Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol i bensinmotor.  (läst 18756 gånger)

Broberg

  • Gäst
Etanol i bensinmotor.
« skrivet: 04 jul-12 kl 19:55 »
Pga biljävlen är så törstig har jag börjat blanda E85 i bensinen, lite efterhand. Ligger på drygt 40% nu och bilen går bättre än med ren bensin, så jag tänkte fortsätta att öka så mycket det går.

Vad kan hända, mer än att jag sparar massa pengar? Fakta och inga myter. Någon som vet?

Bilen är en Kia Sportage -95. Tyskimport.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 20:05 »
Kul!! :)

Händer, det händer inget.  Folk säger att det blir skador si eller så. Har aldrig haft ens en havererad katalysator, som vissa tjatar om ska hända.
  Men det som händer är ju att blandningsförhållandet ändras och därmed avgassammansättningen. 
So what ???   Jag brukar blanda i mer å mer tills den börjar gå illa.  Då vet jag hur det är på just det exet av fordon och håller mig däromkring sen, tex 2/3 E85.   
Orkar man plana toppen en bit så går de bättre och snålare på E85-blandning o:)

Jag började tanka Etanol kring 1992 tror jag, fanns då en mack i Gbg som hade jättebilligt.  Åkte dit då med alla dunkar jag hade och tankade några hundra liter i stöten.
Har kört sen dess, ibland lite inblandning, ibland enbart E85.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 20:24 »
Kul!! :)

Händer, det händer inget.  Folk säger att det blir skador si eller så. Har aldrig haft ens en havererad katalysator, som vissa tjatar om ska hända.
  Men det som händer är ju att blandningsförhållandet ändras och därmed avgassammansättningen. 
So what ???   Jag brukar blanda i mer å mer tills den börjar gå illa.  Då vet jag hur det är på just det exet av fordon och håller mig däromkring sen, tex 2/3 E85.   
Orkar man plana toppen en bit så går de bättre och snålare på E85-blandning o:)

Jag började tanka Etanol kring 1992 tror jag, fanns då en mack i Gbg som hade jättebilligt.  Åkte dit då med alla dunkar jag hade och tankade några hundra liter i stöten.
Har kört sen dess, ibland lite inblandning, ibland enbart E85.

Tackar, tackar! Då får man se hur mycket E85 den klarar då  :)

Skogsola

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 21:43 »
Brukar köra 50/50 i Fiat Strada -02 och Ford Escort -98

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 22:21 »
Låter bra detta. Får se hur mycket hon kan ta.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 23:22 »
Så länge motorn går bra och motorelektronikvarningslampan inte tänds, så behöver du inte bekymra dig överhuvudtaget.

Vanliga symptom om man börjar komma utanför gränsen för hur mycket blandtankning bilen klarar av är t ex svajande tomgång, dålig segdragningsförmåga eller att motorn inte tycker om plötsliga gaspådrag. Kör man vidare på det sättet är det ingen risk för motorskador, men i och med att systemet inte klarar att lambdareglera som det ska så får man räkna med att bilen blir underkänd vid besiktning om man inte häller i lite mer bensin då. Och så ska man ju vara medveten om att utsläppen av kväveoxider ökar kraftigt när motorn går på för mager blandning (men det är ändå ingen risk att en magerkörd bensin/etanol-motor ens kommer i närheten av de kväveoxidutsläpp som är tillåtna för dieselbilar).

Om den har ett vanligt OBD-II -uttag så kan det vara intressant att koppla in en OBD-kabel och dator för att hålla ett öga på om det dyker upp några felkoder eller andra intressanta saker.

Det kan vara lämpligt att du inhandlar ett nytt bränslefilter och lägger det i beredskap. Om det finns mycket hartsavlagringar från gammal bensin i tanken (risken för detta är störst om bilen någon gång i tiden har stått länge, t ex osåld hos bilhandlare ett år eller så), så kan hartsen lösas av E85 och förr eller senare sätta igen bränslefiltret. Om något sådant ska hända så brukar det hända några veckor eller månader efter att man har börjat blandtanka.

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 23:37 »
Ok. Tack. Får se vad som händer på sikt, om något nu händer.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #7 skrivet: 05 jul-12 kl 12:10 »
Håll oss gärna uppdaterade. Har aldrig provat i min skrothög, men tänkt tanken någon gång ibland...

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 12:55 »
I de tre gamla förgasarbilar jag provat E85 tycks de klara uppemot 30% utan att gå allt för illa. En insprutningsmotor med lambdareglering klarar rimligen högre procent. Vad jag förstått finns inget mekaniskt hinder mot att tanka ren E85 i en sådan bil men elektroniken vill förmodligen inte vräka på hur mycket bränsle som helst för att kompensera om inte insprutningen från början designats med etanol i åtanke.

För mig som kör gammelbilar och dessutom sådana med gjutjärnstoppar utan härdade ventilsäten är största oron att allt för mycket E85 ska försämra smörjeffekten av det blyersättningsmedel som behövs. Volvovalpens B20-motor sägs vara ganska tålig mot misshandel medan vardagsbilen, en Saab V4, är väldigt känslig. Enligt trovärdiga saabkännare är det bara blyersättning från Motul och Red Line som håller måttet och kan fördröja säteshaverierna. Det som säljs på mackarna är ofta mer eller mindre skit men duger bra till en Volvo B18/B20.

Jag talade för ett tag sedan med Torbjörn om att inblandning av E85 till en förgasarmotor faktiskt kan SÄNKA förbrukningen. Minns inte hur förklaringen löd men det lät rimligt. Jag hade uppmätt en smått fantastiskt minskad förbrukning men fortsatta provar har pekat på mätfel och jag ligger nu och snittar på exakt samma förbrukning vid 30% E85 som med ren bensin. Om jag inte grovräknar helt fel innebär detta en minskad milkostnad med ca 10%. Bilen går dock en smula ryckigt och tjuvstannar ofta när den varmstartas efter 10-20 minuters paus. Vid ungefär samma procent E85 är volvovalpen mer hopplös. Gissar det beror på vilka marginaler olika förgasare har, alltså hur fet blandning de ger.

Det måste så klart vara ett visst överskott av bränsle på en förgasarmotor om den ska klara att gå bra även i vinterkylan. Gissar det är denna marginal man kan utnyttja genom att späda i en lagom mängd E85.

En lösning jag funderat på för körning av förgasarmotor på ren E85 året runt är att montera dubbla förgasare som kan användas växelvis. -Den ena för bensin, den andra bestyckad för E85. Sedan en liten nöd-tank för bensin och E85 i den stora. Blir det trubbel kan man alltid köra på bensin utan att behöva dränera flottörhuset vid växling mellan bränslena.

Då är jag framme vid den stora avgörande frågan: Om man bestyckar om en förgasare med lagom mycket större munstycken för E85, kommer bilen då att gå lika fint på ren E85 som tidigare på bensin? Hur blir det med start i kallare väder?

En fiffigare lösning än att krångla med dubbla förgasare vore kanske att ha bensin som startbränsle i en liten separat tank och med hjälp av ventiler se till att koppla över till bensin de sista minutrarna av körningen så man alltid har ren bensin till nästa kallstart. Alternativt ordna ett returrör i botten på flottörhuset så att man med elpump kan byta bränsle vid en tjurig kallstart. Att motorn går fett och dyrt på bensin behöver ju inte vara något problem annat än vid besiktningen om man ändå kör mest på E85.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #9 skrivet: 05 jul-12 kl 22:01 »
Det finns en del bensinbilar med lambdareglering som åtminstone nästan klarar 100 % E85 utan problem. I synnerhet gäller detta VW och Audi med centralinsprutning (framför allt 1,8 l 90 hk-motorerna), en hel del Opelmodeller före ca 1993, och många Renault från omkring 2000.

Tillgängliga erfarenheter verkar peka på att E85 är snällare mot ventilsäten av tvivelaktig kvalitet än vad blyfri bensin är, så det finns nog chans att man kan klara sig helt utan blyersättning även i en relativt känslig motor.

Separata bensin- och E85-förgasare finns det många som har fungerat på men det blir nog i praktiken för omständligt och skrymmande att få plats med sådana anordningar. Ett sätt att få en extra säkerhet för kallstart som en del har provat med gott resultat är att ha en fast monterad startgas- eller gasolflaska med en slang till lämplig nippel på insugningsröret och reglage som man kommer åt inifrån förarplatsen.

Man får nog räkna med mycket förgasarlabbande innan man får motorn att gå helt perfekt på E85 under alla förhållanden. Förutom att öka huvud- och tomgångsmunstycken så kan det tänkas att accelerationspumpen behöver ge mer bränsle. Fullgasanrikning klarar man sig dock utan på E85. Det är också bra för körbarheten att få till så mycket luftförvärmning som bara går att åstadkomma, det går åt mycket energi för att förånga etanol.
Oftast blir det inga större kallstartproblem på en förgasarmotor med manuell choke, dock har jag själv inga större erfarenheter från det området.


PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #10 skrivet: 06 jul-12 kl 00:34 »
Ni som verkar kunna det här, en Volvo V70 från -99, (2,5 SE), vågar man tanka E85 i den? I så fall, hur mycket?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #11 skrivet: 06 jul-12 kl 00:41 »
Ni som verkar kunna det här, en Volvo V70 från -99, (2,5 SE), vågar man tanka E85 i den? I så fall, hur mycket?

30 % E85 bör gå utan vidare, kanske upp mot 50 %. Eventuella driftstörningar eller tända varningslampor märks ju tydligt. När man provar med olika blandningar kan det vara lämpligt att inte tanka helt fullt och ha en reservdunk med bensin med sig, så är det lätt gjort att öka på bensinhalten i blandningen om det behövs.
Ska man köra en sådan bil på 100 % E85 så krävs dock en konvertering, exempelvis med ett s k piggybacksystem. Jag monterade ett sådant (Flexitune Auto X4) på en tidig S80 i våras, det är förmodligen ganska precis samma motor som i din V70, och den installationen har vad jag vet skött sig utmärkt sedan dess. Dock har åtminstone den S80'n en ovanlig typ av lambdasond vilket gör att det inte är möjligt att utnyttja piggybacksystemets automatiska omställning mellan etanol- och bensinläge, utan det får man göra manuellt med en omkopplare.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #12 skrivet: 06 jul-12 kl 00:44 »
Ni som verkar kunna det här, en Volvo V70 från -99, (2,5 SE), vågar man tanka E85 i den? I så fall, hur mycket?
Bara att testa, vad väntar du på? :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #13 skrivet: 06 jul-12 kl 00:48 »
Kör picasso på ca40% etoh och skoda pickup på ca60% utan problem. Båda med lamdasond och utan probs än. Det börjar hacka vid typ 2/3 etoh men då är det bara tanka i mer bensin.
Sökte som tusan angående registrerade skador på besinbilar körda på etanol men det verkar inte finnas något alls utan bara vara varningar enligt försiktighetsprincip. Det jag hittade var motormännens ordförande som uttalade sig och sa att han inte visste om några kända fall av skador pga etoh i bensinbil (hur mycket det nu säger).

Verkar lite som storbolags skräckpropaganda när det varnas så mycket Oo
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #14 skrivet: 06 jul-12 kl 08:18 »
Mycket av varningarna och skräckpropaganden grundas på dels missförstånd och dels mycket gamla dåliga erfarenheter.

Många har svårt att inse att etanol och metanol är två helt olika saker och tror att problem som har med metanol att göra (t ex korrosion som följd av att billig metanol nästan alltid är förorenad av organiska syror) även skulle gälla för etanol.

Under andra världskriget försökte japanerna använda etanol som flygbränsle, vilket inte alltid gick så bra. Efter kriget när USA ockuperade Japan, dammsögs landet på information som kunde tänkas vara av intresse, och den publicerades sedan av amerikanska myndigheter. Där fanns ett antal rapporter om de där etanolförsöken. Främsta orsaken till misslyckandet var problem som hade med krigstiden att göra, t ex att utrustning på etanolfabrikerna var tillverkad av olämpligt material som bidrog till olika metalljoner i etanolen, samt att bränslet fraktades till flygbaserna i tankfartyg där man ofta inte hade tid att göra ren tankarna ordentligt mellan olika frakter, ofta blev etanolen förorenad av saltvatten som hade använts som barlast.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #15 skrivet: 06 jul-12 kl 09:22 »
Bara att testa, vad väntar du på? :D

Lite försiktig då jag inte vet om det kan orsaka problem i bilen...  ;)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #16 skrivet: 06 jul-12 kl 09:50 »
CADDY-99 40% E85 utan tillvänjning, perfa. Tack för tipset.  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #17 skrivet: 06 jul-12 kl 09:51 »
Drygt 50 % nu i Kian utan konstigheter.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #18 skrivet: 06 jul-12 kl 17:03 »
Sen får man nog räkna med att förbrukningen går upp någon procent men när jag jämfört och räknat på det tror jag jag gör ca 2kr litern på att köra mixat.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #19 skrivet: 06 jul-12 kl 18:05 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #20 skrivet: 06 jul-12 kl 18:49 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Att en omodifierad förgasarVolvo drar mer med etanol är rätt naturligt, det är min erfarenhet också. Då får man borra munstycken eller skruva nålen en bit om det är en sån typ. (en hundkoja med gammal 1 1/2 tums Su-förgasare är lättast att E85-modda av alla bilar, man skruvar bara ut munstycket 2 varv ;D )
Ford Eskroten, var det en kat-bil med lamdasond?  Om det inte var det utan en äldre med K-jet så var det också naturligt om den inte gick bra.   Kat-Eskroter jag har haft har funkat fint med över hälften etanol i tanken :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #21 skrivet: 06 jul-12 kl 20:02 »
Hallå
Kört på etanol i några olika bilar audi 80, volvo 245, ford mondeo och nu senast volvo 945. Det har alltid funkat fint med ungefär 50/50 har inte upplevt att de tidigare bilarna har dragit mer bränsle för det. Körde audin från orsa till göteborg (48 mil) på 35 liter 50/50 blandning.

Men nu senast den därna 945an är förjävlig den drar svinmycket om man tankar 50/50. Bensinmätarn funkar ibland men aldrig kilometerräknaren, så det är lite svårt att veta men runt dryga 2 liter med 50/50 känns det som om jag har överslagsräknat på hur mycket den dragit. Sist jag körde på 50/50 i den bilen och bensinmätarn funka drog den 1/4 dels tank(full tank=65 liter) nästan på 4-5 mil låg iofs i 140-150 men ändå....(man ser hur bränslemätarn bara dyker och man får bilden av en virvel och ett sörplande sugljud i tanken...) Numera pyser jag fram i 80 på "endast" bensin med en sten under gaspedalen då håller den sig kring litern.

De skumma är att 245an hade samma typ av bränslesystem (jetronic) men den höll sig kring litern med 50/50 å typ 1,1 när bromsen låg på.

Nån som varit med om nån liknande djävulsk bränsleförbrukning vid blandtankning? å nån som har nåt tips på hur man kan sänka bränsleförburkningen rent generellt mer än det mest uppenbara som jag redan gjort(kör saktare lugnare, kör inte alls).

De måste ju vara nåt fel på den bilen fast nu är den nyss besiktigad så jag får la dras me den ett år till.
« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 20:19 av timmertomten »

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #22 skrivet: 06 jul-12 kl 23:37 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Än så länge har inte min häck druckit mer än med ren bensin. Får se hur det artar sig över längre tid.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #23 skrivet: 06 jul-12 kl 23:45 »
Men nu senast den därna 945an är förjävlig den drar svinmycket om man tankar 50/50. Bensinmätarn funkar ibland men aldrig kilometerräknaren, så det är lite svårt att veta men runt dryga 2 liter med 50/50 känns det som om jag har överslagsräknat på hur mycket den dragit. Sist jag körde på 50/50 i den bilen och bensinmätarn funka drog den 1/4 dels tank(65 liter nästan på 4-5 mil låg iofs i 140-150 men ändå....(man ser hur bränslemätarn bara dyker och man får bilden av en virvel och ett sörplande sugljud i tanken...) Numera pyser jag fram i 80 på "endast" bensin med en sten under gaspedalen då håller den sig kring litern.

De skumma är att 245an hade samma typ av bränslesystem (jetronic) men den höll sig kring litern med 50/50 å typ 1,1 när bromsen låg på.

Nån som varit med om nån liknande djävulsk bränsleförbrukning vid blandtankning? å nån som har nåt tips på hur man kan sänka bränsleförburkningen rent generellt mer än det mest uppenbara som jag redan gjort(kör saktare lugnare, kör inte alls).

De måste ju vara nåt fel på den bilen fast nu är den nyss besiktigad så jag får la dras me den ett år till.

Jetronic är inget namn på ett specifikt insprutningssystem, det är Bosch' varumärke för alla olika insprutningssystem som bara sköter bränsleförsörjning, inte tändning. Det finns en massa olika varianter, t ex D, K, L, LE, LU, LE2, LU2, K-lambda, KE, KE3, LH2.2, LH 2.4, LH3.2 och inte minst centralinsprutningssystemet Mono-Jetronic. De man kan vänta sig att hitta på en svensksåld Volvo 200/700/900-serie är K (på bilar utan katalysator), LH 2.2 (bilar med katalysator fram till årsmodell 88A på de vanliga rödblocksmotorerna, några år till på V6:an i 760) och LH 2.4 (rödblocksmotorer från årsmodell 88B och framåt).

En vanlig orsak till hög bränsleförbrukning är en "halvdålig" lambdasond, som inte har gått sönder på ett sådant sätt att systemet begriper att den är trasig och sätter felkod. Eftersom avgastemperaturen är lägre på E85 än på bensin så kan det hända att en dålig lambdasond inte fungerar alls på E85, i synnerhet om dessutom lambdasondsförvärmningen skulle vara trasig.

Motortempgivaren är en annan klassiker, ofta verkar den hel då man mäter på den lösplockad men när den utsätts för vibrationerna från en gående motor kan glapp visa sig med påföljd att systemet tror att motorn är kall och behöver varmkörningsanrikning. För att hitta ett sådant fel kan man mäta spänningen på tempgivarsignalen och se om den lägger sig på ett normal-lågt värde då motorn är varm.

Om termostaten är trasig så att motorn inte kommer upp i normal temperatur så kan det naturligtvis också ge hög bränsleförbrukning. Tyvärr är ju tempmätaren på 900 och senare 700-serie gjord så att nålen står rakt upp så länge motortempen ligger mellan ungefär 50 och 110 °C , så man ser inte alls om termostaten börjar småkrångla.

En sak som är viktigare på E85 än på bensin är att luftförvärmningen är i ordning (på Volvo finns den bara på sugmotorer, inte på turbomotorer).

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #24 skrivet: 06 jul-12 kl 23:48 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Vilken årsmodell på Escorten? Har du den bilen kvar?
Beträffande B230A så ska man nog inte vänta sig bra resultat med mer än 20-25 % E85 i bränslet utan att börja göra ändringar på förgasaren. Och det är ännu mer viktigt än på en modernare Volvo med insprutning att ha god ordning på både motorns termostat och luftförvärmningen. Man kan gärna blockera det termostatstyrda förvärmningsspjället så att motorn får enbart varmluft året om, om man ska blandtanka en sådan.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #25 skrivet: 07 jul-12 kl 00:34 »
Utan att ha hunnit läsa alla inlägg, vill bara berätta snabbt om vår vardagsbil:

Vi kör vår Saab 900 från -92 på etanol sedan flera år. 16 ventilers insprutare.

Det enda vi gjort är att sätta in andra spridare som ger ca 30 % mer. Samt satt in en kallstart. Från en liten enliters oljedunk går det till kallstartsventilen som styrs med en knapp - den nertryckt sprutas bensinen in. Det räcker inte med motorvärmaren.
Men med lite tålamod går det få igång den även utan. Bara mycket enklare med bensinstarten.

Gubben har även satt in en justerbar fördelare så man kan justera tändläget som normalt inte kan justeras på en 900i.

Lite småjux. Det är han som kan det här - ska be honom kolla in och ge sin erfarenhet av det hela.

Med normalt kan man blanda in etanol i alla bensinare. Upp tills motorn börjar hacka - sen går man ner lite i mängd.

Man ska byta olja flitigt efter dock. Bensin har en förmåga att samla skit och dessa lagringar lossnar med etanolen.
Bort med gamla oljan - skölj med billig olja och byt oljefilter.
Gör detta var 500 mil - minst var 1000 mil (detta rekommenderar vi alltid i och för sig) - om ni inte kör endast lååångturer med bilen.
Oljebyten är viktiga då etanol har en benägenhet att suga till sig vatten - eller hur det nu hamnar där... Samt lossar på skiten som bensinen lagrat.

Att tätningsringar - som många varnar för i etanolinblandningen - börjar läcka är just för att skiten/beläggningen lossnat.

Finns en sida TS kan vara intresseard av - forumet finns under forum:
http://www.etanol.nu/

Ju - och vår bil drar 1 liter på milen med 100 % E85 (på vintern lite mer då det är E75 då).

« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 00:37 av henrietta70 »

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #26 skrivet: 07 jul-12 kl 20:29 »
Tackar för det bra svaret. :)

De kan va lambdan som är halvdålig som du säger för lambdalampan började lysa när jag blandtankade, sen nollställde jag systemet och började köra på "ren" bensin och då har den inte börjat lysa igen, jag fick de mest underliga felkoderna också, kommer inte ihåg vilka, men motortempgivarn kanske man också skulle byta. Termostaten har jag redan bytt för ett år sen så den borde vara hel.

Får la se  om jag tar tag i det, de e ju kalkylen som skall gå ihop, räknar med att köra tills nästa besiktning sen skrota bilen då e det inte säkert man sparar så mycket pengar på lägre bränsleförbrukning så att det uppväger reservdelskostnaden.  >:D Eller så räknar man med att ha bilen längre, men då e det lätt att hamnar i laga bilen för svinmycket mer pengar än den är värd träsket.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #27 skrivet: 07 jul-12 kl 23:11 »
När man läser av felkoder på en Volvo 940 så ska man alltid läsa av för BÅDE insprutnings- och tändsystem. Systemen arbetar ju vart och ett för sig men båda är kopplade till "lambdalampan" och har alltså makt att var för sig tända den vid fel.

Om man får en massa ologiska felkoder eller underliga felsymptom på motorn så är en vanlig orsak kortslutningar eller överledningar i kabelstammen på vänster sida om motorblocket, isoleringen på ledarna tål inte värmen från motorn utan blir spröd och flagnar av med tiden, i synnerhet om det dessutom har trängt in olja i kabelstammen. Ska man inte ha kvar bilen så länge till så kan man fixa det ganska enkelt genom att ta ut den delen av kabelstammen ur bilen (den går bara i motorrummet och ansluter till huvudkabelstammarna med kontaktdon på vänster hjulhus och vid höger fjäderbenstorn) , skära upp den del som har legat an mot motorn, tvätta ren ledarna där inne och isolera med eltejp där det finns skador. Vill man vara mer seriös bör man byta de styva och spröda kablarna.

fiskarn87

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #28 skrivet: 26 jul-12 kl 15:58 »
Måste skriva ett par grejer.
Började blandtanka och greja med min 945 i vintras. Körde inte så regelbundet då men känslan var att det blir billigare ju mer E85 man får i. Upp till 30% märktes ingen skillnad på vare sig förbrukning eller gång. Slog sen i nästan bara E85  och då tändes lambdalampan och lyste hela tiden. Antar att den inte kan eller vill ge tillräcklingt med bränsle då utan går lite magert varför lampan tänds? Då gick bilen också lite dåligt kall och var lite svårstartad. Varm gick den dock bra, märkte ingen skillnad mot ren bensin.

I början på juni fick jag inte igång bilen, trodde det var bränslepumpsrelät men det visade sig vara pumpen (den främre, sitter väl en i tanken också tror jag) Satte dit en gammal pump till en 740 och fortsatte med mycket E85 och lysande lambdalampa. (viss magerdrift borde va bra för bränsleekonomin var också en tanke..) Började sen pendla till mitt sommarjobb (10 mil om dagen) och en dag bara dog bilen på väg dit(hade gjort något ryckande innan) Bytte bränslepump igen, bilen startade och nu kör jag på bensin.. På väg till jobbet lyckades jag en tank köra på 0.9 med 85% E85 vilket jag tyckte var riktigt bra. Skulle det bli lika billigt på ren bensin skulle den gå på 0.65 och det tror jag är svårt..

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #29 skrivet: 26 jul-12 kl 17:31 »
Har du kvar de havererade bränslepumparna? Det skulle vara mycket intressant att plocka isär dem och se vad som har hänt med dem.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #30 skrivet: 26 jul-12 kl 20:48 »
Här talas det mest om insprutningsmotorer och det har varit så många trådar om etanol att jag är helt förvirrad... Från att ha funderat på dubbelförgasarsystem med skilda bränslen och manövrering funderar jag nu på att helt enkelt bestycka om originalförgasaren för ren E85 och sedan använda bensin från en liten tank som startbränsle vid behov.

Antingen monterar man bara dubbla elektriska bränslepumpar och ser till att köra sista biten hem på bensin eller så går man ett steg längre och kompletterar med ett dräneringsrör i botten på flottörhuset så att kvarbliven E85 kan dräneras tillbaka till tanken innan man fyller upp med ren bensin inför kallstarten.

Hur skulle det fungera i praktiken? HUR fett skulle en E85 konverterad motor gå på ren bensin?
Vad säger Bilprovningen? Naturligtvis måste man se till att rulla in i besiktningshallen med väl varmkörd motor och ren E85. Eller så bestyckar man tillbaka förgasaren till bensin.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #31 skrivet: 26 jul-12 kl 22:03 »
Är det inte i så fall enklare att använda gasol eller startgas, via en mer eller mindre fast installation, som startbränsle?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #32 skrivet: 26 jul-12 kl 22:27 »
Har Volvo 240 från -90 med insprutare, har hört att det ska va lugnt att tanka 20% etanol. Flippar insprutningen ska man bara behöva koppla ur batteriet så nollställs den igen?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #33 skrivet: 26 jul-12 kl 23:14 »
Har Volvo 240 från -90 med insprutare, har hört att det ska va lugnt att tanka 20% etanol. Flippar insprutningen ska man bara behöva koppla ur batteriet så nollställs den igen?

Man ska ALDRIG lyfta av en batterikabelsko för att nollställa felkoder och sånt, då får man ju aldrig reda på vad det var motorstyrsystemet klagade över och dessutom drar man på sig extrabesvär med att ställa klockan, krångla med eventuell kodad bilstereo osv. Läs istället av med diagnosdosan som sitter längst bak till vänster i motorrummet (anvisningar finns i gördetsjälvhandböcker och på många Volvoforum på nätet), notera felkoderna och radera därefter med samma dosa. Kom ihåg att läsa av för både insprutnings- och tändsystem.

Gränsen för vad ett LH 2.4 -system i en Volvo klarar brukar ligga någonstans mellan 20 och 50 % E85, det varierar beroende dels på årsmodellsskillnader (olika programversioner i styrdonet) och dels på individuella skillnader mellan olika bilar (olika bränsletryck, mer eller mindre igensatta spridare, toleranser hos luftmängdmätaren, eventuell tjuvluft osv).
Vissa programversioner dröjer mycket länge med att tända varningslampan även om systemet har svårt att lambdareglera, det kan vara intressant att läsa av felkoderna ofta medan man testar även om lampan inte har börjat lysa.
Symptom på att man har nått gränsen för vad systemet klarar av är t ex opålitlig/svajig tomgång, dålig segdragningsförmåga och/eller att motorn svarar "fördröjt" på snabbt gaspådrag.
Sådana problem kan dyka upp tillfälligt om man har ändrat bränsleblandningen tvärt, innan systemet har hunnit anpassa sig. Ett sätt att snabba på anpassningen är följande:
1) Radera felkoderna med testdosan. Se till att motorn är kall.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat så att övre kylarslangen är varm). Stäng av.
3) Starta omedelbart och låt motorn gå på tomgång i två minuter utan att någon gång röra gasen, inte ens i startögonblicket. Stäng av.
4) Starta igen och kör en sväng. Under provturen bör man köra minst en kilometer på planmark i minst 70 km/h med jämnt gaspådrag och jämn fart.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #34 skrivet: 26 jul-12 kl 23:43 »
Torbjörn, får man alltså upp tillräcklig temperatur i en vintertjurig E85-motor så snabbt på startgas eller propan att det räcker med några duttar på starthjälpen? Jag hade fått för mig att motorn behövde komma upp i åtminstone småvarm temperatur innan den går stabilt på etanol. Sedan har jag förstått att man ska maximera all förvärmning av insugsluften, förgasaren och insugsröret.

Kan man ge någon fingervisning om hur mycket tomgångs- och huvudmunstycket behöver borras upp? -Jag tänker mig att det rör sig om ungefär de 30% (area förstås, inte diameter) som bifuelbilar sägs dricka på E85 jämfört med ren bensin.

Hur många eco-freaks kör omkring med anpassade förgasarbilar på det här viset? Det borde finnas en del pengar att spara så som bränslepriserna ser ut nuförtiden. Köra med en äldre sugdiesel jämfört med bensin är kanske jämförbart eller mindre lönsamt men å andra sidan börjar dieselpriset nå en bit över rapsoljan på literflaskor i matbutiken igen... Men här var det ju etanol vi diskuterade!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #35 skrivet: 27 jul-12 kl 08:09 »
Såvitt jag har förstått (med anledning av diskussioner på etanolforumet för länge sedan då många sysslade med konvertering av förgasarbilar) så klarar man sig bra med den vanliga choken så snart motorn har startat. Åtminstone om det rör sig om manuell choke, har man automatchoke kanske den kan behöva ställas om.

Det brukar fungera bra att öka munstycksdiametern 10-15 %. I första hand är det huvudmunstycket som ska borras upp, det finns ofta tillräcklig justermån på tomgångsställskruvarna för att man inte ska behöva röra tomgångsmunstycket. Om det är en tvåstegsförgasare behöver man ofta inte göra något åt andra steget.

fiskarn87

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #36 skrivet: 27 jul-12 kl 08:40 »
Har du kvar de havererade bränslepumparna? Det skulle vara mycket intressant att plocka isär dem och se vad som har hänt med dem.

Minst en av de, båda tror jag. Ingen  aning om hur en sådan pump fungerar men det kanske går att förstå något om man tar isär de. Har för mig att de ser typ ihopressade ut dock utan skruvar men det går la med vinkelslip.

Som sagt var ingen av pumparna ny, bilen har gått 30 kmil och den lär väl inte vara bytt tidigare. Dock känns det en aning konstigt, känner flera som kör 940 och har hört om en del som byter relät till bränslepumpen (ska väl vara ganska vanligt,gjort det själv på en annan bil) men aldrig hört om någon som bytt pump.

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #37 skrivet: 27 jul-12 kl 08:51 »
Minst en av de, båda tror jag. Ingen  aning om hur en sådan pump fungerar men det kanske går att förstå något om man tar isär de. Har för mig att de ser typ ihopressade ut dock utan skruvar men det går la med vinkelslip.

Som sagt var ingen av pumparna ny, bilen har gått 30 kmil och den lär väl inte vara bytt tidigare. Dock känns det en aning konstigt, känner flera som kör 940 och har hört om en del som byter relät till bränslepumpen (ska väl vara ganska vanligt,gjort det själv på en annan bil) men aldrig hört om någon som bytt pump.

Har fått byta relä på båda 745:orna jag haft. Tydligen ett standardfel. På den sista, en -92:a, pajade pumpen när jag körde soppatorsk..

Fast jag körde inte något på etanol i dem.

fiskarn87

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #38 skrivet: 27 jul-12 kl 08:59 »
Har fått byta relä på båda 745:orna jag haft. Tydligen ett standardfel. På den sista, en -92:a, pajade pumpen när jag körde soppatorsk..

Fast jag körde inte något på etanol i dem.

Ok, de kan gå sönder ändå naturligtvis. Den begagnade jag satte dit hade legat i en kompis trängård ett tag så den var inte heller ny, kanske var en slump att båda gick sönder.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #39 skrivet: 27 jul-12 kl 09:42 »
På de Volvo 700/900-serie som har ett dubbelrelä i elcentralen för insprutningssystemet så är det vanligt att lödningar spricker sönder på kretskortet i relät, det brukar gå att reparera om det inte har hunnit bli alltför varmgånget och fult kring felstället.

För att plocka isär en sån där bränslepump får man böja ut de invikta plåtflikarna i utloppsänden och sedan kan man dra ut hela innanmätet ur höljet, eventuellt hjälpa till genom att trycka med en dorn eller pinne i inloppet.

Den enda trasiga bränslepump från Volvo 700 som jag har haft tillfälle att titta på var en förpump (alltså den som sitter i tanken). Den hade troligen gått sönder i samband med soppatorsk, det hade gått varmt vid kollektorn så plast runt kolhållarna hade smält och kletat fast kolen.

Pumpar liknande huvudpumpen men från andra bilmärken som jag har tittat på, har ofta helt enkelt varit utslitna - kolen totalt slut och kollektorn kraftigt repig och nernött.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #40 skrivet: 27 jul-12 kl 13:17 »
Jag hade en 940 turbo som då och då totalvägrade att starta. Fick veta detta med reläerna men de var ok. Bränslepumpen visade sig vara skadad i kommutatorn (heter det väl?). Motorkolen sitter radiellt och kommutatorn ser ut som en platt blomma. På min pump hade flera av de tårtbitsformade kopparytorna lossnat helt så om pumpen startade eller ej berodde på i vilket läge den senast stannat. Jag hängde i en Ford-pump istället och sålde bilen innan allt annat risigt blev för allvarligt.

Den volvon körde jag endast på ren bensin ska kanske tilläggas. Vet ej huruvida E85 kan vara elakare eller snällare mot pumpar och dylikt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #41 skrivet: 03 aug-12 kl 01:12 »
Jag kanske upprepar något jag redan skrivit med följande text som jag klippte bort ur ett annat sammanhang där det var off-topic:

Från att ha kört min Saab V4 på drygt sju liter per 100km under lång tid är jag nu ofta nere så lågt som ca 6,5 och några gånger har jag nått ännu lägre utan att ha mesat värre än vanligt.
Första tiden med denna bil nådde jag ibland t.o.m. över 8lit./100km. Jag börjar misstänka att senaste tidens upprepade noteringar under sju liter inte bara beror på förfinat körsätt utan också kan hänga ihop med att jag sedan någon månad tillbaka alltid tankar ca 30% E85. Torbjörn har förklarat för mig hur förbrukningen kan MINSKA vid E85-inblandning på en förgasarmotor men jag har glömt hur det fungerade.

Att förbrukningen inte ökar antar jag beror på att förgasare har fasta munstycken som alltid blandar samma mängd bränsle till en viss mängd luft oavsett vad bränslet innehåller. Till följd av detta måste förgasaren vara så justerad att motorn går snålast möjligt mitt i syrefattiga sommaren och samtidigt inte börjar rycka av bränsleunderskott på vintern då luften har högre densitet. Av detta resonemang blir resultatet att man rimligen måste minska E85-inblandningen vintertid.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #42 skrivet: 23 aug-12 kl 02:56 »
Har hittat en Ford Ranger från -91 som jag är lite sugen på. 161 hk v6, automatlåda. Vågar man prova att blanda etanol i denna bil för att sänka bränslekostnaden något? I så fall hur mycket?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #43 skrivet: 23 aug-12 kl 18:35 »
Har hittat en Ford Ranger från -91 som jag är lite sugen på. 161 hk v6, automatlåda. Vågar man prova att blanda etanol i denna bil för att sänka bränslekostnaden något? I så fall hur mycket?

Det bör definitivt gå bra med 20-25 % E85 i en sådan bil, i bästa fall upp mot 50 %. Det är bara att prova att blanda i mer och mer för varje tankning, för att se var gränsen går. Typiska saker man kan vänta sig händer är t ex att motorelektronikvarningslampan tänds och det dyker upp felkoder för mager bränsleblandning, svajande eller opålitlig tomgång, dåligt svar på plötsligt gaspådrag i synnerhet vid kall motor, dålig segdragningsförmåga.

På Ford av den generationen brukar det vara lätt gjort att läsa av felkoder, anvisningar för det brukar gå att hitta på nätet. I princip rör det sig om att koppla en testlampa till ett uttag i en testkontakt och jorda ett annat uttag i samma kontakt, sedan kommer felkoderna i form av blinkningar på testlampan.
Kolla gärna innan du börjar blandtanka (eller till och med innan du köper bilen) att systemet är fritt från felkoder och åtgärda eventuella fel som finns. Om lambdasonden (ofta finns det två lambdasonder på Ford V6-motorer) aldrig verkar vara bytt kan det vara idé att byta den/dem i förebyggande syfte. Eftersom avgastemperaturen blir lägre på E85 så har en gammal trött lambdasond svårare att fungera bra än vad den har vid ren bensindrift.

På en så pass gammal bil kan det finnas en hel del hartsavlagringar från gammal bensin i bränslesystemet, om man har otur kan de lossna vid större etanolinblandning i bränslet och sätta igen bränslefiltret, det brukar i så fall inträffa några veckor till några månader efter att man har börjat blandtanka. Det kan vara lämpligt att du köper ett nytt bränslefilter i förväg och ser till att ha med dig nödvändiga verktyg, slangklammer mm för att byta det. Har du kört regelbundet i ett halvår utan att få det gamla filtret igensatt kan du vara säker på att det inte blir mer problem emd hartsavlagringar och då kan det vara läge att byta filter ändå.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #44 skrivet: 24 aug-12 kl 01:35 »
Tackar Torbjörn! Får se om det blir den bilen, funderar också på en Chevrolet s10 runt årsmodell -96, med v6:a. Samma sak där, prova sig fram? Inget bör gå jättefel så länge man är försiktig?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #45 skrivet: 24 aug-12 kl 09:17 »
Precis!

Amerikanska bilar från sent 90-tal och framåt är för övrigt ofta i FFV-utförande fastän ingen har brytt sig om att skryta om saken och de är ändå ofta registrerade som rena bensinbilar i Sverige. Det brukar gå att lista ut med hjälp av någon bokstav i början av chassinumret men jag vet inte hur den kodningen fungerar. Man kan ju också anta att det borde sitta någon lapp om E85 i närheten av tanklocket eller stå något i instruktionsboken.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #46 skrivet: 27 aug-12 kl 14:11 »
Tackar Torbjörn! Får se om det blir den bilen, funderar också på en Chevrolet s10 runt årsmodell -96, med v6:a. Samma sak där, prova sig fram? Inget bör gå jättefel så länge man är försiktig?
Hade en sån ett tag, men den handikappbilen (automat :P ) var läskigt törstig.  Gick dock bra att blanda mycket E85 i.  "-ports centralinspruning i 3,8-liters lågkomprimerade V6.an.
Träffade en annan kille som hade en likadan men med manuell växellåda och han hade kommit ner i 1,2-1,3 liter milen vid försiktig blandad körning.

Törstigheten har inte med just Cheva att göra utan det är biltypen som gör törstigheten, handikappväxellåda tung bil  högt luftmotstånd  och stor relativt lågkomprimerad motor är ingen bra kombination :P

Försök att hitta en manuell, och tänk på att de ofta såldes utan det rostskydd som en ''vanlig'' bil har.
Nu finns du ju i rätt område iaf för att hitta nåt som inte är upprostat/fusklagat o:)  (totala motsatsen till förra PeGeiska hemstan..)


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #47 skrivet: 27 aug-12 kl 17:27 »
Rostar bilar i Göteborg? Har jag missat. Allt salt som de spyr ut kan väl inte påverka, va? ;)

Såvitt jag har förstått drar väl s10:an automat runt 1,3? Det är vad jag har hört/läst. Den kommer ju vara en extrabil och förhoppningsvis inte rulla så jättemycket. Samt en pojkdröm som går i uppfyllelse. :P Har alltid gillat jänkarpickup. Men vi får se vad det blir. Har hört mycket negativt om äldre japan-pickuper, och de flesta såna är väldigt rostiga, som jag har sett. Och de ser ut att ha mycket mindre flak...

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #48 skrivet: 27 aug-12 kl 22:44 »
Det är gemensamt för pickuper och transportbilar, oavsett märke och oavsett om de är amerikanska, japanska eller europeiska, att de ofta saknar rostskydd nästan helt och hållet från fabrik och dessutom ofta har sålts utan rostskyddsgarantier. De flesta förstaägare till sådana bilar betraktar ju dem som slit-och-släng-bilar som ändå ska vara avskrivna i bokföringen efter 3 eller 5 år och man är inte beredd att betala något extra för att restvärdet ska vara lite högre när de åren har gått.

Ska man hitta ett rostfritt exemplar så vill det till att första ägaren själv kostade på en ordentlig rostskyddsbehandling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 4 användare
ärt, Hans Hultén, Manimals90, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser