Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alaskan husky  (läst 18650 gånger)

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
Alaskan husky
« skrivet: 11 feb-11 kl 22:45 »
Finns det någon som har erfarenhet av dessa hundar, hittar inte så mycket info om dom.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 22:49 »
Jag har två. Vad vill du veta?

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Alaskan husky
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 22:52 »
Hur tempramentet och jaktlusten är?
Vill ha en draghund men utan jaktlust.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 23:00 »
Kan vara väldigt svårt det där med jaktlusten. Många har vorsteh i sig, sen är ju Siberian husky ganska självgående och kan jaga om de får chansen.

Om du är intresserad av drag så finns det många andra raser att titta på istället som är mer lättränade (en husky tycker oftast att de vet bäst själv).
På vindelälvsdragets hemsida har dom iallafall haft en lista med raser som varit med i tävlingen, ex storpudel.

Drag är det roligaste som finns! :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 23:03 »
Hittade listan:

Alaskan malamute
Airedale terrier
Australian shepherd
Beagle
Bearded collie
Blandraser
Border collie
Bouvier des Flanders
Boxer
Collie
Curly coated retriver
Dalmatiner
Dobermann
Engelsk setter
Finsk spets
Finsk stövare
Flat coated retriver
Golden retriver
Gordon setter
Grand danois
Groenendael
Gråhund
Grönlandshund
Hamiltonstövare
Hovawart
Hälleforsare
Irändsk setter
Jämthund
Karelsk björnhund
Korthårig vorster
Labrador retriver
Laika
Leonberger
Långhårig vorsteh
Maliot
Pointer
Riesenschnauzer
Rottweiler
Rysk fläckig stövare
Samojed
Schäfer
Sibirien husky
Smålandsstövare
Springer spaniel
Stor Pudel
Strävhårig vorster
Tervueren
Vit herdehund
Weimaraner
Whippet
Västsibirisk Lajka

http://www.vindelalven.se/vdrag/swe/tavling/rekord/rekord.cfm

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Alaskan husky
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 23:07 »
Japp drag är skojj, har en Border collie som älskar det. Dock har hon för lite vikt i selen  ;D

Där har jag ju lite o välja på...
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 23:13 »
Finns dom som blandar in BC i alaskan husky pga att BCn är lättränad, hur det blir vet jag inte. Vill man tävla är det den sorten jag har som är snabbast, men gud dessa hundar ger mig gråa hår. Nu tävlar jag inte, måste få in vissa kommandon som ex STOPP först, innan jag ens kan fundera i dom spåren. ;)

Drar du med pulka/cykel/barmarkscykel/släde/spark/skidor?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Alaskan husky
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 23:36 »
hej!
Jag har en grønlandshund och en "grønsky" (50/50 alaskan huskey och grønlandshund)
jaktlust är nog svår att få bort, men min grønländare är inte intresserad øver huvud taget. Har vaknat på natten med ren betande 2 meter från huvudet och hon snarkade lungt vidare... Medans jag känner andra grønlandshundar som blir helt galna om det är en ren innom de närmaste kilometrarna..

Det man ska komma ihåg med Alaskan huskey är att det inte är en "ren" ras, dvs det är enormt stora variationer i utseende och kroppsform.. . Men dom är alla avlade før en sak, och det är att vara en bra draghund. Och goare och gladare hundar får man leta efter!

Jag har aldrig haft andra hundar, men är inte helt enig i att dom bara gør som dom vill.. Visst händer det att dom "blir døva" men tycker inte det händer så ofta som folk vill få det att låta som.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Alaskan husky
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 23:38 »
Än så länge så använder jag en cykel men jag måste nog investera i en riktig hjälm, för fort det går det!
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Alaskan husky
« Svar #9 skrivet: 13 feb-11 kl 01:11 »
Hittade listan:

Alaskan malamute
Airedale terrier
Australian shepherd
Beagle
Bearded collie
Blandraser
Border collie
Bouvier des Flanders
Boxer
Collie
Curly coated retriver
Dalmatiner
Dobermann
Engelsk setter
Finsk spets
Finsk stövare
Flat coated retriver
Golden retriver
Gordon setter
Grand danois
Groenendael
Gråhund
Grönlandshund
Hamiltonstövare
Hovawart
Hälleforsare
Irändsk setter
Jämthund
Karelsk björnhund
Korthårig vorster
Labrador retriver
Laika
Leonberger
Långhårig vorsteh
Maliot
Pointer
Riesenschnauzer
Rottweiler
Rysk fläckig stövare
Samojed
Schäfer
Sibirien husky
Smålandsstövare
Springer spaniel
Stor Pudel
Strävhårig vorster
Tervueren
Vit herdehund
Weimaraner
Whippet
Västsibirisk Lajka

http://www.vindelalven.se/vdrag/swe/tavling/rekord/rekord.cfm

Utan att ha någon erfarenhet av draghundar, så kan jag bara konstatera att flertalet av dess raser är jakthundar

pålle

  • Gäst
SV: Alaskan husky
« Svar #10 skrivet: 13 feb-11 kl 01:26 »
Utan att ha någon erfarenhet av draghundar, så kan jag bara konstatera att flertalet av dess raser är jakthundar
Ja vad är det med  det då? ja hade 6 stycken herde hundar  ungersk kuwas inte så snabba men urstarka .
« Senast ändrad: 13 feb-11 kl 01:32 av Pålle »

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #11 skrivet: 13 feb-11 kl 01:36 »
Utan att ha någon erfarenhet av draghundar, så kan jag bara konstatera att flertalet av dess raser är jakthundar

Jo, jo! Men avsevärt mer lättdresserade än dragavlade tokar som mina.  ;)

Sen skulle jag vilja se en Leonberger jaga.......

TS efterlyste huruvida jaktinstinken var stark hos alaskan husky, så jag svarade ärligt JA! Dessutom är det hundar med en sak i huvudet, dvs att springa, sen om det är på tur eller efter ett rådjur kvittar för dom, men de är villiga att försöka fälla själv.

Vill man ha en hund att dra med som kan tränas till att inte jaga på egen hand (nu säger jag inte att det inte går med huskys, utan att det är svårt) så finns det andra raser.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #12 skrivet: 13 feb-11 kl 01:53 »
Glädje!

Inte några av mina hundar, men en bild av hur olika huskys kan se ut.

(sen en riktigt fin film).

14 draghundar och 4 vänner

pålle

  • Gäst
SV: Alaskan husky
« Svar #13 skrivet: 13 feb-11 kl 02:08 »
En härlig film inte utan man blir sugen i gen.

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Alaskan husky
« Svar #14 skrivet: 13 feb-11 kl 04:25 »
Glädje!

Inte några av mina hundar, men en bild av hur olika huskys kan se ut.

(sen en riktigt fin film).

Jag blev lite brydd på hur dom två hundarna närmast släden sprang. Dom ser ut att belasta fruktansvärt snett! Kan det verkligen vara nyttigt i längden...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Alaskan husky
« Svar #15 skrivet: 13 feb-11 kl 05:59 »
Jo, jo! Men avsevärt mer lättdresserade än dragavlade tokar som mina.  ;)

Sen skulle jag vilja se en Leonberger jaga.......

TS efterlyste huruvida jaktinstinken var stark hos alaskan husky, så jag svarade ärligt JA! Dessutom är det hundar med en sak i huvudet, dvs att springa, sen om det är på tur eller efter ett rådjur kvittar för dom, men de är villiga att försöka fälla själv.

Vill man ha en hund att dra med som kan tränas till att inte jaga på egen hand (nu säger jag inte att det inte går med huskys, utan att det är svårt) så finns det andra raser.
Ah, jag fattar. Det är klart betydligt enklare, om spannet struntar i eventuellt vilt som finns på vägen

Karolina N

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
    • Karolinas blogg
SV: Alaskan husky
« Svar #16 skrivet: 13 feb-11 kl 09:35 »
Jag har en Alaskan Husky och två Siberian Huskies. Vår Alaskan var något enklare att dressera än Sibbarna. Mycket vilja i valp och tonåren, men helt underbar som vuxen! Men ja, det finns mycket jakt i båda raserna. Men jag känner flera som lyckats träna bort mycket av dessa instinkter. Dock tror jag inte man kan göra en sådan hund helt fri från jaktinstikterna och man får därför vara beredd på att det någon gång kan det klicka till i huvudet på hunden. ;) Med detta är väl egentligen bara personliga åsikter baserade på egna erfarenheter. Sen får man inte glömma att att varje individ är olik den andre.

Men både Alaskan Husky och Siberian Husky är fantastiska raser på många sätt och vis och jag skulle aldrig kunna tänka mig något annat längre. :) (Förutom Chihuahuan vi har också, men hon är ett undantag.)

Vår fina Alaskan Husky tik.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #17 skrivet: 13 feb-11 kl 11:32 »
Jag blev lite brydd på hur dom två hundarna närmast släden sprang. Dom ser ut att belasta fruktansvärt snett! Kan det verkligen vara nyttigt i längden...?

/Sara

Jag frågade faktiskt föraren samma sak då mina aldrig gjort så och hon sa att vissa hundar gör så när det är tungt ex dåligt före, så tydligen springer dom inta alltid så.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alaskan husky
« Svar #18 skrivet: 13 feb-11 kl 11:37 »
Men både Alaskan Husky och Siberian Husky är fantastiska raser på många sätt och vis och jag skulle aldrig kunna tänka mig något annat längre. :)

Vår fina Alaskan Husky tik.



Jättefin! Alltid drömt om en med blå ögon.

Jag älskar också huskyn och kommer skaffa fler (det är ju en ras man har en tendens att samla på), försöker bara förtränga valp och unghundstiden först. o:)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Alaskan husky
« Svar #19 skrivet: 15 feb-11 kl 16:53 »
Jag blev lite brydd på hur dom två hundarna närmast släden sprang. Dom ser ut att belasta fruktansvärt snett! Kan det verkligen vara nyttigt i längden...?

/Sara

Vissa hundar springer alltid "snett" andra bara ibland reagerade också på det när jag børjade køra hund, tänkte att jag hade gjort når fel med linorna eller så...

Men ÅÅÅÅÅÅ vad sugen jag blev på att køra hund i SKOGEN!
Väntar på min spark med skidor på som borde komma i posten snart.. Då drar jag ut på vidderna..
Men SKOG och GLADA hundar.. Vilken grej!

Bifogar bild från helgens hundspannstävling :-)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 8 användare (1 dolda)
bmr, xaelanar, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser