Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager tacka  (läst 13039 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Mager tacka
« skrivet: 29 jun-06 kl 14:47 »
Vad kan det vara för fel på min ryatacka?
Hon har magrat ner något fruktansvärt. Det började vid lamningen, hon fick 3 st och efter någon vecka började hon rasa i vikt. Vi såg att hon inte hade nog med mat till lammen så vi gick in och stödmatade dem. Efter ett tag slutade hon äta, hon åt hö men inte fodret. Hon åt inte heller mycket hö.

Veterinären här uppe kan tyvärr inte så mycket, hon är avmaskade som hon ska, mv-testad, fritillgång till hö, saltsten, mineraler. Foder får dom också.
Veterinären gjorde även en förfrågan och ringde senare att vi skulle kolla tänderna. Men vi hittade inget fel där heller.

Efter ca 1 vecka börja hon äta bättre igen. Men vi fortsatte stödmata lammen ett bra tag till. Hon fick extra foder, men hon la inte på sig nåt.

Men nu har de gått på grönbete ett bra tag, ca 1 månad, Hon har bara ett lamm kvar, men hon är fortfarande ett vandrande skelett, De andra djuren börjar bli runda och goa, men inte hon.

Jag vill inte heller sitta och ge extra foder åt henne hela sommaren så hon får en proteinkick och får mer lamm nästa år.

Hon fick även 3 lamm i fjol och gick även ner i vikt då, men inte som nu. Jag vet inte vad jag ska göra eller vad de kan vara för fel.
De äldre säger att hon är en bra tacka som ger all näring till lammen, men det måste ju finnas en gräns. Det här tog ju för hårt på henne i och med att hon sluta äta, eller?

Alla andra djur är i fint skick.
Hoppas på mer hjälp och råd från er andra / Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Mager tacka
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 18:17 »
Hej,
Det kan vara flera olika saker som gör att din tacka har tappat hullet. Du berättar inte hur gammal hon är. Även om det finns enstaka tackor som kan producera bra upp emot 15 år är det vanligast att toppen ligger mellan 3 och 7 år därefter dalar tackans förmåga att omsätta foder, Ibland är ngt organ slitet och utgör begränsningar. Dräktighet och lamning är en enorm påfrestning på kroppen och det är en massa processer i många steg som måste fungera. [color=Red]Lite handfasta råd:[/color]
Kolla tänderna, inte framtänderna, de kan de klara sig utan i värsta fall. Det är kindtänderna som är viktiga. Ibland sitter det en väldigt lös kindtand som gör att de inte kan tuggaDen går ofta att pilla ut för hand). När man ska kolla tänderna behöver man en medhjälpare, ficklampa och hovtång. Medhjälparen gränslar tackan och fixerar huvudet. Skänklarna på tången för man in i mungipan tvärs över till andra sidan därefter vrider man den ett kvarts varv så den kommer på högkant och munnen inte kan stängas. Medhjälparen får hålla i tången. Det är viktigt att ha stöd bakåt annars går det inte att hålla still. Det går också bra iatt fixera tackan i en klippstol. Fattas det flera kindtänder har hon svårt att försörja sig och bör hamna på utslagslistan.
Du kan också försöka ge henne propylenglykol. Det är mkt energirikt och har ofta bra effekt på djur som mjölkar mer än vad de äter till. Det finns under olika namn hos foderhandlare och på apotek. (Våmstart, energibalans, propacet m.fl) Om inte doseringen för får finns på fp kan du ge en 1/5 kodos.
Om tänderna är hyfsade och hon inte svarar på behandlingen och fortsätter att magra av är nog hoppet ute. Hur mycket kraftfoder får hon nu och hur mycket fick hon innan lamning och strax efter? Det kunde vara kul att veta för att få en uppfattning om hennes status. :)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mager tacka
« Svar #2 skrivet: 29 jun-06 kl 22:57 »
Hejsan
Hon är född sommaren-03, Hon är alltså inte gammal.
Och det var kindtänderna vi skulle kolla, och det var inte lätt. Vi var 3 st. En som bara höll i ficklampan, men dom såg bra ut. Och hon började äta igen och då såg man också att hon idisslade.

Vi fick rådet att ge energibalans, men det fungerade inte alls, då åt hon inte alls foder eller drack vattnet. Så det var bara att glömma.

Jag brukar börja ca 2 månad innan beräknad lamning att ge foder, ökar eftersom och vid lamning brukar dom få ca 2liter var. Alla lammar ju olika. Sen äter ju lammen också av tackernas foder så jag brukar öka även då.
Lammen har eget foder i deras lammbås, men de måste ju smaka av mammas också.
Jag ger blandad krossad och hel, korn och havre. Under denna period tar jag bort fårbaljan och ger istället fårmineral med koppar.
I och med att jag släpper dom tidigt på betet, finns knappt något att beta, så får de både hö och foder även där.

Jag gav först åt alla men det har jag slutat med för jag tyckte de andra börjat bli för välmående. Hon får ca 1/2 - 1 liter idag.

Hon är i övrigt väldigt pigg och jag tycker inte att hon minskar i vikt men du känner varje revben på henne. Hon ökar inte i vikt.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Mager tacka
« Svar #3 skrivet: 30 jun-06 kl 09:39 »
Hmm.. Eftersom dina andra tackor är ok i hullet verkar det inte som det handlar om ngt utfodringsfel. Tänderna brukar det aldrig vara problem med på en så ung tacka. Du skrev att bara ett lamm var kvar. Hade hon inte mjölk till de andra två? Mjölkar hon så lite kan det ju knappast heller vara bekymret. Felet sitter nog i ett organ som inte fungerar som det ska. Det kan gå att ta reda på med diverse analysermen men kostar mer än vad tackan är värd. Dessutom är det sällan som sådana sjukdomsförlopp går att vända. Sköt om henne så gott det går. När lammet klarar sig själv får du väl ta ställning till om hon ska få leva ett år till eller gå till de evigt gröna ängarna.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mager tacka
« Svar #4 skrivet: 30 jun-06 kl 11:13 »
Jag har såldt iväg två av lammen, de är nu drygt 4 månader. Vi har stödmatat alla 3, men när de började bli 2 1/2 månad slutatde vi och de diar ju inte så mycket då, de åt ganska mycket foder och hö, men de har självklart diat henne också hela tiden.

Hon har inte stött bort dem pga att vi gick in och gav extra lammnäring, det tyckte jag var skönt.
Nu har hon haft bara en i ca 2 veckor, jag trodde att man då skulle man börja se någon skillnad, men det kanske är för tidigt.

Tanken har också slagit mej om det här kanske är sista sommaren för henne.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Mager tacka
« Svar #5 skrivet: 30 jun-06 kl 12:17 »
2 veckor är alldeles för kort tid att återhämta sig på !! Så länge hon äter och är pigg finns möjligheten att hon återhämtar sig.
Inför nästa års lammning kan du vara mer förberedd och ge henne ett lite mer energirikt foder i förebyggande syfte när hon lammat så hon inte mjölkar ur sig så mycket. Du kan också vara med och stödmata om hon får många lamm.

Har man ett djur som magrat av och inte är lika piggt som de andra fungerar det oftast inte att ge alla kraftfoder tillsammans för de hurtigaste äter mer än den nedsatte hinner med.

Jag brukar alltid sticka till lite extra godsaker, torrt bröd, solrosfrön eller nått i handen till den jag tycker behöver nått extra.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Mager tacka
« Svar #6 skrivet: 30 jun-06 kl 12:39 »

Felet sitter nog i ett organ som inte fungerar som det ska. Det kan gå att ta reda på med diverse analysermen men kostar mer än vad tackan är värd.


 ??? ??? ??? Hur värderar man ett djur som gör så gott det kan, lämnar ull och lamm till människan.  :'( :-\

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Mager tacka
« Svar #7 skrivet: 30 jun-06 kl 14:08 »
Instämmer Bondmoran.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Mager tacka
« Svar #8 skrivet: 30 jun-06 kl 16:22 »
Ja, värdering är svårt. Det viktigaste är ju dock att inte djuren som vi har ansvar för lider i onödan. Om någon vill lägga ut ett par tusenlappar på analyser är det ju var och ens ensak men det bör ju även ställas i relation till prognosen. Det finns de som har några enstaka får som familjemedlemmar och då blir värderingen av ett djur ofta hög och de som har fåren helt eller delvis som inkomstkälla. I det senare fallet blir värderingen en annan. Båda synsätten är värda att respektera.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mager tacka
« Svar #9 skrivet: 30 jun-06 kl 23:08 »
Tack för alla svar, det känns skönt att denna sida finns så man får lite råd.
Vad kan man ge för mer energirikt foder? Jag ger idag korn och havre. Tacksam för ideer.

Självklart är värdering svårt, men jag anser att lider ett djur är det fel av mej att ha kvar henne. Måste ta bort två till hösten pga knölar i juvret, misstänker juverinflammation och en med höftfel.

Men just med denna tacka är det extra svårt, hon är en av de 3 första som jag skaffat. Baggen fick slaktas, visade sig vara kastrerad, Andra ryatackan måste jag ta bort nu till hösten pga hennes höftfel, hon orkar inte mer.
Så jag hoppas verkligen att den här tjejen återhämtar sig.
Hon är ju min favorit.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Emil

  • Gäst
Re:Mager tacka
« Svar #10 skrivet: 02 jul-06 kl 10:46 »
Vad kan det vara för fel på min ryatacka? Hon har magrat ner något fruktansvärt.
Det började vid lamningen, hon fick 3 st och efter någon vecka började hon rasa i vikt.
Jag ger blandad krossad och hel, korn och havre, vid lamning brukar dom få ca 2liter

Hon får ca 1/2 - 1 liter idag. ....men hon är fortfarande ett vandrande skelett,   / Mia

Ser att ingen velat skriva det här till dig:

En Ryatacka med 3 lamm har ett stort näringsbehov.
Hö  + ungefär 350 g prot till per dag.

Ger du krossad havre för att tillfredställa de 350 g proteinen per dag skulle du ge ungefär 8 liter havrekross....(då havre väger väldigt lite ca 1/2 kg per liter)
Dessutom kan man inte ge 8 liter havrekross till en tacka då hon inte skulle klara att äta så mycket och om hon gjorde det skulle hon få våldsam diarre..

Ger man FÅRFOR blir det 1½ kg om dagen till en sån Tacka.

Givetvis är din tacka ett vandrande skelett !
om du gett henne Hö + 2 liter havrekross...

Ta bort lammet och börja ge henne Tackfor, öka givan försiktigt så hon inte slutat äta det, sikta på 1 kg om dagen. Så kommer hon att gå upp i vikt sakteligen.

Ryafår är ju en ras som får många lamm och kräver mycket proteinfoder,
vill man inte ha såna får ska man inte köpa den rasen.

/Emil

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Mager tacka
« Svar #11 skrivet: 02 jul-06 kl 15:44 »
Mosesmia, Emil verkar ha kommit med jättebra råd!  :D Berätta hur det går för din favorittacka. Det är klart man blir fäst vid dem  :)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mager tacka
« Svar #12 skrivet: 02 jul-06 kl 23:57 »
Hmm.....Det kan hända att det är ett bra råd, men problemet är att av 10 djur har jag bara en mager tacka. ???
+ att en annan har även fått 3 lamm och hon har klarat av alla 3 och inte minskat i vikt.
Men vad vet jag.........
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Mager tacka
« Svar #13 skrivet: 05 jul-06 kl 15:41 »
Ser du någon tendens till att tackan börjat lägga på hull?  ??? Vi här på forumet är oroliga för våra djur, när de inte verkar må bra, samtidigt som vi sympatiserar med andras djur, när inte de mår bra . ;)
« Senast ändrad: 05 jul-06 kl 15:43 av Lena A »

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Mager tacka
« Svar #14 skrivet: 07 jul-06 kl 08:28 »
Mosesmia, hur har det gått för tackan  ???

ninna b

  • Gäst
Re:Mager tacka
« Svar #15 skrivet: 11 jul-06 kl 15:54 »
Jag läser med spänning era inlägg eftersom jag  också har en mager tacka. Inte lite mager utan precis som ett skelett. Det är ett gotlandsfår, född 03 med ett lamm. Tackan har sinat ner sig själv så lammet tar ingen näring. Hon är avmaskad och tänderna är kollade. Ingen diarre´. Det jag slås av är att hon inte har någon aptit, hon pillar lite i maten men mer är det inte. Tråkigt att se. Skulle behöva en dunderkur åt henne fast det hjälper kanske inte. Dom kan väl också drabbas av allehanda sjukdomar precis som vi.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mager tacka
« Svar #16 skrivet: 13 jul-06 kl 11:03 »
Tack Lena för din omtanke, det värmde gott att se att det finns dom som bryr sig.
Jag ser inte någon skillnad än, var igår och kände igenom alla mina djur. Men det är endast hon som är så fruktanvärt mager.
Men i övrigt är hon pigg och äter bra, så vi får väl se. Hennes sista lamm borde åka iväg nästa vecka, om det går som planerat.
Och då har hon bara sig själv att föda. Vi får se om det blir någon skillnad då.
Men det är bra att veta till nästa år, då man kan tänka på att öka hennes foder eller pröva ge tackfor åt henne. Hon kanske kräver mer. Jag vet inte???

Till Ninna b, Jag fick rådet av veterinären att ge energibalans, fast det fungerade inte för min tacka,(Hon åt inte överhuvudtaget då) men det kanske skulle kunna fungera för din.

/MIa
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

ninna b

  • Gäst
Re:Mager tacka
« Svar #17 skrivet: 18 jul-06 kl 08:19 »
Min tacka fick åka till fårhimlen i lördags. Hon ville inte äta och blev bara svagare och svagare. Tråkigt och jag undrar varför. Tanken var att få henne obducerad men i denna värmen fick vi ta till alternativa åtgärder.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Mager tacka
« Svar #18 skrivet: 19 jul-06 kl 11:16 »
Min tacka fick åka till fårhimlen i lördags. Hon ville inte äta och blev bara svagare och svagare. Tråkigt och jag undrar varför. Tanken var att få henne obducerad men i denna värmen fick vi ta till alternativa åtgärder.

Tyvärr blir det problem med de inre organen när djuren blir för magra och till slut går det oftast inte att göra något åt det.
Ett djur som slutar äta måste tvångsmatas för att ha en chans. Är djuret sjukt ska det få behandling eller avlivas så skonsamt som möjligt.

Det bästa är att förebygga. Hullet går ju lätt att kontrollera i synnerhet när man inte har så många djur.
Att regelbundet känna på djuret, titta efter ohyra, kolla tänder och klövar, diaree osv kanske 1 gång/vecka när det gäller får och getter är inte helt fel.
En snabbt överblick bör de ju få dagligen.

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

ninna b

  • Gäst
Re:Mager tacka
« Svar #19 skrivet: 19 jul-06 kl 21:49 »
Hur och med vad ska man tvångsmata ett vuxet djur som inte vill äta..?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser