Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Myndigheterna sköt friska kor "  (läst 8141 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
"Myndigheterna sköt friska kor "
« skrivet: 23 sep-10 kl 10:31 »
http://www.smabrukaren.se/website/S000C34CA

Citera
Drygt tio år efter skotten i Ljungskile lät länsstyrelsen i Skåne under helgen skjuta 17 fullt friska kor och kalvar som saknar öronmärken och ägare.

De omärkta djuren hade gått ute i en hage utanför Svedela, några mil sydöst om Malmö, sedan förra året. Eftersom länsstyrelsen inte lyckats ta reda på vem som äger dem beslutade den för en månad sedan att djuren skulle omhändertas.
Men när personal i fredag kom till hagen i Börringe med lastbil, fångstgrindar och containrar flydde flocken, skriver Skånskan. Därför fattade länsveterinär Charlotta Kamaterou beslutet att avliva djuren.
– Det här rör sig om en djurägare som struntat i sina djur och låtit dem bli ohanterbara. Det omöjliggör att någon annan djurägare ska kunna ta över. Det gick inte ens att fånga in djuren, säger hon till tidningen.

Sköts i hagen
I helgen sattes därför jägare in som sköt djuren i hagen, även kalvarna där den minsta inte var mer än en månad gammal.
Beslutet har lett till en storm av protester från privatpersoner, som inte förstår varför man avlivar fullt friska djur.
Charlotte Kamaterou framhåller att omärkta djur aldrig får komma in i livsmedelskedjan eftersom deras smittostatus är okänd. Det slår EU:s regler fast.
Men kanske djuren hade varit mindre "förvildade" om man gått smidigare till väga i försöket att fånga in dem, anser många. Sedan kunde deras smittostatus ha kunnat kontrolleras och djuren överföras till annan besättning.
Charlotte Kamaterou säger dock att reglerna kräver nödslakt och destruktion.

Verket sköt kor
I oktober 1999 beslutade Jordbruksverket att avliva sex fullt friska kor i Ljungskile för att lantbrukaren vägrade att märka dem med de gula öronbrickorna. Djuren sköts i lagården och hagen.
Det JO-anmäldes och Justiteombudsmannen konstaterade att verket gjorde fel när de lät skjuta djuren på gården. Avlivningen i sig tog JO inte ställning till.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #1 skrivet: 23 sep-10 kl 10:37 »

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #2 skrivet: 23 sep-10 kl 10:46 »
Mer om detta här:

http://www.skanskan.se/article/20100803/SVEDALA/708039909
  Ett bra till fälle att anlita svenska cowboysarse och se  om det kunnat fungera .

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #3 skrivet: 23 sep-10 kl 10:52 »
det är förjävligt. det hade gått att fånga in dem om man använt  hjärnan, isolera dem på en gård och testa dem, man behöver inte skjuta dem på detta viset, men jag antar att länsstyrelsen bara ville av med problemet, typiskt, och nu läste jag att folk sett en ensam kalv springa kvar i hagen, stackarn.....  vem fan får egentligen bli inspektör...... måste man inte ha hjärnceller för det yrket....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #4 skrivet: 23 sep-10 kl 13:21 »
Länsstyrelsen kanske inte har någon gård att "trolla" fram för att hålla djuren i karantän och sen ska någon sköta dom ! Vem?
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

regnpipan

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #5 skrivet: 23 sep-10 kl 13:25 »
Det fördjävliga tycker faktiskt jag framför allt är folk som inte har vett på att ta hand om sina djur utan skiter i sitt ansvar och bara lämnar dem (då spelar det ingen roll om det är kor eller mindre djur). I detta fall var det tydligen åtminstone i en hage. Men jag vet flera som släppt djur rätt ut i skogen när de inte längre förmått ta hand om dem. Så vansinnigt oansvarigt!

Djävla sätt!

(Och ja, jag har deltagit i omhändertagandet av medvetet utsläppta helt förvildade får. Vi lyckades ta de flesta men en handfull förvildade stackare dog av svält i vintras)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #6 skrivet: 23 sep-10 kl 13:56 »
Ja, man undrar ju vad som har hänt här.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #7 skrivet: 23 sep-10 kl 14:10 »
Ja, man undrar ju vad som har hänt här.
Det som hänt är säkerligen att man valde en snabb och billig lösning. Sen om det var rätt eller fel, det kan man inte uttala sig om utan att ha sett djuren

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #8 skrivet: 23 sep-10 kl 16:39 »
De korna som blev skjutna i Ljungskile, är ett av exemplen på djurskyddsinspektörers övergrepp gentemot folk och fä, som tas upp i boken nedan.
Jag citerar mig själv från "Hästmannen i svårigheter" tråden.
Citera
Det finns en bok som heter "Djurskyddslag för vem?"
Den handlar om just detta märkliga att sila mygg men svälja elefanter.
Hästmannen blir kritiserad. Hönsburar och grisfabriker består.
Författare till boken är:
Anders Thelin, Per Michanek, Lars-Ola Borglid.
Deras bildning/profesion ärLäkare med doktor. forskare på lantbrukares hälsa och yrkessjukdomar. Veterinär, vet doktor, undervisat på SLU. Journalist worldwide, utrikesreporter Rapport, TV2, redaktör på Aktuellt.
Boken har som underrubrik: Vi har avlivat din häst.Den ligger under presenningen.
Det som de i boken visar på, är att djurskyddslagen INTE gör det bättre för djuren. I flera fall dessutom rent myndighetsmissbruk från djurskyddsinspektörernas sida
.
« Senast ändrad: 23 sep-10 kl 20:32 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #9 skrivet: 23 sep-10 kl 16:57 »
Citera
Det som hänt är säkerligen att man valde en snabb och billig lösning. Sen om det var rätt eller fel, det kan man inte uttala sig om utan att ha sett djuren

Instämmer!

Citera
och nu läste jag att folk sett en ensam kalv springa kvar i hagen, stackarn..... 

Var läste du det?


gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #10 skrivet: 23 sep-10 kl 20:21 »
skånskan, om man ser vilja länkar som finns, eller ja flera artiklar så är senaste nya att folk sett en ensam kalv springa runt i hagen....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #11 skrivet: 23 sep-10 kl 20:46 »
Visst är det beklämmande att inspektörerna är korta i huvudet, men ännu mer beklämmande att djurägaren är kort i huvudet  >:D! Hade den som ansvarade för djuren tryckt i öronbrickor o haft djuren registrerade hade detta aldrig inträffat.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #12 skrivet: 24 sep-10 kl 06:50 »
Jag tycker nog inte att en dumhet försvarar en annan dumhet.
Hur som helst så är historien märklig och sorglig.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #13 skrivet: 24 sep-10 kl 06:53 »
Citera
BÖRRINGE. Enligt uppgift sköts inte alla övergivna nötkreatur i Börringetrakten i fredags. Flera personer har sett en ensam kalv gå kvar i området. Kritik riktas också mot att ledarkon sköts först vilket gjorde att övriga djur blev rädda.

De övergivna korna som i mer än ett års tid gått i en hage nära Havgårdssjön engagerar många. Tidningen har fått ta emot många samtal och många har också kommenterat artiklarna på webben. Nu kommer det nya uppgifter om vad som egentligen hände i fredags när djuren skulle fångas in vilket alltså inte gick. Länsstyrelsen meddelade att samtliga djur i besättningen, totalt 17 stycken, hade skjutits på plats. Tidningen har pratat med flera personer som följt djuren på nära håll. Flera uppger att de sett att en kalv finns kvar i hagen.
– Där går den och letar efter sin mamma. Detta är bara så dåligt skött så jag fattar bara inte. Vi har försökt hjälpa den så gott vi kan, uppger personer som bor i närheten.
– Men vi är rädda för att få både böter och djurförbud för att vi matat övergivna djur. Myndigheterna verkar kunna göra hur de vill. Men så fort vi gör fel får vi minsann veta det.
Folk som följde fredagens händelse på nära håll uppger också att ledarkon sköts först. Efter det blev de övriga djuren rädda och sprang iväg på olika håll.
– Vi hade samlat in djuren kvällen innan. De var ihopsamlade när det här dramat började, berättar boende vidare.
John Cristensen som sysslar med westernridning undrar varför myndigheterna inte kontaktat dem.
– Vår inriktning är att flytta och fösa in kor. Jag har en häst som är tränad till detta och vi finns i hela Sverige. Om man gjort rätt från början hade djuren absolut gått att fånga in.



Resten här:
http://www.skanskan.se/article/20100805/SVEDALA/708049927/0/DAGENSTIDNING

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #14 skrivet: 24 sep-10 kl 07:40 »
Citera
Det fördjävliga tycker faktiskt jag framför allt är folk som inte har vett på att ta hand om sina djur utan skiter i sitt ansvar och bara lämnar dem (då spelar det ingen roll om det är kor eller mindre djur). I detta fall var det tydligen åtminstone i en hage. Men jag vet flera som släppt djur rätt ut i skogen när de inte längre förmått ta hand om dem. Så vansinnigt oansvarigt!

Djävla sätt!

(Och ja, jag har deltagit i omhändertagandet av medvetet utsläppta helt förvildade får. Vi lyckades ta de flesta men en handfull förvildade stackare dog av svält i vintras)

Man kan ha olika syn på saker och ting. Men att alla djur i frihet lider är en extrem vanföreställning. Det är snarast som så att människan förmänskligar djuren och tror de behöver det som vi behöver.
Myndigheterna bryr sig sällan om djurens välfärd (vilket hänvisas till i nämnda bok) de jagar sjukdomar och smittbärare. En sjuka som blivit extremt vanlig i väst. Allt som inte kan spåras är en potentiell dödsfara 8)
Och som påpekats, så finns westernfolket som gärna hjälper till med infångande av förvildade djur!

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #15 skrivet: 24 sep-10 kl 08:25 »
Det enklaste kanske skulle ha varit att höra en rejäl fålla av flyttbara grindar några dagar i förväg och matat in dom och stängt när alla varit inne.Avlivning måste ändå ske pga eu reglerna.Avlivning upprör många men det är det enda realistiska .  Tycker kritiken känns som en storm i ett vattenglas .Huvudansvaret för problemet vilar till fullo på ägaren .

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #16 skrivet: 24 sep-10 kl 08:59 »

Resten här:
http://www.skanskan.se/article/20100805/SVEDALA/708049927/0/DAGENSTIDNING
Skratt skit prat angående bedövningspilar  om dom nu är så giftiga hur kan dom då användas i djungeln då ? tycker det värkar otroligt ologiskt att dom och så ska vara giftiga och lämnas i djungeln om dom nu är så giftiga för inte lämnar dom sådant kvar    tror det är ett svep skäl ps tycker deras logik haltar

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #17 skrivet: 24 sep-10 kl 09:05 »
Det enklaste kanske skulle ha varit att höra en rejäl fålla av flyttbara grindar några dagar i förväg och matat in dom och stängt när alla varit inne.Avlivning måste ändå ske pga eu reglerna.Avlivning upprör många men det är det enda realistiska .  Tycker kritiken känns som en storm i ett vattenglas .Huvudansvaret för problemet vilar till fullo på ägaren .
Ja du har rätt  i att det är ägarens ansvar men det är ju sättet som myndigheterna har gjort det på som det handlar om  eller har ja missuppfatta

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #18 skrivet: 24 sep-10 kl 09:39 »
Man kan av tidningartiklar och kommentarer utläsa att grannar som själva har djur (kor?) tagot hand om korna under senaste året, men att ingen av dem velat ta ansvar för att de tagit ansvar så att säga, eftersom de själva har djur och inte vill råka i trubbel.
Vad som hänt med den försvunne ursprunglige ägaren är mysterium?

De äldre var märkta, men inte de yngre som fötts under året(?).
De var friska så vitt man kunde se.

Det känns så fyrkantigt svenskt det hela. Från det som framkommer ut rapporteringen så har man inte uttömt andra alternativ innan man tog till detta grymma sätt.

Om förre ägaren vet vi ingenting för det framkommer ingenting. Han kanske blivit galen eller dött eller vad helst... ?

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #19 skrivet: 24 sep-10 kl 09:43 »
när vi fick skjutet två tjurar med bedövningspil i hagen så missade mannen med en av dem, den hittades aldrig, och han verkade inte speciellt orolig över detta. så giftigt kan det inte vara, och förresten, är det gift då man sprutar in i djuren eller?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #20 skrivet: 24 sep-10 kl 09:54 »
Usch, tänk att det finns en massa djur som står inne någonstans och blir misskötta.. :'(

(Är det så att vet utbildningen ger sådana kunskaper att man på håll och så snabbt kan avfärda att djuren ska kunna tämjas..?  :P)

anne-lie50

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #21 skrivet: 24 sep-10 kl 10:07 »
om vissa av korna var märkta, så kan man absolut spåra ägaren, men tydligen inte till dessa kor. Det är mycket märkligt, vad hade de egentligen för lappar i öronen?

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #22 skrivet: 24 sep-10 kl 10:13 »
.Om dom märkta skulle gått att slakta till mat vet jag ej .Dom övriga måste avlivas .Sättet att avliva kan diskuteras ,skulle man fångat dom med grindar skulle det enda realistiska varit att skuta dom på plats och skickat dom med kadaverbilen .Skulle man använt bedövningspilar har det blivit slaktkarens skulle jag tro på dom märkta om dom gåttt att slakta, dom övriga skulle i alla fall ha måsta skjutits direkt i alla fall .Om man levandefångat och tänkt att provta har det blivit orealistiskt dyrt om det ens varit möjligt . Om märkena varit eu märken har det gått att spåra äg till nummret sen beror det på om rapporteringen gjorts korrekt ,Jag förutsätter att det gjorts försök att spåra äg .

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #23 skrivet: 24 sep-10 kl 10:20 »
.Om dom märkta skulle gått att slakta till mat vet jag ej .Dom övriga måste avlivas .Sättet att avliva kan diskuteras ,skulle man fångat dom med grindar skulle det enda realistiska varit att skuta dom på plats och skickat dom med kadaverbilen .Skulle man använt bedövningspilar har det blivit slaktkarens skulle jag tro på dom märkta om dom gåttt att slakta, dom övriga skulle i alla fall ha måsta skjutits direkt i alla fall .Om man levandefångat och tänkt att provta har det blivit orealistiskt dyrt om det ens varit möjligt . Om märkena varit eu märken har det gått att spåra äg till nummret sen beror det på om rapporteringen gjorts korrekt ,Jag förutsätter att det gjorts försök att spåra äg .
Ja skulle då appså lut inte förutsätta något vadet gäller myndigheter dom trampar i klaveret alltsomoftast

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #24 skrivet: 24 sep-10 kl 10:57 »
Det är klart bedövningspilarna är giftiga, varför skulle djuren annars tuppa av? Och en pil som innehåller en dos stor nog att söva en ko skulle säkert vara farlig för ett mindre djur, kanske en människa.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #25 skrivet: 24 sep-10 kl 11:04 »
Ska jag vara ärlig, så tycker jag att det är dumheter att göra på detta sättet. För 25 år sedan var inga djur märkta på det sätt som är idag och gick till livsmedelsproduktion.
Jag ser inte detta på något annat sätt än att myndigheten vill kontrollera och fakturera. Det var rätt säkert inget fel på djuren och med lite extra veterinärbesiktning, kunde dom säkert använts istället för att bara kasserats

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #26 skrivet: 24 sep-10 kl 12:09 »
Visst är det dumheter men eu reglerna måste följas, skulle tro att avlivning var det enda realistiska vägen att gå om inte annnat av ekonomiska skäl .Avlivnings trådar på andra forum brukar röra upp våldsamma känslor så även här.

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #27 skrivet: 24 sep-10 kl 12:13 »
Visst är det dumheter men eu reglerna måste följas, skulle tro att avlivning var det enda realistiska vägen att gå om inte annnat av ekonomiska skäl .Avlivnings trådar på andra forum brukar röra upp våldsamma känslor så även här.
Ja då är det bara ytterligare bevis på att vi bör urträda ur eu

anne-lie50

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #28 skrivet: 24 sep-10 kl 15:09 »
skulle tro att de inte kunde komma så nära så de kunde se vad det var för nummer på öronlappen, deras metoder med skygga djur är ju inte den bästa, o hade de nu gått så länge för sig själva så vore väl en finne på rumpan vara det värsta de drogs med, OCH kan man kosta på vargarna så mycket så kan väl några kossor oxå få lite omvårdnad o inte bara kasseras som skit  >:D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #29 skrivet: 24 sep-10 kl 15:32 »
Den här historien gör mig illamående. Stackars kreatur...speciellt om det nu är sant om den lilla kalven.
Stelbent byråkrati, som vanligt...det verkar som att svenska myndigheter ska göra sig ett namn av att alltid följa EU:s direktiv, in absurdum.
Att försöka fånga in djur som inte känner en är alltid svårt, och vet en inte det kanske en ska söka sig en annan karriär än veterinär.
Brist på öronmärkning har aldrig orsakat någon smitta, däremot talrika djurförflyttningar över stora avstånd och stordrift.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #30 skrivet: 24 sep-10 kl 15:35 »
kikare används ofta .Den typen av djur finner oftast ingen köpare så slakt hade ändå blivit lösningen . Att man lägger åt helvete för mycket pengar på vargen håller jag med om.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #31 skrivet: 24 sep-10 kl 15:54 »
 Om man bortser ifrån EUs märkningsregler osv, för dom har vi ju tackat ja till genom en demokratisk folkomröstning :-\, så kan jag inte inse riktigt hur myndigheterna skulle ha kunnat agera så mycket annorlunda egentligen.
Det är alltså djur som man inte kunnat hitta ägaren till på över ett år och jag skulle kunna tänka mig att det beror på att ägaren hållit sig undan delgivningar osv eftersom djuren var märkta så är det ju en enkel sak att på hela den här tiden kolla upp öronnumren, det borde väl dom matande grannarna kunna ha gjort om inte annat? Utan det är nog så att ingen ägare har kunnat nås...
 När djuren varit övergivna så länge så är det väl inte konstigt att länsstyrelsen måste göra något? Om ingen annan träder fram och tar på sig ansvaret för djurens skötsel så faller det väl antagligen på Länsstyrelsen som det gör i andra Djurskyddsfrågor... Jag skulle bli ännu mer arg om media gjorde stora rubriker av att Länsstyrelsen lät en massa kreatur gå vind för våg och ev. matas av snälla grannar (för det finns ju inga garantier för att dom fortsätter med det i alla tider) än att man avlivat dom, döda djur far inte illa...
 Nordtravarens förslag med fålla och inmatning är antagligen det mest realistiska, men hur matar man in djur som fortfarande har tillgång på bete? Vi har lösdrifts dikor och det är inte alla djur i  flocken som är helt handtama och man går inte ut och tar en ko bara sådär på betet, långa linor eller vad det var man skrev om i artikeln skulle i alla fall inte fungera på våra trots att dom inte är förvildade, dom är bara inte vana att sitta fast... Vi jobbar mycket med att våra kor ska vara bekväma med sin fångstfålla, dom får alltid gå igenom den för att komma till vatten och salt/mineraler tex, i fållan finns en gång med "behandlingsutrymme" den får dom också gå igenom ibland för att den inte ska vara skrämmande när den väl används.
 Det är inte bara att sätta ut en fålla och tro att djuren snällt går in där och att föreslå Cowboys med lasso är nästan horribelt >:(  Ett djur som aldrig har suttit fast skulle förmodligen bli Mycket stressat av att först jagas med häst och sen snaras med lasso, allt för att det sedan bara ska avlivas, hur tänker ni ???
 Det humanaste är väl att skjuta dom på plats så dom slipper stress när avlivning ändå var det enda alternativet?
 Jag tycker som Nordtravare att det är lite av storm i ett vattenglas... Det är hur många djur som helst som avlivas/slaktas i Sverige varenda dag, men just dom här stackars kossorna som har en usel ägare ska inte få avlivas?
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #32 skrivet: 24 sep-10 kl 17:01 »
Mycket bra inlägg i debatten Charlotte.

Det ÄR ju faktiskt "sen försvunna" ägaren som är ansvarig för denna soppa i slutänden !
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #33 skrivet: 24 sep-10 kl 17:43 »
Om man bortser ifrån EUs märkningsregler osv, för dom har vi ju tackat ja till genom en demokratisk folkomröstning :-\, så kan jag inte inse riktigt hur myndigheterna skulle ha kunnat agera så mycket annorlunda egentligen.
Det är alltså djur som man inte kunnat hitta ägaren till på över ett år och jag skulle kunna tänka mig att det beror på att ägaren hållit sig undan delgivningar osv eftersom djuren var märkta så är det ju en enkel sak att på hela den här tiden kolla upp öronnumren, det borde väl dom matande grannarna kunna ha gjort om inte annat? Utan det är nog så att ingen ägare har kunnat nås...
 När djuren varit övergivna så länge så är det väl inte konstigt att länsstyrelsen måste göra något? Om ingen annan träder fram och tar på sig ansvaret för djurens skötsel så faller det väl antagligen på Länsstyrelsen som det gör i andra Djurskyddsfrågor... Jag skulle bli ännu mer arg om media gjorde stora rubriker av att Länsstyrelsen lät en massa kreatur gå vind för våg och ev. matas av snälla grannar (för det finns ju inga garantier för att dom fortsätter med det i alla tider) än att man avlivat dom, döda djur far inte illa...
 Nordtravarens förslag med fålla och inmatning är antagligen det mest realistiska, men hur matar man in djur som fortfarande har tillgång på bete? Vi har lösdrifts dikor och det är inte alla djur i  flocken som är helt handtama och man går inte ut och tar en ko bara sådär på betet, långa linor eller vad det var man skrev om i artikeln skulle i alla fall inte fungera på våra trots att dom inte är förvildade, dom är bara inte vana att sitta fast... Vi jobbar mycket med att våra kor ska vara bekväma med sin fångstfålla, dom får alltid gå igenom den för att komma till vatten och salt/mineraler tex, i fållan finns en gång med "behandlingsutrymme" den får dom också gå igenom ibland för att den inte ska vara skrämmande när den väl används.
 Det är inte bara att sätta ut en fålla och tro att djuren snällt går in där och att föreslå Cowboys med lasso är nästan horribelt >:(  Ett djur som aldrig har suttit fast skulle förmodligen bli Mycket stressat av att först jagas med häst och sen snaras med lasso, allt för att det sedan bara ska avlivas, hur tänker ni ???
 Det humanaste är väl att skjuta dom på plats så dom slipper stress när avlivning ändå var det enda alternativet?
 Jag tycker som Nordtravare att det är lite av storm i ett vattenglas... Det är hur många djur som helst som avlivas/slaktas i Sverige varenda dag, men just dom här stackars kossorna som har en usel ägare ska inte få avlivas?
                                          Mvh
                                      Charlotte
Går alldeles utmärkt att driva kreatur med häst utan lasso det är nämligen hästen so m styr och vallar dom precis som hunden  fast något mera distinkt trojan så det där med lasso är inte ens nöd vändigt

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #34 skrivet: 24 sep-10 kl 17:53 »
Önskar att jag kunnat skriva och uttrycka mig som charlotte .Hennes inlägg är ungefär vad jag ville säga dock är jag lite mer provoserande .många av inläggen är alltför orealistiskt naiva och känslomässiga.Okunskapen om djurhantering lyser också igenom .Pålle  jag skulle tro att det vore som att hundvalla oinvallade djur .Och om det gått skulle dom ändå ha måst skjutas .Såvitt jag kan se gjorde myndigheterna det mest realistiska av en given förutsättning.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #35 skrivet: 24 sep-10 kl 17:56 »
Jag har för övrigt över 40 års erfarenhet av att hantera nöt så jag anser att jag vet vad jag pratar om.

pålle

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #36 skrivet: 24 sep-10 kl 17:59 »
Önskar att jag kunnat skriva och uttrycka mig som charlotte .Hennes inlägg är ungefär vad jag ville säga dock är jag lite mer provoserande .många av inläggen är alltför orealistiskt naiva och känslomässiga.Okunskapen om djurhantering lyser också igenom .Pålle  jag skulle tro att det vore som att hundvalla oinvallade djur .Och om det gått skulle dom ändå ha måst skjutas .Såvitt jag kan se gjorde myndigheterna det mest realistiska av en given förutsättning.
Det har ja  ingen åsikt om hur vida myndigheten gjorde rätt eller fel   men att det går alldeles utmärkt att valla bara med häst det vet ja med säkerhet men det vill säga att hästarna kan det hela ville bara belysa att det finns andra metoder  inge anat
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 22:57 av pålle »

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #37 skrivet: 24 sep-10 kl 22:55 »
instämmer helt med charlotte. Jag har viss erfarenhet av att ta hand om "förvildade"djur och det är ett elände. Dom är mycket misstänksamma och därför extremt svåra att hantera. Dessutom har dom en förmåga att få med hela flocken på sina upptåg.
Estetiken framför allt

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #38 skrivet: 25 sep-10 kl 08:29 »
Nu spekulerar vi mest... Grannarna som tagit hand om dem menar att de var hanterbara och att de kunde ha samlat in dem om det behövts, enligt uttalanden i artiklarna. Men, men...

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #39 skrivet: 25 sep-10 kl 09:44 »
Nu spekulerar vi mest... Grannarna som tagit hand om dem menar att de var hanterbara och att de kunde ha samlat in dem om det behövts, enligt uttalanden i artiklarna. Men, men...

Men fakta kvarstår.
OM ägaren tagit sitt ansvar hade detta inte behövt hända, skyll inte på myndighetrana för att nån struntat i sina åtaganden.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #40 skrivet: 25 sep-10 kl 11:55 »
Nej, det går inte att lägga ansvaret på myndigheterna för att koägaren varit oansvarig (av okänd anledning, han kanske gått och dött eller blivit galen, sånt händer). Men den del som myndigheterna har ansvar för har de ansvar för, och så som det beskrivs i artiklarna så verkar tycks de agerat märkligt.
Men nu vet ju ingen av oss hela sanningen...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #41 skrivet: 26 sep-10 kl 15:43 »
Visst är det djurägaren som övergett kreaturen från början som gjort fel...men myndigheterna har inte hanterat det särskilt bra. (Jag har jobbat med nötkreatur, så jag är ingen romantiker som bara sett kossor i Bregottreklamen, tack så mycket... :P )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #42 skrivet: 26 sep-10 kl 19:01 »
Angående att samla ihop djur med häst, så finns det folk som just specialiserat sig på att samla ihop förvildade djur och andra svårhanterliga dito åt bl.a myndigheter och de använder inte lasso. De använder hästar och rejäla grindar.
Det är väl kostnaden för att ta ut dem myndigheterna är rädda för 8)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #43 skrivet: 28 sep-10 kl 12:12 »
Men fakta kvarstår.
OM ägaren tagit sitt ansvar hade detta inte behövt hända, skyll inte på myndighetrana för att nån struntat i sina åtaganden.
Jag håller med. Det är ägaren, som är grunden till hela eländet. Den som sen har som sitt jobb att hantera saken får kritik oavsett hur man gör. Handlar han/hon så blir det tidningrubriker görs det inte så får vederbörande på pälsen för att den inte skött sitt jobb. Men jag anser fortfarnade att det är totalt vansinne att bara skjuta djur och kassera dem. Det finns ett flertal länder inom Eu där man tillämpar helt andra regler än här och ingen klagar på det. Men Sverige och svenskarna ska alltid vara så himla duktiga, om det sen blir rent tokeriet av det, det spelar mindre roll

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #44 skrivet: 28 sep-10 kl 22:20 »
Jag vet en i ett annat europeiskt land som vägrar ha öronbrickor på sina kor. De får ibland lite böter som de betalar. Men inget mer än så. Men de tar ju hand om korna och har inte övergett dem på andra vis (ja, det är väl inte att överge att inte sätta i öronbrickor, men...).

De tycker bara att det är fult och onödigt helt enkelt. I Sverige skulle man nog inte komma undan så lätt?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #45 skrivet: 28 sep-10 kl 23:50 »
Jag vet en i ett annat europeiskt land som vägrar ha öronbrickor på sina kor. De får ibland lite böter som de betalar. Men inget mer än så. Men de tar ju hand om korna och har inte övergett dem på andra vis (ja, det är väl inte att överge att inte sätta i öronbrickor, men...).

De tycker bara att det är fult och onödigt helt enkelt. I Sverige skulle man nog inte komma undan så lätt?
Är det bara jag som tror att största anledningen till att djuren avlivades är att det inte fanns en ägare att uppbringa?
Hade en ägare funnits som kunnat sätta i öronbrickor på de yngre djuren  och talat om ifall djuren flyttats emellan produktionsplatser så hade antagligen "straffet" varit avdrag från ev EU-bidrag...
Men nu är det alltså ägarlösa, förvildade djur som Länsstyrelsen fått ta över ansvaret för och då ska man ta fast dom, tämja dom och omplacera dom? Jag tycker fortfarande att det var humanast att skjuta djuren på plats.
Angående att grannarna hade djuren samlade så kan jag bara tala av egen erfarenhet med våra icke handtama dikor, det är bara att gå ut i hagen och ropa på dom så samlas alla snällt (dom är vana vid lockrop och att följa med när vi byter bete), men om det är något "ovanligt" på gång så skingras dom lika kvickt igen om dom inte är instängda i uppsamlingsfållan.
                                                Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #46 skrivet: 29 sep-10 kl 06:12 »
Charlotte du skriver det jag tänker !!!!!!!

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: "Myndigheterna sköt friska kor "
« Svar #47 skrivet: 29 sep-10 kl 07:45 »
Det var bara kuriosa det jag berättade om angående öronbrickorna. Men det är av någon anledning något som nämndes som en viktig orsak till det hela i tidningsartiklarna. "Omärkta kor" kan man inte... osv.

I vilket fall så verkar inte mer framkommit. Jag var undrandes över hur situationen uppkommit och varför grannar som tagit hand om korna (och som påstår att de gick att handskas med) är så rädda för att träda fram icke anonymt.
Ja, de säger att de inte vill riskera djurförbud själva för att de tagit hand om dessa kor. Alltså har de djur själva.
Av någon anledning verkar de rädda för den inspektören och de skriver en hel del negativt om honom i kommentarer till artiklarna.

Jag undrar fortfarande över dessa mystiska omständigheter.
Men jag kanske är för nyfiken...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser