Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polsk arbetskraft  (läst 31921 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #80 skrivet: 20 jul-11 kl 10:07 »
Att styra sin egen arbetstid arbetsinsats och på så sätt reglera sin lön borde vara en mänsklig rättighet. Så var det -68-85 när jag hade anställning. Men visst fick man ibland själv leta upp utomproduktions-jobben och förhandla om lönen.
Att vara fackligt ansluten hade slagit hål på både arbetstiden och ersättningen.

På många ställen tror jag det skulle fungera än idag, ja, inte inom Ofantliga Sektorn förståss. Men de flesta företag ska  ha gräsmattor klippta, fönsterkarmar målade, producerat det som inte ryms inom produktionstid, skithus skurade, papperskorgar tömda, .......... men sånt kanske bara polacker vill utföra?

Min son var anställd på ett av sveriges största företag/arbetsplats med tjänstledighet för universitet-studier i 3 år. När något montage gått snett på dagen ringdes han in för att räta till det hela utom ord. arbetstid. Tidvis jobbade han på linan 6 tim. varje Söndag. Ersättningen var det inget fel på och han har inga studieskulder.
« Senast ändrad: 20 jul-11 kl 10:16 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lejf

  • Inlägg: 56
    • Östergötland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #81 skrivet: 20 jul-11 kl 10:21 »
1. Alternativ.nu - praktisk kunskap om självhushållning
2. ???
3. Polsk arbetskraft
:o

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #82 skrivet: 21 jul-11 kl 22:11 »
farsan såg att kommunisten på hans jobb hade en hundring...Ge mig 50spänn sa han åt honom..vi ska väl dela lika?sann kommunist som du är.. men den gubben gick inte..tydligen bara övriga människors pengar de ska ha del av :P
Tack för det citatet, exakt så är det ju också!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #83 skrivet: 22 jul-11 kl 11:17 »
Polsk arbetskraft är ju ingen större nyhet i lantbruket. Nyheten är kanske att de numera betalas vitt? För en trettio år sedan när jag var i bär- och fruktplockarålder så var svenskarna i jordgubbslanden lätträknade numera finns det inga svenska ungdomar alls som plockar. För det är för jobbigt och dåligt betalt och de får pengar av föräldrarna i alla fall. När jag plockade äpplen en säsong efter gymnasiet minns jag en dam som blivit ditskickad av arbetsförmedlingen. Men, hon slutade efter ett par dar eftersom hon fick mer pengar från a-kassan om hon gick hemma än för att plocka äpplen. Samtidigt slapp hon ju anstränga sig.   ::)

En annan märklig sak med svenskar är att det ofta finns en ovilja att arbeta.Jag jobbade tidigare i industrin. På det företaget anställde man hellre människor med utländsk bakgrund för de jobbade bättre och ställde -alltid- upp om det behövdes jobbas extra. T ex köra extraskift på helger. Frågade man om de kunde jobba extra till helgen så fick man svaret javisst, frågade man en svensk samma sak så svarade de, nä tror inte det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #84 skrivet: 22 jul-11 kl 18:26 »
Polsk arbetskraft är ju ingen större nyhet i lantbruket. Nyheten är kanske att de numera betalas vitt? För en trettio år sedan när jag var i bär- och fruktplockarålder så var svenskarna i jordgubbslanden lätträknade numera finns det inga svenska ungdomar alls som plockar.
Menar du att det fanns mängder med polska bärplockare här för trettio år sedan? Jag trodde järnridån fortfarande bar benstark på den tiden

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #85 skrivet: 22 jul-11 kl 22:10 »
Menar du att det fanns mängder med polska bärplockare här för trettio år sedan? Jag trodde järnridån fortfarande bar benstark på den tiden

Ja, här i Blekinge fanns det gott om polska bärplockare/lantarbetare redan innan järnridån föll.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

pålle

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #86 skrivet: 23 jul-11 kl 00:57 »
Det finns väll ingen som vill ha mindre inkomster, men många som kanske kan tänka sig lägre inkomst om de får mer fritid. Men att jobba annat än heltid är tabu i många brancher. Nej, inte inom kommunen, men på vanliga mansdominerade arbetsplatser som hantverksyrken, verkstad, åkeri och så vidare.
Vet inte men dom tonerna hörde ja inte på Toyota Göteborg där värka  all nöjda  utom facket vad ja för stått .

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #87 skrivet: 23 jul-11 kl 08:05 »
Ja, här i Blekinge fanns det gott om polska bärplockare/lantarbetare redan innan järnridån föll.
Jag har bott här i WhereMountain sen 1986 och det har alltid funnits ungefär lika mycket polacker här hela tiden, men lite mera dolt förr efterssom en del var här illegalt.

En skillnad är iofs att på åttiotalet så kostade en polack ca tio spänn i timmen, nu är timlönen normalt mellan 40 och 60 spänn :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #88 skrivet: 23 jul-11 kl 09:45 »
Vet inte men dom tonerna hörde ja inte på Toyota Göteborg där värka  all nöjda  utom facket vad ja för stått .

Är väl så det brukar vara. Därför var jag som anställd fackansluten bara c:a 1 år av 16. Nu som då var funktionärer på låg nivå tvungna att bekräfta sitt eget berättigande.
Senare, som arbetsgivare bad jag springchasar och kontorister ordagrant: "Dra åt h..........:e förb.....e människoj....l! Måste jag ringa hem till G.B. nu igen?"  Det behövde jag aldrig efter att han varit här med lokalradion......... ;D
I facket liksom många andra organisationer måste man upp på en tillräckligt hög nivå, för att hitta någon som kan/vill/vågar säga annat än NEJ. Vår gamla gatuchef t. ex., han sa NEJ när jag sa hej!

För en gång skull  ;D håller jag med pålle. Ofta är det funktionärer på för låg nivå som stökar till det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #89 skrivet: 27 jul-11 kl 08:14 »
Citera
För en gång skull  ;D håller jag med pålle. Ofta är det funktionärer på för låg nivå som stökar till det.
Håller med. På tekniska kontoret i Norrköping bestämde facket (och drev igenom) att brunnslocken
till alla gamla enskilda avlopp var för tunga. Mitt lock hade legat där i över femtio år och inte varit för tungt dittills, men nu var det för tungt så man var tvungen att byta. Jag blev vansinnig och ringde kontoret men dom var bakbundna, Facket hade gått i skyttegraven om frågan. Det märkliga var att man blev rekommenderar en firma, och endast 1! firma i Söderköping där man kunde köpa nytt lock. Undra vems svåger som hade den firman? På den tiden kände jag folk på renhållningen i Nyköping, på andra sidan kommungränsen alltså. Dom bara skrattade och undrade varför man helt plötsligt inte kunde flytta lock som man hade flyttat på i femtio år utan problem....Ja se facket och dess småpåvar.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #90 skrivet: 29 jul-11 kl 10:42 »
Undrar vilken lön man har tänkt betala i den här annonsen.

http://forum.biodlingsforetagarna.nu/forum.html

Logi och gott humör ingår i lönen. Hur värderas det goda humöret tro?

Jonas40

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #91 skrivet: 10 mar-15 kl 12:39 »
Jag funderar på vart man ska vända sig när man vill anlita polska arbetskraft.
Jag driver en bilverkstad och jag vet att det finns många duktiga mekaniker i polen.
Och jag skulle gärna vilja att någon kunde lite svenska som skulle kunna ha dialog med kunder.

Heike Tlatlik

  • Inlägg: 1
SV: Inge polsk arbetskraft detta år!
« Svar #92 skrivet: 21 mar-20 kl 10:43 »
Nu har vi året 2020 och pga Coronakrisen kommer inga polska eller baltiska arbetskrafter till Sverige.
Jag hittade diskussionen här om timlönen, lite äldre dock.
Var hittar jag information vilken timlön t.ex. en jordgubbsplockare vanligtsvis får?


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #93 skrivet: 21 mar-20 kl 17:17 »
Dom jobbar väl på ackord? För betalt per liter jordgubbar dom hinner med.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #94 skrivet: 21 mar-20 kl 18:43 »
Det handlar oftast om ackordslön och snittet 2019 var 21000 i månaden. Det alltså i ärliga pengar. branschen är ju full av oseriösa aktörer och många jobbar svart. nu lär det bli intressant i fall viruset håller på framåt sommaren och gränserna är stängda. vem plockar de svenska bären? kanske de som nu permitteras? Min rygg är ju paj annars hade det varit ett alternativ till att dryga ut pensionen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #95 skrivet: 21 mar-20 kl 19:13 »
Det handlar oftast om ackordslön och snittet 2019 var 21000 i månaden. Det alltså i ärliga pengar. branschen är ju full av oseriösa aktörer och många jobbar svart. nu lär det bli intressant i fall viruset håller på framåt sommaren och gränserna är stängda. vem plockar de svenska bären? kanske de som nu permitteras? Min rygg är ju paj annars hade det varit ett alternativ till att dryga ut pensionen.

Läste nånstans att de behövde folk nu för att förbereda och osäkerheten om att de som plockar kan komma, gör att det kanske inte blir något i år.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #96 skrivet: 21 mar-20 kl 20:31 »
Min lokala jordgubbsodling hade vitryska plockare, vi får väl se om det blir något med det i år. I värsta fall har vi ju hundratusentals arbetslösa här i landet som vi kunde tvinga ut på knä i jordgubbslanden.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #97 skrivet: 21 mar-20 kl 20:55 »
Min lokala jordgubbsodling hade vitryska plockare, vi får väl se om det blir något med det i år. I värsta fall har vi ju hundratusentals arbetslösa här i landet som vi kunde tvinga ut på knä i jordgubbslanden.

Ja tänk att se SAS-piloterna plocka bär...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser