Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra kopparpannor.  (läst 1203 gånger)

Engla2

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
Rengöra kopparpannor.
« skrivet: 03 mar-19 kl 14:12 »
Har någon ett bra recept på hur man rengör kopparpannor (utvändigt) på bästa sätt. Använder gärna mina gamla Nils Johanpannor i ugnen men de måste putsas av varje gång. Något bra förslag?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Rengöra kopparpannor.
« Svar #1 skrivet: 03 mar-19 kl 14:55 »
Har någon ett bra recept på hur man rengör kopparpannor (utvändigt) på bästa sätt. Använder gärna mina gamla Nils Johanpannor i ugnen men de måste putsas av varje gång. Något bra förslag?

En plastlåda med hett vatten en bit alufolie och salt och sen slänga i kopparsakerna.
fungerar kanon.
vet att det går med citronsyra och sådant också men det har jag aldrig testat

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rengöra kopparpannor.
« Svar #2 skrivet: 03 mar-19 kl 15:21 »
Förtennade kopparpannor bör man helst inte använda i ugn. Upptill i pannan, där den inte kyls av maten, kan det mycket väl bli så varmt att tennet börjar smälta.

Sen ska vi ju skilja på å ena sidan rengöring och å andra sidan kopparputsning (alltså att ta bort oxider osv).
Den galvaniska metoden med aluminium + salt vet jag inte om man vågar sig på när det finns flera olika metaller närvarande (t ex koppar + tenn), det kan ju finnas risk för mindre önskvärda kemiska reaktioner och bildning av giftiga saker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser