Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Myndigheterna sköt friska kor "  (läst 8142 gånger)

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #20 skrivet: 24 sep-10 kl 09:54 »
Usch, tänk att det finns en massa djur som står inne någonstans och blir misskötta.. :'(

(Är det så att vet utbildningen ger sådana kunskaper att man på håll och så snabbt kan avfärda att djuren ska kunna tämjas..?  :P)

anne-lie50

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #21 skrivet: 24 sep-10 kl 10:07 »
om vissa av korna var märkta, så kan man absolut spåra ägaren, men tydligen inte till dessa kor. Det är mycket märkligt, vad hade de egentligen för lappar i öronen?

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #22 skrivet: 24 sep-10 kl 10:13 »
.Om dom märkta skulle gått att slakta till mat vet jag ej .Dom övriga måste avlivas .Sättet att avliva kan diskuteras ,skulle man fångat dom med grindar skulle det enda realistiska varit att skuta dom på plats och skickat dom med kadaverbilen .Skulle man använt bedövningspilar har det blivit slaktkarens skulle jag tro på dom märkta om dom gåttt att slakta, dom övriga skulle i alla fall ha måsta skjutits direkt i alla fall .Om man levandefångat och tänkt att provta har det blivit orealistiskt dyrt om det ens varit möjligt . Om märkena varit eu märken har det gått att spåra äg till nummret sen beror det på om rapporteringen gjorts korrekt ,Jag förutsätter att det gjorts försök att spåra äg .

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #23 skrivet: 24 sep-10 kl 10:20 »
.Om dom märkta skulle gått att slakta till mat vet jag ej .Dom övriga måste avlivas .Sättet att avliva kan diskuteras ,skulle man fångat dom med grindar skulle det enda realistiska varit att skuta dom på plats och skickat dom med kadaverbilen .Skulle man använt bedövningspilar har det blivit slaktkarens skulle jag tro på dom märkta om dom gåttt att slakta, dom övriga skulle i alla fall ha måsta skjutits direkt i alla fall .Om man levandefångat och tänkt att provta har det blivit orealistiskt dyrt om det ens varit möjligt . Om märkena varit eu märken har det gått att spåra äg till nummret sen beror det på om rapporteringen gjorts korrekt ,Jag förutsätter att det gjorts försök att spåra äg .
Ja skulle då appså lut inte förutsätta något vadet gäller myndigheter dom trampar i klaveret alltsomoftast

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #24 skrivet: 24 sep-10 kl 10:57 »
Det är klart bedövningspilarna är giftiga, varför skulle djuren annars tuppa av? Och en pil som innehåller en dos stor nog att söva en ko skulle säkert vara farlig för ett mindre djur, kanske en människa.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #25 skrivet: 24 sep-10 kl 11:04 »
Ska jag vara ärlig, så tycker jag att det är dumheter att göra på detta sättet. För 25 år sedan var inga djur märkta på det sätt som är idag och gick till livsmedelsproduktion.
Jag ser inte detta på något annat sätt än att myndigheten vill kontrollera och fakturera. Det var rätt säkert inget fel på djuren och med lite extra veterinärbesiktning, kunde dom säkert använts istället för att bara kasserats

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #26 skrivet: 24 sep-10 kl 12:09 »
Visst är det dumheter men eu reglerna måste följas, skulle tro att avlivning var det enda realistiska vägen att gå om inte annnat av ekonomiska skäl .Avlivnings trådar på andra forum brukar röra upp våldsamma känslor så även här.

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #27 skrivet: 24 sep-10 kl 12:13 »
Visst är det dumheter men eu reglerna måste följas, skulle tro att avlivning var det enda realistiska vägen att gå om inte annnat av ekonomiska skäl .Avlivnings trådar på andra forum brukar röra upp våldsamma känslor så även här.
Ja då är det bara ytterligare bevis på att vi bör urträda ur eu

anne-lie50

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #28 skrivet: 24 sep-10 kl 15:09 »
skulle tro att de inte kunde komma så nära så de kunde se vad det var för nummer på öronlappen, deras metoder med skygga djur är ju inte den bästa, o hade de nu gått så länge för sig själva så vore väl en finne på rumpan vara det värsta de drogs med, OCH kan man kosta på vargarna så mycket så kan väl några kossor oxå få lite omvårdnad o inte bara kasseras som skit  >:D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #29 skrivet: 24 sep-10 kl 15:32 »
Den här historien gör mig illamående. Stackars kreatur...speciellt om det nu är sant om den lilla kalven.
Stelbent byråkrati, som vanligt...det verkar som att svenska myndigheter ska göra sig ett namn av att alltid följa EU:s direktiv, in absurdum.
Att försöka fånga in djur som inte känner en är alltid svårt, och vet en inte det kanske en ska söka sig en annan karriär än veterinär.
Brist på öronmärkning har aldrig orsakat någon smitta, däremot talrika djurförflyttningar över stora avstånd och stordrift.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #30 skrivet: 24 sep-10 kl 15:35 »
kikare används ofta .Den typen av djur finner oftast ingen köpare så slakt hade ändå blivit lösningen . Att man lägger åt helvete för mycket pengar på vargen håller jag med om.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #31 skrivet: 24 sep-10 kl 15:54 »
 Om man bortser ifrån EUs märkningsregler osv, för dom har vi ju tackat ja till genom en demokratisk folkomröstning :-\, så kan jag inte inse riktigt hur myndigheterna skulle ha kunnat agera så mycket annorlunda egentligen.
Det är alltså djur som man inte kunnat hitta ägaren till på över ett år och jag skulle kunna tänka mig att det beror på att ägaren hållit sig undan delgivningar osv eftersom djuren var märkta så är det ju en enkel sak att på hela den här tiden kolla upp öronnumren, det borde väl dom matande grannarna kunna ha gjort om inte annat? Utan det är nog så att ingen ägare har kunnat nås...
 När djuren varit övergivna så länge så är det väl inte konstigt att länsstyrelsen måste göra något? Om ingen annan träder fram och tar på sig ansvaret för djurens skötsel så faller det väl antagligen på Länsstyrelsen som det gör i andra Djurskyddsfrågor... Jag skulle bli ännu mer arg om media gjorde stora rubriker av att Länsstyrelsen lät en massa kreatur gå vind för våg och ev. matas av snälla grannar (för det finns ju inga garantier för att dom fortsätter med det i alla tider) än att man avlivat dom, döda djur far inte illa...
 Nordtravarens förslag med fålla och inmatning är antagligen det mest realistiska, men hur matar man in djur som fortfarande har tillgång på bete? Vi har lösdrifts dikor och det är inte alla djur i  flocken som är helt handtama och man går inte ut och tar en ko bara sådär på betet, långa linor eller vad det var man skrev om i artikeln skulle i alla fall inte fungera på våra trots att dom inte är förvildade, dom är bara inte vana att sitta fast... Vi jobbar mycket med att våra kor ska vara bekväma med sin fångstfålla, dom får alltid gå igenom den för att komma till vatten och salt/mineraler tex, i fållan finns en gång med "behandlingsutrymme" den får dom också gå igenom ibland för att den inte ska vara skrämmande när den väl används.
 Det är inte bara att sätta ut en fålla och tro att djuren snällt går in där och att föreslå Cowboys med lasso är nästan horribelt >:(  Ett djur som aldrig har suttit fast skulle förmodligen bli Mycket stressat av att först jagas med häst och sen snaras med lasso, allt för att det sedan bara ska avlivas, hur tänker ni ???
 Det humanaste är väl att skjuta dom på plats så dom slipper stress när avlivning ändå var det enda alternativet?
 Jag tycker som Nordtravare att det är lite av storm i ett vattenglas... Det är hur många djur som helst som avlivas/slaktas i Sverige varenda dag, men just dom här stackars kossorna som har en usel ägare ska inte få avlivas?
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #32 skrivet: 24 sep-10 kl 17:01 »
Mycket bra inlägg i debatten Charlotte.

Det ÄR ju faktiskt "sen försvunna" ägaren som är ansvarig för denna soppa i slutänden !
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #33 skrivet: 24 sep-10 kl 17:43 »
Om man bortser ifrån EUs märkningsregler osv, för dom har vi ju tackat ja till genom en demokratisk folkomröstning :-\, så kan jag inte inse riktigt hur myndigheterna skulle ha kunnat agera så mycket annorlunda egentligen.
Det är alltså djur som man inte kunnat hitta ägaren till på över ett år och jag skulle kunna tänka mig att det beror på att ägaren hållit sig undan delgivningar osv eftersom djuren var märkta så är det ju en enkel sak att på hela den här tiden kolla upp öronnumren, det borde väl dom matande grannarna kunna ha gjort om inte annat? Utan det är nog så att ingen ägare har kunnat nås...
 När djuren varit övergivna så länge så är det väl inte konstigt att länsstyrelsen måste göra något? Om ingen annan träder fram och tar på sig ansvaret för djurens skötsel så faller det väl antagligen på Länsstyrelsen som det gör i andra Djurskyddsfrågor... Jag skulle bli ännu mer arg om media gjorde stora rubriker av att Länsstyrelsen lät en massa kreatur gå vind för våg och ev. matas av snälla grannar (för det finns ju inga garantier för att dom fortsätter med det i alla tider) än att man avlivat dom, döda djur far inte illa...
 Nordtravarens förslag med fålla och inmatning är antagligen det mest realistiska, men hur matar man in djur som fortfarande har tillgång på bete? Vi har lösdrifts dikor och det är inte alla djur i  flocken som är helt handtama och man går inte ut och tar en ko bara sådär på betet, långa linor eller vad det var man skrev om i artikeln skulle i alla fall inte fungera på våra trots att dom inte är förvildade, dom är bara inte vana att sitta fast... Vi jobbar mycket med att våra kor ska vara bekväma med sin fångstfålla, dom får alltid gå igenom den för att komma till vatten och salt/mineraler tex, i fållan finns en gång med "behandlingsutrymme" den får dom också gå igenom ibland för att den inte ska vara skrämmande när den väl används.
 Det är inte bara att sätta ut en fålla och tro att djuren snällt går in där och att föreslå Cowboys med lasso är nästan horribelt >:(  Ett djur som aldrig har suttit fast skulle förmodligen bli Mycket stressat av att först jagas med häst och sen snaras med lasso, allt för att det sedan bara ska avlivas, hur tänker ni ???
 Det humanaste är väl att skjuta dom på plats så dom slipper stress när avlivning ändå var det enda alternativet?
 Jag tycker som Nordtravare att det är lite av storm i ett vattenglas... Det är hur många djur som helst som avlivas/slaktas i Sverige varenda dag, men just dom här stackars kossorna som har en usel ägare ska inte få avlivas?
                                          Mvh
                                      Charlotte
Går alldeles utmärkt att driva kreatur med häst utan lasso det är nämligen hästen so m styr och vallar dom precis som hunden  fast något mera distinkt trojan så det där med lasso är inte ens nöd vändigt

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #34 skrivet: 24 sep-10 kl 17:53 »
Önskar att jag kunnat skriva och uttrycka mig som charlotte .Hennes inlägg är ungefär vad jag ville säga dock är jag lite mer provoserande .många av inläggen är alltför orealistiskt naiva och känslomässiga.Okunskapen om djurhantering lyser också igenom .Pålle  jag skulle tro att det vore som att hundvalla oinvallade djur .Och om det gått skulle dom ändå ha måst skjutas .Såvitt jag kan se gjorde myndigheterna det mest realistiska av en given förutsättning.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #35 skrivet: 24 sep-10 kl 17:56 »
Jag har för övrigt över 40 års erfarenhet av att hantera nöt så jag anser att jag vet vad jag pratar om.

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #36 skrivet: 24 sep-10 kl 17:59 »
Önskar att jag kunnat skriva och uttrycka mig som charlotte .Hennes inlägg är ungefär vad jag ville säga dock är jag lite mer provoserande .många av inläggen är alltför orealistiskt naiva och känslomässiga.Okunskapen om djurhantering lyser också igenom .Pålle  jag skulle tro att det vore som att hundvalla oinvallade djur .Och om det gått skulle dom ändå ha måst skjutas .Såvitt jag kan se gjorde myndigheterna det mest realistiska av en given förutsättning.
Det har ja  ingen åsikt om hur vida myndigheten gjorde rätt eller fel   men att det går alldeles utmärkt att valla bara med häst det vet ja med säkerhet men det vill säga att hästarna kan det hela ville bara belysa att det finns andra metoder  inge anat
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 22:57 av pålle »

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #37 skrivet: 24 sep-10 kl 22:55 »
instämmer helt med charlotte. Jag har viss erfarenhet av att ta hand om "förvildade"djur och det är ett elände. Dom är mycket misstänksamma och därför extremt svåra att hantera. Dessutom har dom en förmåga att få med hela flocken på sina upptåg.
Estetiken framför allt

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #38 skrivet: 25 sep-10 kl 08:29 »
Nu spekulerar vi mest... Grannarna som tagit hand om dem menar att de var hanterbara och att de kunde ha samlat in dem om det behövts, enligt uttalanden i artiklarna. Men, men...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #39 skrivet: 25 sep-10 kl 09:44 »
Nu spekulerar vi mest... Grannarna som tagit hand om dem menar att de var hanterbara och att de kunde ha samlat in dem om det behövts, enligt uttalanden i artiklarna. Men, men...

Men fakta kvarstår.
OM ägaren tagit sitt ansvar hade detta inte behövt hända, skyll inte på myndighetrana för att nån struntat i sina åtaganden.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 6 användare (1 dolda)
Högnemobon, Sebastian Berggren, wazi, LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser