i centrala nervsystemet. Den kan vara orsakad av infektion eller missbildning. Det troliga är att det inte går över. Är det inte för mycket kan han lära sig att leva med det. Du får ha lite extra koll på honom under hans uppväxt. Verkar han ha det jobbigt eller inte utvecklas normalt ska du avliva honom.
Selen/E-brist brukar ge mera förlamnings- och krampsymtom ffa i bakbenen.

förvirrad mamma

  • Inlägg: 20
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #17 skrivet: 19 apr-07 kl 22:21 »
 ;D Vill bara berätta att detta lamm inte har så blå tunga längre, är stadig och busar med det andra bagglammet vi fick ;D

Så, _tack_ för alla tips och råd!

Kommer säkert åter med funderingar....om andra saker då  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #18 skrivet: 20 apr-07 kl 06:25 »
Trevligt, men lite läskigt ändå, att inte ha fått reda på vad det var...  Inför framtiden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #19 skrivet: 20 apr-07 kl 07:54 »
Barn med hjärtfel har ofta blå läppar. Kan det inte vara något sånt med lamm också?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lamm med "blå"tunga
« Svar #20 skrivet: 21 apr-07 kl 00:34 »
Det var väl sånt vi funderade på.  Och om det är så, kan det ju komma tillbaka...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser