Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getraser  (läst 4761 gånger)

elmik

  • Gäst
Getraser
« skrivet: 27 jul-07 kl 20:39 »
Hej jag funderar på att skaffa getter vilka eller vilken sort är den bästa nybörjarrasen ??? ::) :D

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Getraser
« Svar #1 skrivet: 28 jul-07 kl 17:50 »
Vilken du vill.
Fördelen med dvärgar är att de är små (även i maten) och de kräver inte mycket utrymme.
Men annars är de nog alla lika lämpliga för en nybörjare.

elmik

  • Gäst
Re:Getraser
« Svar #2 skrivet: 28 jul-07 kl 18:12 »
Tack för svaret som det känns nu blir det nog små getter finns det bara en sort av minigetter dvs afrikanska  minigetter eller har jag missat någon sort  ??? :D ;) ???

elmik

  • Gäst
Re:Getraser
« Svar #3 skrivet: 28 jul-07 kl 18:17 »
Hej igen jag glömde fråga vad en get eller bock kostar alltså en dvärg och hur mycket hö och annat foder dom ska ha per dag är dom rymningsbenägna eller beror det kanske på individen  ??? ???

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Getraser
« Svar #4 skrivet: 28 jul-07 kl 19:58 »
Det finns bara afrikanska dvärggetter. Men man kan trilla över olika varianter av dem.
Pris är så olika men upp till 1.000:- / djur.
Info om foder till dvärgarna hittar du på min hemsida: www.goskottafarm.dinstudio.se
« Senast ändrad: 28 jul-07 kl 19:58 av Gôskottan farm aka. Balbina »

elmik

  • Gäst
Re:Getraser
« Svar #5 skrivet: 29 jul-07 kl 14:51 »
Hej tack för svar jag har läst på din hemsida där fanns mycket matnyttigt, jag har tänkt skaffa till våren vet du eller någon annan om det finns någon uppfödare i närheten av Strängnäs  ??? ;D ;)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Getraser
« Svar #6 skrivet: 29 jul-07 kl 23:48 »
Har varit sugen på getter av och till länge men efter några dagar på Furuvik med massor av kel med getterna där är jag såld!

Det vi är sugna på är dvärggetter. Där på Furuvik sa en av skötarna att de hade några rasrena dvärggetter men att de andra var blandade med andra raser. De valde därför att kalla dem för "parkgetter". Det jag undrar är hur vanligt detta är? Alltså att folk skriver dvärggetter i en annons men att det sedan inte är rasrena? Det finns ju lite annonser på blocket tex med väldigt skiftande pris. Kan detta bero på att vissa inte är rasrena? Mna börjar ju fundera. Är det nå'n här som har nå'n uttfattning om det är vanligt/ovanligt med rasrena dvärggetter runt om i landet?
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Getraser
« Svar #7 skrivet: 30 jul-07 kl 17:47 »
Det är tyvärr väldigt vanligt med icke renrasiga dvärgar. Så jag tycker att du ska kontakta en seriös uppfödare som lämnar med ett härstammningsintyg för att du ska veta att du har fått rasrena djur.
Dvärggetsförening för att underlätta för köpare och uppfödare är i planeringsstadiet.

elmik

  • Gäst
Re:Getraser
« Svar #8 skrivet: 30 jul-07 kl 18:59 »
Kan man ha en dvärg och en stor get tillsammans ? Jag såg på tv en så pass stor get som man kunde köra med vagn finns det så stora getter i Sverige och isåfall vad är det för ras ? ::)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Getraser
« Svar #9 skrivet: 31 jul-07 kl 14:55 »
Att låta getter dra vagnar eller kälkar är ett gammalt knep.
De orkar inga tunga lass men mer än man tror.
En bock är i regel starkare än en get.
Göingeget eller Jämtget går bra (bocken, alltså.)
En bra sele (Dragloka för hund) finns på Börjes i Tingsryd för under 300:-.
Den behöver dock kompleteras med däckel, däckeljord och bukjord + ev baksele.
Bäst blir det för bocken om det finns både draglinor och skaklar vilka bör vara sammanfogade med varandra via en båge som går fritt över bockens rygg. Här slutar jag och hänvisar till tråden: "Att köra med getter." på detta forum.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser