Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inverter 12->230V - bygga själv?  (läst 6940 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Inverter 12->230V - bygga själv?
« skrivet: 13 jun-18 kl 10:58 »
Inverters är dyra om de ger mer än några hundra watt och dessutom har bra vågform och verkningsgrad. Att bygga själv av en större nättransformator som man "bakvänder" och matar med fyrkantvåg eller "modifierad sinus" av enklaste slag kan inte vara speciellt svårt, men jag antar att den skarpa övertonsrika vågformen kommer ge en hel del förluster i transformatorn, och sedan mer förluster (och i värsta fall skador) där elen sedan ska göra nytta. Men nog sjutton borde man som elektronikbyggare på medelnivå kunna få till en egen inverter kraftig nog att driva kyl och frys åtminstone, och det med bra verkningsgrad?

Jag har börjat gräva runt efter DIY-projekt på nätet men hittills bara hittat de enklare kopplingarna med fyrkant och simplaste aproximationen av sinusvåg genom att vila en stund i nollgenomgångarna. Är det fler än jag som är intresserade av sånt här?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-18 kl 13:50 »
Kanske är skillnad nu men på den tiden jag kikade på något liknande så blev delarna så dyra så det blev dyrare än att köpa ett färdigt

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-18 kl 19:18 »
Om man vill få en växelriktare som lämnar sinusspänning så verkar den billigaste lösningen nästan vara att skaffa fram en kasserad UPS. Sådana slängs ju ofta när de inbyggda blybatterierna är slut, och åtminstone UPS:er av någotsånär välkända märken (t ex APC) brukar lämna sinus även om de är tillverkade någon gång på 90-talet.

Kyl och frys brukar dock klara sig bra med trappstegsspänning. Möjligen kan kompressormotorn få lite sämre startmoment så den har svårt att orka igång om t ex frysen står i ett utkylt rum och kompressoroljan är seg, eller om den har stått stilla så kort tid att inte kylmediet har hunnit tryckutjämna sen den var igång sist. Om det är en modern kyl/frys med bra energiklassning och inverterstyrd kompressor så bryr den sig inte alls om nätspänningens kurvform, den ska ju ändå likriktas inför inverterns DC-mellanled.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #3 skrivet: 18 jun-18 kl 06:49 »
Har inte själv gett mig på ett sådant projekt, men detta är en länk som jag sparat som "bra att ha":
http://www.instructables.com/id/250-to-5000-watts-PWM-DCAC-220V-Power-Inverter/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-18 kl 08:43 »
Jag har också funderat på att bygga själv, men inte kommit till skott än. Funderar dock på att skippa transformatorsteget och ladda på med rätt spänning från början.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #5 skrivet: 18 jun-18 kl 09:03 »
Har inte själv gett mig på ett sådant projekt, men detta är en länk som jag sparat som "bra att ha":
http://www.instructables.com/id/250-to-5000-watts-PWM-DCAC-220V-Power-Inverter/
Intressant design men jag undrar hur utgångsspänningen ser ut. PWM är ju bra när man skall ha likspänning ut men hur kommer sinusvågen se ut med växelspänning? Skulle varit intressant att se på ett oscilloscope  med varierande belastning. Fast det kanske är så alla inverters man kan köpa också är konstruerade?

 

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-18 kl 12:55 »
jag undrar hur utgångsspänningen ser ut.
Det undrar jag också varje gång jag använder min 400W konverter från Biltema... Så här långt har dock alla saker fungerat som jag kört den på.
Någon gång borde man hitta lite ork och plocka fram skopet med en strömtrafo bara för att stilla sin nyfikenhet ;-)

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #7 skrivet: 20 jun-18 kl 22:02 »
Nästan alla inverters ger modifierad sinusvåg vilket är ett vilseledande benämning. Rätt namn skulle vara fyrkantsvåg.
Nu fungerar ofta många 230V apparater med fyrkantsvåg, men inte alla!
Här kan man läsa lite enkelt förklarat hur det fungerar med inverter:
 https://www.inverterbutiken.se/inverterkunskap/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #8 skrivet: 20 jun-18 kl 23:28 »
Fyrkantvåg är mycket sällsynt på växelriktare från de senaste 30 åren. Det som branschen kallar modifierad sinus bör hellre benämnas trappstegsspänning. Skillnaden mellan den och fyrkantvåg är att trappstegsspänningen "vilar" ett tag på 0 V mellan de positiva och negativa topparna, så förhållandet mellan toppvärde och effektivvärde blir detsamma som för en sinusspänning. Därmed kan både utrustning som är beroende av korrekt toppvärde (t ex switchade nätdelar) och sådana som är beroende av effektivvärdet (t ex glödlampor och elmotorer) fungera bra på spänningen.
De flesta moderna billiga trappstegsväxelriktare ändrar vilotiden med batterispänning och belastning, så att effektivvärdet alltid ligger rätt (alltså t ex på 230 V), medan däremot toppvärdet ändras med batterispänningen. En del äldre trappstegsväxelriktare (t ex norska Mascot från 80-90-talet) går med konstant vilotid.

Rena fyrkantvågväxelriktare (jag har några uråldriga 500 W UPS:er från mitten av 80-talet, samt en gammal finsk växelriktare av mindre modell, som lämnar fyrkantvåg) kan lätt bränna sönder utrustning med nättransformator, eftersom fyrkantspänningen får järnkärnan att bli kraftigt magnetiskt mättad. Detta slipper man med trappstegsspänning.

Riktigt gamla växelriktare (tillverkade före ca 1965) som inte innehåller någon elektronik utan en mekanisk s k vibratoromformare, brukar ge en slags trappstegsspänning men utan större koll på vad det egentligen blir för vilotid. Den kan variera med dagsformen - hur brända brytarkontakterna är för tillfället osv.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #9 skrivet: 10 jan-19 kl 23:47 »
De DIY-recept jag sett har varit "en-stegs omvandlare" med "modifierad sinus" eller t.o.m. fyrkantvåg från switchtransistorer i push-pull på lågspänningssidan som driver en vanlig LF-transformator "bakvänt" så den lämnar 230VAC 50Hz direkt ut från den egentliga primärlindningen. Det blir klumpigt att bygga så.

Smartare borde väl vara att göra omvandlingen i två steg, -först till ca 300 V likspänning och därefter driva uttaget med en PWM-styrd H-brygga, d.v.s. fyra stycken switchtransistorer som formar en riktig sinusformad utspänning via HF-drosslar innan spänningen går ut till förbrukarna. Drivtransistorerna tar alltså parvis hand om var sin halvvåg växelvis.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #10 skrivet: 11 jan-19 kl 08:38 »
Och det är precis så någotsånär moderna billiga växelriktare och UPS:er är byggda, oavsett om de lämnar sinus eller trappstegsspänning.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Inverter 12->230V - bygga själv?
« Svar #12 skrivet: 14 feb-19 kl 14:26 »
Har du kollat om den verkligen tål att belastas med den uppgivna effekten?  Ebay-inverters brukar inte trivas om man försöker ta ut mer än ca 1/3 av märkeffekten ur dem. I synnerhet inte om lasten dessutom har dålig effektfaktor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare (1 dolda)
JN, xaelanar, Sebastian Berggren, von tratt, Ibbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser