Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ladans lov-ny använding för lantbrukets äldre ekonomibyggnader  (läst 2098 gånger)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Kalmar länstyrelse har i projektet "Ladans lov" kommit fram till råd och vägledning om hur äldre ekonomibyggnader på landsbydgden som ej längre brukas kan återanvändas. Här ges förslag och exempel på återanvänding av gamla ekonomibyggnader. Lantgårdsturism, gårdsförsäljning och småskalig livsmedelstillverkning är några exempel
Framöver skall det även finnas ritningar uppger man på Länstyrelsens hemsida.

http://www.h.lst.se/


Boken finns att ladda ner, men jag har ej lyckats utan kontaktat Länstyrelsen för åtgärd. Enligt uppgift i lokaltidningen skall boken vara gratis för boende på landsbygden, övriga betalar 50 kr. Lite osäkerhet verkar råda kring hur boken skall distribueras. Återkommer om jag får veta nåt av Länsstyrelsen.

/Ebba
« Senast ändrad: 19 okt-04 kl 18:42 av Ebba »

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
OBS, filen kan bara laddas ned för dem som har bredband då den är mer än 15 MB!

Har lyckats komma in i PDF-filen, men vissa sidor faller bort. Har meddelat Länstyrelsen om detta.

Har även beställt boken som har skickats till mig. Fick aldrig veta om det skulle kosta mig nåt. Tycker att innehållet verkar lovande som inspiration och vägledning för dem som funderar på gårdsbutik, bed and breakfast, caféverksamhet eller småskalig livsmedelstillverkning.

Dessa exempel är dock bara från Kalmar län, men det är många fina exempel på hur man nyttja "överblivna" byggnader på gården. Den är hela 96 sidor lång med vackra och inspirerande bilder.

/Ebba
« Senast ändrad: 19 okt-04 kl 18:49 av Ebba »

Eulalia

  • Gäst
HAr kikat på boken och den verkligen fin!

Stämmer att den är tung att ladda hem, men väl värt det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 5 användare
ärt, nifa, Guilliotine, peterm, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser