Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker afrikanska dvärggetter  (läst 1945 gånger)

CarpeDiem

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
Söker afrikanska dvärggetter
« skrivet: 18 maj-11 kl 20:31 »
Hej på er!
Nybliven medlem här och har suttit i timvis och läst en massa trådar om afrikanska dvärggetter=) Efter många års väntan så har bygget av en gammal lada påbörjats samt planer för hagarna, men än är det minst en månads arbete kvar skulle jag tro.
Men jag sitter nu och söker killingar, men hittar mest långt ner i landet och vi bor i norra Jämland. Så om ni har tips på uppfödare så skulle jag bli jätte glad, kan mycket väl tänka mig att åka 40 mil åt något håll, men där är nog gränsen.
Ha de gott allihopa, ett toppen forum detta!=)
/CarpeDiem

Sussilo

  • Gäst
SV: Söker afrikanska dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 17:22 »
Vad kul att du tänker skaffa getter  :)! Varför inte fundera på att samtidigt göra en insats för getter av en utrotningshotad allmogeras, t.ex. jämtgeten? Kolla på allmogegeten.se   ;).

CarpeDiem

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Söker afrikanska dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 09:35 »
Hej!
Jag tänkte börja med dvärggetter då jag har mest erfarenhet av dem på praktikplats. Men jag har även tänkt på dessa raser, och har som plan att utöka med någon av dessa raser senare. Men ska kolla upp länken du skicka=)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Söker afrikanska dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 26 maj-11 kl 22:03 »
Men jag har även tänkt på dessa raser, och har som plan att utöka med någon av dessa raser senare.

I så fall bör du låta bli att skaffa dvärggetter "först". Bevarande av utrotningshotade raser + annan ras = risk för korsning = mindre lyckat.
Har hittills inte hört någon som lyckats bygga en helt rymningssäker getinhägnad....  :P

CarpeDiem

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Söker afrikanska dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 28 maj-11 kl 21:33 »
I så fall bör du låta bli att skaffa dvärggetter "först". Bevarande av utrotningshotade raser + annan ras = risk för korsning = mindre lyckat.
Har hittills inte hört någon som lyckats bygga en helt rymningssäker getinhägnad....  :P

Så sant så sant...har tingat två dvärggetter, så det får bli endast dvärggetter då:) Kanske någon annan ras i framtiden när vi inte har dvärgetter:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser