Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syltsocker?  (läst 4009 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
Syltsocker?
« skrivet: 27 mar-20 kl 11:51 »
När det var dags att sylta och safta köpte alltid Modern socker i 25-kilossäckar. Finns det sådana nu, eller måste damerna köpa ett flertal mindre förpackningar?
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Syltsocker?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-20 kl 12:12 »
Jag tror att man får köpa många små. Min mormor köpte tvåkilospaket som i sin tur var packade fem (eller om det var fler) i ett större paket. Har inte sett socker packat så sen jag var liten dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Syltsocker?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-20 kl 12:27 »
Bibutiker brukar sälja 25kg

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Syltsocker?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-20 kl 14:36 »
Jag tror att man får köpa många små. Min mormor köpte tvåkilospaket som i sin tur var packade fem (eller om det var fler) i ett större paket. Har inte sett socker packat så sen jag var liten dock.
Så brukar det säljas varje sensommar höst häromkring. 6st 2kg paket i ett stort paket.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Syltsocker?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-20 kl 15:31 »
Bibutiker brukar sälja 25kg
Strösocker tänker du på då?

Vad jag kan hitta så är just syltsocker inget man hittar i storsäck...men om man frågar en syltproducent så är svaret kanske annorlunda.
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Syltsocker?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-20 kl 16:14 »
Strösocker tänker du på då?

Vad jag kan hitta så är just syltsocker inget man hittar i storsäck...men om man frågar en syltproducent så är svaret kanske annorlunda.

Gissar att det är strösocker som avses. Syltsocker som man numera kan köpa i små kartonger är en senare uppfinning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Syltsocker?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-20 kl 17:30 »
Har jag blandat samman begreppen? Visste inte att det var skillnad emellan strösocker och syltsocker! Men..."SYLTSOCKER. (visst slags) socker för framställning av sylt."  skriver SAOB! Om det stod "syltsocker" eller "strösocker" på  säcken Modern  köpte minns jag inte! Jag betraktade innehållet som "strösocker!"
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Syltsocker?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-20 kl 17:47 »
Har jag blandat samman begreppen? Visste inte att det var skillnad emellan strösocker och syltsocker! Men..."SYLTSOCKER. (visst slags) socker för framställning av sylt."  skriver SAOB! Om det stod "syltsocker" eller "strösocker" på  säcken Modern  köpte minns jag inte! Jag betraktade innehållet som "strösocker!"
Syltsocker har pektin iblandat i sockret

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Syltsocker?
« Svar #8 skrivet: 29 mar-20 kl 09:46 »
Syltsocker har pektin iblandat i sockret
...men det går jättebra att koka sylt på vanligt strösocker och det var så man gjorde förr. Eventuellt kunde man blanda i pektinet själv om man tyckte det behövdes (vilket det inte alltid gör).
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Syltsocker?
« Svar #9 skrivet: 29 mar-20 kl 10:33 »
...men det går jättebra att koka sylt på vanligt strösocker och det var så man gjorde förr. Eventuellt kunde man blanda i pektinet själv om man tyckte det behövdes (vilket det inte alltid gör).
Absolut! Jag anser att syltsocker är en produkt som inte behövs för konsumenten utan bara för sockerföretaget som kan tjäna några fler kronor per kg socker. :-)

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Syltsocker?
« Svar #10 skrivet: 29 mar-20 kl 14:23 »
Förr fanns en produkt som hette syltsocker, det var vanligt socker men grövre korn och kanske klumpar. Sockerbolagen kunde på så vis sälja sälja socker som inte passade som strösocker.
Vanligt socker finns fortfarande i 25 och 50 kg säckar men säljs nog bara i partihandeln.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Syltsocker?
« Svar #11 skrivet: 29 mar-20 kl 16:09 »
Ahaaa... Men det var ändå vanligt (strö)socker fast med klumpar? Då fattar jag. När man pratar om syltsocker nuförtiden syftar man oftast på det som innehåller pektin. Och det har jag aldrig sett i storpack. Det blev lite förvirrat med begreppen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Syltsocker?
« Svar #12 skrivet: 14 jun-20 kl 21:21 »
Svenskt syltsocker har konserveringsmedel i också, såvitt jag minns. I Tyskland finns det minst tre sorter: den som heter 1:1 som är med bara pektin, utan konserveringsmedel och ska användas 1 kg socker till 1 kg bär, och så 1:2 och 1:3 med pektin och konserveringsmedel, kanske även annat. Jag har bara använt 1:1, alternativt vanligt strösocker. Men med vanligt strösocker är koktiden längre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser