Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gatuhundar  (läst 3002 gånger)

tessiem

  • Inlägg: 693
Gatuhundar
« skrivet: 08 mar-06 kl 07:37 »
Som den borne "firestarter" jag är så vill jag gärna fråga er här på forumet hur ni uppfattar denna import som sker av gatuhundar från Spanien/Irland.
Är det okej?
Är det för ett gott syfte?
Eller ska vi städa framför vårat eget hus först?

Diskutera på..

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Gatuhundar
« Svar #1 skrivet: 08 mar-06 kl 09:02 »
För mig är det obegripligt. Det finns väl hundar i Sverige som skulle behöva tas om hand istället. Alla hundar har det väl inte bra här. Jag vet att katter har det svårt då deras status är så låg och jag antar att det finns då hundar som har det svårt också.
www.kks.nu

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Gatuhundar
« Svar #2 skrivet: 08 mar-06 kl 14:27 »
Om man jämför mellan t.ex sverige och spanien så har väl hundar relativt bättre här i sverige än i spanien? Jag tycker det är bara bra att det finns engagerade människor utomlands som vill hjälpa de utmärglade och loppbitna gatuhundarna genom att ge dem nya kärleksfulla hem. Det spelar ingen roll om hundarna hamnar hos en familj i sitt hemland eller i Sverige, huvudsaken är ju att de kommer till människor som tar hand om dem.

Det finns säkert mycket dålig hundhållning i Sverige också, men här är det i alla fall inte legitimt att sparka ut hunden på gatan om man tröttnar på den.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Gatuhundar
« Svar #3 skrivet: 08 mar-06 kl 17:44 »
Jag håller med Maniac..
Visst ska man koncentrera sig på att hjälpa djuren i Sverige i första hand.. men kom igen.. hur många gatuhundar har ni stött på?
Jag skulle jättegärna hjälpa svenska hundar men jag brukar inte stöta på så mkt hemlösa hundar. Dock har min familj haft sex omplaceringshundar från Sverige. Problemet när man letar omplaceringshundar i Sverige är att det oftast är rottis/amstaff/schäfer/dobermman eller liknande som är korsat med ngt. Alltså inte de lättaste hundarna. Dessutom har de ofta varierande problembeteende & som småbarnsmamma känns det inte helt tryggt att ta in en sån.

Min lilla gyllene byracka från Andalusien har bara det "felet" att han var oönskad. Så han kastades ut.

Det som VERKLIGEN borde göras dock är en omfattande kastreringskampanj i Sverige. På både katt & hund så slipper vi lite av alla blandraser.


bacillen

  • Inlägg: 160
Re:Gatuhundar
« Svar #4 skrivet: 13 mar-06 kl 01:43 »
oojj! :o :-[
såg inte den här tråden när jag startade en mycket liknande!!
SORRY 8) ::) :P
Nobody puts baby in a corner

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Gatuhundar
« Svar #5 skrivet: 13 mar-06 kl 08:49 »
 Hundarna från Irland verkar ju ofta vara Bordercollie blandisar (eller är det så att jag ser bara dem p g a mitt intresse för rasen? ;)) och såna korsningar brukar det ju finnas i överflöd även här i Sverige, så den importen kan väl tyckas vara överflödig.
OT: Är det någon som har en teori om varför det finns så många såna korsningar? Är det för att dom ofta går lösa på gården och därmed har fler chanser att sticka iväg på olovliga ärenden? Eller är dom mer översexuella (min grannes teori efter att vi har haft en riktig "Häradsbetäckare" på byn som gjorde alla tikägare förtvivlade)? Eller är det för att dom är lite smartare än andra hundar och kan smita genom låsta dörrar ;D? Min unghund har ännu inte visat några såna tendenser, som tur är!
                          Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Gatuhundar
« Svar #6 skrivet: 13 mar-06 kl 09:16 »
Får väl se hur det går med min border collie nu eftersom nya grannen har hanhund och en mycket märklig inställning till gärdesgården mellan husen  :-\ De tyckte vi skulle riva ner hela skiten och låta det vara öppet  >:(
*****

Jag tror det finns många bc-korsningar beroende på att de har så stor drivkraft att folk som inte vet bättre parar dem i ett försök att få dem lugnare. Att det sen ger klirr i kassan är nog inte heller nått hinder för en parning.

Hälsar
Bondmoran med 3 hundvänner
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

skogstomten

  • Inlägg: 97
    • -
Re:Gatuhundar
« Svar #7 skrivet: 18 jun-06 kl 18:32 »
Jag tycker det är mer än dumt att ta hit gatuhundarhundar. Titta bara på blocket och se hur många som efter ett kort tag blir utanonserade eller hotas med eftersom dom inta är så kul längre. DET ÄR HUMANARE ATT SE TILL ATT DOM AVLIVAS OM INGEN VILL HA DOM.  Att ta hit dom är lika dumt som att släppa ut minkar för att dom skall få dö i friheten i stället för att se till att man avlivar dom direkt på ett så humant sätt som möjligt .
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

 

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Gatuhundar
« Svar #8 skrivet: 19 jun-06 kl 01:20 »
De gatuhundar som kommer hit är en fis i rymden om man tittar på hur mycket hundar som föds upp i Sverige. Det om något är ett problem. Jag har tagit hand om oönskade och vanvårdade djur i flera år och har verkligen märkt hur mycket djur som föds upp som ingen sedan vill ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser