Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan man rimma?  (läst 7895 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Hur länge kan man rimma?
« skrivet: 19 dec-16 kl 15:00 »
Ja hur länge kan fläsket ligga i saltlagen innan det blir skämt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-16 kl 16:58 »
Långt innan det blir skämt är det so stark saltat att det är oätligt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #2 skrivet: 21 dec-16 kl 12:23 »
Men det blir väl inte saltare om det ligger längre när det väl uppnått sin salthalt? Det kan ju aldrig bli saltare än lagen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #3 skrivet: 21 dec-16 kl 12:54 »
Men det blir väl inte saltare om det ligger längre när det väl uppnått sin salthalt? Det kan ju aldrig bli saltare än lagen.

Men lagen blir ju mer och mer salt över tiden också. För man rimmar väl inte i en sluten container?

MVH
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #4 skrivet: 21 dec-16 kl 15:40 »
Blir det lika salt som lagen, äter i alla fall inte jag.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-16 kl 23:41 »
Men lagen blir ju mer och mer salt över tiden också. För man rimmar väl inte i en sluten container?

MVH
Magnus

Kan du förklara det en gång till?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #6 skrivet: 22 dec-16 kl 01:43 »
Att det blir jättesalt stör inte mej.  ;D
Men det var mer hur många dagar/veckor det kan ligga innan det blir surt eller skämt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #7 skrivet: 22 dec-16 kl 08:18 »
Kan du förklara det en gång till?

Vatten avdunstar, men det gör inte salt. Så om du rimmar i en öppen behållare kommer lagen att bli saltare med tiden.

MVH
Magnus

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #8 skrivet: 22 dec-16 kl 14:34 »
Nåja, avdunstningen bör nog inte bli så stor att det påverkar i någon större mån. Inte under en rimlig rimningstid och om du har lock på kärlet och låter det stå kallt. Och det är i alla fall så jag låter det stå.

Svårt att svara på trådskaparens fråga, dock. Beror ju bl.a. på vid vilken temperatur en har allt. 3-4 veckor bör vara ok (tror jag) om en håller 10-12 grader. Men det kanske finns någon som provat i praktiken. Själv har jag inte rimmat längre än 2 veckor.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #9 skrivet: 22 dec-16 kl 14:36 »
Vatten avdunstar, men det gör inte salt. Så om du rimmar i en öppen behållare kommer lagen att bli saltare med tiden.

MVH
Magnus

Ok. I en öppen balja i ett svalt rum kommer lagen att öka från t.ex. 10% till 10,01% på några veckor.

I med två matskedar vatten så är det i balans igen!  :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #10 skrivet: 23 dec-16 kl 08:20 »
Ok. I en öppen balja i ett svalt rum kommer lagen att öka från t.ex. 10% till 10,01% på några veckor.

I med två matskedar vatten så är det i balans igen!  :)

Så talar en praktiker😁.

Mvh
Magnus

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #11 skrivet: 23 dec-16 kl 12:54 »
Efter en månad i lag så kan jag meddela att fläsket är jääävligt salt! Men jag älskar bittersalt fläsk så det funkar för mej  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #12 skrivet: 23 dec-16 kl 13:31 »
Jag hade saltfläsk i källaren i 8 månader och det var inga problem förutom lite mögel som flöt på ytan av lagen. Det fläsket var helt oätigt innan man vattnat ur det men då var det mycket salt i också  ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-17 kl 11:50 »
Jag håller på och rimmar nötbringa just nu i saltlage med nitritsalt tillagt, enligt den kalkylator jag använt ska det vara cirka 4-5 dagar, inte mer än en vecka.

Styckar i passliga bitar


I saltlagen, vänder dom dagligen:


Efter det är färdigt så ska den stå i rent kallt vatten, så är den redo för en "dry rub" (kryddmix) och sen ska allt rökas till rätt temperatur.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur länge kan man rimma?
« Svar #14 skrivet: 18 mar-17 kl 16:09 »
Bränner ur röken i väntan på årets första rökning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser