Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar  (läst 13940 gånger)

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #60 skrivet: 18 jan-08 kl 13:52 »
Ulric, vad enkelt det vore om de som har brukshundar av olika slag hade samma upplägg som BC klubben. Det är ju just det som är roten till problemet. Det finns massor av raser som ursprungligen avlats fram för att vakta boskap. Idag avlas de oftast bara hos kennlar, med utställningsmeriter som mätinstrument. Hur många av dessa uppfödare håller hundarna med djur att vakta, som de skapades för ???
Visst kan man försöka påverka en förening, men de resterande då? Det finns ett antal föreningar och att få gehör hos dom är inte lätt.
Här kan vi tala om att tjäna pengar! Vissa vräker ut valpar efter sina meriterade hundar och säljer till vem som.
Jag kräver att mina köpare har hus på landet åtminstone!

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #61 skrivet: 23 jan-08 kl 07:23 »
Vill bara upplysa Carlsson m.fl. om att vi inte har några folkilskna monster. De accepterar vet. både att besöka och som väl är: få besök av lantbr. vet..De går i koppel när jag begär det (utan att dra) osv. Vi kelar med dom osv. Men deras stora intresse är att ha koll på reviret och djuren de ska vakta och tycker inte om när de inte ha det.
Men vad Ni uppenbarligen inte förstår är: DETTA ÄR INTE VANLIGA HUNDAR : ::) De ska inte dresseras o tränas som bc m.fl.
Varför ska de bedömmas på utställningar? För vems skull? Detta är arbetande hundar, med självständigt tänkande. Får du en sån här hund att lyda dig blint, så är det antagligen inte en god representant för rasen, eller så har du knäckt den psykiskt. (Kanske nåt för DR.Phil ??? ???)  Fast fler här borde kanske titta på: Mannen som talar med hundar! Hundar är inte våra leksaker. Alla äldre raser har, eller har haft en funktion i människans tjänst. Ta inte ifrån dom det >:(
Folk klagar på gathundar utomlands m.m. När vi skapar psykiska problem hos våra egna, för att vi inte låter dom ha ett naturligt liv. Att en hund vill vara tillags är inte det samma som lycklig!

 

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #62 skrivet: 23 jan-08 kl 08:45 »
Citera
Alla äldre raser har, eller har haft en funktion i människans tjänst. Ta inte ifrån dom det
Mycket riktigt!
Kaninuppfödare och pelargontant.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Blandrashundar
« Svar #63 skrivet: 23 jan-08 kl 09:08 »
Dr Phil har övergett oss ... men

En hund är en hund, och alla behöver träning för att klara sina arbetsuppgifter. I ursprungsländerna tränas unghunden av äldre erfarna hundar, precis som vargar tränas av sina äldre flockmedlemmar.

En djurparksvarg klarar inte livet i frihet, och det är naivt att tro att boskapsvaktare karar allt på instinkt.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #64 skrivet: 23 jan-08 kl 10:14 »
Vill bara upplysa Carlsson m.fl. om att vi inte har några folkilskna monster. De accepterar vet. både att besöka och som väl är: få besök av lantbr. vet..De går i koppel när jag begär det (utan att dra) osv. Vi kelar med dom osv. Men deras stora intresse är att ha koll på reviret och djuren de ska vakta och tycker inte om när de inte ha det.
Men vad Ni uppenbarligen inte förstår är: DETTA ÄR INTE VANLIGA HUNDAR : ::) De ska inte dresseras o tränas som bc m.fl.
Varför ska de bedömmas på utställningar? För vems skull? Detta är arbetande hundar, med självständigt tänkande. Får du en sån här hund att lyda dig blint, så är det antagligen inte en god representant för rasen, eller så har du knäckt den psykiskt. (Kanske nåt för DR.Phil ??? ???)  Fast fler här borde kanske titta på: Mannen som talar med hundar! Hundar är inte våra leksaker. Alla äldre raser har, eller har haft en funktion i människans tjänst. Ta inte ifrån dom det >:(
Folk klagar på gathundar utomlands m.m. När vi skapar psykiska problem hos våra egna, för att vi inte låter dom ha ett naturligt liv. Att en hund vill vara tillags är inte det samma som lycklig!





Har jag någonsin påstått att du har folkilskna monster?  >:(

Och angående Cesar Millan, har jag tittat på honom länge.....

http://cesarmillaninc.com/index.php

Stackars mina hundar som tränas i social lydnad och annat på tex bk. Nu kan de nog inte tänka själva.....Förmodligen helt förstörda till vallning....  :o

Det ena behöver verkligen inte utesluta det andra......


Kunde kanske utveckla detta inlägg mer men tiden saknas.....

Ha en bra dag!







birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #65 skrivet: 23 jan-08 kl 11:03 »
Jag har aldrig påstått att hundarna inte behöver vägledning o uppfostran, helst av en äldre erfaren hund, annars av människan. Men därifrån till att gå på träning hos bhk, eller springa på utställningar är en bra bit. Dessutom fungerar det inte att använda vilka hundar som helst. Man kan förvisso lära de flesta att vara snälla mot ens tamdjur, även vakta dom,  men att bli en av flocken, som alltid försvarar flocken mot faror dygnet runt, det klarar inte vilka hundar som helst. De måste ha det i generna.
Det var just det jag skrev. Ni fattar inte hur dessa hundar fungerar. Klart att en varg som alltid fått allt serverat av människan har svårt att klara sig själv. Skulle jag påstått nåt annat ??? Men det är väl inte samma sak som att vargen föredrar detta liv?
En boskapsvaktare har positionen under fåren, eller vad han är satt att vakta. Hunden utmanar inte fåren, utan vaktar dem och skyddar mot faror. Över fåren och alltså även hunden står människan. Den ordningen är viktig. Vägen till att få en hund att accepterar detta, speciellt i tonåren - som hos dessa hundar kan vara i 3 :o år - kan vara både lång o krokig. Hundarna är individer. Här är inte fråga om att bryta ner hunden utan att få den att fatta själv, genom vägledning, vad den är bra till.
Har jag uttryckt mig tydligt, eller? Annars har ju Viltskadecenter en bra broschyr för de som vill läsa om hundarnas fostran m.m. I USA har det just kommit ut en ny bok om boskapsvaktare. Går att beställa på Amazon.com Underlaget är intervjuer och besök hos folk som har fungerande system med boskapsvaktare. Där har de haft dessa hundar i 25 - 30 år minst. Jag känner flera av dessa. Har dessutom en nära vän i Italien som föder upp Maremma och bl.a exporterar till Sverige. Så ni behöver inte förlöjliga mig som okunnig.
Jag ifrågasätter inte era kunskaper om era hundar/raser, men dra inte alla över en kam och håna alla som har andra sätt att tänka än ni.

Carlsson

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #66 skrivet: 23 jan-08 kl 12:40 »
Vem har förlöjligat dig?
Vem ifrågasätter vems kunskaper? Du skriver tydligt "Ni fattar inte hur dessa hundar fungerar"....Jag kan bara säga....Jasså..vad vet du om det?

Du skriver att DU inte förstår vitsen med utställningar...Jag har försökt förklara ur uppfödarsynvinkel inte av hundagarsyn.....Det vill du inte tydligen inte ta till dig....(Man behöver inte utföra allt för att man förstår varför) och det är ok för mig.

Du anklagar SKK för att gå fodertillverkarnas väg......Märkligt påstående. Eller tror du det eftersom du inte läser hundsport?Där de haft stort reportage om just BARF. (vet att du säger egen upplevelse)
De har också haft jämgörelser på andra olika foder.........Vilket foder gäller det då?

Sen läser jag en oönskad attetyd i ditt senaste inlägg.......(hoppas jag har fel där)
"har jag uttryckt mig tydligt, eller?"

Vad menar du med en sådan mening och sen påstå att "vi" drar alla över en kam och hånar andra som inte tänker som "vi" ?

Jag har aldrig hånat eller ifrågasatt dina kunskaper.........Men vad gör du, när du behöver upplysa....?

Det här blir mitt sista inlägg i denna tråden, för när det hamnar på "sandlådenivå" är jag inte intresserad.
Och jag är inte heller i behov av att hänvisa till andra för att visa att jag har kunskap....

Men om någon nu skulle vilja veta , har jag 35 års hundvana och brinnanade intresse för olika raser och dess användning och arbetssätt. Hundspykologi finner jag dessutom som mycket intressant.
Jag är inte intresserad av att utbilda mig till hundpsykolog eller något annat innom hunderiet, eftersom jag är helt ointresserad av titlar. Så även på hundar.(jagar altså inte några cert osv.)
Jag har också ägt olika raser med olika arbetssätt (och olika inlärningssätt). vakt, vall, jakt (fågel).

När det gäller Ulrics inlägg, förstår jag precis vad han vill komma, eftersom jag känner bc-uppfödare och kan rasen ganska väl (finns säkert brister också).


Nu lämnar jag över ordet till den som vill ta över (om nu någon vill)










Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #67 skrivet: 23 jan-08 kl 14:11 »
Mycket i den här tråden har faktiskt genomsyrats av att det bara finns en "rätt" väg och det är utställning/prov. Orkar inte gå igenom o citera, det blir bara dumt. Men jag ser tydligt att birgit har blivit ifrågasatt. Och jag ser inte anledningen till det. Eller så har jag missat något...

Vi med jakthundar använder ofta dem praktiskt utan utställningsmeriter eller jaktprov. Ofta utan direkt utbildning heller, de har det i generna. Allt kan finslipas ja, men det behöver inte göras av alla. Alla har vi olika intressen och önskemål. Kan man inte lämna det åt det?
Kaninuppfödare och pelargontant.

BuDDHa

  • Gäst
SV: Blandrashundar
« Svar #68 skrivet: 19 feb-08 kl 09:33 »
som vanligt så är allting på alternativ svart eller vitt, antingen eller.. antingen har man en "urhund" som inte kan uppfostras och en massa annat skitsnack för att man inte vet hur ledarskap fungerar, eller så har man en "renrasig" utställningshund som är fullständigt sönderavlad av tanter på 1800-talet, vilka bara kan fjantiga trix från valpkursen.. att vissa raser inte kan kan uppfostras till lydnad är bara en gammal dålig ursäkt för att man inte vet hur ledarskap fungerar, man väljer istället att hänvisa till att vissa hundar inte kan fostras vilket är ytterligare ett tecken på okunskap. vill man skaffa en hund oavsett ras bör man aktivt välja en uppfödare som inte avlar på dåligt avelsmaterial, det finns inga seriösa uppfödare som idag avlar på sjukliga gener eller egenskaper.. ALLA hundar kan tränas till att fungera socialt eftersom det är ett flockdjur, myten om att deras ursprungliga egenskaper går förlorade är bara bristande kunskap och förmåga..

birgit

  • Gäst
SV: Blandrashundar
« Svar #69 skrivet: 19 feb-08 kl 16:04 »
Jag vågar också säga vad jag tycker BuDDHa!
Vad har du för erfarenhet av hundar till att börja med iom att du är något av en självutnämnd expert 8)
Hundar är flockdjur, de vet sin plats i flocken, men de har olika karaktärer. En boskapsvaktare, eller varför inte chow chow, har ett mycket mått av egen vilja och envishet. De kan visst uppfostras och ska, påstå inte att jag sagt nåt annat. Ska du få dem att göra som du vill på en agility-bana får du ligga i. Det ligger i deras natur att ifrågasätta sådant de inte förstår. Får du dem att lyda dig blint har du antagligen en hund med fel egenskaper för rasen eller så har du brutet ner den mentalt.
Angående att alla uppfödare avlar på bra avelsmaterial, så är det "bull-shit". Hur kan det då komma sig att engelsk bulldogg knappt kan föda naturligt alls? Att basset hound har så långa öron att de snubblar på dom osv. osv.  >:(

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Blandrashundar
« Svar #70 skrivet: 20 feb-08 kl 18:52 »
Men "att lyda blint" kan ju ha olika innebörd, det måste inte innebära tvång och psykiskt nedbrytande. Man får ju anpassa kraven till hunden. Jag kräver inte att min egensinniga envisa självständiga rackarunge till eurasierhane ska bli etta i Lydnadsklass 3, däremot SKA han komma på inkallning och kunna stanna och sluta med något vid tillsägelse. Då ska han lyda blint, men inte har jag brutit ner honom psykiskt för det? Det finns ju positiva metoder att arbeta på också, och just inkallning och stopp/sluta ser jag som grundkrav i hundens uppfostran. Även en väktar/herdehund måste man ju kunna få stopp på om den bestämmer sig för att eliminera ens kompis som kommer för att se hur det går med fårklippningen, kan inte hunden ens lära sig det så anser jag att den hunden är dåligt avelsmaterial om något. Ska inte spela någon roll hur mycket urhund/olämplig den är på utställning, grundläggande lydnad (naturligtvis anpassad till hund och situation) bör den kunna få in i huvudet.

birgit

  • Gäst
SV: Blandrashundar
« Svar #71 skrivet: 20 feb-08 kl 19:07 »
Håller fullständigt med dig Mistah! Det var precis det jag försökte säga. Uttalar jag ett tydligt "nej" eller "lugn" eller "kom" så ska det innebära en direkt reaktion.
Jag nämnde också att man med dessa hundar etablerar ett tydligt ledarskap och rangordning. Säger jag att något är ok, så ska de acceptera det. Däremot är de envisa och tänker ut många saker själv, vilket inte alltid är lätt att förutsäga. Då får man vara uppfinningsrik för att överlista dom. Dessutom har de en naturlig fallenhet för att vakta nattetid, något som många köpare inte känner till. De lämnar ogärna flocken de vaktar, för de vill ha koll på läget. Att ta bort dom från flocken på natten tycker de allra sämst om eftersom de vet när faran smyger omkring.
De är väldigt intelligenta, men fungerar inte som en schäfer eller en rottis. De har ett helt annat psyke.

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Blandrashundar
« Svar #72 skrivet: 21 feb-08 kl 17:45 »
Sant. Hundar är ju olika. Alla hundar går att fostra, till en viss gräns. Och just den gränsen är olika för olika individer. Bor man i lägenhet och vill hålla på med lydnad så skaffar man ju inte en jämte, precis som att man inte skaffar en sankt bernhard om man vill tävla i nordiskt kortdistansdrag. Självklart kan man fostra en jämte att uppföra sig i lägenhet eller inte jaga, men arbetet och engagemanget som man måste lägga ner för att hunden ska bli sådan är för stort för att över huvudtaget löna sig. Och det är så jag tolkar uttalandet om att vissa hundar inte "går att uppfostra". Det är inte okunskap, det är helt enkelt inte värt det för hunden har aldrig haft sådana arbetsuppgifter som kräver en sådan grad av lydnad. Samma om man skaffar herdehund och förväntar sig att den ska klara att vara ensam hemma fem timmar om dagen och gå tre promenader och träna agility. Det är ju emot herdehundens natur. Precis som det är emot en bc's natur att ställa älg och bo i hundgård.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Blandrashundar
« Svar #73 skrivet: 21 feb-08 kl 20:11 »
Sant. Hundar är ju olika. Alla hundar går att fostra, till en viss gräns. Och just den gränsen är olika för olika individer.

Detta är så otroligt sant!

Ämnet här var ju blandraser. Vi har alltid haft minst 1 (oftast 2 eller fler) hundar i mitt barndomshem och alla har varit blandraser. Av ideologiska skäl har vi aldrig köpt hund utan tagit hand om löshundar eller fått dem mot symbolisk summa eller jest.
Jag har alltid älskat dessa blanraser för deras starka individualitet. De är ofta unika och i dem har man en utmaning när man ska fostra dem. Man kan oftast snabbt känna av deras anlag och baserat på det tvingas man anpassa deras uppfostran.
Enda gången jag personligen "gav upp" var en liten valp som redan vid 5 månader var otroligt skicklig på att jaga. Hon omplacerades till en vän till familjen som sköter sina djur väl och blev en otrolig jakthund... (dock så har hon inte glömt sin första matte  ::) vilket är måttligt roande för den nye hussen)


Ang tvisten av renrasiga hundar och uppfödning/utställningar:
Jag har inget emot det MEN jag tycker att både uppfödare och föreningar ska ta på sig sitt ansvar för att inte dra ut rasspecifikationerna till det extrema och återvända till hälsosammare ideal.
Som det är nu får jag intrycket att alla skyller på alla (uppfödare, utställningsdomare kennelklubbar...)

Det räcker att jämföra bilder av utställningshundar från förr för att se hur sneddriven aveln blivit i vissa fall. Jag kan inte hitta den nu trots google, men jag såg för 2-3 år sen en jämförelse av en prisvinnande schäfer för 30 år sen och en från det året. Den moderna prisvinnaren hade en extrem sluttning på ryggen jmf med den från 60-talet.
Att ha glada och funktionsdugliga djur borde vara viktigare än att följa allt extremare och snävare rasspecifikationer.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 6 användare
ärt, bmr, fri, Hans Hultén, mommo, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser