Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaxmott  (läst 1667 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
vaxmott
« skrivet: 24 aug-19 kl 14:05 »
Jag har fått vaxmott i ett par ramar som skall smältas så det var upplagt för ett litet test för att få stopp på angreppet.
Det mest uppenbara är att smälta ramarna eller frysa dom men då skall man ha både tid eller plats.
Ättika har man hört att det skall mota/ döda vaxmott, nu hat ramarna stått förslutna med 60 % ättika på en genomblöt wettex trasa som ligger på en grund bricka, resultatet efter en vecka är att larverna lever och frodas precis bredvid ättikan så det fungerar uppenbarligen inte.
Frågan som uppstår är om ättikan endast motar det fullt utvecklade mottet men inte biter på larverna.
Myrsyra fungerar inte för det har jag testat tidigare.

Nu när jag kan testa under kontrollerade former, är det någon som har ett tips eller förslag på vad jag skall testa innan jag smälter om vaxet?
Kravet är att ramar och vax skall vara användbart i biodling efteråt utan bieffekter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: vaxmott
« Svar #1 skrivet: 24 aug-19 kl 14:20 »
Men är det inte smidigast med värme? Motten dör väl vid 50-55 grader, och då har inte ens vaxet börjat smälta.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: vaxmott
« Svar #2 skrivet: 24 aug-19 kl 14:28 »
Bra förslag det skall testas, vill gärna hitta något som fungerar om man har 10-30 lådor som är infekterade och man vill rädda vaxkakorna så bara kom med förslag.

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: vaxmott
« Svar #3 skrivet: 19 okt-19 kl 21:29 »
Ättiksyra tar bara död på äggen. Larverna får man plocka bort för hand. Eller frysa ramarna.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: vaxmott
« Svar #4 skrivet: 19 okt-19 kl 23:06 »
Jag vet nu.
4 dl 60% ättika och 0,5 dl 85% myrsyra i en sopsäck med infekterade ramar som legat i sommarsolen så att ramarna klibbat ihop, det bromsade larverna men dom levde men var lite sega/ slöa, smälte ner skiten och köper mig en beg frysbox på blocket för framtida behandling och förvaring av överblivet vinterfoder och ymp.
« Senast ändrad: 19 okt-19 kl 23:14 av hofboss »

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: vaxmott
« Svar #5 skrivet: 21 okt-19 kl 15:25 »
Har ett angrepp av vaxmott startat så är det bara frysbox som hjälper, såvida det inte nalkas en vinter alldeles runt hörnet.

Att förvara överblivet foder eller ymp i frys har jag aldrig hört talas om. Vad skulle syftet vara då?  När det gäller kristallasionsprocessen i honung från våra nordliga breddgrader så upphör inte denna ens i minusgrader.... Att starta en ny levande ymp inför varje tappningstillfälle torde vara smidigare?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: vaxmott
« Svar #6 skrivet: 25 okt-19 kl 14:11 »
Jag har märkt att nån ram jag fryst så har vaxet spruckit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 5 användare
peterm, xaelanar, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser