Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästingmedel  (läst 13736 gånger)

Karlsson

  • Inlägg: 2
Fästingmedel
« skrivet: 21 maj-05 kl 00:50 »
  ???
Hej där ute.
Har problem med fästingar på mina Labradorer varenda år. Det är så vansinnigt dyrt med alla olika medel och fästinghalsband som finns att köpa. Har hört att det ska funka lika bra med något hemkokt medel. Är det någon av er som har något bra recept??

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Fästingmedel
« Svar #1 skrivet: 21 maj-05 kl 08:00 »
Hallå!
Koka upp en burk rosmarin i typ 1-1½ liter vatten. Tillsätt ev. lite citron.
Låt svalna, sila av och häll i sprayflaska!
Jag har inte testat detta själv, men har fått det rekomenderat till min hund.
Enda "trixet" är väl att man måste se till att det v :Derkligen kommer in på huden och inte bara ligger i pälsen.
Var extra noga i ljumskarna och under hakan samt på magen!
Lycka till, hoppas att det funkar!
Mvh
HP (&Ludde) :D
If You Run You'll Just Die Tired

solen skiner!

  • Inlägg: 8
Re:Fästingmedel
« Svar #2 skrivet: 21 maj-05 kl 09:09 »
hallo! Jag köpte ett halsband med eteriska oljor i igår, och det kostade bara 40 kronor. Det är väl ganska överkomligt? Vet inte hur det funkar än iofs...  Som komplement ger jag Rex vitlök i maten, det sägs hjälpa. Finhackad eller pressad. Han får en klyfta per dag, för att vara på den säkra sidan. Någon som vet om det är skadligt?  kram på er! / Ingrid

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Fästingmedel
« Svar #3 skrivet: 21 maj-05 kl 23:17 »
Har hört att vitlök(precis som all lök) är skadligt för hund!
Givetvis så beror det på vilken mängd, osv, men då det inte är bra så tycker jag att det är bättre att låta bli helt. Min "lillkille" får ingen vitlök.
Dessutom säger de som vet(inte jag, med andra ord)att fästingarna inte bryr sej om, om hunden ätit vitlök eller ej... Å andra sidan finns det de som säger tvärt om.
HP & Ludde ::)
If You Run You'll Just Die Tired

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Fästingmedel
« Svar #4 skrivet: 23 maj-05 kl 19:14 »
Hmmm, nu låter jag väldigt pessimistisk, men för min egen del har jag provat vitlök i mängder och även ett halsband till hund med eteriska oljor. Det jag provade oftade citrusaktigt, vet ej om det finns olika sorter. I varje fall så har inget av sakerna hjälpt något mot fästingar  :(
Nu använder jag dyra alternativet, frontline, till hund och katt och min kommentar till de produkterna är att de hjälper till en viss del. Jag plockar fortfarande fästingar - men i mindre utsträckning.

john

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #5 skrivet: 24 maj-05 kl 13:00 »
Frontline här också. Blir ca 100:- i månaden för en stor hund.
Från att plocka flera fästingar per dag till en handfull i veckan får väl betraktas som godkänt resultat.

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Fästingmedel
« Svar #6 skrivet: 24 maj-05 kl 17:42 »
Använder också Frontline på min vovve, aldrig haft någon fästing.

Anthea

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #7 skrivet: 24 maj-05 kl 23:34 »
Halsbandet är billigare eftersom ett halsband räcker en hel säsong, Frontline måste på en gång i månaden. Jag har halsbanden för andra året, fungerar utmärkt. Inte en fästing på någon av hundarna.

party_over_here

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #8 skrivet: 02 aug-05 kl 21:17 »
hej1
du tack för hjälpen med tipset!! det funkade på min vovve som har haft problem med fästingar och fått stannat inne på greund av det. Men nu kan han vara ute och springa, och fästingarna blir typ drogade av det och ramlar av..
Tack  åter igen för ett superbra tips!!!
kram// linda

party_over_here

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #9 skrivet: 02 aug-05 kl 21:21 »
Hallå!
Koka upp en burk rosmarin i typ 1-1½ liter vatten. Tillsätt ev. lite citron.
Låt svalna, sila av och häll i sprayflaska!
Jag har inte testat detta själv, men har fått det rekomenderat till min hund.
Enda "trixet" är väl att man måste se till att det v :Derkligen kommer in på huden och inte bara ligger i pälsen.
Var extra noga i ljumskarna och under hakan samt på magen!
Lycka till, hoppas att det funkar!
Mvh
HP (&Ludde) :D



CItat:
Hej! :)
Detta har jag provat på min vovve som har varit tvungen och stanna inne på grund av fästingarna och nu kan han vara ute igen och springa, för fästingarna blir typ drogade av det, och ramlar av....
Testa!!! det funkar!! ;D ;)
Ps: Det är det billigaste altenrnativet hittils, som jag har undersökt!!

Suorja

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #10 skrivet: 08 maj-06 kl 14:02 »
är det sant?
funkar det..??rosmarin asså...jag har massa färsk rosmarin..

förra året hittade jag dryga 50 fästingar per vecka på jycken.

jag har dragit mig från att använda frontline..det är förjävla äckligt.. det vore värt att hitta en metod man kan använda.


M

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #11 skrivet: 08 maj-06 kl 14:38 »
Jag köpte ett giftfritt fästingmedel i en djuraffär fast det var dyrt 179:- för tre små behållare, en för varje gång å räcker upp till 6v. Jag ville inte köpa frontline eftersom det är nervgift i det och jag ville inte utsätta min valp för det så jag hoppas att detta medlet funkar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Fästingmedel
« Svar #12 skrivet: 09 maj-06 kl 10:29 »
Jag kokar upp en liter vatten, låter 1/2 burk rosmarin och 1/2 burk timjan dra i det en timme. Silar, tillsätter lite citronsaft och en msk vinäger och häller på sprayflaska. Fungerar på mina hundar, men det är nog individuellt och beror lite på var man bor. Jag har också använt halsbandet som veterinären skriver ut (excalibor eller ngt liknande), och det fungerade väldigt bra.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Fästingmedel
« Svar #13 skrivet: 15 maj-06 kl 08:26 »
testade rosmarin förra året och funkade inte alls.Så jag får köra med frontline än om det blir dyrt med 4 hundar.har haft en hund som fick borelia (stavas kanske inte så) av fästingar och det vill jag inte vara med om fler gånger./Anna

Chantaris

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #14 skrivet: 07 jun-06 kl 16:12 »
Hej Allihopa!

Det råder väldigt skilda meningar runt om hurvida vitlök är
skadligt eller inte. Vissa menar på att en vuxen hund klarar
en vitlöksklyfta per dag. Dock anges inget om styrkan på
vitlöken kan göra skillnad.

Men för er som vill ge Vitlök till er hund mot fästingar men
ändå vill undvika det ämnet som bryter ned den vitamin
som det talas om. Så  finns det vitlökspulver att köpa i dom
flesta zooaffärer där just det ämnet är borttaget.

Har själv haft det hemma och det luktar verkligen vitlök när
man öppnar locket. Dock vägrade vår hund att äta maten
när vi använde det så om det fungerar mot fästingar är
oklart. Men kanske värt ett försök!?

I ett försök att undvikande dom flesta fästingar, och allra
helst dom som bär på erlichias, så ska vi nu själva testa
att koka rosmarin, timjan och ha i citron. Förhoppningsvis
finns vinäger hemma men annars blir det test utan det.

Hör gärna av mig och meddelar hurvida det fungerar
eller inte. Lycka i alla fall till därute i fästingsvärlden!

Mvh, Marie

filurfigur

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #15 skrivet: 07 jun-06 kl 20:20 »
Jag har använt både frontline och något örthalsband på mina hundar. Dock inte samtidigt. Och båda fungerade bra, men frontline var bättre. Min ena hund har varit akut inlagd, och döende två gånger av erlichia och jag vill verkligen inte att det ska hända någon av hundarna igen, så jag känner att någon form av fästingmedel vill jag ha, men det känns ändå inte riktigt rätt med sådana medel som är så giftiga att det faktiskt kan påverka hunden negativt.

Och sedan något år tillbaka använder jag därför ett naturmedel som heter Protectline och det var inte jättedyrt heller. Det verkar så att det kväver djur med sådant skal som tex loppor, löss och fästingar.  Det har fungerat lika bra som frontline på mina hundar, men det kan säkert vara individuellt.

På tal om vitlöken så skriver Leg. veterinär Karin Augustsson såhär:

"Lök innehåller thiosulfat som hundar (och människor) har svårt att bryta ner, även om hundar är mycket känsligare än människor. Thiosulfatet förstör cellväggen hos de röda blodkropparna vilket leder till anemi (brist på röda blodkroppar). Blodet renas sen i levern som får permanenta (obotliga) skador av thiosulfatet.

För det mesta får hunden inga symptom i samband med intaget av lök, utan symptomen kommer senare. (dagar, veckor, år)

Symptomen är oftast något av följande: kräkningar, orkeslöshet, diarré, ökad hjärtfrekvens, blodfärgad urin, bleka slemhinnor eller hyperventilering.

Ex 20 kg hund blir förgiftad av 300 g rå lök (ungefär 3 gula lökar) eller 30 g torkad lök. Likaså inträffar förgiftning av en daglig giva av 1 tsk vitlökspulver till samma storlek på hund.

Om din hund nu fått detta och inte blivit sjuk och du därför inte tror på att lök/vitlök är giftigt - kom ihåg att sjukdomen oftast inte kommer i samband med intaget! Dessutom blir de leverskador som uppstår permanenta, vilket innebär att även om levern just nu kan kompensera för skadorna (det finns en stor överkapacitet) så klarar den övriga påfrestningar mycket sämre. Hunden kanske får leverinflammation om 2 år."


Den här texten har jag hittat på en sida på nätet för ett tag sen och sparade i ett dokument för att kunna läsa det igen, och tyvärr har jag inte sidadressen kvar, men det är alltså veterinärens egna ord, och jag har kopierat texten rakt av. Tycker att det är en bra text som är utförlig så därför ville jag dela med mig av den, även om kanske några av er redan läst den innan.  :)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Fästingmedel
« Svar #16 skrivet: 08 jun-06 kl 19:16 »
Den här texten har jag hittat på en sida på nätet för ett tag sen och sparade i ett dokument för att kunna läsa det igen, och tyvärr har jag inte sidadressen kvar, men det är alltså veterinärens egna ord, och jag har kopierat texten rakt av.

Tips: sätt " " runt några ord och gör en enkel googlesökning, så får du upp dokumentet igen. Jag hittar texten, den finns i en passagendebatt, men det är inte veterinären själv som gör uttalandet utan hon blir citerad. Varifrån citatet kommer anges inte i inlägget.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

filurfigur

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #17 skrivet: 08 jun-06 kl 19:28 »
Tack så mycket för tipset, Manna.  :D
Kan vara bra till en annan gång ju... ibland letar man efter något och så hittar man inte det hur man än försöker. Men det handlar förmodligen mest om att man inte vet exakt hur man ska gå till väga alla gånger....

Fast jag är dock ganska säker på att den texten jag läste och kopierade till mitt dokument var en text som veterinären själv skrivit. Men det spelar ju ingen större roll vilket, så länge det är fakta som forskats fram.

Suorja

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #18 skrivet: 20 jun-06 kl 17:52 »
fy fan..jag köpte ett fästinghalsband igår, mest för jag själv går på antibiotika tack vare borelia.
Men som "tur" var har min hund lite exem så jag har väntat med att sätta på det, nu har jag sökt nätet lite efter alternativa metoder och kommit in på sidor som strängt varnar för halsbanden och dess förödande efekt både på djuren dig själv och naturen..

kom över en sida där folk hade fått ett positivt skydd utav grön såpa. jag besluta mig för att testa...är det någon som har några erfarenheter av det?

är det nån vill köpa ett oöppnat fästinghalsband? halva priset!

Neta

  • Gäst
Re:Fästingmedel
« Svar #19 skrivet: 22 jun-06 kl 20:32 »
Grön såpa används av de flesta jägarna här uppe mot allt vad ohyra och smuts heter!
Våra hundar drabbas ju nu på sommaren ofta av knottbett och då verkar det som om grön såpa lindrar klådan efter betten.
Såpa är även bra om din hund har torr hud.
Nu har vi inga problem med fästingar, men varför inte testa såpa? Det skadar i alla fall inte hunden!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser