Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?  (läst 16470 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« skrivet: 08 sep-17 kl 18:12 »
Plötsligt var den idylliska friden över och en vindkraftpark med 80 snurror som är 180 meter höga ska sättas upp bara 4-5km bort från torpet. Hur kunde det bli möjligt? Här ute i ingenstans? Någon som har erfarenhet att bo så nära vindkraftverk? Hur är det? Hörs det mycket swosch, swosch från dem? Störs man av de vita snurrorna i horisonten? Som sagt det är ändå 4km till de närmsta- fågelvägen men vet inte vad jag ska känna just nu....

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-17 kl 19:08 »
Det värsta är om du får skuggor från vingarna över tomten och det får du inte på det avståndet. Ljudet kan störa om vinden ligger på från dem mot dig. Moderna snurror med tre vingar låter inte så jättefarligt.


Kommer du att se dem eller är det skog emellan? Ser du dem inte är det nog inget stort problem utom i vid speciella kombinationer av vindriktning och vindstyrka. Jag har inte bott så men hälsat på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-17 kl 20:08 »
Om man har skog i närheten så brukar det naturliga vindbruset från skogen överrösta vindkraftverken om man inte står alldeles intill ett verk.

På flera km avstånd finns det ingen som helst möjlighet att man blir störd.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-17 kl 20:36 »
Längre ifrån ett verk än 500 meter hörs absolut inget vindbrus.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-17 kl 22:17 »
Tack snälla  för era kommentarer. Det är 4 km till de första åtta vindsnurrorna, och 6km till ytterligare 12 stycken. Sedan 1,5 mil till resterande 60 snurrorna. De kommer vara 1,80 meter höga så de lär synas från vägen, men jag har tur och har min gård lite ensligt i svacka, dal så jag lär inte se dem från tomten, däremot lär jag se dem när jag ärlige och åker skidor och ute med hunden i skogen. Någon som vet hur långt säkerhetsavståndet är för så yta snurror på vintern- tänker på iskastning. En sak jag inte förstår är varför dom får tillstånd för att bygga här, det är bara skog så få som berörs, men det är enorma vyer på höjden, kungsörn, hökuggla och många fladdermöss. Tänker på djurlivet- hur ska de gå för dessa...

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-17 kl 22:19 »
Hur högt kan det låta tro, hur störande kan det låta när vinden ligger på åt mitt håll? 😳

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-17 kl 22:54 »
Men säg adjöss till en helt svart natthimmel, de blinkar väldigt mkt för att flygplan inte ska flyga in i dem.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #7 skrivet: 09 sep-17 kl 02:03 »
 :D ...Förstår inte varför dom som smäcker upp vindkraftverken inte ger kraftiga rabatter på elen till dom som bor nära...Därmed torde acceptansen öka...Kanske lavinartat...

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #8 skrivet: 09 sep-17 kl 17:54 »
:D ...Förstår inte varför dom som smäcker upp vindkraftverken inte ger kraftiga rabatter på elen till dom som bor nära...Därmed torde acceptansen öka...Kanske lavinartat...
Instämmer, dom kan ju betala bra till markägare och bypeng osv, men rabatt på el hade ju säkert ökat acceptansen även om det fortfarande känns sorgligt för naturområdet mm- brukar åka skidor och vandra i området.

 

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #9 skrivet: 09 sep-17 kl 17:56 »
Men säg adjöss till en helt svart natthimmel, de blinkar väldigt mkt för att flygplan inte ska flyga in i dem.

Det var ju det också- hur mycket kommer det blinka på 4 km avstånd? Den största parken på 60 vindsnurror ligger 1,5 mil bort så den borde inte göra så mycket skada.
Är ju verkligen mitt ute i skogen, så här finns ju idag ingen gatubelysning.
Någon som vet ang iskastning- hur nära man vågar åka ex skidor på vintern - vid dessa 1,80 meter höga torn.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #10 skrivet: 09 sep-17 kl 18:33 »
1,8 meter höga

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #11 skrivet: 09 sep-17 kl 18:57 »
1,8 meter höga
Hahaha ja tänk om de hade varit bara 1,8 meter :D 180 meter ska det vara så klart :D

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #12 skrivet: 09 sep-17 kl 18:59 »
Det var ju det också- hur mycket kommer det blinka på 4 km avstånd? Den största parken på 60 vindsnurror ligger 1,5 mil bort så den borde inte göra så mycket skada.
Är ju verkligen mitt ute i skogen, så här finns ju idag ingen gatubelysning.
Någon som vet ang iskastning- hur nära man vågar åka ex skidor på vintern - vid dessa 1,80 meter höga torn.

Har jag tur ser jag inte snurrorna från gården, och om bolaget gör som de skrivit i ansökan att de tänker installerat ljus som bara sätts på när flygplan närmare sig- det finns ju idag. Det hade ju underlättat.
« Senast ändrad: 09 sep-17 kl 19:55 av lillatorpet »

sofsky

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #13 skrivet: 11 sep-17 kl 09:14 »
Ljudet från bara ett fåtal snurror () på ca 2 km avstånd fick vi höra hos en bekant i Kungsberg, Sandviken. Tidigare tysta morgnar med enbart fågelsång och gransus var nu fyllda av ett ljud jämförbart med avlägset sus från E4:an...

Postat med Alternativ.nu´s app


Sparrowhawk

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #14 skrivet: 11 sep-17 kl 10:16 »
Hemskt med denna Vindkraft, betydligt bättre med ett Kärnkraftverk mitt i ingenstans, så det blir nåt rejält. Skall vi ha El, skall vi kunna tända lampor, ladda mobiler, använda hårfönar, ha tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, microugn, starta datorer för att göra inlägg i forum m.m. m.m. m.m.? Vi vill alla ha denna El, men den får inte produceras så den stör människa eller djur, hur skall vi bära oss åt?? Om man ser bara till Sverige så har hittills Kärnkraft varit det minst störande, än så länge. Jag ser inte Kärnkraft som ett alternativ och den måste bort, enligt mig, men kärnkraft är ruggigt effektivt. Har man levt nästan tre år utan el så vet man hur skönt det är med el, hur effektivt allt blir med el, hur mycket lättare allt blir med el och mycket, mycket säkrare. Självklart vill ingen, eller i alla fall väldigt få ha någon form av kraftverk i sin närhet, men hur skall el produceras och var? Vad kan man som enskilld människa göra för att se till att behovet av el inte bara ökar för varje år? Vindkraftverk byggs för att det finns ett behov och för att bidragen finns där. Protesterna mot andra kraftverk är för stora, älvarna är utbyggda, vad och hur skall vi göra? Kanske bara bestämma sig för att sluta med el, eller titta på hur långt dom har kommit med "free energy" det finns flera alternativ, vissa skall vara väldigt effektiva. Googles serverhallar drivs med alternativa lösningar och Google är inte ensam. Jag har en bekant som inte har fått en elräkning på fyra år, solpaneler. Vackert vet jag inte om dessa solpaneler är, men hittills har det bara kostat 90 tusen, inköp och montering. Sen hur länge det håller och hur länge det tar för att tjäna in dessa pengar vet ingen, bara antaganden. När hus och villor byggs, varför inte börja där, det finns enskilda villor och hela bostads områden  med lägenheter där det inte finns någon form av uppvärmnimg, funkar hur bra som helst. Hur vill vi ha det, hur vill vi leva och vad vill vi lämna efter oss?

Postat med Alternativ.nu´s app


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #15 skrivet: 11 sep-17 kl 10:52 »
Jag har vindkraftverk på ca 1-4km ( totalt ca 10st med åker mellan) avstånd och motorväg ca 1km avstånd.
Jag har aldrig hört något från vindkraften.
Men när det blåser riktigt mycket så är det ett mäktigt ljud om man står precis under ett av verken.
Riktigt coolt om du frågar mig.

De enda som i absolut rätt vinkel kan bli problem är om du träffas av skuggor från vingarna.



kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #16 skrivet: 11 sep-17 kl 11:57 »
Hemskt med denna Vindkraft, betydligt bättre med ett Kärnkraftverk mitt i ingenstans, så det blir nåt rejält. Skall vi ha El, skall vi kunna tända lampor, ladda mobiler, använda hårfönar, ha tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, microugn, starta datorer för att göra inlägg i forum m.m. m.m. m.m.? Vi vill alla ha denna El, men den får inte produceras så den stör människa eller djur, hur skall vi bära oss åt?? Om man ser bara till Sverige så har hittills Kärnkraft varit det minst störande, än så länge. Jag ser inte Kärnkraft som ett alternativ och den måste bort, enligt mig, men kärnkraft är ruggigt effektivt. Har man levt nästan tre år utan el så vet man hur skönt det är med el, hur effektivt allt blir med el, hur mycket lättare allt blir med el och mycket, mycket säkrare. Självklart vill ingen, eller i alla fall väldigt få ha någon form av kraftverk i sin närhet, men hur skall el produceras och var? Vad kan man som enskilld människa göra för att se till att behovet av el inte bara ökar för varje år? Vindkraftverk byggs för att det finns ett behov och för att bidragen finns där. Protesterna mot andra kraftverk är för stora, älvarna är utbyggda, vad och hur skall vi göra? Kanske bara bestämma sig för att sluta med el, eller titta på hur långt dom har kommit med "free energy" det finns flera alternativ, vissa skall vara väldigt effektiva. Googles serverhallar drivs med alternativa lösningar och Google är inte ensam. Jag har en bekant som inte har fått en elräkning på fyra år, solpaneler. Vackert vet jag inte om dessa solpaneler är, men hittills har det bara kostat 90 tusen, inköp och montering. Sen hur länge det håller och hur länge det tar för att tjäna in dessa pengar vet ingen, bara antaganden. När hus och villor byggs, varför inte börja där, det finns enskilda villor och hela bostads områden  med lägenheter där det inte finns någon form av uppvärmnimg, funkar hur bra som helst. Hur vill vi ha det, hur vill vi leva och vad vill vi lämna efter oss?

Postat med Alternativ.nu´s app


Varför skall  Kärnkraftverk placeras "mitt i ingenstans"??? Skall man ta tillvara på spillvärmen från kärnkraftverk och slippa långa kraftledningar med elförlust, så är det ju mycket bättre att bygga kärnkraftverken så nära konsumenterna som möjligt t ex intill storstäder.

Sparrowhawk

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #17 skrivet: 11 sep-17 kl 12:18 »
Självklart, det var skrivit med lite ironi. Eftersom det sätts upp vindkraft " mitt i ingenstanns" som det sades i inlägget.

Postat med Alternativ.nu´s app


lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #18 skrivet: 11 sep-17 kl 17:12 »
Vore bättre att placera vindkraftverk i redan exploaterade områden, eller intill ex motorvägar där brus från vägen redan finns.
Vindkraftverk är bra och jag är för vindkraftverk. Men de skadar mycket också om de placerars i skogen etc. Rovfåglar flyger in i dessa rotorblad, likaså fladdermöss. Ny forskning visar tex att 10.12 fladdermöss per vindsnurra, per år dör. Det är många av våra fridlysta fladdermöss :(
 Däggdjur undviker platsen och allmänheten hindras till friluftsliv, promenadstråk, bär och svampområden med mera förstörs.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #19 skrivet: 11 sep-17 kl 19:40 »
Jag bor 3-4km från vindkraftsparken "Dingle-Skogen" där det är sex kraftverk på vardera 2,3MW. Har aldrig hört ett ljud från dom och på dagen ser man dom knappt. Men på natten är det ett gäng röda lampor som syns tydligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser