Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar  (läst 31923 gånger)

Ingela L

  • Inlägg: 20
Blandrashundar
« skrivet: 13 sep-04 kl 14:52 »
Den här tråden startade som ett svar på Bills annons om blandrasvalpar till salu (http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=43;action=display;threadid=1926). AJ, som Ingela svarar, var intresserad av att köpa valp.

Jag flyttade svaren hit, till en egen tråd, eftersom diskussionen annars försvinner om Bill väljer att ta bort sin annons när valparna är sålda.  

/admin


 


AJ!!

Varför inte satasa på en renrasig hund i stället?
Om det är priset som avskräcker så finns det en hel del fina hundar till omplacering som folk pga olika omständigheter inte kan ha kvar.
Ta ett tänk på vad ni vill göra med er hund (proemenadsällskap? Tävla Spår? Utställning? Fjällvandring? Vakthund) Läs därefter på i en hundbok efter en ras som kan passa er och satsa där.
Med en blandras (och som här 3 raser!) vet du faktiskt varken hur hunden bli i huvudet eller på huvudet.....

Mvh
/Ingela
« Senast ändrad: 15 sep-04 kl 12:40 av admin »

Neiklot

  • Gäst
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #1 skrivet: 13 sep-04 kl 21:47 »
Men AJ ska heller inte avskräckas från blandraser!

Ty det är husse som fostrar hunden.

(Din hund är ditt barn!)


Men jag är för att hjälpa "herrelösa" hundar!

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #2 skrivet: 14 sep-04 kl 07:58 »
Hej Neiklot!

Jag har inget emot herrelösa hundar! Dom förtjänar ett gott hem!
Det jag är emot är blandrasavel. Som du ser i ursprungsannonsen så är detta inte första gången. Ovanligt slarviga ägare? Plannerad blandrasavel, dvs snabba pengar???
Samtidigt finns det väldigt fina renrassiga hundar som behöver ett hem pga allergi, jobbsituation osv.

Mvh
/ingela

Neiklot

  • Gäst
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #3 skrivet: 14 sep-04 kl 08:14 »
Ja, fast nu finns blandrasvalparna!

Och dom förtjänar lika mycket liv som renrasiga hundar!
(Dessvärre brukar -billiga- blandrasvalpar hamna i fel händer)

Men jag håller med om att man kan hålla reda på sina hundar!

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #4 skrivet: 14 sep-04 kl 08:46 »
Ja, blandrasvalparna finns nu. Men om det blir riktigt riktigt svårt att bli av med dom? Om dom fortfarande finns kvar hos "uppfödaren" när dom är 6 månader, tror du inte att han håller bättre koll på sin löptik då???

Mvh
/ingela

Neiklot

  • Gäst
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #5 skrivet: 14 sep-04 kl 10:38 »

Oj, från det hållet har jag inte sett det.

 :-[

Och mjo, det stämmer nog!
Men vad händer med valparna när dom är 6mån?
Farbror veterinär med sprutan i hand?




monika

  • Gäst
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #6 skrivet: 14 sep-04 kl 11:16 »
Visst är renrasiga hundar mer förutsägbara än blandisar och visst finns det goda skäl att hålla koll på sin löptik. Men som sagt, nu finns valparna och jag hoppas att de kommer till riktigt goda hem, för ett av de största problemen med blandrashundar är att de betraktas som lite sämre och således inte alltid repkteras lika mycket som de "fina" hundarna. När folk köper en blandis och glatt dyker upp på hundklubben med sin ögonsten, men måste förklara sitt "oäkta hundinnehav" är det nog också lätt att tappa sugen.
Den mångfald av raser som finns idag är ju f ö ett resultat av blandavel. Min renrasiga hund är t ex en blandning mellan new foundland, st bernhard och pyreneer. Det skedde för sådär 100 år sedan och blev en leonberger!

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #7 skrivet: 14 sep-04 kl 13:05 »
Monika!

Din hund är resultatet av plannerat avelsarbete för att ta fram en viss sorts hund. Det är en sak.
Dagens "blandrasuppfödare" är antingen slarvers eller är ute efter snabba pengar.
Om olyckan har skett så kan man förhindra utvecklingen av valpar genom att besöka veterinären!!!

/Ingela

naivmobil

  • Inlägg: 10
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #8 skrivet: 14 sep-04 kl 23:20 »
INGELA du äcklar mig med ditt jävla dravvel om renrasig hit och dit..... ut med varenda jävla människa som inte är född av två blondiner i skogen och gräv ner dom??????????????


hallå
vakna!!!


vad är det för inställning till liv!!!!!!! och vad är det för jävla inställning att sitta och dömma Bill över internet. vad vet du om han och hans hund..........
har du skärt av snoppen på din pudel eller, jag förstår inte.... är väl för trött????

du gör mig så himla ledsen!!!!!!

jag känner en blandras hund somär helt fantastisk och smart och klok!!!!!

är alla med glasögon smartare. och alla från tierp ska meka bil?????????


vill bara skrika!

jag älskar dig ingela, men det du just nu säger här i denna disskussion luktar illa!!!

ta väl hand om din hund!

john

  • Gäst
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #9 skrivet: 14 sep-04 kl 23:28 »
Bra skrivet naivmobil. (Om än lite hetsigt.)
Efter att ha läst Ingela L:s inlägg blev jag plötsligt väldigt sugen på att skaffa en blandrasvalp. Undrar varför...

Bill Andersson

  • Gäst
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #10 skrivet: 14 sep-04 kl 23:48 »
OJ OJ OJ!
Kära Ingela och alla andra, är detta resultatet av vad vår älskade "Jessie" har åstadkommit. Så vill hon hälsa att här efter vill hon bara vara med om "säker" sex.
Valparna skall bara ha ett bra hem med seriösa och ansvarsfulla Hussar och Mattar. Pris och pengar är inte det som styr. Olyckan har skett liksom förra gången, fastän vi "duktiga mäniskor" tror oss ha koll på allt.
Ps.
Mina barn är av märket blandras, och än så länge har de ej utvecklat några defekter vare sig innanför eller utanpå "huvudet". Mao så har ingen ännu bitit mig Ds.

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #11 skrivet: 15 sep-04 kl 08:38 »
Navmobil, känner jag dig????
"jag älskar dig ingela, men det du just nu säger här i denna disskussion luktar illa!!!"


Detta har inget med rasism och människor att göra och jag nappar inte på den kroken att ge mig in på den diskussionen.

Jag gillar hundar väldigt mycket. Många blandrashundar far tyvärr illa. Många är oförsäkrade och får inte samma omtanke som dom hundarna som man har betalat dyrt för och tänkt igenom sittt köp. Många blandrasköp är impulsköp till barnen. Är det rätt mot hunden?
Jag känner själv flera blandrashundar och det är underbara hundar. Dock tycker jag att blandrasavel är ett problem som leder till att hundarna far illa!!

Mvh
/ingela

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #12 skrivet: 15 sep-04 kl 09:56 »
Dra inte all blandrasavel över en och samma kam! Det finns blandrasavel (slädhundsaveln) som är minst lika seriös som renrasig avel och där aveln dokumenteras i antavlor (stamtavla, fast inte SSK:s eftersom hundarna inte är renrasiga). Avel där man dessutom slipper alla de rassjukdomar som finns bland de renrasiga eftersom aveln i första hand baseras på arbetegensakperna och attityden, och inte till ett visst utseende.

Det är alltför många hundraser som gått en tragisk utveckling till mötes pga människans tycke och tro om vad som är vackert eller funktionsdugligt. Alltför många renrasiga hundar lider idag av sin kroppskonstruktion. Det är lika galet och till och med mer galet att köpa valpar av dessa renrasiga uppfödare eftersom hundarna faktiskt lider! Vad sägs om Kinesisk nakenhund och det letalanlag som nakenheten innebär? I Sverige är det förbjudet att avla på två nakenhundar, och den pälsade varianten behålls för avelns skull. Men det finns de länder där pälsvarianten tas bort omedelbart, trots att det är viktigt att behålla dem i aveln!Eller Shar Pei vars rynkiga hud orsakas av en defekt gen som leder till oknotrollerad tillväxt av huden. Eller Pekingese där ögonhålorna hos en del individer är så grunda att ögonen riskerar att trilla ut. Eller Engelsk bulldogg som nog lider av alla de defekter som finns, som andingsproblem, höftledsdysplasi, en käke och ett bett som gör att tiken inte kan öppna valparnas fosterhinnor, eksem, förruttnlese och svamptillväxt i hudens veck, osv. Chihuahua som kan drabbas av vattenskalle. Basset Hound med ryggskador, diskbråk och skador på bröskorg. Chow chow med minimalt vinklade bakben och styltig gång som medför knäskador och avslitna korsband.  

Osv. Listan kan göras lång!

Sund hundavel bara för att den är renrrasig?!

Aldrig i livet att jag skulle betala 8000 kr och mer för en av dessa defekta rashundar. Då betalar jag hellre 2-3000 för en blandrasvalp av typen alskan husky! Den funkar dessutom bättre framför en släde än vad bulldogen gör.  ;D




admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Blandrashundar
« Svar #13 skrivet: 15 sep-04 kl 12:23 »
Den här tråden startade som ett svar på Bills annons om blandrasvalpar till salu (http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=43;action=display;threadid=1926).

Jag flyttade svaren hit, till en egen tråd, eftersom diskussionen annars försvinner om Bill väljer att ta bort sin annons när valparna är sålda. :)

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Blandrashundar
« Svar #14 skrivet: 15 sep-04 kl 12:45 »
Jag håller med dig Susanne! Det finns blandrasavel och det finns blandrasavel. Det finns dom som i alla fall har ett mål med det dom gör (slädhundar, jakthundar!)
Och sen finns det dom som är ute efter lätta pengar.

Visst finns det renrasiga hundar som inte är så sunda. Men tro inte att bara för att man blandar 2 renrasiga hundar med en massa ärftliga defekter så får vi friska hundar!!!

Mvh
/ingela


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Underbara blandras valpar till SALU!
« Svar #15 skrivet: 15 sep-04 kl 16:52 »
Ps.
Mina barn är av märket blandras, och än så länge har de ej utvecklat några defekter vare sig innanför eller utanpå "huvudet". Mao så har ingen ännu bitit mig Ds.

Om du pratar om människobarn, så vill jag bara påpeka att det faktiskt inte finns olika raser när det gäller oss människor. sådana mentalt retarderade tankar trodde jag att vi skulle kunna få slippa här, på detta öppna och tillåtande forum.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

bea

  • Inlägg: 790
Re:Blandrashundar
« Svar #16 skrivet: 15 sep-04 kl 22:02 »
Oj oj det var ett hett ämmne det här passar vel på att säga min åsikt jag med.
Har 2 fina hundar en irlänsk setter och en goldenretriver
förstår dock inte vad felet  med blandras är !?
alltså man kan inte dra alla över en kamm tex statistiskt sett finns det vel inget bevis för att blandisar har sämmre lynne eller hälsa eller??
jag kan inte heller riktigt hålla med om den ekonomiska synvinkeln ex ensamstående småbarns mamma eller arbetslös, mer tid för hunden?? med detta inte sagt att alla ensamstående har sämre ekonomi .
Hundstackarn är ju kär, och jag tror att om det visat sig vara fel på valparna förra gången skulle detta inte hänt.
Den första hunden vi skaffade var på foder dvs tex att om hunden missköts har uppfödaren rätt att ta den tillbaka vi hade inte råd men jag var hemma med min första dotter! tycker så mycket men orkar inte skriva mer Lycka till med valparna hade jag inte redan haft två hundar så................ ;)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #17 skrivet: 15 sep-04 kl 22:35 »
Problemet med blandrashundar är att man inte kan vara säker på vad man får.

Om du korsar en vallhund med en jakthund - vad blir det då? En hund som springer ifatt det mesta och ser vilda djur som lovliga byten? Kanske. En hund med en otrolig "motor" kan du i alla fall vara säker på att det blir! Och om du korsar en sällskapshund med en jakthund, får du då en familjehund som jagar eller en värdelös jakthund (vilket iofs den jagande familjehunden oxå är...)?

Ofta ser man annonser där hundarna är korsningar av t ex schäfer, riesenschnauzer och rottweiler. Då har man alltså kombinerat en vallhund med två skarpa brukshundar som är väl lämpade för bl a vakt. Det är ingen lätt uppgift att fostra en sådan hund, och tyvärr återkommer dessa hundar i annonser vid ca 10 mån ålder. "Säljes pga allergi" brukar vara standardformuleringen...

Det finns redan ett otal raser som är framavlade för att passa till diverse uppgifter. Varför kan man inte hitta rätt ras bland dessa? Jag håller fullständigt med om att aveln har spårat ur inom flera raser, med t ex sjukdomar och lynnesfel som följd. Men det är inte en anledning att låta bli att köpa renrashund. Tänk över vilket behov som en hund ska fylla (valla, vakta etc) och välj ras därefter. Var noggrann i valet av uppfödare och be t ex gärna SKK om råd och tips. Med en smula tankeverksamhet innan hundköpet, är det mycket större chans att man faktiskt är medveten om vad det är för figur man har bredvid sig och att samarbetet fungerar genom åren.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #18 skrivet: 16 sep-04 kl 08:43 »
 Tycker det är lite fel att dra alla blandrasuppfödare/ägare lite över en kam...
 Det kan ju faktiskt vara så att man vill ha en hund men inte har råd att betala vad en renrasig hund kostar då är väl en blandrashund ett bra alternativ? Det finns väl inget som säger att man låter bli att försäkra, vaccinera osv bara för att det är en blandras??
 Och LITE komiskt tycker jag det är att alla "renrasfanatiker" alltid i såna här disskussioner säger om någon påpekar att våra hundraser uppkommit genom korsningar: Att den aveln var ju okej... Men vem har bestämt att nu är det helt plötsligt inte okej att blanda längre för just precis NU har vi alla raser vi behöver??
 Det finns en hel del exempel på korsningar som görs nu: Man håller på att ta fram vildsvinshundar, draghundar har ju redan nämts, själv har jag en Setter/pointer  korsning som är framtagen för att bli en bra jakt/draghund med lämplig päls för fjällterräng, i något land (kommer inte ihåg var ev, Australien??) tar man fram Labradoodle som ska vara allergivänlig.....
 I vår familj har vi genom åren haft många hundar både renrasiga och blandrashundar och alla har varit precis lika älskade och omhändertagna.
 Jag tycker det finns alltför mycket fördomar om blandrashundar som det skrevs ovan: Om en rottiskorsning ska omplaceras då är det absolut så att ägarna inte klarar av den och skyller på allergi, men längre ovanför så skrevs det om alla trevliga renrasiga hundar som behövdes omplaceras pga alla möjliga behjärtansvärda orsaker, bara det är väl fördomar??
 Vi har haft 4 omplaceringar genom åren 2 renrasiga och 2 blandisar, blandisarna pga ändrade yrkesförhållanden (ägaren skulle vara borta en månad i taget). Renrasiga pga att man skaffat en stor hund som växt sig "över huvudet" och inte trivdes i lägenhet utan att börja förstöra allt som fanns i dess väg. Och om man inte visste att en St:Bernhard blir stor då var det ju inte någon mening att köpa en renrasig ;)
                       Mvh
                  Charlotte (med blandis)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Blandrashundar
« Svar #19 skrivet: 16 sep-04 kl 10:14 »
Jag tycker det är stor skillnad mellan plannerad blandrasavel där man har ett syft, (t.ex att ta fram vildsvinshundar) och att låta sin söta hund få valpar med grannens hund.  Den sistnämda aveln har inget syfta att för utvecklingen frammåt.
Det finns BRA renrasiga hundar som behöver ett bra hem. Du får en hund som du vet hur den kommer se ut och där du vet hur hundarna brukar bli mentalt.

Alla allergi-omplaceringar är inte pga dåliga hundar  :)

Mvh
/ingela





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser