Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maedi Visna, klövar och huggormar.  (läst 5172 gånger)

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Maedi Visna, klövar och huggormar.
« skrivet: 02 jun-15 kl 16:38 »
Har tänkt skaffa getter inom ett år eller två men vill ha mer kött på benen först.
Grannen är fårbonde och vill förstås att jag testar mot Maedi Visna. Är det en möjlighet? Finns det fler faror med att ha getter i närheten av får?
Klövar, verkar jag dem själv eller får man ta in någon till det?
Huggormar, utgör de någon fara för getterna? Har ett stenröse i en av de tilltänkta hagarna och  där brukar det ligga ett par och sola..

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #1 skrivet: 03 jun-15 kl 14:19 »
Köp bara getter som redan är med i programmet, för att inte riskera din grannes får.

Klövarna klipper man ganska enkelt själv.

Ormarna trycks ofta bort när det går betande djur och de inte kan gömmas sig i gräset. Har haft ett får som blivit biten, men den var så rädd då att vi inte fick tag på den. Så den fick gå, och efter ett par dagar var svullnaden i ansiktet borta.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #2 skrivet: 03 jun-15 kl 17:00 »
Trevligt att du tänker först och skaffar djuren sen.  Mycket blir enklare då!!  :)  Och välkommen till vårt gäng med getälskare!

  Enklast lär du dig klippa klövar om du är med när någon annan gör det första gången.  Bed att få känna på, ställ alla "dumma" frågor du kan komma på.  Varför inte be grannen att hän lär dig?

  Fårens Visna-Maedi och getternas CAE är inte riktigt samma sjukdom.  Men tillräckligt lika för att trassla till provsvaren om man har får i samma grupp.  Om alla getter i landet ska vara med i CAE-programmet, så förlorar vi många avelslinjer, med arvsanlag som vi aldrig får veta om de varit värdefulla eller ej.  Jag vet inte om din grannes får kan påverkas av dina getter, även om dessa skulle bära på viruset.  Det kommer väl alltid att vara minst ett stängsel mellan grupperna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #3 skrivet: 03 jun-15 kl 17:19 »
Jag har altid trott att CAE på get och MV på får var så identiskt att de kunde smitta varandra. Nu när jag går in på SJV´s sida och läser ja så står det ju inte precis att de smittar varandra.
"Maedi-Visna är en smittsam sjukdom hos får som smittar genom ett virus. Det finns andra virus av liknande typ som drabbar andra djurslag. Fårets Maedi-Visna-virus är nära besläktat med det virus som orsakar CAE (Caprin Artrit Encefalit) hos get."
Men?
Jag tycker att innan duskaffar getter utan CAE status så skall både du och din granne vara helt säkra på att det inte riskerar hans får. Även om det altidfinns ett staket emallan så vet man aldrig om något djur kommer ut och är det inte OK med getter utan CAE-status så kan det  medföra många besvärligheter och ekonomiska olägenheter för grannen och det är ett riktigt dårligt utgångspunkt för grannar.
« Senast ändrad: 03 jun-15 kl 17:26 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #4 skrivet: 03 jun-15 kl 21:02 »
Tack för era svar.
Det kommer alltid vara minst två stängsel mellan hans får och mina getter. Men jag har förstått att getter är utbrytarkungar. 😉
Jag hade förstått det som att det går att kontrollera även getter mot MV, men det går alltså inte.
Om jag då ska prata vidare med en veterinär,  är det distriktsveterinären som gäller?
Vill ju absolut inte ha några problem med grannen, vi har en god relation nu och så vill vi nog båda att det förblir.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #5 skrivet: 04 jun-15 kl 08:05 »
För att förtydliga så är CAE och MV mycket nära släkt, så nära att de ibland klumpas ihop och med ett begrepp kallas Small Ruminant Lenti Virus, eller SRLV. Eftersom virusen är så lika kan inte testmetoden skilja dem åt, därför vill Svenska Djurhälsovården (numera heter de Gårds- och Djurhälsan) att getter och får som har kontakt båda ska vara med i respektive kontrollprogram. Men om du tänker dig att ha två bockar (t ex) att beta hos dig, kan du ändå inte vara med i CAE-programmet, eftersom det krävs att du har minst 5 vuxna djur i din besättning. En annan jobbig osäkerhet i testningen, är att resultatet kan visa både falskt positiva och falskt negativa svar - det är därför de vill testa flera djur, för att ha ett hum, åtminstone.
http://www.svdhv.org/sv/kontrollprogram/cae-hos-get/
Om du ser till att dina bockar inte har kontakt med grannens får, är det heller ingen smittorisk. Det går ju att vara smidig och anpassa sig efter grannens betesplanering; går fåren precis bredvid din rågång, kan du ha bockarna i en hage lite längre bort under tiden.
Påminner om den gamla klyschan ett gott bete är det bästa stängslet, och det stämmer verkligen vad gäller getter! Trivs de i hagen, räcker det mycket långt. Trivs de inte i hagen, kan en glömma att hålla dem inne!

Klippa deras klövar kan du göra själv med en sekatör el dyl!

Huggormar har jag aldrig upplevt som ett problem, men en ska aldrig säga aldrig.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #6 skrivet: 04 jun-15 kl 13:10 »
Har du bara 2 getter, så är väl risken stor de hoppar över till fåren om de går i en hage bredvid och är 20st.. Getterna vill kanske ingå i en större flock, eller så är de bara nyfikna.

Sen kanske det är en fråga om ekonomi också. Jag kan tänka mig att CAE-friga allmogegetter är dyra i jämförelse med vanliga lantrasgetter i inköp, dessutom tillkommer genbanksavgiften. Kanske är svåra att få tag på dessutom då föreningen inte rekommenderar att man testar för CAE.
En annan sak att tänka på är att om stöden för utrotningshotade lantbruksdjur återkommer nästa år, så ges stöd till getter av honkön och inte till bockar.(eftersom du skrev i annan tråd att du funderar på bockar). Även vanliga lantrasgetter anses utrotningshotade så det gäller inte enbart allmogegetter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #7 skrivet: 05 jun-15 kl 06:56 »
Det är långt ifrån säkert att getter är intresserade av att umgås med får. De är inte så lika som många tror.

Stödet till hotade husdjursraser ska väl ges, om jag förstått saken rätt, till djur "i avel". Dvs kan den som bara har två bockar inte få stöd, och inte heller den som bara har två getter. TS har skrivit att hon inte tänker ta killingar.
Medlemsavgift i Föreningen Allmogegeten är 200 kr/år. Föreningen har riktpriser för djur till salu, och de gör igen skillnad på om djuret är anslutet till CAE-programmet eller inte.
Fåravelsförbundet sköter den skandinaviska lantrasgeten, och de använder programmet Elitlamm som kostar rätt fina pengar att vara med i varje år. Om de har några riktpriser känner jag inte till. Det finns dock många lantrasgetter som inte är med i genbanken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #8 skrivet: 05 jun-15 kl 07:13 »
På kornet igen, skräptanden!  ;D 
Trivs de i hagen, räcker det mycket långt. Trivs de inte i hagen, kan en glömma att hålla dem inne!

Men:
Fåravelsförbundet sköter den skandinaviska lantrasgeten, och de använder programmet Elitlamm
Ska alltså den framtida lantrasgeten bli ett Elitlamm?  :o  :o  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #9 skrivet: 05 jun-15 kl 09:18 »
Klövar, verkar jag dem själv eller får man ta in någon till det?


Skrolla ner en liten bit på sidan så ser du bra bilder:
http://fiascofarm.com/goats/hoof-trim-rf.htm





Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #10 skrivet: 05 jun-15 kl 11:19 »
En (antagligen) fungerande lösning på problemet med grannens MV-testade får och dina ev. getter kunde vara att du köpte getter från en besättning med C3-status.
 Även om du själv inte kan vara med i CAE-programmet om du inte tänker ha mer än 2 djur, så borde det vara OK med MV-programmet om dina getter ev skulle rymma in till grannen. Det du får tänka på är bara att dina getter inte får ha kontakt med andra getter - eller får, för att räknas som "smittfria". Du bör alltså inte ta med dem på t ex marknader, djurbytardagar och liknande, där det kan finnas andra getter/får.

Jag tycker du ska kontakta Djurhälsovården (svdh.org) och fråga dem direkt. Ett skriftligt svar därifrån på vad som är ok, kunde säkert lugna grannen om inte annat. ;)

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #11 skrivet: 06 jun-15 kl 08:41 »
Tusen tack för alla era svar!
Det verkar krångligt att få sina djur testade om man bara har två. Kanske är lättare att få grannen att sälja sina 130 tackor och börja med en annan sysselsättning? 😉
Får grunna på detta, och prata med Djurhälsan..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #12 skrivet: 06 jun-15 kl 09:38 »
Om han säljer 130 tackor, kanske du kan köpa några av dem i stället?   8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #13 skrivet: 06 jun-15 kl 10:57 »
Tusen tack för alla era svar!
Det verkar krångligt att få sina djur testade om man bara har två. Kanske är lättare att få grannen att sälja sina 130 tackor och börja med en annan sysselsättning? 😉
Får grunna på detta, och prata med Djurhälsan..

De kan ge dispens om man har färre djur. Det har jag läst att de gjort för dem som har allmogefår i genbank. Att gå med i programmet är väl något som är smart om man ska sälja livdjur (får) eftersom nästan alla är anslutna, men ska du ha bockar går ju det alternativet bort. Att gå med i CAE-programmet bara för att göra grannen glad är ju lite dyrt. Första provtagningen för mig kostade 2000kr i veterinärkostnad. Jag skulle aldrig göra detta för grannens skull.

Det är intressant dock att du funderar på att köpa 2 bockar. Jag har haft annons ute på blocket i 2 mån om att sälja bockkillingar och inte fått ett enda svar. Alla vill bara ha getkillingar.

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #14 skrivet: 06 jun-15 kl 13:36 »
Precis Trollmor  😄 Tanken har faktiskt slagit mig att fråga om jag sommartid kan låna en av hans grupper. Han har två mindre grupper med baggar varje år, kanske kunde jag ha en av dem grupperna i ett par veckor om året. Men getter vore roligare, inte minst för barnen..

Lustigt Olivia, jag har hört att bockarna är trevligare än getterna.

Är det någon av er som råkar bo i Småland tro?


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #16 skrivet: 07 jun-15 kl 01:06 »
Getter kanske är roligare, men får är enklare, särskilt om du kan fråga din granne så fort du undrar något.  De är lättare att stänga, och lättare att lämna.  Getter KAN få för sig att hoppa in i bilen och följa med till affären och biblioteket!  Om du tar hem lammen när de är unga, så kan de bli väl så keliga som killingar.

  Lika svårt att äta upp dem till hösten, förstås ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #17 skrivet: 07 jun-15 kl 08:42 »
Getter kanske är roligare, men får är enklare, särskilt om du kan fråga din granne så fort du undrar något.  De är lättare att stänga, och lättare att lämna. 

Instämmer! Så IdaCecilia, varför inte börja med att låna en av grannens baggrupper och senare kanske köpa ett par lamm av grannen? Lamm, särskilt om ni flaskar upp dem, blir lika tama, roliga och tillgivna (och skrikiga) som killingar  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #18 skrivet: 07 jun-15 kl 13:04 »
Flasklamm skriker värre än flaskkillingar!  Får är "följare", dvs barnet är med mamman precis hela tiden.  Hundar är "bostannare", alltså mamman lämnar ungarna i boet för att gå ut och skaffa mat, och kommer på korta besök för att ge di.  Getter är lite mittemellan, killingen kan ligga länge och vänta på en mor som är ute och betar.

  Men om grannen låter dig föda upp några av häns bagglamm, så behöver du ju inte flaskuppföda dem.  Då klarar de sig bättre med bara varandra långa stunder.  Men du måste fortfarande ersätta moderns omsorg att lära lammen vad som är gott att äta, och vad som ska undvikas, hur man undviker att stekas av solen m m.  Detta finns i en tråd här på forumet, jag tror på Fårtavlan.

  Låt oss få veta hur du gör, och hur det går!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #19 skrivet: 07 jun-15 kl 16:33 »
Hej!

Jag hoppar in med en fråga som relaterar till tråden, hoppas det är ok. :)

Jag ska ju skaffa getter inom en snar framtid, och jag har även planer på att skaffa får. Jag har följt denna tråd och läst lite i andra trådar och egentligen så vet jag nog vad svaret är men jag måste ändå fråga... Eftersom MV och CAE som jag förstår är nära besläktade, om jag skulle köpa M3-status-får och redan har getter utan CAE-status, försvinner då fårens status?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser