Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biltema panelinstrument "air/fuel ratio" = praktiskt användbart?  (läst 10619 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Hittade just ett intressant instrument bland Biltemas "raggarklockor", 32-280 bränsle-/luftmätare för 199 kronor.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/32-280_man.pdf

Enligt installationsanvisningen kopplas mätaren enkelt in på bilens lambdasond. Kan det verkligen fungera så pass väl
att man får ett stabilt och pålitligt mätvärde som t.ex. kan användas för att bedöma när fullgasanrikningen kliver in?

Det vore riktigt trevligt att kunna använda ett sådant instrument på en äldre förgasarmotor vid ecodriving, och då krävs förstås
som minimum också en lambdasensor. Jag har dock för mig att de vanliga avgasgivarna har vissa begränsningar, att de i vissa lägen är ganska blinda och dessutom har ett väldigt litet avkänningsområde så att de i brist på aktiv lambdareglering (closed loop) i stort sett hela tiden kommer arbeta utanför avkänningsområdet.



Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Ett sånt där instrument talar egentligen bara om huruvida motorn går lambdareglerat eller om blandningen för tillfället är mager eller fet. Man KAN, åtminstone teoretiskt sett, mäta en liten bit på bägge sidor om lambda = 1 med en vanlig lambdasond, men utsignalen lär bli mycket kraftigt beroende på lambdasondens ålder och temperatur.
Ett sätt att göra en sådan anordning utan att göda Biltema är att fixa en komparator med omslagsspänning t ex 0,5 V , som får styra en lysdiod.  Mörkt = magert, ljust = fett , oregelbundna blinkningar = nära lambda 1.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Denna har större chans att funka, bredbandslamba och inte som originalmonteras en smalbands.
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
Bredbandslambda är vad man behöver om man vill veta något mer spännande än när motorn växlar mellan att gå fett och magert. Skulle vara trevligt att ha när man hjälper kompisar att justera in sina bilar och sånt, men har inte haft så stort behov att jag motiverat den utgiften än. Det kommer, det kommer...  o:)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Eller också ser man till att få tag på en "riktig" avgasanalysator, t ex utslängd från en bilverkstad eller yrkesskola som har skaffat modernare saker. De mäter CO, CO2, HC, oftast även O2 och beräknar lambdavärdet utifrån förhållandet mellan dessa mätvärden.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
En sån lär väl drivas med 230V, och är rätt klumpiga? Inte så praktiskt när det riktigt intressanta är avgasvärden när motorn belastas. Elverket i bagagen och avgasanalysatorn i baksätet verkar en liten, liten aning opraktiskt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Det brukar inte vara några problem att driva dem med ström från en inverter, de brukar ju inte dra mer än 50-100 W.
Det finns också handhållna, batteridrivna instrument men de har väl inte hunnit bli så gamla att det går att komma över dem billigt än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser