Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogegetter sökes  (läst 1715 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Allmogegetter sökes
« skrivet: 23 feb-05 kl 02:01 »
Hej!
Finns det fler allmogegetter (oförädlade lantrasgetter)kvar i landet än de restbestånd som i dag bevaras under arbetsnamnen göinge-, jämt- och lappget? Just nu pågår en "skallgång" från norra Värmland och Dalarna till Lappland. I södra Sverige har vi länge sökt fler rester av snapphanarnas och smålänningarnas gamla lantrasget men utan resuktat. Den lilla resten av s.k. göingegetter var nog den sista. Det är alltså inte förädlade mjölkgetter som ofta kallas lantrasgetter som vi hoppas kunna finna utan restbestånd av de ursprungliga allmogegetterna. Kanske har någon gammal getgumma eller getgubbe kvar en eller några getter vars rötter går tillbaka till någon gammal fäbodbesättning eller liknande. Har någon ett tips så är vi tacksamma för det, liksom om någon kan tänka sig att ta hand om några djur som kan räddas till eftervärlden. Det är Föreningen Allmogegeten och Gävleborgsläns Fäbodförening som håller i inventeringen, vilken sker jhelt ideellt, utan statligt stöd. Är någon förvånad över att staten fortfarande inte visar något intresse för en sådan sak? Jag är det inte - trots att kungen och Calle Bildt (tror jag att det var) skrev på Riokonventionen om bevarande av vår biologiska mångfald.  
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Garyu

  • Gäst
Re:Allmogegetter sökes
« Svar #1 skrivet: 24 mar-05 kl 18:29 »
Det kanske inte har så mycket med ditt inlägg att göra, men jag måste bara få säga att jag tycker allmogegeten är helt underbar. Om jag bara inte bodde i lägenhet hade jag garanterat försökt få tag i ett antal och avlat fram en egen flock. (eller hur man säger)

Finns det någon hemsida för er förening som man kan bokmärka för framtiden? Kan ju vara bra att ha.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Allmogegetter sökes
« Svar #2 skrivet: 28 mar-05 kl 10:47 »
Du hittar adresser till lantrasföreningar (Bl.a. Föreningen Allmogegeten) på www.alternativ.nu/lantrasforum

 :)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser