Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare  (läst 6832 gånger)

Ollegrund

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
Tänkte ha en vattentank i växthuset och därifrån leda en slang ner under marken i en slinga i växthuset. Därefter leds vattnet upp i en spiralformad slinga upp till vattentanken som är placerad ca halvmeter upp från marken.
Tanken är att vattnet från tanken rinner ner under marken för att sedan stiga upp i den spiralformade slingan värmas upp i denna om det är varmt i växthuset och ledas tillbaka till tanken och på så vis få ett självcirkulerande tempratutjämnande / tempraturlagrande system i växthuset. Vill gärna ha kommentarer om det är möjligt/omöjligt att fungera.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare
« Svar #1 skrivet: 03 jun-14 kl 11:05 »
Spännande. Följer tråden.
Du skulle kunna bygga en egen solfångare. http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/  8)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare
« Svar #2 skrivet: 03 jun-14 kl 13:06 »
Har liknande funderingar men vill lagra energi tills det är natt. Tror därför mer på att ha värmelagringen utanför växthusets norrgavel för att kunna putta in energin när den behövs. Intressant idé att lagra under växthuset. Skulle också bidra till att få upp jordtemperaturen.

Ollegrund

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare
« Svar #3 skrivet: 03 jun-14 kl 15:23 »
Jo visst skulle jag kunna bygga en luftsolfångare. Men egentligen har jag ju redan en nämligen växthuset. 
Jo jag funderade också på att ha vattentanken utomhus men pga att kolonilotten är liten och vattentanken är på 1000L. Så tyckte jag det är bäst att ha den inne. växthuset är på 18kvadratmeter. I bästa fall fungerar vattenmagasinet som ett värmetrögt lager avger värme på natten. Detsamma gäller marken om jag lyckas få igång det självcirkulerande systemet. Det jag undrar över är slangdimensioner och om det behövs backventiler och placeringen av in och utlopp till tanken osv osv.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare
« Svar #4 skrivet: 05 jun-14 kl 08:45 »
Fördelen med vatten kontra luft är att vattnet har bättre värmelagringsförmåga. På Ebay finns 50mm PEM anslutningar till IBC/Sipax- tankar vilket jag antar att du har. Backventil behövs normalt inte i ett självcirkulerande system. 50mm som in och utlopp är nog också det minsta jag skulle satsa på för självcirkulation. Problemet blir nog mer att få igång flödet. När vattnet värms upp kommer det bli lättare. Om man låter det flöda uppåt mot tanken borde det fungera. Jag skulle placera tanken så högt jag kan. Sen kyls det varma vattnet ner i tanken och går ner i mark för att åter bli lättare i solfångardelen. Nästa problem blir kanske att få ur luft ur systemet. Det löser man nog lättast genom att gå in i sidan på tanken. Om man istället går in i toppen får man suga ut luften längst upp i systemet och täta väl. Är det en sluten tank kan man ju också ha ett expansionskärl lägst upp. En cirkulationspump med intermittent drift är en annan lösning men man kanske inte vill ha en solpanel på kolonilotten. Lätt att den får fötter. Viktigt också att det inte kommer in ljus i systemet för att dämpa algbildning. Sen ska man tänka på att det är fryssäkert eller går att tömma inför vintern.
/Jan

Ollegrund

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare
« Svar #5 skrivet: 06 jun-14 kl 10:56 »
Jo stämmer det är en sipaxtank jag har. 50mm anslutning från sipaxtanken har jag inte förmodar att jag kan köpa det i vvc-affärer. Vet nämligen inte vad röranslutning heter på engelska. Hur som helst tackar för tipsen om dimensioner och röranslutningar. Funderar funkar det hela om jag placerar returinloppet en bit ner i tanken tänker att ju djupare jag placerar returinloppet till tanken desto större vattenmotstånd måste övervinnas för att få cirkulation förutsatt att tanken är full. Så då måste jag hela tiden ha tanken lagom fylld. Ett sätt att komma runt det problemet är om sista biten av slang på returledningen är mjuk och går i en sk lyra in till sipaxtanken om jag monterar en flottör som känner av vattenivån där jag fäster returledningen i ner till 1000Lsipaxtanken. Locket på toppen av sipaxtanken är ca 15 cm i diameter  där tänkte jag gå ner med flottören kanske gjord i frigolit som jag borrat ett hål i som slangen passar i. Vill som vanligt ha synpunkter och tips om jag tänker rätt eller fel.

Ollegrund

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Uppvärmning av växthus med självcirkulerande solfångare
« Svar #6 skrivet: 06 jun-14 kl 11:04 »
Vattentankens nivå kommer hela tiden att variera det pga att bevattningen är tänkt att skötas från samma tank i ett separat system


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
von tratt, Nell

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser