Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det bästa med DIN ras?  (läst 1542 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Vad är det bästa med DIN ras?
« skrivet: 27 nov-07 kl 10:49 »
Den frågan ställdes på fårsidan och nu vill jag gärna att ni svarar hur det förhåller sig med era getter.

VAD är det BÄSTA med er RAS? Och då menar jag inte vad som står i rasbeskrivningen, utan vad du/ni ser som fördelar med de raser ni har/haft. Inte nödvändigtvis i jämförelse med andra raser, det gäller inte att vinna, bara att plocka fram det positiva som finns hos djuren.

Gärna superlativ ;), SÄLJ eran ras :-*, gör mig till GETÄGARE!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad är det bästa med DIN ras?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-07 kl 22:13 »
Att ligga i hängmattan och sova med alla killingarna på magen. Fast, hrm....det kan man nog med alla raser  :-[

Men mjölkmängden och den låååånga raggen till sockor, kanske? Jag har svensk lant.

Isolde

  • Inlägg: 12
Re:Vad är det bästa med DIN ras?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-08 kl 13:18 »
Svensk lantras är lugnt den bästa getrasen. De är sociala, mjölkar bra, nyfikna och väldigt lätta att lära trick. Har alltid haft getter omkring mig och just svensk lantras är min favorit :)
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Vad är det bästa med DIN ras?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 17:55 »
Ja, nu har jag ju bara erfarenhet av en ras - men...
Göingegetter är:
söta
Snälla
Vackra
Bevaransvärda
Goda mödrar
Anpassade till sydsvenskt klimat och natur

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vad är det bästa med DIN ras?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-08 kl 12:06 »
De var gratis...... ;D
Har fyra dvärggetter, vi har dem egentligen inte till någon "nytta", men de är sååå söta och mysiga. Kommer gärna smygandes upp i famnen och vill bli kliade! Iblan blir man sittandes längre än vad man tänkt sig för det GÅR inte att sluta kela med dem!
Har blivit lite sugen på att köpa mig en mer "nytto-get" så småningom.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: Vad är det bästa med DIN ras?
« Svar #5 skrivet: 22 jan-10 kl 18:22 »
Afrikanska dvärggetter  ;D  De är sååå mysiga! Kliar man dom på kinderna så sluter de ögonen och nästan somnar. Perfekt dragget också  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser