Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huset fullt av flugor  (läst 20769 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Huset fullt av flugor
« skrivet: 29 maj-18 kl 19:08 »
Hej!
Nån som har något bra tips på att få bukt med flugor. Dom är många och hyfsat stora och i typ varje rum. Har provat insektsspray i ett par rum och då har det dött många där, men det kommer lika många till i de andra rummen och vill helst inte spraya i kök och sovrum.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #1 skrivet: 29 maj-18 kl 20:03 »
se till att fånga möss i fällor och inte med gift så kan man slippa flugor i framtiden;)  öppna fönstren och släpp ut dom bara så är problemet löst helt gift fritt
den som frågar är aldrig vilsen

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #2 skrivet: 29 maj-18 kl 20:19 »
Är det gott om flugor ute runt huset också eller bara inomhus?  Finns det något i närheten som kan dra till sig flugor (gödselstack, mindre välskött kompost eller utedass etc)?
Brukar det vara så här varje sommar eller är det särskilt besvärligt just i år?

Om man har mycket träd och buskar alldeles inpå boningshuset så brukar det också vara lite väl inbjudande för flugor och andra insekter. Det kan vara bra att hålla större växtlighet på lite avstånd.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #3 skrivet: 29 maj-18 kl 21:01 »
Tror värmen gjort nått för även vi har massor flugor i år.
Även vi vill ha tips

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #4 skrivet: 29 maj-18 kl 21:51 »
Vi har torrtoa inne som i perioder luktar lite så jag har funderat på om det är den som drar dit dom. Men jämfört med resten av huset så är det väldigt lite flugor inne på toa så tror ändå inte att det är den. :-/
Hur det brukar vara vet jag inte då vi inte bott här ett helt år än.
Men det är väl bara att fortsätta slå dom och släppa ut de som jag inte lyckas slå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #5 skrivet: 29 maj-18 kl 22:22 »
Vi har också mycket flugor i år, har bara varit så här mycket ett år förut under de 23 år jag bott här. Tror snart jag får gå ut och vila ut hos fåren, för de har nog färre ;D

Flughåv tycker jag är effektivast. Tar ett svep mitt på dagen och framför allt ett på kvällen så det bara blir några enstaka kvar som kan hoppa på en på morgonen. När vi inte har haft katter inne så hade vi flugpapper på en del ställen. De är bra eftersom fällor jagar när man sover eller gör något annat.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #6 skrivet: 29 maj-18 kl 23:35 »
Finns flugtejp för fönsterrutor kvar? Det var en fantastisk produkt som jag inte sett på ett tag. Antagligen för giftig.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #7 skrivet: 29 maj-18 kl 23:45 »
Nelson Garden har den i alla fall https://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/bekampning_640/flugfalla-fonster_8650

Ett problem med de där (eller de gamla spiralremsorna) är att när det är riktigt varmt så kan en del starka flugor gå bort från fällan. Har man då varit listig och satt fällan vid taklampan över köksbänken så kan det dimpa ned kladdiga flugor där :P

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #8 skrivet: 30 maj-18 kl 05:59 »
Finns flugtejp för fönsterrutor kvar? Det var en fantastisk produkt som jag inte sett på ett tag. Antagligen för giftig.

Vi köper giftfritt flugpapper på granngården. Fungerar jättebra.

https://www.granngarden.se/flugfalla-flyson-flywindow-10-pack/p/1163296

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #9 skrivet: 30 maj-18 kl 12:12 »
Försök lokalisera varifrån flugorna kommer och stäng för där med mycket finmaskigt nät, dörrar, fönster, ut- och inluftningar etc. I en torrtoa förökar sig flugorna så även hålet till toan måste flugsäkras så de inte kommer åt fekalierna. En äggläggande fluga gör mängder av nya flugor  :P Töm toan efter att skydd kommit upp.
Är det invasion av flugor så är det smidigt och minst kladdigt att använda dammsugare för att ta dem.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #10 skrivet: 30 maj-18 kl 13:17 »
Är det invasion av flugor så är det smidigt och minst kladdigt att använda dammsugare för att ta dem.

Nja, den slår inte håven. Håven kladdar inte och är både snabb och lätt.  Men den är suverän om man hittar övervintringsflugorna när de sitter i klot som bina.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #11 skrivet: 30 maj-18 kl 14:11 »
Nja, den slår inte håven. Håven kladdar inte och är både snabb och lätt.  Men den är suverän om man hittar övervintringsflugorna när de sitter i klot som bina.
Aha, aldrig ägt en dylik håv, vad är det för en?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #12 skrivet: 30 maj-18 kl 16:29 »
Du tar en lätt trälist, ca 60 cm lång som skaft. Sedan syr du ihop en smal håv av lämpligt gardintyg eller fodertyg. Den fungerar bäst tycker jag om den är ca 50 cm lång och får en öppning på ca 10 cm i diameter. Och så förstås en eker eller annat lämpligt att bocka till som ring.

Du kommer att fatta hur smidigt det är när du börjar använda den, och förmodligen kommer du liksom jag att ta flugorna när de sitter genom att hålla flugorna som redan är i håvbotten instängda med vänster hand medans du gör dig beredd att med en svepande rörelse utmed underlaget fånga en till. När köket är tomt har jag kanske 30-40 flugor i håven. Sveper ett tag i luften så de alla hamnar i botten och sätter en påsklämma så de håller sig där. Sedan brukar jag hänga in den delen i frysen en stund så de lämnar in.

Svärmor använde en håv med ca 25 cm i diameter på öppningen, men hon tog flugorna när de flög. Min metod är snabbare (om man inte har de där irriterande flugorna som aldrig sätter sig).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #13 skrivet: 30 maj-18 kl 18:37 »
Huvaligen vad många flugor, jag blir störd om det bara är en enda fluga i köket.
Men håv var ett kul tips, ringar finns från gamla håvar så en regnig dag ska jag försöka tota ihop en flughåv som kan få hänga jämte smällan  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #14 skrivet: 30 maj-18 kl 23:08 »
 :D...Har man typ kor och getter så drar det flugor. Innan ni går in i huset så rensa bort svärmen som sitter där. Gör alla i hushållet uppmärksamma på det. Har man öppnat fönstret och satt nät där måste man från utsidan vifta bort flugorna innan man tar bort nätet för natten,bra att vara två som hjälps åt. Personlig hygien på folk som bor i hushållet är inte helt fel,original svettlukt  :o drar enorma mängder av flugor,svettluktande person kan i princip försvinna i flugsvärmen  :o . Sedan om allt sköts normalt ska det inte vara något större problem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #15 skrivet: 30 maj-18 kl 23:12 »
Jojo, i den bästa av världar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #16 skrivet: 31 maj-18 kl 04:20 »
Jojo, i den bästa av världar...
Jag som är en gammal erfaren hanne vet betydelsen av hygien...Man lär sig sig med åren...Vill man gå runt som flugornas herre och inget förstå...Tja upp till en själv...Naturligtvis drar man mindre flugor om man är fräsch  :D...Ren logik  ;D....Följer man inte enkla regler som jag skrivit tidigare så får man väl leva med sina flugor  :D ...Varför då klaga  :o
« Senast ändrad: 31 maj-18 kl 04:30 av Tännlappen »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #17 skrivet: 31 maj-18 kl 08:10 »
...
Personlig hygien på folk som bor i hushållet är inte helt fel,original svettlukt  :o drar enorma mängder av flugor,svettluktande person kan i princip försvinna i flugsvärmen  :o .
...
Flugor dras till gödsel/fekalier/mat etc inte till svettiga människor. Flugor vistas vanligtvis inte i folks armhålor etc.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #18 skrivet: 31 maj-18 kl 08:44 »
Ja, det hjälper föga att Tännlappen på äldre dar lärts sig att hålla sig ren, flugorna lever och frodas inte på en skitig gubbe.

Att flugorna frodas där det finns djur är ju klart, men ibland blir övriga förhållanden extra bra för dem, som det varma vädret vi har nu. Sedan har vi ett exempel här i närheten på att flugorna kan prioritera annat än mat. Vi har en granne som har plågats av flugor trots att det egentligen inte finns några uppenbara anledningar för flugorna att uppehålla sig där, men de kanske gillar huset som övervintringsplats och tar smällen att det är sämre med mat än på andra ställen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #19 skrivet: 31 maj-18 kl 10:03 »
Jag tror att det har kläckts flugor i din torrtoa. Har du möjlighet så flytta ut den så långt från huset som möjligt. Om du ändå känner dig tvingad att spruta gift så välj Pyretrumbaserat det är gjort av en blomma och bryts ned biologiskt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser