Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sorts såg ska jag köpa?  (läst 1163 gånger)

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
Vilken sorts såg ska jag köpa?
« skrivet: 15 maj-23 kl 06:47 »

Om man ska köpa 1 såg som klarar olika material/uppgifter, vad väljer man då (med en liten budget)?

och:

Spånskivor: vad sågar enklast man såna med?

Klart jag kan!

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-23 kl 07:37 »
Om man ska köpa 1 såg som klarar olika material/uppgifter, vad väljer man då (med en liten budget)?

och:

Spånskivor: vad sågar enklast man såna med?
Jag föreslår fogsvans, om budgeten är liten har Rusta en enkel fogsvans under femtiolappen som fungerar till både brädor och reglar och med säkerhet kan användas även till spånskiva och ved om så skulle vara.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-23 kl 11:36 »
En fogsvans kan man ju inte vara utan, men jag har haft mycket nytta för pengarna från den lilla cirkelsågen jag köpte för länge sedan för att ha just till skivor. Kostar inte mycket mer än en bra fogsvans.

Ser att den fortfarande finns att köpa https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/cirkelsagar/cirkelsag-710-w-2000034570


Skall man bygga mycket så underlättar det att ha en geringssåg, typ den här https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/kap--geringssag-ms-255c-2000043511, men  den blir ju mest använd vissa perioder.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #3 skrivet: 15 maj-23 kl 19:02 »
Jag föreslår fogsvans, om budgeten är liten har Rusta en enkel fogsvans under femtiolappen som fungerar till både brädor och reglar och med säkerhet kan användas även till spånskiva och ved om så skulle vara.

Ja en sådan ska införskaffas också, definitivt.  :)
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #4 skrivet: 15 maj-23 kl 19:04 »
En fogsvans kan man ju inte vara utan, men jag har haft mycket nytta för pengarna från den lilla cirkelsågen jag köpte för länge sedan för att ha just till skivor. Kostar inte mycket mer än en bra fogsvans.

Ser att den fortfarande finns att köpa https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/cirkelsagar/cirkelsag-710-w-2000034570


Skall man bygga mycket så underlättar det att ha en geringssåg, typ den här https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/kap--geringssag-ms-255c-2000043511, men  den blir ju mest använd vissa perioder.

Tusen tack!! Blir extra glad för konkreta förslag också.  :D

Jag ska nog införskaffa båda sorterna - det ska byggas och renoveras en hel del framöver.
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #5 skrivet: 16 maj-23 kl 00:40 »
Lycka till, det är kul att bygga! Och var försiktig med eldrivna sågar, för de sågar även bra i händer och ben.

Ett verktyg som jag haft mycket glädje av när jag byggt med bondsågat virke är elhyveln. Har aldrig provat Biltemas, men jag fortsätter med en länk dit så du ser vad det är för ett verktyg. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elhyvlar/elhyvel-pl-650-2000035562

Man får ihop en rätt bra verktygshög för ett par tusenlappar nu för tiden, som gör att man bygger mycket smidigare även om man inte är proffs. Verktygen håller länge även om de är billiga, och visst är det lite bättre kvalitet på de dyrare, men de billiga duger gott om man bara skall renovera/bygga om/ut ett hus eller två.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #6 skrivet: 16 maj-23 kl 06:18 »
Lycka till, det är kul att bygga! Och var försiktig med eldrivna sågar, för de sågar även bra i händer och ben.

Ett verktyg som jag haft mycket glädje av när jag byggt med bondsågat virke är elhyveln. Har aldrig provat Biltemas, men jag fortsätter med en länk dit så du ser vad det är för ett verktyg. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elhyvlar/elhyvel-pl-650-2000035562

Man får ihop en rätt bra verktygshög för ett par tusenlappar nu för tiden, som gör att man bygger mycket smidigare även om man inte är proffs. Verktygen håller länge även om de är billiga, och visst är det lite bättre kvalitet på de dyrare, men de billiga duger gott om man bara skall renovera/bygga om/ut ett hus eller två.

Tack snälla!!
 
Jag ska ju bygga upp en arsenal av verktyg tänkte jag  ;D för jag vill klara mig själv. Blir så glad för sån här hjälp!
 
Jobbar bl.a. med att tömma hus inför försäljning och när det är div. "plankor" (jaja, jag kallar allt för plankor  ;D ) som ska slängas tar jag vara på dem. Bra att ha, tänker jag.

Jag ska bygga utedass, ett utekök/diskstation, duschkur m.m.
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #7 skrivet: 16 maj-23 kl 08:19 »
Låter bra, återvinning är trevligt.

Du har säkert redan en skruvdragare, men om du missat det verktyget så är det det som man absolut inte vill vara utan. När man håller på med trä så klarar man sig långt med två skruvlängder. Jag brukar försöka att alltid ha en kartong trallskruv ca 50 mm långa och en kartong med vanlig försänkt skalle på 75-90 mm. Båda med torx-spår så det aldrig slinter när man skruvar och går lätt att skruva ur. Tror att Biltema är billigast om man inte köper storpack från någon på nätet. Skruv är nästan alltid bättre än spik, tycker jag, och när man bygger lite på frihand och vill ändra så är just torx helt underbart.

Elhyvel är bra även till återvunnet trä, men se upp för avbrutna skruvar eller annan metall som gömmer sig i plankan. Och återvunnet trä som kanske varit inomhus 50-100 år behöver träskydd (typ linolja) när du använder det ute i regn. Titta efter mad "malarmaster" här på forumet skriver om träskydd, han kommer med goda råd.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #8 skrivet: 16 maj-23 kl 14:43 »
När det gäller elverktyg så är jag skeptisk till laddbara verktyg (t ex skruvdragare) av lågprismärken, man råkar ofta ut för batterier av dålig kvalitet med kort livslängd, ointelligenta laddare som förstör batterierna i förtid mm. Och det kan visa sig omöjligt att få tag i passande batteri efter något år när originalbatteriet har tröttnat.
Det är mindre risk för stora besvikelser med nätanslutna elverktyg utan batteri.

Köper man t ex en cirkelsåg eller kedjesåg bör man dock kolla i förväg att sågklinga/kedja, svärd mm är av gångbara standardtyper som är lätta att få tag i, så man inte är tvungen att jaga originalreservdelar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #9 skrivet: 16 maj-23 kl 16:35 »
Ja, jag aktar mig också för de billigaste laddbara. Inte bara för batteriernas skull utan för att de verkar veka rakt igenom. Billigare än Biltema så blir jag besviken. Men när det gäller skruvdragaren som jag använder så ofta så lägger jag gärna en femhundring till för att få en som känns bra. Och hellre två små batterier än ett stort, så maskinen blir skön att arbeta med. Hittade en relativt billig 18V Hitachi som passar mina händer perfekt. Hoppas den håller för evigt.

Konstiga märken på Ö o B, Rusta, Dollarstore och ibland även på Jula kan nog vara riktiga engångsmaskiner. Handlar man på Jula så behöver man kunna skilja på skit och pärlor, för det gör de inte åt en, och de har både och. Biltema är en säkrare firma (än så länge, de håller visst på med generationsskifte i ägarfamiljen).

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #10 skrivet: 17 maj-23 kl 10:31 »
Jag har sett nu att det finns en hel del sladdverktyg på loppis till en riktigt billig penning.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #11 skrivet: 17 maj-23 kl 11:18 »
Det låter rimligt, för det finns nog rätt mycket verktyg som knappt används i stugorna runt om i landet. Problemet är väl att man har ännu svårare att se om det är skit eller pärlor. Jag har varit på en del auktioner där slutkörda verktyg gått för nypris, folk är inställda på att det skall vara ett fynd.

Gamla människor i ens bekantskapskrets har verktyg som de aldrig mer kommer att använda. Kan vara en bra affär för båda om man bjuder på fika som ersättning för att få ta över något sådant.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #12 skrivet: 17 maj-23 kl 11:42 »
Själv tycker jag att man allt för ofta får skaka på huvudet, eventuellt muttra perkele och gå vidare då man går på loppis. Vilka priser folk begär.

Auktioner går jag aldrig på då jag inte gillar formatet men kan tänka mig det leder till "budgivningsfeber".

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #13 skrivet: 17 maj-23 kl 14:38 »
Byggauktioner kunde vara riktigt lönande att gå på. När det blivit stora partier isolering, innertak eller liknande över, eller vid konkurs, så går det att göra riktigt bra fynd eftersom gemene man inte är ute efter sådant. Men jag blev förvånad över hur dåligt informerade en del var när det kom till budgivning på mindre grejer. Kan förresten känna så när jag går in på Jula och hittar varor som är av samma eller sämre kvalitet som på Biltema, men till dubbla priset. Ocker och marknadskrafter i sin giriga variant, man ser den där man har lite koll på prisbilden. Men som sagt, Jula har fynd också där de ligger lågt i pris på bra grejer. Förstår inte deras prissättning.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #14 skrivet: 18 maj-23 kl 08:52 »
Jag tycker sticksåg är ett bra verktyg. Som när jag bytt blad också kan användas till metall. Ska det såkas krokigt, som händer förvånadsvärt ofta så blir det ju sticksågen.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vilken sorts såg ska jag köpa?
« Svar #15 skrivet: 18 maj-23 kl 10:42 »
Håller med om att sticksågen är bra att ha, men jag använder den ytterst sällan. Så fastän man får en för ett par hundra så hamnar den lågt i listan över användbara verktyg.

För att TS inte skall tro att jag är yrkessnickare och lita för mycket på vad jag skriver så bör jag nog säga att min erfarenhet av träbearbetning kommer från egna husrenoveringar och snickerier i djurhållningen, men jag gör så mycket som möjligt själv. Har byggt mycket med ohyvlat, bondsågat virke.

Skulle jag helt plötsligt stå utan ett enda verktyg så skulle nog inköpen komma i den här ordningen för att kunna bygga och reparera i trä: Skruvdragare, fogsvans, yxa, hammare, måttband. Sedan ett litet hopp till cirkelsåg och gersåg. Därefter kommer nog elhyvel. Sedan kommer alla de där verktygen som jag ser som bra till enstaka jobb, som sticksåg, vinkelslip, bandsåg, motorsåg.

Elhyvel har jag mest använt till att rikta reglar och för att passa in. Skall man ha den för att få till ytan på sina konstruktioner skall man komma ihåg att de flesta har en hyvelbredd på 82mm (tror jag) och det blir alltså inte så snyggt om man vill hyvla en bredare bräda. Finns elhyvlar som är bredare, men då tror jag man får ta ett skutt från 500 kr till 3 000 kr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Malin80

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser