Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)  (läst 3414 gånger)

Gilbert

  • Gäst
MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« skrivet: 17 jul-15 kl 14:22 »
ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN MINTEGIA PRO 120A

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #1 skrivet: 17 jul-15 kl 14:23 »
Sensorn för temperatur och HR (relativa luftfuktigheten).


Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #2 skrivet: 17 jul-15 kl 14:29 »
Högupplösande analog referenstermometer.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #3 skrivet: 17 jul-15 kl 14:30 »
Display och manöverenhet utan chafs.

andtol

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #4 skrivet: 17 jul-15 kl 14:36 »
Det var en stooor kläckare!

Vad gör du med alla kläckta kycklingar?

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #5 skrivet: 17 jul-15 kl 14:39 »
Du kan få köpa 20 st på stört, 40 SEK/st 800 SEK ..,

Jag har en King Suro 20 helautomatisk och är helnöjd och och en Brinsea som jag blir skogstokig av. I stället för att köpa en liten till och kanske inte kunna kläcka gäss i den så blev det en större.

Nästa års kläck för egen del och till beställningar och marknader så klarar jag det med en maskin som F U N G E R A R.

Det är bättre med en som funkar än två som inte gör det. Behåller King Suro'n och dumpar Brinsean.

Har haft 4 vändor i Suro'n i år. Blir 14-18 varje gång men önskar kanske 40 st till ett tillfälle, då är större bra. 120A tar drygt 100 ägg.
« Senast ändrad: 17 jul-15 kl 14:49 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #6 skrivet: 17 jul-15 kl 14:54 »
Front med inspektion och tät gummilist.

Kläckrackar med individuell motor. Skrynklar en motor så fungerar fortfarande resten.

Servicevänlig, lätt att byta motor mm.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #7 skrivet: 17 jul-15 kl 14:59 »
Ett plus till med en stor, du behöver inte fylla den utan ta behovet i ett kläck.

Vi fick ägg på hela plattor till kläck och när en vända var på gång fick de andra äggen vila med vändning i veckor drygt och kläckresultatet på de senare blev tydligt sämre.

En liten kläckare har ett tak på hur många ägg.

Är sedan äggen stora som gås och kalkon blir det inte många de gånger oddsen är lite emot och att man behöver kanske kompensera med många fler ägg för att få ett bra resultat.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #8 skrivet: 17 jul-15 kl 15:13 »
8 kläckburar medföljer. När vändningen stängs av mot slutet av kläckningen flyttas äggen över till burarna och hela vändningsracket byts ut mot burarna med liggande ägg så att kycklingarna kan krypa ut i buren.

8 st kläckburar medföljer och en regäl vattenanläggning som har extra tank i fall man inte vill fylla på under kläckningen.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #9 skrivet: 14 maj-16 kl 11:53 »
Nu är kläckaren uppsatt för 2016.


Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #10 skrivet: 14 maj-16 kl 13:45 »
Maskinen igång för att kalibrera Temp och HR.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #11 skrivet: 14 maj-16 kl 15:18 »
En timme standby och kläckaren nästan insvängd på satta parametrar.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #12 skrivet: 14 maj-16 kl 19:11 »
Gåsäggen åker in en vecka före hönsäggen.

9 stora gåsägg i översta ramen som skulle startats igår men då råkade det vara fredagen den 13.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #13 skrivet: 14 maj-16 kl 21:19 »
Den har äggen liggande i vaggorna. Vad tror du om det? Kommer du att få sämre kläckprocent?

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #14 skrivet: 14 maj-16 kl 21:24 »
Gåsäggen skall med fördel kläckas liggande. Hönsäggen kan placeras stående i kläckaren.

Brinsea kläckaren för gås hade också liggande, så tvärt om. Högre kläckprocent med denna nya.

Regleringen av temp och HR är magnifik i denna kläckare, raka motsatsen till Brinsea junket jag hade.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #15 skrivet: 14 maj-16 kl 21:34 »
Ok. Tror du att luftfuktigheten är så viktig? Man får ju runt 50% RH när man kör utan fuktning så här års.

Funderar på att bygga ihop en liknande som din köpeapparat för liksom du så har vi märkt att Suron är för liten. Är sugen på att helt enkelt strunta i automatisk fuktreglering och spraya manuellt mot slutet.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #16 skrivet: 14 maj-16 kl 21:37 »
Man kan köra på som i King Suron där sprayar jag också manuellt de tre sista dagarna. Temperaturen är absolut viktigast och att den blir jämnt fördelad i kläckaren.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #17 skrivet: 15 maj-16 kl 14:04 »
Här är regleringen den bästa hittills ... Tänk att jag säger något gott om kläckmaskinen och den är raka motsatsen till Brinsea apparaten.

Ett HR på +/- 1% över en timme och den svänger rätt och fungerar perfekt. Det funkat ganska bra så långt.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #18 skrivet: 15 maj-16 kl 14:14 »
Hur pass jämnt fördelar den värmen?

Jag har precis plockat ut en logger ur King Suron och där svänger tempen rätt rejält. Loggern som väger som ett litet ägg låg ett ägg in från kortsidan och ett från långsidan. Temperaturen pendlar i takt med vaggningen (en cykel är 70 minuter på våran) med en diff på 3,4 grader :o Temperaturen totalt ligger under vad displayen visar, men det är ju egentligen bara en fråga om att kalibrera.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #19 skrivet: 15 maj-16 kl 15:00 »
Den här större maskinen påverkas nog inte så mycket, själva vändningen görs av stegmotorer på varje plan. Lite redundans som jag gillar. Skulle ett plan krångla har jag fortfarande tre att köra vidare på.

Min King Suro ändrar sig inte så mycket i temperatur mätt med en Pt1000 givare.

Men ju större kläckaren är desto svårare ät det att gå exakt temp i hela utrymmet. Det är givetvis någon tiondel varmare upptill än nedtill även om cirkulationen med fläkt är mycket bra.

Då lägger man gåsäggen överst och hönsäggen underst, så drar man nytta av de egenskaperna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #20 skrivet: 15 maj-16 kl 15:09 »
Har du den givaren placerad så att vaggningen kan påverka, eller sitter den centralt?

Jag tror i och för sig att våran Suro har för svag fläkt, vilket diskuterades i en annan tråd.

Hur är fläkteriet ordnat på den här stora maskinen?

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #21 skrivet: 15 maj-16 kl 15:49 »
Fläkten sitter på bakdörren med fördelare till olika områden för att få mera cirkulation.

Jag har mätt temp i hörnen och det diffar inte mera än i King Suron så jag är nöjd med båda de kläckarna.

Det är bättre att kläckaren är hög än bred i många fall. Den här behöver bara en fläkt.

Nu är kläckaren igång så det blir snabba bilder hellre än perfekta.
« Senast ändrad: 15 maj-16 kl 15:56 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #22 skrivet: 26 maj-16 kl 13:38 »
Byter till en större kläckare med bättre plats för gåsägg per plan. Den nya kan ta 36 gåsägg per plan medan den gamla för få och på bara de två övre planen.

Det blir en FIEM MG 140/200 DIGITAL med optioner för större gåsägg och mindre plast. Som ni förstår så är jag totalt allergisk mot plast i kläckmaskner.

Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #23 skrivet: 01 jun-16 kl 13:20 »
Avslutad och returnerad, den har bra kapacitet och redundans med 4:a motorer men lite plastig i korgarna.


Gilbert

  • Gäst
SV: MINTEGIA PRO 120A (Prodi CT120SH)
« Svar #24 skrivet: 10 jun-16 kl 20:08 »
Den här trodde jag skulle lösa problemen, men det blir same same med plast.

*** slutt ***



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser